Tuulilasin korjaus

0 kommenttia

Viimeisimmässä TM:ssä oli artikkeli tuulilasin korjauksesta, ihan asiaa. Jos artikkelin kuvassa oli sama auto, joka oli kiveniskemän takia hylätty katsastuksessa, niin ihmettelen kovasti. Kuvassahan nimittäin korjattiin tuulilasia matkustajan puolelta, eikä näyttänyt edes kuva olevan peilikuvana. Ei kai nykyään missään niin nuivia katsastusmiehiä ole että hylkäsisivät auton matkustajan puolella olevan kiveniskemän takia. Minun kokemukseni mukaan nykykatsastajat ovat ihan leppoisia ja asiallisia ihmisiä. Minullakin on ollut monta kertaa kiveniskemä tai pari tuulilasissa katsastaessani autoa, jopa suht'koht keskellä tuulilasia, ei ole katsastaja mitään maininnut. Suoraan näkökentässä olevat olen aina korjauttanut.

Tuulilasin korjaus on siis kovastikin tuttua touhua. Nykyisessä autossani olen korjauttanut kolme iskemää ja neljä on tällä hetkellä (vielä) korjauttamatta, mutta kohta on aikomus mennä hintaa tinkimään. Aikaisemmistakin autoista olen jokusia korjauttanut. Olen tehnyt havainnon että iskemiä tulee eniten moottoriteillä ja tilanteessa, jossa liittymästä tulee auto eteen moottoritielle. Ei tarvitse olla ihan lähelläkään. lmeisesti vauhdin kasvaessa alkavat irtokivet rengaskuvioista irrota. Jonkin aikaa työmatkani varrella oli sorapintainen kiertotie ja siitä sitten kiihdytys moottoritielle. Tällä moottoriteillä sitten parin sadan metrin matkalla usein kuuli kuinka kivet lentelivät lokasuojien sisällä. Iskemiä laseihini alkoi ilmestyä kun työmatkani muuttui osittain moottoritielle. Että on oikeastaan ihan viisasta, jos mahdollista, antaa tietä moottoritielle tulevalle väistämällä vasemmalle kaistalle. Voi säästyä kiveniskemiltä.

En muuten jaksa uskoa että nykynastat saavat iskemäjälkeä lasiin, kyllä siihen tarvitaan kivi. Sen napsauksen eron kuulee ja näkeekin jäljestä, lasin pintaan on murskautunut kiviainesta.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit