Myös omassa autoiluhistoriassani huonoin talviauto on ollut VW, mutta referenssini ovat jo vanhentuneinta. 70-luvun Golfin ja 80-luvun Jetan ongelmat eivät enää rasittane nykypäivän Volkkaria.
Ei ne Volkkarit niitä parhaitakaan talviautoja kyllä ole. 80-luvun mallit taisi olla parempia jos jätetään ne käteenjäävät ovenkahvat pois laskuista.
Ei nimittäin ole kovien tuntematonta ovien ja lukkojen jäätyminen 2000-luvun malleissakaan (kyllä silikoni auttaa, mutta enpä ole itse tarvinnut käyttää yhdessäkään vm.00- ja uudemmassa autossa - aina on ovet ja luukut pelanneet kuten pitää. Lisäksi melkoisen viileitä ovat olleet - ainakin edellisen mallin Golf, jossa muuten on melkoisen paha suunnitteluvirhe etuovissa. Pakkautunut lumi jäätyy oven etukulman sisälle ja ovea auetessa koko pelti saattaa taipua mutkalle. Katsokaapas joskus parkkipaikoilla - on monessa V Golfissa ovipelti rutussa alakulmastaan. Liekköhän takuuna noita korvattu uusiksi? Myös ne pakkasella katkeileva polkimet ovat olleet vaarallinen ongelma josta ei paljoa olla puhuttu (yksi lehti uutisoi takavuosina aiheesta). Onkohan kenelläkään tietoa mahdollisista takaisinkutsuista - vai maksaako asiakkaat laskun niissäkin?
No mutta jos nyt hakee sitä kaikkein huonointa talviautoa - niin omien kokemuksien mukaan vm82 Taunus on sellainen. Ei käynnistynyt koskaan yli -15 pakkasella ilman lämmittämistä. Ovet jäätyivät joko kiinni tai sitten auki siten, että turvavyöllä piti sitoa ovi kiinni. Ja vetopito oli niin huono, että työntöapua tarvitsi koko ajan. Erityisen lämminkään se ei ollut - vaikka toki tarkeni sentään moneen muuhun autoon verraten.
Kuplavolkkari on ollut kylmin autoni. Toisaalta se oli talvella huonoissa keleissä hyvä etenijä kun paino oli takana vetävillä ( työntävillä ) pyörillä.
Datsun Bluebird oli pakkasilla huono käynnistymään, mutta onneksi oli kampi jolla sen sai käyntiin.
Muiden ongelmien lisäksi Marinan penkit oli tekonahkaa joka kylmässä ei joustanut tippaakaan joten alkumatka piti ajaa pää vinossa kunnes peffan lämpö sulatti sen ja istuma-asento vaipui sopivammaksi. Joskus joutui palamaan kaupungilta kun ovea ei saanut kiinni, usein ei myöskään ajon aikana. Lukon osat omasivat eri lämpölaajenemiskertoimet joten mikään ei auttanut, ei kuiva lukko, ei öljytty lukko, ei tietyin osin öljytty.
Lämmityslaite omasi yhden äänekkään nopeuden ja pakkasella autoon paleltui jos nopeus nousi yli 80, pieni kenno lämppärissä kohmettui viimasta. Lisävarusteinen takalasin lämmitin sytytti tuleen tai muuten grillasi takaikkunalla olevat tavarat.
Vetopito oli mitä oli kevyellä perällä, siinä oppi todella herkäksi kytkimen käyttäjäksi.
Kesäautona se oli parempi, onneksi moottori oli todella sitkeä sillä jos valoihin pysähdyit niin vaiheita ei aina voinut valita vaan oli tyydyttävä valittuna olevaan.
...tiivisteisiin, niin saattaa auttaa?
Näin olen tehnyt jo 15 vuotta autoissani ennen talven tuloa!
CC:ssä on tosin kehyksettömät lasit ovissa,
parempi kun "kansanauto" ei edes yrittäisi premium-malleja!
Pätee kaikkiin autoihin. Käsittele ENNEN pakkasia oven kumitiivisteet silikonilla. Jos ovet jäätyy se on liian myöhäistä.
Autotohtori-71 näköjään antoi saman neuvon
Silikoni on oikein käytettynä hyvä aine.
Myös omassa autoiluhistoriassani huonoin talviauto on ollut VW, mutta referenssini ovat jo vanhentuneinta. 70-luvun Golfin ja 80-luvun Jetan ongelmat eivät enää rasittane nykypäivän Volkkaria.
Ei ne Volkkarit niitä parhaitakaan talviautoja kyllä ole. 80-luvun mallit taisi olla parempia jos jätetään ne käteenjäävät ovenkahvat pois laskuista.
Ei nimittäin ole kovien tuntematonta ovien ja lukkojen jäätyminen 2000-luvun malleissakaan (kyllä silikoni auttaa, mutta enpä ole itse tarvinnut käyttää yhdessäkään vm.00- ja uudemmassa autossa - aina on ovet ja luukut pelanneet kuten pitää. Lisäksi melkoisen viileitä ovat olleet - ainakin edellisen mallin Golf, jossa muuten on melkoisen paha suunnitteluvirhe etuovissa. Pakkautunut lumi jäätyy oven etukulman sisälle ja ovea auetessa koko pelti saattaa taipua mutkalle. Katsokaapas joskus parkkipaikoilla - on monessa V Golfissa ovipelti rutussa alakulmastaan. Liekköhän takuuna noita korvattu uusiksi? Myös ne pakkasella katkeileva polkimet ovat olleet vaarallinen ongelma josta ei paljoa olla puhuttu (yksi lehti uutisoi takavuosina aiheesta). Onkohan kenelläkään tietoa mahdollisista takaisinkutsuista - vai maksaako asiakkaat laskun niissäkin?
No mutta jos nyt hakee sitä kaikkein huonointa talviautoa - niin omien kokemuksien mukaan vm82 Taunus on sellainen. Ei käynnistynyt koskaan yli -15 pakkasella ilman lämmittämistä. Ovet jäätyivät joko kiinni tai sitten auki siten, että turvavyöllä piti sitoa ovi kiinni. Ja vetopito oli niin huono, että työntöapua tarvitsi koko ajan. Erityisen lämminkään se ei ollut - vaikka toki tarkeni sentään moneen muuhun autoon verraten.
Kuplavolkkari on ollut kylmin autoni. Toisaalta se oli talvella huonoissa keleissä hyvä etenijä kun paino oli takana vetävillä ( työntävillä ) pyörillä.
Datsun Bluebird oli pakkasilla huono käynnistymään, mutta onneksi oli kampi jolla sen sai käyntiin.
Muiden ongelmien lisäksi Marinan penkit oli tekonahkaa joka kylmässä ei joustanut tippaakaan joten alkumatka piti ajaa pää vinossa kunnes peffan lämpö sulatti sen ja istuma-asento vaipui sopivammaksi. Joskus joutui palamaan kaupungilta kun ovea ei saanut kiinni, usein ei myöskään ajon aikana. Lukon osat omasivat eri lämpölaajenemiskertoimet joten mikään ei auttanut, ei kuiva lukko, ei öljytty lukko, ei tietyin osin öljytty.
Lämmityslaite omasi yhden äänekkään nopeuden ja pakkasella autoon paleltui jos nopeus nousi yli 80, pieni kenno lämppärissä kohmettui viimasta. Lisävarusteinen takalasin lämmitin sytytti tuleen tai muuten grillasi takaikkunalla olevat tavarat.
Vetopito oli mitä oli kevyellä perällä, siinä oppi todella herkäksi kytkimen käyttäjäksi.
Kesäautona se oli parempi, onneksi moottori oli todella sitkeä sillä jos valoihin pysähdyit niin vaiheita ei aina voinut valita vaan oli tyydyttävä valittuna olevaan.
Ajan taksilla ja kaikki hoituu ilman mitään ongelmia.
Näitä ohjeita voi sitten käyttää kääntäen.
1.Älä missään tapauksessa käytä lohkolämmitintä
2.Käytä mahdollimman vanhaa huonoa akkua
3.Moottoriin vanhat yksiasteöljyt esim. W30
4.Älä välitä pakkasnesteestä sulaa se aikanaan
5.Ei kannata raapia ikkunoita ennen ajoon lähtöä
6.Ei kannata käyttää mitään polttoaineen jäänestoa(Lasol)
7.Renkaat minimi pinnalla josta kaikki nastat irronneet
8.Luota aina että joku hinaa autosi käymään, vaikka omistaisit automaatti-vaihteisen auton
9.Älä käytä istuinlämmittimiä tai mitää muutakaan sisätilojen lämmittimiä(siis verkkovirta)
10.Mikäli nämä ohjeet ei auta, yritä työntää ajoneuvosi määränpäähän.
Jos ei auta tilaa taksi!