http://www.channel4.com/4car/news/news-story.jsp?news_id=6200
Eli Saksassa voitti luotettavuustilaston ja nyt jenkeissä. En tiedä kertooko noi jotain, mutta ainakin sen, että vaikka Focusta ollaan parjattu niin ei se tilastoissa näy, sillä maailman myydyinpään auton mahtuu takuulla maanantaikappaleitta siinä missä muidenkin merkkien autoihin. Uusi Focus saattaa olle tämän perheen perheauto ensi vuonna kun Golf menee vaihtoon, katsotaan ajojen jälkeen. Tuossa muuten uusi Focus kuvina, fakku, sedan, avo ja norkku:
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/68321
Focuksen luotettavuuteen en ota kantaa, mutta täytyy korjata toi väite että se on maailman myydyin. Maailman myydyin oli viime vuonna Toyota Corolla ja niin on varmaan tänäkin vuonna eikä Focus taida yltää palkintokorokkeelle, sen verran takkuista on sen myynti USA:ssa. Focus tais olla maailman myydyin tuossa vuosituhannen-vaihteen tienoilla kahtena vuonna koska silloinen Corolla oli "susi" eikä myynyt "Corolla-mittapuulla" kovinkaan hyvin.
Mitä muita ns. tyyppivikoja focuksissa on ollut vetareiden ja alkupään vuosimallien ruostevikojen lisäksi?
Nuo kaksi ovat erityisesti pohjoisten/arktisempien alueiden ongelmia, joten ko. vikojen esiintymisalue on maantieteellisesti aika pieni.
Tuo Focuksen avoauto on tosi hieno. Farmari ei mitenkään ole ihmeellinen. Kaverini haukkui uuden Focuksen mittareita, mun mielestä ne on ihan ookoo.
Luotettavuutta on niin monenlaista. Voi olla että tielle jäämistapauksia ei ole Focuksen kohdalla sitten paljon sattunut (toimivat sähköt?). Ruostumisongelmat ja vetarit kun eivät usein jätä tielle (ainakaan jos vetarivian huomaa ajoissa).
Joka tapauksessa vika kun vika on kiusallinen autonomistajan kannalta, toki matkan keskeyttävä vika on tapahtumishetkellä kaikkein kiusallisin.
Joka tapauksessa vika kun vika on kiusallinen autonomistajan kannalta, toki matkan keskeyttävä vika on tapahtumishetkellä kaikkein kiusallisin.
Kummallista tuossa ruostumisessa on se, että vaikka tutullani on ollut Focus 4 vuotta, toisella kaverilla kolme niin ruostepilkkuakaan ei ole kummassakaan autossa, enkä ole muutenkaan koskaan nähnyt ruosteista Focusta. Tuosta 4 vuotta vanhasta vaihdettiin vetarit huollossa ennen kuin ne hajosivat. Nuo ovat pikkuvikoja etenkin kun huolto ne on korjannut ajallaan, toista se on kun esim tuttuni uusi Polo leikkasi kiinni ja jätti auton kehälle ja sen jälkeen auto oli KUUKAUDEN remontissa Stokkalla, koska eivät suostuneet antamaan uutta konetta vaan vanha kone kasattiin kuntoon. Volkkarin laatu on ainakin laskenut mitä tulee tähän uuteen malliin, kaikkea pikkukivaa löytyy koko ajan ja huolto on työkaverini Golfiiel tuttu paikka. Oma Golfini on alun sähkövikojen jälkeen toiminut moitteetta ja on palvellut monta vuotta hyvin. IMHO tuo uusin Focus on hieno, jopa heinoin luokassaan sisältä ja ulkoa.
Minä olen kyllä tuosta ruostumisesta kuullut ihan muuta kuin warcraft. Päivittäin vaihtelevat focuksen ovia ainakin täällä päin. Hyvä tietenkin jos ei kaikkien focukset ruostu..
Melko uusista autoista on ruostunut Toyota Corolla, Focuksesta en ole kuullut mitään.
Aika huvittava juttu kun kiertelin aikas paljon nimenomaan käytettyä corollaa katselemassa en huomannut ainakaan v.2000 ylöspäin olevan mitään ruostetta.
Pitäisi olla vähän enemmän faktaa tollesille puheille varsinkin kun esim.
http://www.vibilagare.se/Rostregistret.asp sanotaan 3 corollalle.
Mutta omani menee ehkä vaihtoon seuraavana vuonna ja tulihan sitäkin autoa kokeiltua.
Muutenkin tuntuu että jengi ottaa vähän liian vakavasti nämä autoasiat.
Harkitsin tuota uutta golffia,mutta täytyypä harkita uudelleen.
Kummallista puhetta Corollan ruostumisesta. Kaipa jokainen auto ruostuu jos ei yhtään hoideta. Itse vaihdoin nykyiseen autooni vm. 2000 Corollan eikä siinä ruostetta ollut missään...pilkun pilkkua. Sen Toitsikan hankin uutena ja sitä ennen ajoin vm. 90 Corollalla viitisen vuotta. Vaihdossa ei mitään ruosteongelmia. Autolla oli ikää 10 vuotta ja alla jopa alkuperäinen pakoputkisto täysin kunnossa. Siihen aikaan naureskelin Volkkareiden puhkiruostuville öljypohjille.
Olen ajanut Corollan 9 malliversiosta 8:lla ja muutamia omistanut itse. Eikä ruosteiden kanssa ole tarvinut liiemmin tapella. Olihan vanhemmissa tosin pientä laitettavaa.
Luotettavuudesta sen verran että takuuhuolloissa ei ole tarvinut autoja seisottaa, määräaikaishuollot riittäneet. Ovien lukot pelanneet kelillä kuin kelillä, aina käynnistynyt, iskareita joskus vaihdettu. Eikä ole tullut edes mieleenkään että keskuslukitus voisi mennä päälle kun auto on käynnissä ja itse olen ulkona...joillakin merkeillä kun sekin on mahdollista
Olenkin aina autoista puhuttaessa todennut että Toyotalla termi sähkövika on tuntematon käsite...jos sellainen jotenkin pääsee sattumaan niin se on vain harmiton poikkeus joka vahvistaa säännön.
Nyt ajelen Hondalla koska löysin itselleni tarkoituksenmukaisen menopelin ainakin nykytarpeisiin ja voin vain toivoa että en ainakaan luotettavuudessa häviä.
ilta-Sanomissa noin vuosi sitten näytettiin joku ruotsalaisjulkaisu jossa todettiin vähän ruostuviksi 9000 Saabbi, Volvo ja Audi. Ja huonoimpia ellein huonoin oli Corolla. En tiedä mistä vuosimallista on kysymys Corollan kohdalla, ei ainakaan mistään yli 11 vuotiaasta mallista.
Moi
Tietty aina voi olla mahdollista että mallimuutosten myötä ruosteensuojaus vaihtelee.
Kaikki voi olla mahdollista.
Onhan esim. uudet E mersutkin ruostuneet turhan aikaisin.
Vähän hataralla pohjalla silti on tuo väite corollasta.
Esim.Jos minä sanon että Audi ruostuu 2 vuoden sisällä ja ei ole edes näyttää minkään lehden tai vastaavan faktaa niin sanoisin että kukaan autoista vähänkään enemmän tietävä ei usko varsinkaan autopeltisepät.
Siispä enemmän faktaa kuin pelkkä luin joskus jostain
Olen kuullut että aikoinaan brassiescortteja ei ruostesuojattu ollenkaan ja saksalaiset ruostesuojattiin, brassit ruostui kunnolla ja saksalaiset selvästi vähemmän. Minulla ei ole varsinaista faktaa asiasta, mutta olen kuullut Escortin omistajalta.
Tietty aina voi olla mahdollista että mallimuutosten myötä ruosteensuojaus vaihtelee.
Kaikki voi olla mahdollista.
Onhan esim. uudet E mersutkin ruostuneet turhan aikaisin.
Vähän hataralla pohjalla silti on tuo väite corollasta.
Esim.Jos minä sanon että Audi ruostuu 2 vuoden sisällä ja ei ole edes näyttää minkään lehden tai vastaavan faktaa niin sanoisin että kukaan autoista vähänkään enemmän tietävä ei usko varsinkaan autopeltisepät.
Siispä enemmän faktaa kuin pelkkä luin joskus jostain
http://www.vibilagare.se/
Tuolla oli jotain 10 vuotta käynnissä ollut ruostetesti ja sen mukaan Tojot tosiaan ovat ihan surkeita pelleiltään, jopa uusi Avensis sai tuolla todella surkeat pisteet. Tuo rekisteri oli ainakin ilmainen, mutta nyt se näyttäisi olevan pois käytöstä tms (rostregistret). Tuo on Ruotsin suurin autolehti ja hyvä sellainen. Niin meillä on kakkosautona 87 Corolla ja se on umpimätä, juuri tällä hetkellä muuten peltikorjaamolla, koska lokasuojat ovat yhtä ruskeata mössöä eikä auttanut muu kuin uusia koko lokarit.
Pahus ruotsia, saisi olla Suomen kielellä. Voisiko joku suomentaa tuolta ruotsin kielisiltä sivuilta ruostejutusta tärkeimmät jutut? kiitos
Ei Tojot ihan hännänhuippuja koko listassa eli ruostuvat todella herkästi.
Toyota Corolla Verso (2004)
Rosttestad: 2003
Rostgaranti: 12
Rostskydd:
Toyota Corolla Verso är inte rostskyddad som man skulle kunna förvänta sig av en ny Toyota. Det finns överhuvudtaget ingen behandling i balkar och hålrum under bilen och flera skarvar är helt otätade.
Bränsletanken är i plåt, bakskärmarna har en smutssamlande hylla och i hjulhusen bak sitter innerskärmar av filt. Slitskyddet under bilen är sparsamt och finns bara på de allra mest utsatta ställena. Även Corolla Verso saknar stänklappar.
Till det positiva hör att Toyota förbättrat behandlingen i huv, backlucka och dörrar. Dessa har även välgjorda limfogar. Tätningen av de skarvar under bilen som är behandlade är också bättre än tidigare.
Men totalt sett räcker Toyotas ansträngningar bara till en tvåa i betyg. Underkänt med andra ord.
Jees niinkuin aiemmin tuli sanottua menee vaihtoon jokatapauksessa tuo tojo seuraavana vuonna kun tarvitsee lisää tilaa,mutta tulipahan sitäkin merkkiä kokeiltua.
Eksyttiin vähän aiheesta, kun meni tähän ruostesuojauksen puolelle, mutta kun vauhtiin päästiin niin jatketaan.
Focuksesta sen verran, että ainakin 2000 vuosimallin osalta olen omin silmin todistanut naapurimiehen yksilön, josta vaihdettiin kaksi ovea ja takaluukku. Ruoste oli ovien alapinnassa ja syy galvanointivirheet tehtaalla. Vesi ei päässyt ovien alasaumoista pois vaan jäi ovien "sisälle" ikään kuin kellumaan.
Jos tuosta ruotsalaisesta ruostesuojauslistasta hakee ylläriä niin se on OPEL. Nimittäin uusi Vectra saa 5 tähteä ja testin suorittaja sanoo, että autoa tarkastellessa hän ei olisi uskonut, että kyseessä on OPEL. Niin hyvin on galvanointi ja muut suojat toteutettu. Samoin G-korin Astra (nykyistä edellinen) saa 4 tähteä uudesta mallista puhumattakaan. Laatua voi siis parantaa (ja tehdä suoranaisia hyppäyksiä) ja parannettavaa tosin olikin.
Toyotan ruostekestävyyden saa helposti korjattua kunnon käsittelyllä. Ei siitä kannata stressata ostaessa, muutama satanen ostohintaan lisää niin saa mielenrauhan.
Automerkistä riippumatta ruosteenestokäsittely on mielestäni paikallaan (jos haluaa auton pitää ehjänä pitkään). Ruostetakuut kun ovat yhtä tyhjän kanssa (eivät yleensä korvaa suolan aiheuttamaa ruostumista).
Focuksen tyyppivikoja:
1,6 ylikuumeneminen
ovia ei saa lukkoon
takalaakerit?
Focus 1,6 Ghia, 2003
Vasta reilut 10000 km lasissa.
Erinäisiä sähkölaite-, lukko-, moottorin käynti- ja korivarusteisiin liityviä vikoja on ollut jo.
Focus on meluinen ja hivenen hengetönkin, mutta erinomainen ajaa. Harmi että se on pilattu huonolla laadulla.
Uutta mallia en uskaltaisi ostaa, kun vanhemmassakin on vielä "lastentauteja". Tingin mieluummin hyvistä ajo- ja alustaominaisuuksista kuin käyttövarmuudesta. Ei minulla ole aikaa "puolipäivätyönä" hoitaa autoa korjaamolle ja sieltä pois.
Edellisessä Fordissa ei ollut mitään muita ongelmia kuin airbagin hapettuvat liittimet, jotka itse tinailin kuntoon, kun ford mies ehdotteli kaapeleitten vaihtoa.
Seurailen jännityksellä vetoniveliä ja erityisesti ovien alasaumoja, joissa on esiintynyt vakavia ongelmia muilla Ford -asiakkailla.
Taitaapa mennä Toyota -kauppaan askelet seuraavaksi.
Vaivauduin verestämään ruostuneita kielitaitojani ja sain aikaan seuraavan käännöksen tästä Corollasta:
"Ruostesuojaus:
Toyota Corolla Verso ei ole ruostesuojattu siten, kuin uudelta Toyotalta voisi odottaa. Korin palkeissa, ja muissa ontelorakenteissa, eritoten auton alustassa, ei ole minkäänlaista suojakäsitteleä, ja useat liitokset ovat täysin vailla suojausta ja monet liitokset sekä saumat ovat täysin tiivistämättömiä.
Polttoainetankki on peltinen, takalokasuojissa on likaa keräävääviä "hyllyja" ja takapyöräkoteloissa on sisälokasuojat huopamateriaalista. Kulutusta vastustavaa pinnoitetta auton alustassa on niukalti ja sitä on vain kaikkein kulutukselle alttiimmissa kohdissa. Myös Corolla Versosta puuttuvat roiskeläpät.
Jos jotain positiivista sanoisi Toyotastya, niin suojausta konepellissä ja takaluukussa sekä ovissa on parennettu.
Auton alustan käsitellyt ja saumaukset ovat myös aikaisempaa paremmin tehty. Näissä on myös liimaliitokset. Käsiteltyjen liitosten tiivistys on myös parempi kuin aikaisemmin.
SIiis kokonaisuutena katsoen Toyotan pyrkimykset ja yritykset riitävät vain todistusarvosanaan 2. Toisin sanoen siis: hylätty."
Pahus ruotsia, saisi olla Suomen kielellä. Voisiko joku suomentaa tuolta ruotsin kielisiltä sivuilta ruostejutusta tärkeimmät jutut? kiitos
Ei Tojot ihan hännänhuippuja koko listassa eli ruostuvat todella herkästi.
Toyota Corolla Verso (2004)
Rosttestad: 2003
Rostgaranti: 12
Rostskydd:
Toyota Corolla Verso är inte rostskyddad som man skulle kunna förvänta sig av en ny Toyota. Det finns överhuvudtaget ingen behandling i balkar och hålrum under bilen och flera skarvar är helt otätade.
Bränsletanken är i plåt, bakskärmarna har en smutssamlande hylla och i hjulhusen bak sitter innerskärmar av filt. Slitskyddet under bilen är sparsamt och finns bara på de allra mest utsatta ställena. Även Corolla Verso saknar stänklappar.
Till det positiva hör att Toyota förbättrat behandlingen i huv, backlucka och dörrar. Dessa har även välgjorda limfogar. Tätningen av de skarvar under bilen som är behandlade är också bättre än tidigare.
Men totalt sett räcker Toyotas ansträngningar för bara till en tvåa i betyg. Underkänt med andra ord.
Kiitoksia vanhempi insinööri. Nyt ymmärsin, kaiken tarvittavan.