Näköjään jo aloitetun viestin poisto ei toimi, joten kirjoitetaan nyt tämä, vaikka oikeastaan osan vastauksesta muualta jo ainkin.
Auton tehoja voidaan siis mitata dynamometrissä joko vauhtipyörältä, tai vetäviltä pyöriltä. Vauhtipyörältä mittaessa voi siten olla eri standardien mukaan mitattuja, kuten DIN, SAE, JIS ja onko muitakin.
Vetopyöriltä rullillla mittaus on askarruttanut, siinähän ei saada moottoritehoa, vaan nimenomaan vetopyöräteho, joka vastuksista johtuen on kait 15-20 % pienempi kuin moottoriteho. Miten lienee käytännössä, kun joku virittelee moottoriansa, hän varmaankin mielellään haluaisi tietää ja ilmoittaa moottoritehon, eikä vetopyörätehon? Arvioidaanko se häviö auton rakenteen perusteella, vai tyydytäänkö vetopyörätehoon? Entä muutoskatsastuksessa jos pyritään suurimpaan mahdolliseen sallittuun tehoon, riittääkö katsastusinsinöörille vetopyöräteho, eli todellinen moottoriteho voi olla vaikka vielä 20 % yli sallitun? Vai lisääkö katsastaja prosentit päälle? Minula ei ole aikomuksia moottoria viritellä, olen vain utelias.
Kilpa-autoja on käyty säädättämässä/tehonmittauksessa Vuosikausia.
Vanhat penkit olivat sellaisia jotka eivät näyttäneet kuin vetopyörätehon ja kierrosluvun.
Nykyaikaiset "tietokoneohjatut"mittauspenkit näyttävät, moottoritehot ja vääntömomentti käyrät ynnä muuta faktaa jonka voi sprintata lopuksi mukaan.Luotettavia mittauspaikkoja ovat esim,Jäälin autosäätö ja Etelämpänä Harinen nämä nyt tuli ensin mieleen.
Tarkempaa tietoa löytyy paikallisista Urheiluautoilijoilta jotka mielellään opastavat tälläisissä asioissa.