Ei siinä mitään sinänsä, mutta kun kaivettiin auton alta lunta pois, niin ihmettelin että miksi kaverin peruutettaessa penkan päältä tuloksetta pois niin vain etupyörät sutivat???
Eikö tuon auton pitäisi olla jokin kytkeytyvää tyyppiä oleva nelivetoinen? Miksi vain etupyörät suti pakilla??
Omassa oikeassa maastoautossa olisi tarvinnut vain panna alennusvaihteisto päälle, R-alue ja olisi ajanut vain pois tuosta paikasta rauhallisesti kaikkien pyörien vetäessä. Taka-akselin kitkalukko ja etupään hoitaa sutimaan pyrkivän pyörän jarruautomatiikka. Tällä ei voi jäädä mihkään ristiriipuntaan! On Testattu muuten käytännössä monta kertaa ojien yli ajellessa..
Hämmästyin todella kun Honda pakilla, ei takapää tehnyt yhtään mitään?
Jos takapää olisi vetänyt, auto olisi lähtenyt tuosta paikasta ilman kaivamista helposti..
Kertokaa te, jotka tunnette tuon uusinta korimallia olevan Hondan, mistä on kysymys?
En vastaa kysymykseesi, mutta samanlaisen ilmiön olen tavannut itsekin. Kyseessä oli vanhakoppainen CR-V. Autolla piti päästä kadunvarren parkkipaikalta pois pienehkön aurausvallin yli. Pienehkö siksi, että silmämääräisesti yli olisi voinut ajaa henkilöautollakin ilman ainakaan isoa pohjakosketusta.
Tämäkin auto jäi jumiin vain yksi etupyörä sutien. Lopulta heijaamalla kaveri sai autonsa irti. Luultavasti kaksivetoisella henkilöautolla homma olisi onnistunut ihan yhtä hyvin.
Jos joskus nelivetoiseen päädyn, tuollaista en ainakaan valitse. Silloin kun nelivetoa kaipaan, olosuhteet on huomattavasti vaikeammat.
Herbert, et tarkentanut, että oliko sinullakin siis pakituksesta kyse?
Ajelin itse Haldex 2 -tyyppisellä (kytkeytyvä volvo xc90:lläni pari vkoa sitten aika hyvään ylämäkeen paksussa lumipöperössä uusimman CR-V:n takana. Meni se Honda yllättävänkin mukavasti yllätyksettömässä tasaisessa, eteenpäin. Maavarahan siinä ei ole kovin kaksinen, mutta olisikin jännä tietää, että eikös siinä sitten toimi peruuttamisen yhteydessä tuo takapyörien kytkeytyminen vetomoodiin?
Ainakin tuo kytkeytyvä Haldex2 ja XC90:n iso maavara on enemmän kuin riittävästi vaikka ajaisi pohja raapien. Alennusvaihdetta siinä ei ole, joka tietty olisi todella syvässä tarpeen, mutta se myös peruuttaa yhtä hyvin kuin menee eteenpäin.
Onko CR-V tietäjiä muita peruutuksen yhteydessä? Olisi kiva tietää
Auto yritti etuperin liikkeelle, jolloin meno hyytyi. Tässä vaiheessa tilanne peruutettaessa oli sama kuin etuperin ajaessa, vasen etupyörä suti.
Tasaisella alustalla varmaan jopa CRV toimii. Mutta harvoin auratun tien ulkopuolella on niin tasaista, että etenemiskyky tuollaisella järjestelmällä olisi tyydyttävä. Veikkaan, että kaksivetoinen katumaasturi tai crossover lumiketjuin pääsee vähintään yhtä pitkälle kuin CRV ilman ketjuja. Ellei jopa pidemmälle.
Juu vai silleen. Vaikuttaa hieman kylla oudolta se crv, ettei se esim jarruta niita renkaita jotka alkaa sutimaan, jotta vetoa menisi muille renkaille, juuri kuten moni muu citymaasturi tekee.
(Silloin kun tekniikan maailmassa oli pitka arvostelu citareista; x3, xc60, glk ja q5.. niin siina juuri volvostakin sanottiin etta eteneminen on hyvaa mutta saaliksi kay jarrutekniikkaa joka on kovilla juuri tuosta syysta, kun ei ole jatkuvaa nelivetoa. Q5:ssa tosin sitten testin mukaan jatkuva neliveto ei erityisemmin tullutkaan esille..)
Mutta takaisin asiaan, tuskin sita crv:ta saa vain etuvetoisenakaan. Ehka se ilmenee vaan aarioloissa sitten siina ettei silla parjaa sittenkaan. Mutta on se kumma kylla. Itsella siina xc90:ssa kun toinen puoli, tai toinen eturengas sutaisee, se nappaa heti peran mukaan. Voi ajaa mielettoman syvassa lumessa esim vain toisella puolella, eli toinen puoli syvassa hangessa, jokainen puora raapii ja etenee. Joudun muutenkin ajamaan asuinsijaintini takia paljon syvassa lumessa, ja kun joskus on liian syvalla, peruutan ja otan vauhtia, ja taas mennaan pohja raapien. Pahin on tietenkin loska, lumiauraa siita ei saa loskalla kylla, pitaisi hommata lumiketjut sellaisille keleille, tai pyytaa joku auraamaan tiet..