TRG (Telematics Research Group Inc.) on julkistanut autovalmistajien välisen "teknologiaindeksin", joka kertoo uuden teknologian (telematiikka, ajonhallinta, viihdetekniikka, ym.) käyttöönotosta autoissa.
Tuloksia ja indeksi on saatavissa TRG:n sivuilla:
http://www.telematicsresearch.com/services-tech-report.php
Mielenkiintoinen taulukko. Varsinaisen telematiikan osuus näyttää olevan korkea BMW:llä ja MB:llä, mutta taulukon mukaan Infiniti ja Audi eivät käytä sitä ollenkaan ja Lexuskin hyvin vähän? Tosin tekstissä mainitaan, että Aasialaiset ovat noususuunnassa.
"Tusinamerkeillä" ei juuri eroa näytä olevan kokonaisuudessakaan.
Tuloksia ja indeksi on saatavissa TRG:n sivuilla:
http://www.telematicsresearch.com/services-tech-report.php
Pari mielenkiintoista juttua tässä taulukossa. Missä ovat puhelimet Hyndaissa, Lincolnissa, Hondassa ja Chevroletissa?
Toinen mielenkiintoinen pointti on Jaguar, joka on alannyt käyttämään yhä enemmän Volvon juttuja autoissaan, Fordin johtamana. Tämän indeksin mukaan tämän pitäisi olla toisinpäin...
Land Rover, Volvo ja Jaguar tekevät paljon yhteistyötä ja kuuluvat yhdessä Aston Martinin kanssa Fordin PAG:n Euroopassa. Indeksin mukaan Jaguar kuitenkin menee menojaan...
Kunhan osaisivat rakentaa kunnon käyttöliittymän järjestelmilleen. BMW hyvänä esimerkkinä johtaa mutta kuka niitä järjestelmiä osaa käyttää ilman ohjekirjaa? Eli korvaako määrä laadun? Tarkoitan sitä että mätetään auto täyteen kaiken maailman järjestelmiä joitten käyttö jää vähäiseksi tai olemattomaksi. Mielummin näkisin kunnon toimivan käyttöliittymän ja vähemmän mutta tarpeellisempia toimintoja.
Osta karvalakkimalli. Eihän autoa tarvitse ostaa kaikilla herkuilla. Usein siinä kuitenkin käy niin, että tilataan se autoa kaikilla herkuilla, kun kerran aletaan mälläämään ja harkitsemaan BMW:n kalliimpia malleja.
Meille tulee muistaa se, että näille järjestelmille on asiakkaansa, siis he jotka maksavat näistä. Toisena lakisäädäntä, joka pakottaa autonvalmistajat käyttämään yhä enemmän elektroniikkaa heidän tuotteissaan.
Muutenkin, sakemannit ovat nippelihullua kansaa. Ei siis mikään ihme, että heidän valmistamistaan autoista löytyy paljon tavaraa, jota muissa maissa ei ehkä niin paljon kaivata.
Niin, ja sitten vielä se tosiasia; moni, varsinkin vanhempi autoilija vierastaa uuttaa tekniikkaa. Tämä näkyy parhaiten kännyköissä. 9-vuotias hallitsee modernin kännykän paremmin, kuin 45-vuotias. Siitä huolimatta, tämän 45-vuotiaan täytyy saada se viimeisin kännykkä, vaikka karvalakkimallejakin olisi vaikka kuinka paljon, mistä valita.