Ostin v.2005 uuden Mondeon. Auto on normaalissa perhekäytössä. Asuntovaunua ei ole eikä edes peräkärryä. Silti kytkin hajosi ensimmäisen kerran, kun autolla oli ajettu n.40.000. Korjaus tehtiin Espoon Niittykummun Fordilla ja se meni vielä takuuseen, mutta hajosi taas 1,5 vuoden kuluttua eli 82.000 km ajettua. Nyt ei mennyt enää takuuseen, vaikka hiukan hyvitystä sainkin, kun asentaja oli sanonut, että kyllä sen pitäisi vähintääm 100.0000 km kestää! Mitä nyt pitäisi tehdä, kun sukulaiseni haluaisi ostaa vanhan autoni.Hän ei vielä tiedä kytkinongelmasta. Hajoaako kytkin taas 40.000 kuluttua?
Kestää ainakin 200tkm jos on oikein säädetty ja käytetty!
Jostain kumman syystä naisilla ei aina kytkimet kestä?
Nykyinen Maanantaini (-02 V6) on kulkenut melkein 200kkm eikä ,kumma kyllä, missään voimansiirron osassa vielä tunnu virheen merkkejä.Kytkimen käyttöni on väliin rajua liikkeelle lähdöissä ja vaikeissa peruutuksissa.
Edelliseen (-97 V6) vaihdoin kyllä kytkintä lukuunottamatta harmittavan paljon osia (niveliä,laakeria jne) jo 150kkm alkaen.
PS:Jos korjaamo jotain korjaa,vaikka takuuseen,on korjauksella kahden vuoden takuu,Ruotsissa ja näin väittäisin olevan Suomessakin.
joko laatuvaihtelua ja siis huonoa säkää kerran käynyt toisenkin kerran, mutta ennemmin uskon että tuohon liittyy jokin ''käyttövirhe'', toiset kuljettajat vain tietämättään käyttävät kytkintä tavalla joka ei ole hyväksi sille.
mm. tutun perheen kahdesta uutena ostamasta autosta ( ei ford ) joilla ei ollut ajettu kuin muutama kymmenen tuhat km, kului kytkimet vaihtokuntoon, vaikkei niillä vedetty mitään perässä tms.
petos:
Pikkusiskoni yritti joskus muinoin selittää miten autokoulussa esitetyin opein pidettiin kytkintä "kitkassa" jokaisessa liikennevalossa jne. Otsalohkostani lentelivät pultit ja yhteenkään autoon ei ole tämän torjuntavoiton jälkeen eikä ennen tehty kytkinremppaa. Kytkinkitkagurut voi minun puolestani viedä Ämmässuolle montun reunalle.
Tuskin vika on käyttäjässä, koska Fordeja (Sierra, Escort, useampia Focuksia ja Mondeoita) on ollut käytössäni tähän mennessä varmaankin lähemmäs 20, kaksi autoa kerrallaan perheessä ja n.3 vuoden vaihtovälein. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kytkin hajoaa.
Laskun työ- ja varaosalista ainakin on vaikuttava:
Vaihteiston irrotus ja asennus, kytkinlevyn ja painelevyn irrotus ja asennus, kytkimen korjaussarja, kytkimen työsylinterin irrotus ja asennus, työsylinteri - kytkin, vetoakselin keskiosan laakerin vaihto, laakeri, vauhtipyörän irrotus ja asennus, vauhtipyöräasennelma, plus kuusioruuvi, mutteri ja pultti.
Sukulaiseni haki auton korjaamosta ja kertoi, että siellä ei osattu sanoa, missä vika oli!!?
lähipiirissä skoda octaviassa todettu samanlaista vikaa kytkimessä
hannahel:
Voi toki olla kyse myös joidenkin automallien tyyppiviasta (esim. Ford Ka ja luistava kytkin). Vaikka kytkimelle luvattaisiin 100tkm "huoltoväli", olisin hyvin pettynyt jos remppaa tarvittaisiin alle 300 tkm:n.
Mitä merkkipajaan ja tyyppivikaan tulee, he eivät jälkimmäisestä ole koskaan mitään kuulleetkaan, paitsi takaisinkutsukampanjoiden yhteydessä. Silloinkin saatat kuulua niiden onnellisten joukkoon, joiden autossa ei ollutkaan mitään vikaa.
Tiedä tuosta mutta yhdessä hajos kytkinlevy jo jotain 150tkm ajettuna!
Syynä oli väärin säädetty kytkin kun oikea säätö ei "hallitukselle" kelvannut!