Navicore GPS kommunikaattorissa

5 kommenttia

En parempaa aluetta keksinyt, joten pistetään tänne.

Monet ovat varmaan kuulleet Navicoresta ja sen toiminnasta Nokian älypuhelimissa (esim Nokia 6600). Navicorella on nyt myös kommunikaattoreissa toimiva versio, joka hyötyy hyvinkin isommasta näytöstä. Olen kirjoittanut omista kokemuksistani testiraportin, sen voi lukea täällä.

Jos on kysyttävää, niin vastailen tänne, tai raportin perässä on myös sähköpostiosoite.

  
  • Kiitos erinomaisesta ja panostusta vaatineesta arvioinnista! Olen myös kiinnostunut juuri samojen tuotteiden yhdistelmästä ja minulle arviointisi antoi lisää tietoa käytännön kokemuksista.

    Tiedon tuskaakin jäi riittävä määrä - kuten arvon nimimerkki äeksellekin - mutta keräämäsi kokemukset auttavat ainakin minua eteenpäin. SIIS SUURET KIITOKSET!


    [Mustapartainen mies muokkasi tätä viestiä 18.02.2005 klo 20:19]
      
  • Herätin hiljattain Garmin GPS II+:n ruususen uniltaan. Siihen oli tullut vikaa joskus v.2001 paikkeilla ja se ei löytänyt satelliitteja. Avasin laitteen ja poistin ladattavan litteän muistivarmistuspariston. Nyt toimii taas normaalisti. Varaosaa en ole vielä saanut, mutta paristojen vaihto onnistuu kyllä ulkoisen 12V-tasoisen virtalähteen ollessa kytkettynä, mitä muutenkin tulee käytetyksi autossa. Eipä tuossa kovin kummoisia asetuksia ole säilytettävänä, mutta kumminkin.

    Aiemmin olen käyttänyt pelkkää gepsua autossa, mutta nyt olen tehnyt muutamia huviajeluja läppäri apukuskin paikalla. Aika jännä ilmiö, että on koko ajan kartalla!

    Ohjelmina on Genimap GT Suomi Paikannuskartta vuodelta -99 ja vähemmän Microsoft AutoRoute 2004. Edellisestähän on olemassa uusi versio, jossa on mukana reitinsuunnittelu. Tässä vanhassa on pienenä kiusana harvat zoomausvaihtoehdot kartalla ja tiettyjen mittakaavojen karttojen poikkeamat paikannustiedoista (eli ajettu reitti ei näytä kulkeneen tieuraa, vaikka paikannusepätarkkuudesta ei liene kyse).

    Microsoftin tuotteessa (puhdas vektorikartta-aineisto) on puutteena kuljetun reitin tallennus ja viive, jolla nykyinen sijainti näytetään kartalla. Viive voi ääritapauksessa aiheuttaa kääntymisen missaamisen risteyksessä. MS:n tuotteessa kirjalliset(!) ajo-ohjeet ovat erinomaiset. Kunhan ne saisi puhesynteesillä GPS-paikannukseen yhdistettynä!

    Jos apukuljettaja käyttäisi GPS-karttaa, epäoptimaalisen reitin ajaminen olisi lähes mahdottomuus (ainakin Autoroute 2004:n valintoja joutuu hieman paimentamaan). Jos kuljettaja joutuu silmäilemään sijantia yksin, niin silloinkin on hämmästyttävän vaivatonta lähteä tutkailemaan tuntemattomia seutuja, koska oma sijainti ja ympäristö on hyvin "hanskassa".

    Pienen kännykässä mukana kulkevan reitintallennuslaitteiston (NaviCore S60) hankinta houkuttelisi, mutta uuden GPS-paikantimen 100-200 e:n hinta (+ohjelmisto) hieman mietityttää, samoin kuin pienempi näytön koko, mikä ei mahdollista yhtä selkeää/tarkkaa yleiskuvaa. Navigointiohjeet puhuttuna ovat toki loistava ominaisuus.

      
  • Tulin nyt perusteellisen harkinnan jälkeen hankkineeksi paitsi työpuhelimekseni Nokian "pikkukommunikaattori" 9300:n myös Navicore Personal autonavigaattorin (Symbian S80) Skandinavia 2005:n.

    Parin viikon kokemusten jälkeen (Jyväskylä - pääkaupunkiseutu ristiin rastiin ja Jyväskylä - Tampere) olen rahapussini osalta hieman köyhempi, mutta hermoni ja yläpään karvoitukseni ovat olennaisesti paremmassa kunnossa kuin samat retket ilman Navicorea tehtynä.

    Plussaa:
    + Selkeä näkymä käännöksistä jo varhaisessa vaiheessa ennen risteystä tai liittymää

    + Selkeät sanalliset ja kuvalliset ilmoitukset ennen risteyskäännöksiä (varauksin)

    + Nopea reitin uudelleenarviointi tilanteissa, jossa kuski ajaa harhaan tai vaihtaa reittiä muusta syystä (poikkeama reitiltä tai tieto paikallisesta nopeammasta reitistä)

    Miinusta:
    - Kiertoliittymissä/liikenneympyröissä pitää kuunnella enemmänkin etukäteisselostusta siitä, monennestako liittymästä pitää ajaa ulos - ei komentoa "tästä pois", sillä riippuen ajonopeudesta laite usein komentaa ajamaan pois liikenneympyrästä yhtä liittymää liian aikaisin. Kun tämän ominaisuuden tunnistaa, niin liikenneympyrässäkin pärjää.

    - Karttapohjasta näyttää puuttuvan elo -syyskuusta 2004 lähtien uudistettuja reittejä (nyt 29.4.2005). Jyväskylässä on muutamia uusia liikenneympyröitä ja Jyväskylä - Tampere -tiellä uusia tienpätkiä, joita Navicore ei näytä tunnistavan. Kysymykseksi nousee siis ylipäänsä karttatietojen päivitys.

    Yleisarvio:
    Kokonaisuutena plussat ovat ainakin tällä hetkellä olennaisesti miinuksia suuremmat. Laitteen avulla on helppo ajaa ja kuski voi keskittyä liikenteen seuraamiseen, kunhan muistaa risteysten jälkeen hieman silmäistä laitteen näytöltä uuden risteyksen etäisyyttä. Jos risteykset ovat kovin lähekkäin, ei ryhmittymisen tarvetta osaa/ehdi aina ennakoida ilman näytön ilmaisemaa kääntymissuuntaa ja risteyksen etäisyyttä.

    Laitteen ehdottamat reitit ovat pääteitä. Tämä on hyvin perusteltua vieraassa ympäristössä, mutta tutussa maastossa kulkija tietää itse oikotiet: toisaalta laite etsii nopeasti uuden reitin, jos kuljettaja ei tottele laitteen ehdottamaa reittiä.

    Kysymysmerkillistä?

    Kuinka usein ja mihin hintaan päivitykset ovat saatavissa niin, että nopeasti muuttuvat tielinjat ja liikennejärjestelyt saadaan käyttöön on tällä hetkellä arvoitus.

    Kauppiaani lupaili, että myyntiin on tulossa teline puhelimelle, jota voisi siten katsella turvallisesti käytön aikana. Milloin tuote on markkinoilla, kuinka toimivana ja mihin hintaan, sitä tietoa ei tunnu löytyvän.

    Omat sovellutukset:

    Itse käytän puhelinta vaihdekepin takana (ns. pielavetisesti) silmälasikotelossa, jossa puhelimen asento on näkyvyyden kannalta oikea, se säilyy paikallaan vaihdettaessakin eikä ole vaaraksi paniikkijarrutuksessakaan.

      
  • Lainaus:
    29.04.2005 klo 20:26 Mustapartainen mies kirjoitti
    Miinusta:
    - Kiertoliittymissä/liikenneympyröissä pitää kuunnella enemmänkin etukäteisselostusta siitä, monennestako liittymästä pitää ajaa ulos - ei komentoa "tästä pois", sillä riippuen ajonopeudesta laite usein komentaa ajamaan pois liikenneympyrästä yhtä liittymää liian aikaisin. Kun tämän ominaisuuden tunnistaa, niin liikenneympyrässäkin pärjää.


    Tämä on oikeastaan melko ymmärrettävää, sillä oheistetun(?) BT-GPS-paikantimen tarkkuus ja nopeus ei oikein riitä kiertoliittymässä. Siinä pitäisi olla lisäksi sähköinen kompassi, ja ohjelmiston pitäisi tukea tätä. Ymmärtääkseni uusien GPS-laitteiden tukema WAAS/EGNOS-korjausjärjestelmä on tulossa Euroopassa käyttöön vasta kesäkuun alusta. Tämä parantaa tarkkuuden <15 m:stä <3 m:iin. Mutta pelkän GPS:n suunnan määritys perustuu pelkästään peräkkäisiin paikannustuloksiin, ja ympyrässä, missä suunta vaihtuu nopeasti pienen matkan sisällä, niin ohjelmiston on vaikeaa päätellä, minkä ulosajotien kohdalla parhaillaan ollaan.

    EDIT: Jaaha, EGNOSin virallinen aloitusajankohta on jälleen siirtynyt, nyt ensi vuoden alkuun: http://www.esa.int/esaNA/SEMIGVW797E_egnos_0.html

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 30.04.2005 klo 00:39]
      
  • Lainaus:
    29.04.2005 klo 20:26 Mustapartainen mies kirjoitti
    Miinusta:
    - Kiertoliittymissä/liikenneympyröissä pitää kuunnella enemmänkin etukäteisselostusta siitä, monennestako liittymästä pitää ajaa ulos - ei komentoa "tästä pois", sillä riippuen ajonopeudesta laite usein komentaa ajamaan pois liikenneympyrästä yhtä liittymää liian aikaisin. Kun tämän ominaisuuden tunnistaa, niin liikenneympyrässäkin pärjää.


    Ajoneuvon aidossa navigaattorissahan käytetään muitakin menetelmiä ajoneuvon liikkeen seurantaan kuin GPS:ää, mm. kiihtyvyysantureita.

    Näillä menetelmillä pystytään esim. "suuressa maailmass" useampikaistaisen moottoritien liittymät tunnistamaan. Jos moottoritiellä on 5-6 kaistaa samaan suuntaan ja erkaneva ramppi kaartaa loivasti yli moottoritien jolta poistutaan, ei GPS pysty heti selvittämään onko auto rampilla poistumassa vai ajoiko se siitä ohi. Herkällä kiihtyvyysanturilla voidaan ajoneuvon nousu ja kaartaminen selvittää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit