Diesel?

12 kommenttia

Seuraava auto on todennäköisesti VW Touran ja kun automaattina sen saa vain Dieselillä tai 1,6 bensakoneella, niin tuo Diesel kiinnostaa enemmän. Kilsoja ei kyllä tule kuin 15-20tkm/vuosi, onko noilla kilometreillä Diesel typeryyttä? VW:n dieseleiden kylkiäisenä myytävä automaattiloota on myös aika vakuuttavan tuntuinen vehje. Kiinnostuksen kohteena on myös dieselin mukana toimitettava lisälämppäri kun nämä nykyiset autot ei mitään saunoja suorastaan ole, niin lisälämpö tekisi vanhoille luille hyvää. Yleensä meillä auto vaihtuu kolmen vuoden välein kun siitä saa vero hyötyä n 5000 euroa (inva-auto). Touran oli helppo auto istua korkeamman penkin ansiosta kuin nykyinen kulkine (Mazda 6). Kaipa tuolla 1,6 FSI koneellakin "pärjäisi", mutta tuntui aikamoiselta kierroskoneelta ja vaihteisto tuntui yhtä huonolta kuin Fordissa (Focus automaatti). :confused:

  
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 19:11 JKK2 kirjoitti
    Kaipa tuolla 1,6 FSI koneellakin "pärjäisi", mutta tuntui aikamoiselta kierroskoneelta ja vaihteisto tuntui yhtä huonolta kuin Fordissa (Focus automaatti). :confused:


    Millä tavalla Focuksen automaatti tuntui huonolta? Mielenkiinnosta tässä vaan kyselen kun itselläni on Astra Wagon 1.8 automaatilla ja ainakin opelin tomaatti vaihtaa pehmeästi kun vertailin silloin loka- marraskuussa eri merkkien automaattiversioita mutta fordia en silloin edes koeajanut saati ajatellut. :wink:

      
  • Focus automaattina oli sellainen rimpula, että ennen ei moista ole ollut ja toivottavasti toiste ei tule. Kun painoi kaasua auto jäi miettimään mitä tehdään ja sitten alasvaihto tapahtui karmealla nykäyksellä. Lisäksi moottori ulvoi kuin hävittäjälentokoneessa. Tämä "pikkuisen" kärjistettynä :wink: . Ennen Focusta oli Golf joka taas oli ihan sivistynyt ajokki.

      
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 19:11 JKK2 kirjoitti
    ... VW Touran ... automaattina sen saa vain Dieselillä tai 1,6 bensakoneella, niin tuo Diesel kiinnostaa enemmän. Kilsoja ei kyllä tule kuin 15-20tkm/vuosi, onko noilla kilometreillä Diesel typeryyttä? VW:n dieseleiden kylkiäisenä myytävä automaattiloota on myös aika vakuuttavan tuntuinen vehje. Kiinnostuksen kohteena on myös dieselin mukana toimitettava lisälämppäri kun nämä nykyiset autot ei mitään saunoja suorastaan ole, niin lisälämpö tekisi vanhoille luille hyvää. Yleensä meillä auto vaihtuu kolmen vuoden välein kun siitä saa vero hyötyä n 5000 euroa (inva-auto). ...Kaipa tuolla 1,6 FSI koneellakin "pärjäisi", mutta tuntui aikamoiselta kierroskoneelta ja vaihteisto tuntui yhtä huonolta kuin Fordissa (Focus automaatti). :confused:


    Hinnat alkaen-tasolla bensa/dsl-automaattien hintaero on varsin pieni. Jälleenmyyntihinta on arvoitus, ja käyttökulujen ero on helppo laskea (polttoaine, dsl-vero, huollot, vakuutukset).

    Jos automaattia arvostaa (ja kukapa ei, jos ajelee paljon kaupunkiruuhkissa), niin ehkäpä moottorivalinnan ratkaisee tässä tapauksessa polttoaineen sijasta automaatin toiminta ja yhteensopivuus moottorin voimavaroihin. Kunnollinen koeajo kaupungissa ja maantiellä on tarpeen.

    Isompi dsl voisi sopia paremmin, mutta jostakin syystä ilmoitetut kulutus- ja suoritusarvot eroavat enemmän käsivaihteisesta kuin pienemmällä tdi-koneella.

    VW:n tdi-koneet lämpiävät todellakin verkkaisesti alle 60 kmh/n nopeuksissa. Lisälämmitin olisi siksi kaupunkiajossa mukava. Tehdasasenteinen varuste on silti hieman outo lintu: "Lisälämmitin
    polttoainekäytt. lisälämmitin auton sisätilojen lämmittämiseen, kellokytkin ja kaukosäädin. Ei moottorin seisontalämm.mahdollisuutta
    Hinta: 1640 e". Tuosta voisi päätellä, ettei tuota voi käyttää ajon aikana, vaan parkissa lohkolämmittimen tapaan (mitäpä noilla kellokytkimellä ja kaukosäätimellä muuten tekee?). Lisälämpöä ei siis heru matkan aikana, ja johdottomaan lämmityksenkin tarve voi olla (käyttäjästä riippuen) olematon. Tämä on ehdottomasti lisäselvityksen paikka!

    Tuonhintainen auto menettää arvostaan liikkeestä ulos ajettaessa varmaankin 5000e, joten onkin pakotettu vaihtotahti kokonaisuudessaan edullinen?

      
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 19:55 JKK2 kirjoitti
    Focus automaattina oli sellainen rimpula, että ennen ei moista ole ollut ja toivottavasti toiste ei tule. Kun painoi kaasua auto jäi miettimään mitä tehdään ja sitten alasvaihto tapahtui karmealla nykäyksellä. Lisäksi moottori ulvoi kuin hävittäjälentokoneessa. Tämä "pikkuisen" kärjistettynä :wink: . Ennen Focusta oli Golf joka taas oli ihan sivistynyt ajokki.


    Sama vika" on kaikissa allimitoitetuissa diesel-automaattiyhdistelmissä. 1.6 + automaatti ei ole vaan mikään järkivalinta. Golfin sivistyneisyydestä en tiedä, mutta askeettisin näkemäni auto se kyllä on ; )

      
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 21:58 mikahe kirjoitti
    Lisälämpöä ei siis heru matkan aikana, ja johdottomaan lämmityksenkin tarve voi olla (käyttäjästä riippuen) olematon. Tämä on ehdottomasti lisäselvityksen paikka!


    Kyllä se lämppäri lämmitti myös ajon aikana (koeajossa) ja automaatti on taas "vamman" takia pakollinen varuste.

      
  • Touranin TDI malleissa on vakiona Webasto, joka lämmittää sisätiloja ja moottoria ajon aikana. Tuo mikahen mainitsema tehdasasenteinen lisävarustepaketti on WHA-paketti, jossa tulee mukana mm. kelloajastin ja kaukosäädin tuolle Webastolle (+ muuta). WHA-paketti ei vain tällä hetkellä esilämmitä moottoria. Lämpöä auton sisälle se tuo jo muutamassa minuutissa, joten sisätilojen lämmittämiseen se soveltuu todella hyvin.
    Jos haluaa moottorin lämmittää niin kannatta hankkia jälkiasenteinen lisäsarja tuolle vakiona tulevalle Webastolle. Maksaa jotain luokkaa 800€.

    Tuolla UltimateVW:n puolella tästä on keskustelua - Webasto topiikki http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3141 ja pitkä yleinen keskustelu Touranista http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=649 .
    Tuolla on monta Touranin omistajaa keskustelemassa, minä mukaan lukien.

    Mitä tulee dieselin ns. kannattavuuteen, niin itse en moisia laskeskele niin tarkasti, vaan ostan dieselin ajomukavuuden vuoksi. Autoilu maksaa aina maltaita ja jos sen haluaa tehdä nautinnolliseksi niin se maksaa vielä enemmän :smile:


    [mla muokkasi tätä viestiä 06.02.2005 klo 22:59]
      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 10:30 mla kirjoitti
    Mitä tulee dieselin ns. kannattavuuteen, niin itse en moisia laskeskele niin tarkasti, vaan ostan dieselin ajomukavuuden vuoksi. Autoilu maksaa aina maltaita ja jos sen haluaa tehdä nautinnolliseksi niin se maksaa vielä enemmän :)


    Vähän noin olen asian ajatellut/käsittänyt. :confused:

      
  • Touran TDI:ssä ei todellakaan ola vakiona Webastoa. Lisävarustehinta on reilut 1600 e.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 16:21 Asiamies kirjoitti
    Touran TDI:ssä ei todellakaan ola vakiona Webastoa. Lisävarustehinta on reilut 1600 e.


    Ai! No kaksi eri myyjää on kertonut, että se siihen hintaan kuuluu. En tosin tiedä onko 1,9 diesel tuo TDI vai ei. Pitää kyllä sen verran automyyjiin luottaa , että kun kahdessa eri kaupassa kerrotaan, että lämppäri autossa on, niin kyllä se sitten siellä on.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 19:50 JKK2 kirjoitti
    Lainaus:
    06.02.2005 klo 16:21 Asiamies kirjoitti
    Touran TDI:ssä ei todellakaan ola vakiona Webastoa. Lisävarustehinta on reilut 1600 e.

    Ai! No kaksi eri myyjää on kertonut, että se siihen hintaan kuuluu. En tosin tiedä onko 1,9 diesel tuo TDI vai ei. Pitää kyllä sen verran automyyjiin luottaa , että kun kahdessa eri kaupassa kerrotaan, että lämppäri autossa on, niin kyllä se sitten siellä on.


    Oli miten oli, niin kannattaa laittaa nimi tilaus/kauppasopimukseen vasta sitten, kun siihen on kirjattu kaikki halutut lisävarusteet ja 'vakiovarusteet', joiden halutaan olevan autossa toimitushetkellä (oli myyntihenkilö kuinka miellyttävä persoona tahansa. Tällöin ehkä välttyy vähemmän miellyttäviltä jälkipuinneilta). Ainakaan VW .fi:n varustelusovelluksen mukaan lämppäri on kallis lisävaruste ja aika onneton sellainen, koska se ei lämmitä moottoria. Toivottavasti tämä puute on jo korjattu.

    Jos polttoaine+akkukäyttöistä lämppäriä käyttää päivittäin kaupunkiajossa (mahtaneeko se kestää kauan ja kuinka tiheästi tulee korjaamokäyntejä), niin kannattaa asennuttaa silti samantien sähkökäyttöinen lohkolämmitin ja akkua tolpasta varaava lisälaite, sekä tietysti sisäpistoke sähkötoimiselle sisätilalämmittimelle.

    Jos itse olisin vielä kyseisiä sähköasennuksia vailla, niin harkitsisin vielä kytkintä, jolla lohkolämmittimen voi ohittaa sisätilalämmittimesta. Tällöin sisätiloja voisi lämmittää/kuivattaa joskus lohkolämppärin vastusta stressaamatta.

    VW Touranin kaikki dieselit ovat ilmeisesti turbolla varustettuja, mutta tehot (ahdin) ja tilavuus vaihtelevat.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 16:21 Asiamies kirjoitti
    Touran TDI:ssä ei todellakaan ola vakiona Webastoa. Lisävarustehinta on reilut 1600 e.


    No älä kerro sitä omistamalleni Touranille, sillä tehtaalla lienee tullut moka kun ovat siihen vakiona Webaston asentaneet ja ilman lisähintaa :grin:

    Ja löytyy tuolta aiemmin mainitsemaltani keskustelupalstalta toista kymmentä 'kohtalotoveria' :smile:

    [mla muokkasi tätä viestiä 07.02.2005 klo 13:19]
      
  • http://www.tuulilasi.fi/hankkiminen/?subarea=bdlaskuri

    Tuolta löytyy (rekisteröitymisen jälkeen) helppokäyttöinen laskuri, jolla voit vertailla uusien hinnoilla ainakin kuluja bensa- ja dieselmallien välillä mm. kilometreihin perustuen.

    Vähintäänkin suuntaa-antava tulos tulee! (jos siis halusit vastauksen siihen, onko "hölmöläisen hommaa")

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit