Katalysaattori ja vähärikkinen bensa

0 kommenttia

Kertokaahan jos tiedätte. Miksi nykyisillä vähärikkisillä, tai kuten mainostetaan rikittömillä bensoilla katalysaattoriautot joskus kuitenkin päästelevät pahanhajuisia "tuhnuja"? Joskun 80-luvulla se oli tosi karseat hajut tavanomaisia, kun rikkiä oli bensassa enemmän. Nykyään hajut ovat lievempiä ja harvakseltaan.

Jos minulla on oikea käsitys, ne hajut ovat rikkivetypäästöjä, mutta miten niitä voi tulla "rikittömästä" bensasta, vai riittääkö se pienikin rikin määrä? Omaa autoani luulin vuosia ihan hajuttomaksi, kun en ollut hajuja havainnut, mutta viime keväänä ja nyt alkukesällä huomasin muutaman kerran lievän hajun. Joka kerta oli auto lämmin, useamman kymmenen kilometrin maantieajon jäljiltä ajettuani auton kotipihaan ja sen käydessä siinä tyhjäkäyntiä.

Voiko eri bensoissa (rikittömissä) olla eroja, aikaisemmin ajoin lähinnä ABC-huoltamon bensalla, nyt koko talven, kevään ja alkukesän pelkästään Teboilin bensalla? Syynä tietysti se, että nyt olen saanut Teboilin bensaa halvimmalla hinnalla. On kyllä käynyt milessä josko katalysaattori on sanoutunut irti tehtävistään, tai lambda-anturi ei toimi, tai muuta vikaa. Tosin bensankulutus ei ole muuttunut, engine-valo ei ole missään vaiheessa vilkutellut ja ainakin tähän asti mitatut päästöt ovat olleet tosi pieniä.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit