Näinhä se minullakin on mennyt, jokainen uusi (tai vähän käytetty) auto ollut selvästi edellistä tehokkaampi, mutta myös painavampi ollen silti selvästi ripeämpi kiihtymään. Polttoaineen kulutus on myös noussut reippaasti, ehkä seuraavaksi joku pieni turbo-bensa tai diiseli, mutta toistaiseksi mennään ison bensa-kuutoskoneen voimin.
Autojen turvallisuusvaatimukset nostavat tietysti painoa ja esim. nykyiset Golf-luokan autot ovat suuria verrattuna -70-luvun suuriin autoihin.
Merkkejä ja malleja voisi olla roimasti vähemmän. Joku sen ylikapasiteetin ja modauspanostuksen kuitenkin maksaa, ja taitaapa olla se autokaupan ja merkkihuollon asiakas viimekädessä.
Merkkejä ja malleja voisi olla roimasti vähemmän. Joku sen ylikapasiteetin ja modauspanostuksen kuitenkin maksaa, ja taitaapa olla se autokaupan ja merkkihuollon asiakas viimekädessä.
Voitaisiin vaikka komissiossa määrätä millaisia autoja kansa tarvitsee.
Sovittaisiin että tämä firma tekee tätä autoa ja tämä firma tekee tätä autoa.
Ei kun hetkinen, sitähän kokeiltiin jo. Se oli Neuvostoliitto. Itä-Saksassa sai tehdä vain takamoottorisia autoja...
Kyllä se ostaja aina autonsa maksaa. Valinnanvarasta on vain hyötyä. Tarjontaa on joka suunnassa, Daciasta Bugattiin.
Merkkejä ja malleja voisi olla roimasti vähemmän. Joku sen ylikapasiteetin ja modauspanostuksen kuitenkin maksaa, ja taitaapa olla se autokaupan ja merkkihuollon asiakas viimekädessä.
Merkkejä ja malleja voisi olla roimasti vähemmän. Joku sen ylikapasiteetin ja modauspanostuksen kuitenkin maksaa, ja taitaapa olla se autokaupan ja merkkihuollon asiakas viimekädessä.
Tuotekehittely kukkii ja hinnat kehittyy? , jos tarjolla sama auto tai korkeintaan 10 mallia kaikille ihmisille kautta maailman.
Tästähän saatiin jo hieman havaintomateriaaliakin Moskovasta johdetussa jännittävässä yhteiskuntakokeilussa.
Saksojen yhdistymisen aikaan valmistettua Wartburgia ja BMW:ta vertaamalla näkee minne tuotekehitys eri järjestelmissä johti.
Vertailu tosin suosii Wartburgia, koska BMW:n Eisenachin tehtaat jäivät itäpuolelle ja länsipuolella BMW joutui omaa osaamistaan lukuunottamatta aloittamaan lähes tyhjästä.
Tästähän saatiin jo hieman havaintomateriaaliakin Moskovasta johdetussa jännittävässä yhteiskuntakokeilussa.
Saksojen yhdistymisen aikaan valmistettua Wartburgia ja BMW:ta vertaamalla näkee minne tuotekehitys eri järjestelmissä johti.
Vertailu tosin suosii Wartburgia, koska BMW:n Eisenachin tehtaat jäivät itäpuolelle ja länsipuolella BMW joutui omaa osaamistaan lukuunottamatta aloittamaan lähes tyhjästä.
Toisaalta esimerkiksi ajoneuvojen turvallisuuden ja päästöjen paranemisesta kiitos kuuluuu suurelta osin "Moskovalle". Mahdatkohan vähän liioitella Eisenachin merkitystä BMW:lle? BMW:n ja kyseisen tehtaan yhteinen historia kun oli hyvin lyhyt ja nimensä mukaisesti pääpaikka on sijainnut tukevasti Baijerissa.
EDIT: Ja kun katsoo Volkswagenin syntyä, niin "Kremlistä" johdettu tuotekehitys voi tuottaa tuloksia, joita ei tarvitse hävetä missään seurassa.
Hyvä pointti, joka osoittaa, että sopivilla viranomaisvaatimuksilla voidaan kehitystä ohjata hyvään suuntaan, mutta sitten kun lähdetään ohjaamaan valittuja toteutustapoja, alkaa mennä metsään.
Siinähän voisi käydä vaikka niin, että yhdenlaisia valoja laskettaisiin virkamiestyönä ja lukseja mitattaisiin ihan urakalla ja katsurit räknäisivät tarkasti joka vuosi kaikkien valojen numeroiden yhteissummaa väärinkäytösten kitkemiseksi.
Ja sitten joku toinen täräyttää xenonit päälle ja valoteho kasvaa 2.5 kertaiseksi erilaiselle toteutukselle sallitusta maksimista...
Muistanko oikein, että sodan jälkeen BMW:n tuotanto jopa alkoi itäpuolella ensin, mistä nousseen tuoteoikeusporun jälkeen saman auton tuotanto jatkui, mutta EMW nimellä (Eisenacher Motoren Werke)?
Muistanko oikein, että sodan jälkeen BMW:n tuotanto jopa alkoi itäpuolella ensin, mistä nousseen tuoteoikeusporun jälkeen saman auton tuotanto jatkui, mutta EMW nimellä (Eisenacher Motoren Werke)?
Muistat oikein. Eisenachin tehdas säästyi varsin hyvässä kunnossa pommituksilta ja varsin pian sodan jälkeen alko BMW/EMW:t rullaamaan linjalta ulos.
Samaan aikaan läntisellä puolella BMW:llä tilanne oli aikalailla sekasortoisempi.
Eli lisää veroja muille autoilijoille, sitähän tuo käytännössä tarkoittaa. Täyssähköauton kohdalla tuon nyt vielä ymmärtää, mutta hybridin kohdalla alkaa menemään raja, sillä Suomessa pistokehybridilläkin ajetaan suuri osa ajoista tod. näk. polttomoottorin voimin.
Autotuojien mielestä voitaisiin ottaa käyttöön Ruotsin malli. Siellä vähäpäästöisten autojen ostamista tuetaan riippumatta siitä, millä teknologialla auto kulkee.
Alle 50 hiilidioksidigrammaa sadalla kilometrillä tuottavan auton ostaja saa Ruotsissa noin 4 000 euron hankintatuen.
Valtion täytyy saada jostakin menetetyt verot/tuet, jolloin on selvää että CO2-päästöihin perustuva verotus kiristyisi edelleen.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies lupaa tämän päivän Hesarin mukaan vapauttaa sähköautot ja ehkä myös ladattavat hybridit auto- ja arvonlisäverosta.
"Sähköautot pitäisi saada uusina myytävissä autoissa suosituimpien mallien joukkoon jo kahdeksassa vuodessa".
Suunta on oikea ja hyvältä vaikuttaa jos toteutuu.
ei varmaan toteudu ainakaan toi kahdeksan joukkoon. Kuka haluaa esim Nissan Leafin jossa on talviajossa 59 kilometrin toimintasäde.
enpä usko, kun ei ole reiluun sataan vuoteen kovin paljon edistynyt nämä sähköautot. Vaikea uskoa että kahdeksassa vuodessa akut kehittyvät niin paljon että sähköautot olisivat myydyimpien joukossa, tämä tarkoittaisi itse asiassa lyhyempää aikaa jotta tuohon tilanteeseen päästäisiin, eli joku 5 vuotta ja sitten 3 vuotta putkeen kova myynnin kasvu.
no-kia:
Autojen turvallisuusvaatimukset nostavat tietysti painoa ja esim. nykyiset Golf-luokan autot ovat suuria verrattuna -70-luvun suuriin autoihin.
KL: Eri automalleja tehdään liikaa
Merkkejä ja malleja voisi olla roimasti vähemmän. Joku sen ylikapasiteetin ja modauspanostuksen kuitenkin maksaa, ja taitaapa olla se autokaupan ja merkkihuollon asiakas viimekädessä.
mikahe:
Voitaisiin vaikka komissiossa määrätä millaisia autoja kansa tarvitsee.
Sovittaisiin että tämä firma tekee tätä autoa ja tämä firma tekee tätä autoa.
Ei kun hetkinen, sitähän kokeiltiin jo. Se oli Neuvostoliitto. Itä-Saksassa sai tehdä vain takamoottorisia autoja...
Kyllä se ostaja aina autonsa maksaa. Valinnanvarasta on vain hyötyä. Tarjontaa on joka suunnassa, Daciasta Bugattiin.
mikahe:
http://2.bp.blogspot.com/-BjlX0ZqnvrQ/T00AwdnVIcI/AAAAAAAAAng/vtLA3BYQdp0/s1600/bmw%2Bvs%2Blada.jpg
Opelixi:
Jep, esim. tässä enimmäkseen turhien autojen listassa on yksi epä-Lada: http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuzulassungen-april-2012-das-sind-die-verkaufszwerge-4969551.html
Pauli Petteri:
Kaksitahtisia.
Takamoottoriset tulivat Tsekkoslovakiasta.
740 GLE:
Niin tietenkin. Olet aivan oikeassa.
Skodat ja Tatrat tuli Tsekkoslovakiasta.
Tuotekehittely kukkii ja hinnat kehittyy? , jos tarjolla sama auto tai korkeintaan 10 mallia kaikille ihmisille kautta maailman.
Böpi:
Tästähän saatiin jo hieman havaintomateriaaliakin Moskovasta johdetussa jännittävässä yhteiskuntakokeilussa.
Saksojen yhdistymisen aikaan valmistettua Wartburgia ja BMW:ta vertaamalla näkee minne tuotekehitys eri järjestelmissä johti.
Vertailu tosin suosii Wartburgia, koska BMW:n Eisenachin tehtaat jäivät itäpuolelle ja länsipuolella BMW joutui omaa osaamistaan lukuunottamatta aloittamaan lähes tyhjästä.
740 GLE:
Toisaalta esimerkiksi ajoneuvojen turvallisuuden ja päästöjen paranemisesta kiitos kuuluuu suurelta osin "Moskovalle". Mahdatkohan vähän liioitella Eisenachin merkitystä BMW:lle? BMW:n ja kyseisen tehtaan yhteinen historia kun oli hyvin lyhyt ja nimensä mukaisesti pääpaikka on sijainnut tukevasti Baijerissa.
EDIT: Ja kun katsoo Volkswagenin syntyä, niin "Kremlistä" johdettu tuotekehitys voi tuottaa tuloksia, joita ei tarvitse hävetä missään seurassa.
Hyvä pointti, joka osoittaa, että sopivilla viranomaisvaatimuksilla voidaan kehitystä ohjata hyvään suuntaan, mutta sitten kun lähdetään ohjaamaan valittuja toteutustapoja, alkaa mennä metsään.
Siinähän voisi käydä vaikka niin, että yhdenlaisia valoja laskettaisiin virkamiestyönä ja lukseja mitattaisiin ihan urakalla ja katsurit räknäisivät tarkasti joka vuosi kaikkien valojen numeroiden yhteissummaa väärinkäytösten kitkemiseksi.
Ja sitten joku toinen täräyttää xenonit päälle ja valoteho kasvaa 2.5 kertaiseksi erilaiselle toteutukselle sallitusta maksimista...
Muistanko oikein, että sodan jälkeen BMW:n tuotanto jopa alkoi itäpuolella ensin, mistä nousseen tuoteoikeusporun jälkeen saman auton tuotanto jatkui, mutta EMW nimellä (Eisenacher Motoren Werke)?
740 GLE:
Muistat oikein. Eisenachin tehdas säästyi varsin hyvässä kunnossa pommituksilta ja varsin pian sodan jälkeen alko BMW/EMW:t rullaamaan linjalta ulos.
Samaan aikaan läntisellä puolella BMW:llä tilanne oli aikalailla sekasortoisempi.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120621/midsommar-quiz-hur-mycket-kan-du-om-bilar
mikahe:
Ihan hyvä testi ja jos et edes saa 8 oikein on aika paljon tiedoissa korjattavaa.
Itse sain kaikki oikein, mutta kysymys 9 jouduin hiukan arvaamaan, muut olivat todella helppoja....
Toisella ruotsalais lehdellä on ollut myös paljonkin noita vastaavia testejä, mutta käyttävät kuvia.
Esim.
http://www.teknikensvarld.se/quiz/gissa-bilen--audi-special/
Täytyy olla todellinen merkki fani jos tuon selvittää virheittä...
https://www.youtube.com/watch?v=bBcuKwEDuz0
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies lupaa tämän päivän Hesarin mukaan vapauttaa sähköautot ja ehkä myös ladattavat hybridit auto- ja arvonlisäverosta.
"Sähköautot pitäisi saada uusina myytävissä autoissa suosituimpien mallien joukkoon jo kahdeksassa vuodessa".
Suunta on oikea ja hyvältä vaikuttaa jos toteutuu.
Eli lisää veroja muille autoilijoille, sitähän tuo käytännössä tarkoittaa. Täyssähköauton kohdalla tuon nyt vielä ymmärtää, mutta hybridin kohdalla alkaa menemään raja, sillä Suomessa pistokehybridilläkin ajetaan suuri osa ajoista tod. näk. polttomoottorin voimin.
Autotuojien mielestä voitaisiin ottaa käyttöön Ruotsin malli. Siellä vähäpäästöisten autojen ostamista tuetaan riippumatta siitä, millä teknologialla auto kulkee.
Alle 50 hiilidioksidigrammaa sadalla kilometrillä tuottavan auton ostaja saa Ruotsissa noin 4 000 euron hankintatuen.
Valtion täytyy saada jostakin menetetyt verot/tuet, jolloin on selvää että CO2-päästöihin perustuva verotus kiristyisi edelleen.
Penteles:
ei varmaan toteudu ainakaan toi kahdeksan joukkoon. Kuka haluaa esim Nissan Leafin jossa on talviajossa 59 kilometrin toimintasäde.
GTamv:
Kahdeksassa vuodessa ehtii tapahtumaan yllättävän paljon sähkö- ja hybridiautojen tekniikan ja tarjonnan suhteen.
enpä usko, kun ei ole reiluun sataan vuoteen kovin paljon edistynyt nämä sähköautot. Vaikea uskoa että kahdeksassa vuodessa akut kehittyvät niin paljon että sähköautot olisivat myydyimpien joukossa, tämä tarkoittaisi itse asiassa lyhyempää aikaa jotta tuohon tilanteeseen päästäisiin, eli joku 5 vuotta ja sitten 3 vuotta putkeen kova myynnin kasvu.
Uskon että lähes jokaiselta autonvalmistajalta tulee yksi tai useampi sähkö- tai pistokehybridimalli myyntiin seuraavan kolmen vuoden kuluessa.
Tällä hetkellä maailmassa on kehitteillä noin 50 eri sähkö- tai hybridimallia.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288492652665.html
"Väri ei ratkaise, vaimo kyllä":
http://www.iltalehti.fi/autot/2014101618747581_au.shtml