Mitenkähän mahtaa näytölle käydä, kun vastaan tulee auto valot päällä?
Ei sille käy ainakaan niin kuin pimeänäkölaitteille elokuvissa yleensä eli kirkas valo 'sokaisisi' koko näytön. Eilen tuli D:SF-kanavalta Motorvision(?)-niminen ohjelma, jossa kokeiltiin BMW:n ja MB:n 'näköapulaitteita'. BMW:n järjestelmä on lähinnä lämpökamera kun taas MB:n perustuu siihen, että IR-valolla(?) valaistaan kulkusuuntaa ja kamera kuvaa sitten heijastunutta valoa.
No onko noilla sitten edes mitään kovin radikaalia eroa? Ilmeisesti jotakin on, sillä testaajat tuntuivat kallistuvan BMW:n puolelle. Siinä tiellä olevat (yleensä lämpimät) kohteet havaittiin aiemmin (esim. 300 vs 100 m) kuin MB:llä. Lisäksi MB:n näytössä näkyi epäolennaisiakin kohteita, joista ei olisi vaaraa autolle, mutta toisaalta ne heikentävät todellisten varottavien kohteiden havaitsemista.
EDIT: Ohjelma taitaa tulla uusintana 13.5. klo 11.15, jotta voi tarkistaa faktat.
[mikahe muokkasi tätä viestiä 12.05.2006 klo 16:23]
Aika hyvin toimii ja varmasti helpottaisi paljon hirvienkin havaitsemista. Mitenkähän mahtaa näytölle käydä, kun vastaan tulee auto valot päällä?
Ei sille käy ainakaan niin kuin pimeänäkölaitteille elokuvissa yleensä eli kirkas valo 'sokaisisi' koko näytön. Eilen tuli D:SF-kanavalta Motorvision(?)-niminen ohjelma, jossa kokeiltiin BMW:n ja MB:n 'näköapulaitteita'. BMW:n järjestelmä on lähinnä lämpökamera kun taas MB:n perustuu siihen, että IR-valolla(?) valaistaan kulkusuuntaa ja kamera kuvaa sitten heijastunutta valoa.
No onko noilla sitten edes mitään kovin radikaalia eroa? Ilmeisesti jotakin on, sillä testaajat tuntuivat kallistuvan BMW:n puolelle. Siinä tiellä olevat (yleensä lämpimät) kohteet havaittiin aiemmin (esim. 300 vs 100 m) kuin MB:llä. Lisäksi MB:n näytössä näkyi epäolennaisiakin kohteita, joista ei olisi vaaraa autolle, mutta toisaalta ne heikentävät todellisten varottavien kohteiden havaitsemista.
EDIT: Ohjelma taitaa tulla uusintana 13.5. klo 11.15, jotta voi tarkistaa faktat.