Onko paikalla sattumoisin ketään, jolla olisi autossa otsikossa mainittu jälkiasennuscruise? Asennutin joku aika sitten vanhaan TD Pösööni tuollaisen ja muuten olen ollut hyvinkin tyytyväinen laitteen toimintaan, varsinkin moottoritieajossa, mutta muutama pikkuseikka on alkanut nyppimään ja epäilemään, että onko laitteen säädöt tai asennus sittekään aivan täysin kohdallaan.
Esimerkiksi kun asetan nopeuden painamalla nappia niin ensin nopeus laskee n. 5km/h asetetusta, mutta kiihtyy sen jälkeen saman tien takaisin asetettuun nopeuteen.
Toiseksi mäkisellä tiellä ylämäessä nopeus laskee ensin pari sekuntia kunnes laite alkaa kiihdyttää ja jatkaa kiihdytystä vielä pari kolme sekuntia sen jälkeen kun mäki on jo loivenemassa, eli mäen päällä nopeus saattaa olla jo lähes 10km/h yli asetetun nopeuden. Alamäessa laite taas jarruttaa (tai siis moottorijarrutus jarruttaa) vauhdin siten että alamäen alaosassa nopeus voi olla taas jo muutaman kilometrin alle ennen kuin laite tajuaa alkaa kiihdyttämään asetettuun nopeuteen. Eli lyhyesti sanottuna nopeus voi heitellä mäkisellä tiellä pahimmillaan lähes 15-20km/h haarukassa.
Onko tämä ko. laiteen normaalia toimintaa, vai onko syytä epäillä säätöjä tai asennusta?
Säätöpiirit pyörii...
Vakionopeuden säädin on ohjausteknisesti aina PID säädin. PID säätimelle tuodaan yleensä ohjearvo (nopeus, jonka lukitset napilla) ja oloarvo (laite saa manuaalivaihteisissa pulsseja kierroslukumittarilta ja nopeusmittarilta tai erilliseltä anturilta).
Lisäksi on anturit jarrupolkimelle ja kytkimelle, jotta säädin kytketään pois kumpaa hyvänsä koskettaessa ja moottori ei ryntää kierroksille.
Säädin toimii siten että summauspisteessä oloarvon ja ohjearvon eroarvolla annetaan säätöohjearvoa, jolla yritetään korjata kokoajan ohjearvo ja oloarvo vastaamaan mahdollisimman hyvin toisiaan.
Säätöä hoitaa moottorimekanismi joka kiskoo kaasuvaijeria tavalla tai toisella. Uusissa autoissa kaasun ohje voi mennä suoraan ruiskulle tietokoneen sisällä bitteinä...
Tätä vaikea selittää kansantajuisemmin.. Sori..
Tapauksessasi säädin on kuitenkin viritetty liian laiskasti tai se on vaan tehdasarvoissa ja ei sellaisenaan toimi autossasi oikein.
Eli kaikki mitä se tekee tapahtuu myöhässä.
Koska kyseessä on tarvikemalli, joka voidaan asentaa eri autoihin, toki ymmärrät että toiminta esim. tehokkaammalla moottorilla varustetussa autossa on toinen, esim. parempi. Nyt sinun täytyisi saada jostain käsiisi korjaamon asennusmanuaali tms. jossa on käyttöönotto ja viritysohjeet. Tosin jos itse et uskalla toimeen ryhtyä, sinuna veisin auton säätimen asentaneeseen korjaamoon ja vaatisin laitteen uudelleen virityksen.
Itsellä oli aikoinaan Dieseli Avensis jossa AP300 Cruise jälkiasenteisena, tässä ei ollut mitään manuaaleja mutta onneksi sain lankomieheltä ohjeen printit koska hän oli viritellyt Bensafarmari Lagunaansa samanlaisen. Tuossa esim. laite saatettiin niin sanottuun ohjelmointitilaan kytkemällä sytytysvirta ja painamalla tiettyjä säätimen nappeja samaanaikaan tietyssä sekvenssissä, en muista enää tarkkaan miten. Sitten vaan lähdimme ajamaan sopivan mäkistä ja mutkaista tietä ja siellä nappeja painelemalla säädimme askelvasteen kohdalleen (P ja I parametrejä...). Tuosta säätimestä tuli tarkka vehje.
Monesti korjaamot ei viitsi paneutua kiireen vuoksi huolelliseen säätöön autokohtaisesti vaan heittää sinne vaan jotkut oletusarvot, jotka ei olekaan aina sopivat.
Itsellä uudessa Dieselissäni haluaisin myös hieman tiukemman säädön käyttöön...
Kiitos vinkeistä. Itseäni ihmetyttää tuossa juuri tuo aikavakio, joka tuntuu olevan aina mukana kun laite jotain tekee. Tehottomuudesta ei pitäisi kyllä olla kyse koska 90hp/200Nm 306:n kokoisessa kinnerissi liikuttaa sitä kyllä varsin rivakasti.
Latasin netistä laitteen asennusmanuaalin ja laitteesta löytyy dippikytkimet, joilla valitaan kunka taajaan pulsseja nopeusanturilta pitäisi tulla, mutta niihin en ole vielä uskaltanut koskea eikä juuri muuta konffattavaa tuossa näytä olevan. Täytyy varmaan ottaa nykyiset asetukset ylös ja kokeilla josko muuttamalla kytkimien asentoja vasteajat saisi hieman edes lyhenemään. Olisko heittää mitään vinkkejä kumpaan suuntaan noita kannattaisi lähteä säätämään? Perusasetus on näemmä 8000 pulssia/maili, mutta vaihtoehtoja näyttäisi olevan 2000 -> 160000.
Voisiko muuten laitteen kiinnitys vaikuttaa sen toimintaan? Asentaja joutui laittamaan mötikän hieman huteran oloisen Z-muotoisen tuen varaan koska vaijeri ei olisi ylettänyt jos laite olisi ollut tukevasti lokasuojassa kiinni.
Katselin ko. manuskaa nopeasti läpi ja siinä ei ainakaan puhuta virittämisestä/ohjelmoinnista juuri mitään.
Jäljelle jää tuossa mallissa oikeastaan sähköisten liitosten varmistaminen varsinkin servon (kaasunkääntäjä) sähkönsyötön osalta. Toinen mikä vaikuttaa toimintaan varmasti jos esim pumpulla vivustossa on välyksiä tai osia jotka taipuvat servon toimiessa.
Tämä vääristää askelvastetta varmasti.
Myös kannattaa varmistaa vaikka korjaamolta paljonko tulee pulsseja ko. automallissa (2000-16000p/km/h?) suhteessa johonkin nopeusalueeseen.
Asettelee sitten vaan DIPPIkytkimet sen mukaan.
Tällä vaikutetaan takaisinkytkennän skaalaukseen
Saattaa olla että laitteen sisällä on jopa potikat joilla PID säätimeen voi vaikuttaa, mene ja tiedä?
Netissä lisää info PID säädöstä kiinnostuneille:
http://www.tkk.fi/Yksikot/Konepaja/Opinnot/Kurssiesitteet/Tuotantoautomaatio/v2004/H_1_Saatopiirit1.pdf#search=%22PID%20s%C3%A4%C3%A4timen%20toiminta%22
Itse pidän hyvinä Cruiseina AP300 ja AP500 malleja. AP500 saa mm. kolme vapaasti ohjelmoitavaa esinopeus nappia, esim.60, 80 ja 100km/h. Netissä on sivuja ym.
Tuossa tapauksessa kyse lienee siitä, että laite tavallaan miettii hetken ennen kytkeytymistään. Omassa alkuperäisasennetussa laitteessa ainakin tapahtuu näin. Pari sekuntia kannattaa pitää itse kaasupolkimella nopeutta, vasta sen jälkeen cruise hoitaa homman. Jos kytkee vakionopeuden päälle ja nostaa heti kaasun, voi nopeus ehtiä pudota. Ylämäessä tietysti tilanne korostuu.
Muuten laitteeni toimii kiitettävän tarkasti. Vain alhaisilla nopeuksilla mäkisellä tiellä vaihtelu on suurempaa.
Tuossa tapauksessa kyse lienee siitä, että laite tavallaan miettii hetken ennen kytkeytymistään. Omassa alkuperäisasennetussa laitteessa ainakin tapahtuu näin. Pari sekuntia kannattaa pitää itse kaasupolkimella nopeutta, vasta sen jälkeen cruise hoitaa homman.
Noihan sen on käytännössä oppinut tekemään. Vielä enemmän kuin tuossa päällekytkemistilanteessa vastaava ongelma tulee kun moottoritiellä joutuu takaa tulvan liikenteen takia hieman kiihdyttämään että ehtii hitaamman auton ohi niin palatessa takaisin omalle kaistalle ohitettava varmaan hieman ihmettelee kun mun vauhti tippuu alle hänen vauhtinsa kun nostan jalan kaasulta päästyäni hänestä ohi.
Tuollaista ilmiötä ei omassani ole.