Hybridin lataukset

6 kommenttia

Miten hybridin toiminta on toteutettu autoissa, joissa on pieni sähkömoottori liikkumiseen.

Esim iltalehdessä esitelty Honda Jazz Hybridi ja se kulkee muutaman kilometrin sähköllä ja muutoin bensalla.

En löytänyt tietoa onko sähkö kerralla käytetty kun ajetaan 5 km vai latautuuko sitä lisää.

Ei ainakaan mistään jarrutuksista saa merkittävää osaa takaisin.

Jos käyttö on tosiaan että sähköllä pääsee sen muutaman kilometrin ja sitten on loput bensalla ajettava, ei

hyötyä saa juuri lähikauppareissullakaan.

Lisäksi jos auto pitää "tankata" joka kerta pihaan ajettaessa, on käyttö työlästä.

Vai olenko ymmärtänyt ihan pieleen?

  
  • Aika pieleen nuo arvailusi kyllä menivät :grin:

      
  • Selvitä jostain termit

    Yleisimmät hybridiversiot:

    http://olotila.yle.fi/koti/kulutus/mika-hybridiauto



    Jospa hybridihomma aukeaisi.

      
  • Böpi:

    Selvitä jostain termit
    Yleisimmät hybridiversiot:
    http://olotila.yle.fi/koti/kulutus/mika-hybridiauto

    Jospa hybridihomma aukeaisi.


    Kiitos linkistä.

    No siellähän se uusi (mulle) termi pistokehybridi oli.

    Vaihtoehtoja näköjään on ja hyödyt jokaisen itse arvioitava.



      
  • Katsopa Volvon V60 pistokehybridistä hyvä animaatio tästä

      
  • Tässä toinen, Hondan animaatio.

      
  • Kävin tänään koeajamassa pikaisesti tuommoista Jazz Hybridiä ja auton keskikulutus (en nollannut sitä ennen koeajoa) näytti olevan 5.9L/100km ja koeajolenkin aikana auto ei ymmärtääkseni kertaakaan ajanut pelkän sähkön voimin, ei edes hidastetöyssyjen yli ryömiessä jne. Jarrutuksissa auto kyllä näytti mittarin mukaan lataavan akkuja, joten todennäköisesti kun jarrupoljinta painaa, niin jarrupalat eivät välttämättä ihan ensimmäisenä liikahda levyjä kohti vaan hidastaminen tehdään generaattorilla.



    Sammutusautomatiikka toimi kyllä nätisti valoissa ja muutenkin auto oli ihan näppärä peli pyöritellä. Lähinnä tuo hybriditekniikka on vain vääntöapu bensakoneelle. Kovassa kiihdytyksessä kone huutaa hoosiannaa, tässä on maksimivääntö jossain 4000rpm huitteilla kun vanhassa Jazzissa (2002-2008) väännön maksimi saavutettiin 2800rpm kierrosluvulla. Vedellä täyttyneisiin uriin kun ajoi, niin tuntui että vesi tulee lattiasta läpi ja ainakaan takapyöräkoteiloissa ei ole kunnon muovilokareita vaan paljas pelti paistaa renkaan takaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit