On kehitetty polttoaine, jonka päästöt ovat 80% pienemmät kuin normaalilla 95:sella ajettaessa, mutta kyseistä ihmelitkua saa vain pääkaupunkiseudulta.
Ruotsissa flexifuelilla toimivia Volvoja ja Fordeja ostetaan paljon ja flexifuelia saa useimmilta asemilta.
Mistä syystä homma kusee Suomessa?
En tiedä miten on, muuta kuin sen, että ko. polttoaineen tuotantotapa ei pelasta maailmaa. Siksi sen jakelu on järkevintä keskittää sinne, missä ongelmia on muutenkin ihan riittämiin.
Usa:ssa näkyy jo hieman autoja joissa on flexifuel laatta perässä.
Humpuukia koska kulutus on suurempi ja ei syty pakkasessa!
Tosin kun toisen polven polttoaineet tulevat myyntiin, niin jopa hiilitase laskee mineraalilitkuihin verrattuna!
Olisiko nyt sopiva ajankohta jatkaa tästä aiheesta, kun on otettu käyttöön E10. Moni on saattanut alkaa pohtia autoilunsa tulevaisuutta.
Tässä alla on pohjaa. Lähde: Motiva
Mitä autonostajan on hyvä tietää?
Uutta autoa hankkiessa kannattaa valita vähäpäästöinen auto, joka hyödyntää uusia polttoaineita
Flexifuel-automalli pystyy käyttämään nykyisiä ja tulevia bensiinilaatuja
hintaero perinteiseen bensiiniautoon on pieni
Flexifuel-automalli on valmis ja kustannustehokas ostos
RE85-polttoaineen käyttö vähentää autoilun hiilidioksidipäästöjä huomattavasti, RE85:n käyttäjä saavuttaa tulevaisuuden päästötavoitteet jo nyt
polttoaine soveltuu talviolosuhteisiin
uutta tekniikkaa käyttävä autoilija on ympäristötietoinen
nyt ostettu auto on suurella todennäköisyydellä liikenteessä vielä 2020-luvulla
Vähän lisää Ruotsista:
http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/PressRel1012.pdf
"Ympäristöautokakusta" haukkaa E85 ison osan, 30,4% (vuosi 2010)
Mitkä päästöt on 80% pienemmät?
Entä CO2? Vaikuttaako autoveroon?
E. Motivan juttu on täältä löydettävissä:
http://re85-muunnos.wikidot.com/
Meillä ainakin seuraavista automerkeistä löytyy E85-autoja:
Ford, Volvo, Saab, Dacia ja Dodge.
Laskin tuosta Ruotsin tilastosta kaikkiaan 38 eri mallia.
Joistakin merkeistä löytyy useampi.
Täältä löytyneet päästömäärät saivat ainakin minut pohtimaan asiaa:
http://ford.webfellows.fi/flexifuel/esite.pdf
Jospa nuo päästöt olisivatkin autoveron pohjana.
Ko. auton bensakulutuksen mukaan se lasketaan.
Eihän tässä ole kuin yksi mutta, se E85:n saanti tai paremminkin RE85, jota St1 toimittaa ja jakaa vain Helsingin alueella.
Sanovat laajentavansa jakelua myös muualle. Tiedottavat keväällä.
Käy heidän sivulla.
Onpa todella mielenkiintoista. Ihme ettei tuosta päästöjen radikaalista laskusta ei ole sen kummemmin metelöity, tai sitten ehkä on. Aikoinaan mietin, että jos uutta autoa ostaisin, nii flexifuel voisi olla kova sana. Muistan, että nesteen kulutus ainakin kasvaa, mutta kokonaisuus olisi edullisempi ja luontoa säästävämpi?
Mutta tosiaan se, että sellaiseen peliin voi tankata perusbensaa ja sitten tuota R85:ttä ja mitä vaan sekaisin.
Onko kuitenkin niin, että mielellään talvipakkasella R85:tta ei, mutta kesällä joo? Miten etanoli voi jäätyä? Tuskin ei, mutta kondensoituuko johonkin tankkiin sitten vettä tai mistä tämä johtuu ettei pakkasella oikein pelitä?
Etanoli syttyy huonosti kylmässä. Itse en jaksa innostua noista St1:n jäte-etanolin luvuista. Sen jakelu ja tuotantokapasiteetti on kovin rajoittunutta.
"Etanoli syttyy huonosti kylmässä..."
-katso st1 kotisivu
NHB:
Hyvinhän tuo syttyi jopa Talvisovassa.
Jos olisin uuden bensa-auton tarpeessa ja flexifuel-vaihtoehto olisi tarjolla, niin saattaisin hyvinkin päätyä siihen. Eipä tarvitsisi pa:n laatuvaihtelulla päätään vaivata.
Kannattaisko kuitenkin ostaa halvalla epäsuosittu, käytetty iso bensamaasturi, puolittaa co2, yms. päästöt ja ajaa sillä ilman hiukkaspäästöjä 10e/100km ilman dieselveroa? Vastaus: jälkiasennettu maakaasulaitteisto (n.3000 e)
Ja vielä parempi, jos myös biokaasua voi tankata.
Tuo on kyllä vain etelässä eleleville mahdollista ja tietenkin osin myös Kalmarin tilan lähettyvillä.
an300:
Uusi energiapojainen veromalli taitaa muuttaa bensan ja maakaasun hintaeron niin pieneksi, ettei tuo 3000 euroa tule maksetuksi. Maakaasu ei puolita CO2-päästöjä.
Maakaasu CO2 päästöt ovat 75% bensasta. ´Oikeat' päästöt sensijaan ovat n.20% bensasta. Biokaasupäästöt sitten ihan asia erikseen.
Käyttövoimavero on tulossa n.2013-2015 vuosina. Sen suuruudesta ei tietoa.
Kaasun hinta nousi tämän vuoden alusta 20 c/kilo. Bensaekvivalentti hinta on nyt 79c/litra. Lienee n. puolet 98:n hinnasta? Itsellä 10kg/100km kustannus nousi siis kaasulla 2e/100km, ja on nyt 12,4 e/100km. Halvalla pääsee edelleen.
Asennuskustannukset tullut kuoletettua n.35000 km ajon jälkeen. Tämä siis suurikulutuksesella bensa/kaasu -maasturilla.