http://wagons.autoblog.com/2006/01/30/holy-geneva-2007-volvo-s80-revealed-in-advance-of-swiss-debut/
Todella tyylikkään ja niin volvomaisen näköinen, ettei kukaan voi syyttää, että olisi taas Bemaria siellä ja Audia täällä ja vähintään Mersun takavalot jne. Aika suora 50-sarjan jatke ja näyttää menestystuotteelta. Itse odotan V70:stä innolla, koska vuoden päästä pitäisi nykyinen saksalainen vaihtaa ja haluaisin vaihtaa merkkiä
edit: Tuulilasi oli ehtinyt myös tehdä jutun autosta:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=125922
Mitä muistuttaa...
Minulle tulee häivähdys E60:stä.
Jos välttämättä haluaa, niin auton keskiosasta voi joitain yhtäläisyyksiä löytyä. Ainakin GPS-antenni
Profiililtaan isoine etu- ja takaylityksineen auto minusta muistuttaa lähinnä suuria etuvetoisia jenkkisedaneita.
Kyllä Volvo aina Ruotsissa ja Suomessa myy. Menestys mitataan sitten ihan muilla markkinoilla.
Auto on varovaisesti muotoiltu ja varmasti amerikkalaiseen makuun suunnattu. Suurimpana ongelmana juuri USA:n markkinoita ajatellen näen uuden V6-moottorin tehottomuuden. 235 hv 3,2 litran iskutilavuudesta on aivan liian vähän. Auto on suurella todennäköisyydellä luokkansa hitain ja jää pahasti halvempienkin autojen (kuten Nissan Maxima) jalkoihin. Paljon on siis ainakin USA:ssa kiinni V8-version hinnoittelusta.
Volvo on korjannut ongelmiaan (eikä vain muotoilua) eli korkeaa melutasoa, epämukavuutta ja ajettavuutta. Verrattuna oikeisiin premium autoihin Volvossa tuuli kohisee korin nurkissa, renkaat huutaa, kori nitisee, alusta kolisee ja ropisee, moottori ja voimansiirto päästelevät epäpuhtaita hälyääniä. Painavalla etuvedolla on myös kyntämistaipumus jolloin etenkin loskakelillä auto tuntuu kiikkerältä ja epävakaalta samalla lailla kuin etupainoisen veneen soutaminen ilman perässä istuvaa melojaa. Ajaminen pitkää matkaa tällaisessa tuntuu rasittavalta.
Puhutaanko nyt tästä uudesta S80-mallista?? Missä olet päässyt kokeilemaan????
Niin kuten sanoin, aion vaihtaa oman saksanseisojan todnäk tuohon uuteen Volvoon. Mitä sisämeluun tulee niin ajamme puoliksi kaverini kanssa noin 300 kilometriä päivässä eli joka toinen päivä minun Audilla (a6) ja joka toinen päivä hänen volvo v70 D5:llä. Me olemme tulleet siihen johtopäätökseen, että hänen Volvonsa on hiljaismepi ja siinä on paremmat penkit etenkin noin pitkillä matkoilla mitä ajamma joka päivä. Kulutus on Volvon D5:sessa käsittämättömän alhaista. Mitä rätinöihin ja muihin tulee niin niissä ei ole sanottavaa eroa.
Uusi S80 näyttää kuvissa todella tyylikkäältä. Eihän Volvo ole toisaalta koskaan tehnyt tyylittömiä pelejä, paitsi ehkä 340-sarja muinoin. Mutta kyllä tässä uutukaisessa on yksi selkeä Bemarin yksityiskohta eli C-pilari/takaoven taite. Katsokaa tarkkaan! Tämä ei ole moite vaan toteamus. Ja miksikäs ei hyvää voisi hieman lainata!
Toivoin, että Volvo olisi tällä kertaa todella satsannut muotoiluun. Vaan ei. Kopio mikä kopio. Ei ehkä Mersun kopio, mutta vanhan Volvon kopio. Eikä tämä ole mikään kehu.
Auto on ulkonäön puolesta uudistettu varovaisella kädellä. Kun edellinen oli suorastaan ruma, on nyt lopputuloksena kohtalaisen siedettävä, mutta väritön ja vaatimattomuudesta kielivä auto. Ei tuolla kilpailla ainakaan oikeita premiummerkkejä vastaan - Fordia vastaan ehkä kyllä ja Opelia.
Kabiinikin oli samaa tylsää Volvon papparais-lookia. Tuli mieleen Hyundain feikki-ökyauto Grandeur. Ei hyvää päivää, ei noilla aseilla kyllä maailmaa valloiteta. Auto puree ainoastaan jo sielunsa Volvolle myyneisiin fanaatikkoihin, tokko kukaan Cadillac-, Jaguar- tai Lexuskuski vaihtaa Vovloon. Toki viimeksi mainitut ovatkin oikeita premiumautoja.
Mieluummin otan sitten vaikka Kia Opiruksen kuin tuollaisen mannevolvon. Saan halvemmalla enemmän. Tyyliä. Varusteita. Kestävyyttä. Ylellisyyttä. Tehoa.
Volvo on USA:ssa erikoisuustuote. Se on siellä myös ihan yhtä kallis kuin monet "oikeat" premium-merkit. Volvon ostajakunta on pääasiassa itärannikon yliopistokaupunkien sivistyneempää porukkaa. S80 ja XC90 eivät ole ollenkaan harvinainen näky sikäläisen laatuyliopiston parkkipaikalla, uusi S80 tuskin tekee tässä poikkeusta.
Tuulilasin jutussa mainitaan, että
"Volvo odottaa myyvänsä vuodessa noin 50 000 kappaletta S80-mallisarjan autoja. Näistä noin 70 %.n arvioidaan päätyvän aivan uusille Volvo-ostajille. Tärkeimmät mallisarjan markkina-alueet ovat USA, Espanja, Ruotsi, Englanti ja Kiina."
Jatkossa Volvon Bi-Fuel malleja tullaan myymään USA:n eräillä alueilla runsaasti. Esim. Kaliforniassa maakaasu-bensiini yhdistelmä on kova sana. Siellä on paljon helpompi markkinoida tällaista bi-fuel autoa, kuin haisevan nakuttajan maineessa olevaa euroopppalaista dieseliä. Ja onhan tuo bi-fuel oikeastikin puhtaampi vaihtoehto.
Kuvasin vain tähänastisten Volvojen meluisuutta, mikä erottaa Volvon "oikeista" premium-autoista.
Ihan sama meluongelma on Audissa.
Nämä on myös testeissä todennettu mutta testaajat rankaisevat (eivät uskalla) näistä puutteista hämmästyttävän vähän vaikka minulle melun puute ja tasainen kyyti on auton tärkeimpiä valintakriteereitä.
Molemmat on suurten autokonsernin "premium" tuotteita, jotka on asemoitu ja markkinoitu "premium" autoina mutta joissa on tingitty sieltä mitä ei "näy".
No tämä "kuuluu" sitten etenkin Suomen teillä.
Koska meluun tottuu - eihän radan vieressä asujat herää edes tavarajunan ohimenoon - vakiokysymys Volvo/Audi-kuskeilla on kun pääsevät oikean premium-auton kyytiin on "Miten tämä auto on niin hiljainen"
Tuulilasin jutussa mainitaan, että
"Volvo odottaa myyvänsä vuodessa noin 50 000 kappaletta S80-mallisarjan autoja.
Niin aina voi odottaa myyvänsä, lainausta lehdistä...
Volvon alamäki USAssa jatkuu, tammikuussa -06 tuli -13% takkiin (verrattuna edellisvuoteen) ja koko viime vuoden pudotus -11,2% verrattuna vuoteen 2004. Samaan aikaan näyttää Saab kasvattavan reilusti USAssa...
Volvo sålde nästan 13 procent färre bilar i USA i januari i år jämfört med samma månad förra året, XC90 och S80 rasar. Det gick bätte för Saab, som ökade försäljningen med 34 procent.
Fjolåret för Volvo kom det stora raset i USA med en minskning på 11,2 procent från 139.155 till 123.575 bilar.
Tuulilasin jutussa mainitaan, että
"Volvo odottaa myyvänsä vuodessa noin 50 000 kappaletta S80-mallisarjan autoja.
Niin aina voi odottaa myyvänsä, lainausta lehdistä...
Volvon alamäki USAssa jatkuu, tammikuussa -06 tuli -13% takkiin (verrattuna edellisvuoteen) ja koko viime vuoden pudotus -11,2% verrattuna vuoteen 2004. Samaan aikaan näyttää Saab kasvattavan reilusti USAssa...
Volvo sålde nästan 13 procent färre bilar i USA i januari i år jämfört med samma månad förra året, XC90 och S80 rasar. Det gick bätte för Saab, som ökade försäljningen med 34 procent.
Fjolåret för Volvo kom det stora raset i USA med en minskning på 11,2 procent från 139.155 till 123.575 bilar.
Eikä vanhalla mallistolla ole mitään tekemistä asian kanssa? S80 ja V70 ovat jo sen verran ikääntyneitä malleja, että on mielestäni aika odotettua, että tuollainen lasku tuleekin.
Suomen EU-puheenjohtajakauden autoksi on valittu Volvo, uutisoi Volvon asiakaslehti.
Kokouksiin osallistujien kyyditsemisestä ympäri Suomea huolehtii tämän vuoden jälkipuoliskolla 82 kappaletta uudenmallista S80-autoa.
"Suomen EU-puheenjohtajakauden autoksi on valittu Volvo, uutisoi Volvon asiakaslehti.
Kokouksiin osallistujien kyyditsemisestä ympäri Suomea huolehtii tämän vuoden jälkipuoliskolla 82 kappaletta uudenmallista S80-autoa."
Paskan on pakko olla hyvää, koska kaikki kärpäsetkin pitävät siitä...
Jos väität että miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, olet joko itse väärässä tai sitten sinullekin maistuu.