http://www.automotorundsport.de/d/82630
Toivottavasti tällainen tulee tuotantoon. Aion ostaa sellaisen, mikäli tulee. Kerrankin rohkeutta ja visioita saksalaisilta eikä aina vain vanhan kopiointia. Ei diisselihärpäkkeitä eikä karua ja tosikkomaista muotoilua! Kerrankin saa kiittää saksalaisia!
http://www.toyota.com/vehicles/2006/camrysolara/exterior.html
Vaikka saattaahan olla, että tuo ylläkuvattu saksalainen on hieman matkinut tai ottanut vaikutteita tästä Toyotan kaunottaresta.....
Päivän muotisuuntaus näyttää kyllä enemmänkin hakevan linjoja -30 - 50 luvulta, ainakin kalleimmissa merkeissä. Retroloistokkuus myy, esim. Mustang! Tähän valitettavasti japseilla ei ole mahdollisuuksia ollenkaan, sillä heidän autoteollisuus oli mitä oli tuolloin. Toyota tosin valmisti ensimmäisen auton 1936.
Kuten kerran aikaisemmin mainitsin, milloin tulee Stutz, Duesenberg, Horch (nyk. Audi) loistomallina vanhoja perinteitä kunnioittaen ja vaalien, kun kerran Bugatti ja Maybach on herätetty henkiin.
Entäs tämä sitten? http://www.auto-motor-und-sport.de/d/82522
Musta toi on mageen näkönen edestä ja sisältä, mutta takaa ruma.. Noh empä tykkää hirveesti uuden Bugatinkan ulkonäöstä..
SixPack ei kai sinulta unohtunut Datsun 240Z -70 luvulta, jenkithän rakentelevat romuista uudenveroisia ja myyvät niitä moninkertaiseen hintaan, ja eikö 240Z ollut ylivoimaisesti eniten myyty aikanaan kuten nykymalli 350Z tänä päivänä, se siitä mussesta!
Kyllä pitää paikkansa Z 240 unohtui, kuten mahdollisesti jokin muu. Vajaamoottorisuus on ollut mielestäni aina se heikko puoli jolle ei voi mitään. Koneen soundit puuttuu, ja raaka vääntö. En tiedä mitä tarkoitat siitä Mussesta. Tehtaat takovat niitä niin paljon kuin kerkiävät, niitä ei riitä edes kattamaan USA:n myyntiä. Katso uusin Auto Bild lehti.
Mikäli ajoneuvoteollisuus menee enemmän retromuotoiluun, kuten suuntana näyttää olevan, tulee Nipponin pojilla tenkka pååta mitä suht' aitoa omaa retroa myydä. Autoteollisuus saattaa olla vaikka mitä yllätyksiä ja suuntauksia täys. Eikä tarvitse olla kuin yksi esimerkkimalli, jolloin ne muut harmaatkin käyvät hyvin kaupaksi.
Audin suuri maski esim. Tazio Nuvolari kilpa-Audi v. -36. Haetaan tuulia ja suuntauksia menneestä loistosta ja tunnelmista, koska se näyttää myyvän tänä päivänä.
Mikäli ajoneuvoteollisuus menee enemmän retromuotoiluun, kuten suuntana näyttää olevan, tulee Nipponin pojilla tenkka pååta mitä suht' aitoa omaa retroa myydä. Autoteollisuus saattaa olla vaikka mitä yllätyksiä ja suuntauksia täys. Eikä tarvitse olla kuin yksi esimerkkimalli, jolloin ne muut harmaatkin käyvät hyvin kaupaksi.
Audin suuri maski esim. Tazio Nuvolari kilpa-Audi v. -36. Haetaan tuulia ja suuntauksia menneestä loistosta ja tunnelmista, koska se näyttää myyvän tänä päivänä.
Miksi ihmeessä sen pitäisi olla "omaa retroa"?? Onhan tällä palstallakin jo esitelty japanilaisautoja, jotka ovat "Kitschiä", eli tehty vanhojen klassisten euroautojen tyyliä mukaillen. Ja Mazdan "brittisporttien" henkeen tehty MX-5 on jo vuosia menestynyt hyvin. Brittiautoja onkin hyvä kopioida, eihän siellä juuri ole itsenäisiä valmistajia hengissä.
Sinänsä pääosa japanilaisista autovalmistajista on aloittanut toimintansa 30-luvulla, joten löytyyhän sieltäkin tyylimalleja, jos haluaa etsiä.Toyota tekikin rajoitetun erän "juhlamalleja", joissa oli vanhojen 60-luvun Toyotojen tyyliä, muutama vuosi sitten täyttäessään pyöreitä vuosia.
AlkuperäisMustang oli tietenkin muodoiltaan klassikko, mutta eipä siinä mitään muuta vallankumouksellista ollutkaan - paitsi idea tehdä "kansan urheiluauto" muotoilemalla "urheilullisen" näköiset kuoret halvimman henkilöautomallin (Falcon) alustalle. Tulos kelpasi monelle!! Iaccoccan kirja "Autoelämäkerta" onkin jenkkiautojen ystäville avartavaa luettavaa.
EDIT:
Audin suuri maski esim. Tazio Nuvolari kilpa-Audi v. -36
Nykyinen Audi on DKW:n perillinen, joka kuului Auto Union- ryhmään.
Tazio Nuvolarin auto ei toki ollut Audi, vaan Auto Union, ja Audin maskin löytää lähempääkin: vuonna 1940 kehitetty DKW F9, jota tehtiin sotien jälkeen DDR:ssä nimellä IFA F9, lienee ollut innoittajana maskin suunnittelijalle:
http://www.rheinlaenderwartburgfreunde.de/Prospekte/ProspekteF9/F9ProspektZwickau/F9ProspektZwickau.htm
Mikäli ajoneuvoteollisuus menee enemmän retromuotoiluun, kuten suuntana näyttää olevan, tulee Nipponin pojilla tenkka pååta mitä suht' aitoa omaa retroa myydä.
Toyotalta tulee ensi vuoden alussa tälläinen retromalli:
http://www.toyota.com/vehicles/future/fj_cruiser/index.html
Se MatLogin mainitsema malli taitaa olla tämä:
http://www.21stcentury.co.uk/cars/toyota_origin.asp
Se MatLogin mainitsema malli taitaa olla tämä:
http://www.21stcentury.co.uk/cars/toyota_origin.asp
Niinpä olikin, ja juhlan syynä ei ollut "synttärit", kuten muistelin, vaan sadannen miljoonan auton valmistuminen.
Nykyinen Audi on DKW:n perillinen, joka kuului Auto Union- ryhmään.
Tazio Nuvolarin auto ei toki ollut Audi, vaan Auto Union, ja Audin maskin löytää lähempääkin: vuonna 1940 kehitetty DKW F9, jota tehtiin sotien jälkeen DDR:ssä nimellä IFA F9, lienee ollut innoittajana maskin suunnittelijalle:
http://www.rheinlaenderwartburgfreunde.de/Prospekte/ProspekteF9/F9ProspektZwickau/F9ProspektZwickau.htm
Koko Audin historia alkoi Horch autosta. Historia esitetty linkkinä täällä jossakin. Se nyt ei tee Audista sen parempaa tai huonompaa, että maineikkaat Zwickaun tehtaat jäivät kommunistien ja neuvostoliiton haltuun. Jälki ja tuotteet olivat sitten sen ajan ja hengen mukaiset. Onhan Piikkinokka-Mosse suora Opel kopio, Elite-Mossen moottori on BMW:n 1,5 l kopio, ZIL oli pitkään Packard kopio. Näin menetellään yleensä kun itse ei osata tehdä mitään, ei ole rahaa, ei motivaatiota, ei innovaatiota. Kunhan nyt saadaan jotakin aikaiseksi. Se ei tee minkään sellaisen maan teollisuushistoriaa tai muotoilua loistokkaaksi eikä ainakaan minun silmissäni annan minkäänlaista kunniaa ko. maalle valmistaa kopioita muiden tuotteista.
Nykyinen Audi on DKW:n perillinen, joka kuului Auto Union- ryhmään.
Tazio Nuvolarin auto ei toki ollut Audi, vaan Auto Union, ja Audin maskin löytää lähempääkin: vuonna 1940 kehitetty DKW F9, jota tehtiin sotien jälkeen DDR:ssä nimellä IFA F9, lienee ollut innoittajana maskin suunnittelijalle:
http://www.rheinlaenderwartburgfreunde.de/Prospekte/ProspekteF9/F9ProspektZwickau/F9ProspektZwickau.htm
Niin, minähän sen linkin tänne aikoinaan laitoin:
http://www.audiclub.fi/historia.php
Kannattaisi muistaa, että vaikka Audi-nimellä on pitkä historia, nyky-Audin historia alkaa vuodesta 1965, kun DKW F102 -autoon asennetttiin nelitahtimoottori. "Vanha" Audi ja DKW toki olivat aikoinaan Auto Unionin osia, kuten myös Wanderer ja Horch. DKW F9:ää valmistettiin siis sodan jälkeen myös IFA F9-merkkisenä. Kaikilla automerkeillä on oma historiansa, niin myös Audilla.
http://www.audiclub.fi/historia.php
Kannattaisi muistaa, että vaikka Audi-nimellä on pitkä historia, nyky-Audin historia alkaa vuodesta 1965, kun DKW F102 -autoon asennetttiin nelitahtimoottori. "Vanha" Audi ja DKW toki olivat aikoinaan Auto Unionin osia, kuten myös Wanderer ja Horch. DKW F9:ää valmistettiin siis sodan jälkeen myös IFA F9-merkkisenä. Kaikilla automerkeillä on oma historiansa, niin myös Audilla.
Tämä onkin mainio esimerkki Saksalaisuudesta. Nostaa Neuvostoliiton romuttama tuote tiukassa länsimaisessa kilpailussa samalle tasolle josta muut autonvalmistajat hakevat esimerkkejä! Tämä on suoritus johon harva kykenee, sekä kehittää siitä oma linja, profiili, tuote omalla insinööritaidoilla, kokemuksilla, kopioimatta tai matkimatta muita. Kuten Saksalaiset selkeästi erottuvat toisistaan merkeistä, kuin myös muualla Euroopassa. On maita ja autoja joita ei tunnista edes keulamerkistä minne päin se H-merkki on kallistunut, tai rinkula.
Mustang oli varmaan surkein auto 70-luvulla jota olen ajanut, sen sai pihalle pelkästään kaasua painamalla sen verran rajusti aliohjasi, 240Z:taa pystyi ajamaan mutkatiellä vähintään tuplanopeutta oli todellinen urheiluauto eikä vain muotokopio.
Eikö nykyinen 350Z ole jenkeissä eniten myyty tällä hetkellä, näin muistan jostain lukeneeni. Toyotallakin on kiire tehdä Z:tan kopio sen verran kateellisia ovat myyntimenestyksestä.
Eikö nykyinen 350Z ole jenkeissä eniten myyty tällä hetkellä, näin muistan jostain lukeneeni. Toyotallakin on kiire tehdä Z:tan kopio sen verran kateellisia ovat myyntimenestyksestä.
Uusi Mustang on kyllä noussut luokan ylivoimaiseksi myyntiykköseksi USA:ssa. Osittain tämä johtuu alhaisesta hinnasta, mutta kyllä ominaisuudetkin ovat kohdallaan tämän vertailun mukaan:
http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/Comparos/articleId=104196/pageId=62002
Kannattaa katsoa video! Tekniikan Maailmakin voisi tehdä lyhyitä videoita vertailuistaan, esim ääritilannekokeista.
Tämä onkin mainio esimerkki Saksalaisuudesta. Nostaa Neuvostoliiton romuttama tuote tiukassa länsimaisessa kilpailussa samalle tasolle josta muut autonvalmistajat hakevat esimerkkejä! Tämä on suoritus johon harva kykenee, sekä kehittää siitä oma linja, profiili, tuote omalla insinööritaidoilla, kokemuksilla, kopioimatta tai matkimatta muita. Kuten Saksalaiset selkeästi erottuvat toisistaan merkeistä, kuin myös muualla Euroopassa. On maita ja autoja joita ei tunnista edes keulamerkistä minne päin se H-merkki on kallistunut, tai rinkula.
Tuskin se Neuvostoliitto länsituotteita romutti, DDR vain kehitti "kantaisästä" omansa, kuten BRD:kin.
Itä: DKW F9 -> Wartburg 311 ...
Länsi: DKW F8 -> DKW F91 -> Auto Union 1000 -> Auto Union Junior -> DKW F102 -> Audi 60 ...
Lienee siinä Audin kehittämisessä "hiukan" hyödynnetty VW:n osaamistakin?? Saksalaisia toki molemmat.
Nyt kun autot teknisesti lähestyvät toisiaan, on tullut taas tärkeäksi, että ne ulkoisesti erottuvat toisistaan. Varsinkin kalliin auton on erotuttava; miksi sitä muuten kannattaisi ostaa, kun samoista osista kasatun auton saa halvemmallakin. Ne mielikuvat...