valokehityksen kyydissä

2 kommenttia

Testien mukaan valot ovat vuosien saatossa kehittyneet. Mielestäni tämä kehitys koskee valoja vain ajettaessa hyvällä säällä. Sumussa, vesi- ja lumisateessa ajettaessa nykyvalot ovat täysin käytökelvottomia. Valaisimen rakenteesta johtuen auton eteen muodostuu näkyvyytä häiritsevä valopilari. Testasin asiaa vanhalla kuplafolkkarilla, jonka valojen väitän voittavan kaikki nykyautot. Eikö nimenomaan huonolla kelillä valoilla pitäisi pystyä näkemään. Onko muilla vastaavia kokemuksia? TM:n voisi testata valoja myös esim. lumisasteella.

  
  • Ajovaloista en oikein tiedä, kun omassa on H4-polttimohalogeenit ja jälkiasennetut lisäpitkät. Mutta ihan havaintojen perusteella sanon, että takavaloissa, vilkuissa ja peruutusvaloissa on menty huonompaan.

    Valopatterin keskelle ujutettu etuvilkku hukkuu muun valon sekaan, led-takavalot muurautuvat lumipyryssä umpeen, koska eivät kehitä lämpöä ja takavilkut näkyvät sivuviistoon heikosti.

    Peruutusvaloista on tullut sokeripalan kokoisia, mitättömiä peruutuksen merkkivaloja.

      
  • Lisäksi etuvilkut ovat usein upotettu sinne ajovalojen sisään piiloon, jolloin ne vilkautukset eivät erotu niiden ajovalojen seasta kunnolla. Tänään minut ohitti Audi, joka vilkut päälle laittaessaan himmensi ne ajovalot, jolloin vilkku erottui huomattavasti paremmin. Se oli mielestäni hyvä asia. Huono asia on mielestäni se, että Audeissa ei yleensä ole vilkkuja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit