Yllättävän helppo tapa hankkia auto hieman edullisemmin on muuttaa Ruotsiin vuodeksi. Ehkä monikaan ei sitä tule ajatelleeksi, mutta reppuhommissa Suomessa monille viikottaiset työmatkat ovat pidempiä kuin minun työmatkani Tukholmaan. Tietysti on olemassa pieni riski, ettei tullin muuttoautolle asettamat ehdot täyty, mikäli käy usein kotona, mutta eipä tullissa ainakaan minulta allekirjoitettua ilmoitusta kummempia selvityksiä vaadittu.
[quote title="01.10.2004 klo 15:57 Herbert kirjoitti"] Yllättävän helppo tapa hankkia auto hieman edullisemmin on muuttaa Ruotsiin vuodeksi. Ehkä monikaan ei sitä tule ajatelleeksi, mutta reppuhommissa Suomessa monille viikottaiset työmatkat ovat pidempiä kuin minun työmatkani Tukholmaan.quote]
Tämä on käynyt mielessä, ja mahdollisuuksiakin toteuttaa tällainen liike on olemassa. - Ei sinänsä että auto olisi elämäni tarkoitus, mutta verojen maksaminen esim. viime viikkoisen YLE-sotkun sun muiden yhteiskunnallisten taidonnäytteiden rahoittamiseksi alkaa ihan oikeasti ottaa päähän. Jos verohanoja supistettaisiin, joutuisi julkinen sektori huipputasoa myöten oikeasti miettimään toimintansa tarkoituksenmukaisuutta ja tehokkuutta - vähän niinkuin yrityksetkin. Nyt säästötoimet ja kurjuus kohdistetaan lattiatasolle, mutta tämä "yhteiskunnan kerma", joka mm. minua kutsuu yleisnimellä "kansa" häärää ihan mitä sattuu - minunkin rahoillani.
En ole mielestäni erityisen kateellinenkaan, mutta kyllä siinäkin jotain mähtärää on, että kun minä kauluspaita päällä työskentelevä maksan verot jokaisesta tuloeurosta itse asiassa osasta kahdesti, saa pientä rakennusfirmaa pyörittävä kaveri nettotuloja varmaankin suunnilleen tuplamäärän olennaisesti pienemmillä veronalaiseksi ilmoitetuilla bruttotuloilla. - Eli jos kaikki tulot olisivat veronalaisia, niin voisi ehkä hieman tinkiä näistä täysin tarpeettomaan ympäristöä tuhoavaan kerskakulutukseenkin kohdistuvista veroista ?
Tämä meni vähän veropuolelle, mutta asiahan liippaa juuri tuota uuden auton teemaa.
Yllättävän helppo tapa hankkia auto hieman edullisemmin on muuttaa Ruotsiin vuodeksi.
Valitettavasti ei toimi Mustangin tapauksessa. Ennakkotietojen perusteella Ford ei tuo uutta mussea Eurooppaan joten EU-tyypihyväksyntää ei sille ole tulossa. Täytynee lähteä Norjaan saakka kun Eestikin liittyi EU:n
Valitettavasti ei toimi Mustangin tapauksessa. Ennakkotietojen perusteella Ford ei tuo uutta mussea Eurooppaan joten EU-tyypihyväksyntää ei sille ole tulossa. Täytynee lähteä Norjaan saakka kun Eestikin liittyi EU:n
Vastaavia tapauksia on pilvin pimein. Lähes heti niitä on tuotu Saksaan, tyyppihyväksytty ja näin saadaan silloin rekisteriin jokaisessa EU-maassa. Suomi on aina ollut näissä autoasioissa poikkeus, välillä ollaan eu:ssa välillä ei, riippuen miten joku katsastusviranomainen haluaa tulkita asian, lue=pikkutappi tehdä itsensä tärkeäksi mutta samalla myös tyhmäksi. Suomessa tämä juupas-eipäs menee läpi, muissa maissa ei.
audienced: "Tämä on käynyt mielessä, ja mahdollisuuksiakin toteuttaa tällainen liike on olemassa. - Ei sinänsä että auto olisi elämäni tarkoitus, mutta verojen maksaminen esim. viime viikkoisen YLE-sotkun sun muiden yhteiskunnallisten taidonnäytteiden rahoittamiseksi alkaa ihan oikeasti ottaa päähän."
Auton hankkimisen lisäksi ulkomailla työskentely on avartavaa, koska saa nähdä muunkinlaista yhteiskunnallista toimintaa kuin Suomessa harjoitettu. Ruotsissa saat maksaa vielä enemmän veroja kuin Suomessa, tosin siellä kruunuille saa ainakin autoilijan näkökulmasta katsottuna jotain vastinettakin. Mutta samanlaisia sirkuksia sielläkin julkinen sektori pyörittää kuin meilläkin.
Yllättävän helppo tapa hankkia auto hieman edullisemmin on muuttaa Ruotsiin vuodeksi. Ehkä monikaan ei sitä tule ajatelleeksi, mutta reppuhommissa Suomessa monille viikottaiset työmatkat ovat pidempiä kuin minun työmatkani Tukholmaan. Tietysti on olemassa pieni riski, ettei tullin muuttoautolle asettamat ehdot täyty, mikäli käy usein kotona, mutta eipä tullissa ainakaan minulta allekirjoitettua ilmoitusta kummempia selvityksiä vaadittu.
USAssa
[quote title="01.10.2004 klo 15:57 Herbert kirjoitti"]
Yllättävän helppo tapa hankkia auto hieman edullisemmin on muuttaa Ruotsiin vuodeksi. Ehkä monikaan ei sitä tule ajatelleeksi, mutta reppuhommissa Suomessa monille viikottaiset työmatkat ovat pidempiä kuin minun työmatkani Tukholmaan.quote]
Tämä on käynyt mielessä, ja mahdollisuuksiakin toteuttaa tällainen liike on olemassa. - Ei sinänsä että auto olisi elämäni tarkoitus, mutta verojen maksaminen esim. viime viikkoisen YLE-sotkun sun muiden yhteiskunnallisten taidonnäytteiden rahoittamiseksi alkaa ihan oikeasti ottaa päähän. Jos verohanoja supistettaisiin, joutuisi julkinen sektori huipputasoa myöten oikeasti miettimään toimintansa tarkoituksenmukaisuutta ja tehokkuutta - vähän niinkuin yrityksetkin. Nyt säästötoimet ja kurjuus kohdistetaan lattiatasolle, mutta tämä "yhteiskunnan kerma", joka mm. minua kutsuu yleisnimellä "kansa" häärää ihan mitä sattuu - minunkin rahoillani.
En ole mielestäni erityisen kateellinenkaan, mutta kyllä siinäkin jotain mähtärää on, että kun minä kauluspaita päällä työskentelevä maksan verot jokaisesta tuloeurosta itse asiassa osasta kahdesti, saa pientä rakennusfirmaa pyörittävä kaveri nettotuloja varmaankin suunnilleen tuplamäärän olennaisesti pienemmillä veronalaiseksi ilmoitetuilla bruttotuloilla. - Eli jos kaikki tulot olisivat veronalaisia, niin voisi ehkä hieman tinkiä näistä täysin tarpeettomaan ympäristöä tuhoavaan kerskakulutukseenkin kohdistuvista veroista ?
Tämä meni vähän veropuolelle, mutta asiahan liippaa juuri tuota uuden auton teemaa.
Pitäisiköhän sinne USA:an muuttaa?
Valitettavasti ei toimi Mustangin tapauksessa. Ennakkotietojen perusteella Ford ei tuo uutta mussea Eurooppaan joten EU-tyypihyväksyntää ei sille ole tulossa. Täytynee lähteä Norjaan saakka kun Eestikin liittyi EU:n
Vastaavia tapauksia on pilvin pimein. Lähes heti niitä on tuotu Saksaan, tyyppihyväksytty ja näin saadaan silloin rekisteriin jokaisessa EU-maassa. Suomi on aina ollut näissä autoasioissa poikkeus, välillä ollaan eu:ssa välillä ei, riippuen miten joku katsastusviranomainen haluaa tulkita asian, lue=pikkutappi tehdä itsensä tärkeäksi mutta samalla myös tyhmäksi. Suomessa tämä juupas-eipäs menee läpi, muissa maissa ei.
audienced: "Tämä on käynyt mielessä, ja mahdollisuuksiakin toteuttaa tällainen liike on olemassa. - Ei sinänsä että auto olisi elämäni tarkoitus, mutta verojen maksaminen esim. viime viikkoisen YLE-sotkun sun muiden yhteiskunnallisten taidonnäytteiden rahoittamiseksi alkaa ihan oikeasti ottaa päähän."
Auton hankkimisen lisäksi ulkomailla työskentely on avartavaa, koska saa nähdä muunkinlaista yhteiskunnallista toimintaa kuin Suomessa harjoitettu. Ruotsissa saat maksaa vielä enemmän veroja kuin Suomessa, tosin siellä kruunuille saa ainakin autoilijan näkökulmasta katsottuna jotain vastinettakin. Mutta samanlaisia sirkuksia sielläkin julkinen sektori pyörittää kuin meilläkin.