Jaguar tuo näköjään diesel-kisaan lisää vaihtoehtoja:
http://www.autoexpress.co.uk/news/56750/hot_diesel_xtype_is_go.html
Suoritusarvot on kohdallaan - moottori Fordin uusi 2.2 litrainen TDCi, jota kommentoitiin myös uudessa TM:ssä. Vääntö on parempi kuin Volkkarin 2.5TDI. Hiukkassuodattimesta ei ole tietoa. Toivottavasti hinnoittelussa otetaan mallia 2.0 litran dieselistä eli hinta olisi suurin piirtein sama kuin Mondeo.
Nyt vain odottelemaan Lexuksen IS-mallin dieseliä ja sen entry-hinnoittelua...
Jaguarista puhuttaessa ei voi lakata kommentoimasta viime vuosien muutosta imagon suhteen. Diesel ja farmari ovat ihan ok, mutta Turussa liikkuva punainen farmari taksikyltti katolla on jo jotenkin hätkähdyttävä näky. Lieneekö etuvetoinen diesel? Siinä voisi olla melkoinen yhdistelmä ahdasmielisimmille...
Omalla kohdallani Mersun imagon pilaa nimenomaan mielikuva taksista ja taksinkuljettajasta. Toivoisin, että imago olisi Häkkisen tai Räikkösen hopeanuoli, koska autot ja (diesel-)moottorit ovat mielestäni OK.
Jaguarin imagosta mainittaessa myös poliisin valkoinen S-type näyttää huvittavalta.
Se mikä Jaguarin dieselissä tökkii, on sama kuin japseissakin : ei automaattia. Kuitenkin auto on selkeästi ns. premium-ryhmän merkkejä, ja se yleensä tarkoittaa sitä, että asiakkaat saavat sitä mitä haluavat. Tuossa ryhmässä automaatti pitäisi olla jo itsestäänselvyys.
Mondeossahan 2-litraisessa on automaatti, Jaguarissa siis ei. Kummallista pihistelyä.
jep, noinhan se menee. Loppujen lopuksi jäljelle jää vain tosiaan muutama merkki josta tuo yhdistelmä (tehokas diesel automaatilla) löytyy. En viitsi niitä mainita, koska asiasta kiinnostuneet ne kyllä tietävät.
Niiden autonvalmistajien ja maiden, jossa diesel+automaattia ei ole, suunnittelussa laahataan muiden jäljessä. Valmistajien automaatit eivät kestä vääntömomenttia, joten hyllystä poimitaan manuaali.
30 v. automaatilla ajaneena, olen vuosikymmeniä saanut kuulla kuinka huonoja ja surkeita ne ovat, eivät toimi talvella, jäät kiinni joka paikkaan. Nyt niiden perään kyllä huudetaan, kuten ilmastointi ja keskuslukitus. Näin maailma muuttu.
Olen hiukan itsekin ihmetellyt eräiden merkkien automaattivaihteisten dieselautojen puutetta. Etenkin eräiden japanilaisautojen dieselautoista automaatit puuttuvat.
Eihän sen sinänsä valmistusmaasta pitäisi olla kiinni, onhan Audikin käyttänyt japanilaisen Aisin-yhtiön vaihteistoja. Yleensäkin: vaihteistot tulevat vaihteistovalmistajilta, kuten mainittu Aisin, Borg-Warner, Getrag, Voith, ZF.
Aavistelen pikemminkin, että poikittaismoottorisissa autoissa dieselmoottorin + vaihteiston ja vetopyörästön pakkaaminen samaan tilaan vaatii ylimääräistä suunnittelu- ja kehitystyötä, jota ei aleta tekemään, jos koetaan ao. autojen menekki pieneksi verrattuna kehityskustannuksiin.
Kuitenkin tänä päivänä yhä useampi haluaa automaatin. Kannattaisi suunnitteluporukan kallistaa korvansa markkinoille. Eurooppaan automaatti yleistyy runsaammin nyt vasta 2000 luvulla, 50 v. jenkkilää jäljessä, mutta ei kauan tarvitse ajaa automaatilla, jotta ryhtyy arvostamaan sen tuomia etuja. Eteenkin nykydieselin yhteydessä.
Jaguarin imagosta mainittaessa myös poliisin valkoinen S-type näyttää huvittavalta.
Sen poliisiauton voit unohtaa hetkeksi. Autolla yritettiin viime viikolla saada moottoripyörää kiinni ja lähti lapasesta sivutielle käännyttäessä. Meni hinurikuntoon. Kumma kyllä motskarikuski säikähti juttua ja ei sitten lopulta pötkinyt karkuun.
30 v. automaatilla ajaneena, olen vuosikymmeniä saanut kuulla kuinka huonoja ja surkeita ne ovat, eivät toimi talvella, jäät kiinni joka paikkaan. Nyt niiden perään kyllä huudetaan, kuten ilmastointi ja keskuslukitus. Näin maailma muuttu.
Tuskin kyse on japsien kyvystä rakentaa kestäviä vaihteistoja. Olikohan juttu TM:ssä vai jossain muualla, missä kerrottiin Japanin ja Euroopan erilaisista filosofioista ratkaista saasteongelmaa. Japsien mielestä bensamoottorista voidaan rakentaa puhtaampi kuin dieselistä, eurooppalaisten mielestä dieselin pienempi kulutus kääntää asian sen eduksi. Tiedä sitten, kumpi on oikeassa. Miten eri saasteiden painoarvoa pitää vertailla? Ehkä tältä suunnalta löytyy myös selitys eurooppalaisten etumatkaan dieselin suhteen? Japsit ovat perinteisesti myyneet autojansa myös amerikkalaisille, 70-luvulla japsiautot olivat hyvinkin amerikkalaisvaikutteisia. Lieneekö täältä myös periytynyt jonkinlainen kulttuuri bensamoottorien puolesta. Eiköhän automaattivaihteisia dieseleitä tule markkinoille kohta japanilaismerkeiltäkin, jos kysyntää löytyy.
Varmasti automaatti tulee jatkossa halutummaksi, ennakkoluulot häviävät vähitellen. Enää ei arvosteta sellaisia perinteisiä ominaisuuksia autoissa kuten kuplan tai Saabin hyvä etenemiskyky painonjakautuman ja suurien pyörien ansiosta. Muut asiat ovat painokkaampia. Mutta on hauskaa, että japsien mollaajana otit esille keskuslukituksen. 80-luvulla, jolloin japseissa oli kaikki varusteet vakiona niitä ei pidetty tarpeellisina, turhana elektroniikkahelvettinä korkeintaan. Eurooppalaisissa oli "kaikki tarpeellinen". Nykyään eurooppalaiseenkin vaaditaan ajotietokoneet ym. lelut, jotta kilpailukyky säilyisi. Ihan pienenä yksityiskohtana muistan, kuinka ensimmäisessä autossani, -76 Mitsussa oli valaistu lämmityslaitteen paneeli. 10 vuotta myöhemmin TM:n talvivertailussa edes Audissa ei sellaista ollut, ei muistaakseni myöskään ensimmäisissä Saab 9000-malleissakaan! Maailma tosiaan muuttuu.
Yritin etsiä kommentistani tätä Japsien mollausta. En löytänyt. Lähinnä ajattelin Fordin automaatteja, mutta toit esiin kyllä sen tosiasian, että eihän Japseilla todellakaan ole automaatteja, ainakaan vielä yleisesti tarjolla. Vaikka japsi ei ole minulle ajankohtainen, enkä löydä niistä fiilistä, en ole koskaan sanonut niitä huonoiksi. Tekniikka on eri kuin muotoilu ja kopiointi. Niitä olen kommentoinut. Minun ei mitenkään tarvitse olla Herbertin kanssa samaa mieltä, että jokin tietty japsin automalli on kaunis. Jos en pidä, niin en pidä. Se on mielipide eikä mollaus. Yleisesti meidän omissa piireissä niitä kutustaan Wokkipannuiksi. Ja jos tuunattu vehje ei kulje, tarraa se! Näitä sanontoja löytyy V8-kuskeilta vaikka kuinka. On meillä joskus ollut 2:s autona Corolla ja Sunny. Aivan hyviä siihen tarkoitukseen, toimivia varmoja pelejä olivat. Corollasta katosi kerran avaimet, pienellä ruuvarilla sai oven auki ja se sopi virtalukkoon. Näin vaimo kulki monta kuukautta ongelmitta.
Ei kirjoituksessasi ollutkaan mollausta. Aiemmin vain olet tehnyt kantasi aiheeseen selväksi, nytkin vielä kerran yhteenvedonomaisesti. Mielipiteesi japseista sinulle sallittakoon, en minä siitä loukkaannu. Ei se yhtään rumenna tai huononna autoani. Tiedän tarkalleen, mitä olen ostanut ja mitä olen / en ole saksalaista valitsematta jättämällä menettänyt. Mutta nyt tarkkana, että jatkossa pysytään Jaguarissa, dieseleissä, automaateissa ja muissa oleellisissa keskustelussa esiintulleissa asioissa. Ei olisi pitänyt käyttää niin suoraviivaista ilmaisua kuin "mollaus".
Kai jokainen autonvalmistaja osaa tehdä automaattivaihteiston. Kyse on pelkästään bisneksestä. Markkinatutkimuksen pohjalta on päädytty siihen ettei se kannata. Siksi jotkut autot on saatavilla vain käsivaihteistolla ja toiset vain automaatilla.
Näin ulkopuolisena on helppo ihmetellä miksei uuteen diesel-Jaguariin saa automaattia, mutta meidän on pakko luottaa siihen, että he joilla on kaikki faktat (luvut) edessään ovat osanneet laskea tämän oikein.
Niin myyntiluvut Jaguarista kertovat omaa karua kieltään. Toki tuskin pelkällä diesel-automaattilla Jaguaarin myyntiä saadaan nousuun, mutta onpa se huomioitava seikka muiden joukossa.
PS. Kevätkauden 5th Gear ohjelmassa oli muuten äänestys: "most prestigious car in the UK". Yllättäen voiton vei X-Type. Vaihtoehtoina oli, MB C, Audi A4, BMW 3, Lexus IS, VW Passat.