Olen monasti ihmetellyt, että autojen vertailutesteissä ei oteta mitään kantaa takuaikaan. Kuitenkin tämä on menelle uuden auton ostajalle paljon suurempi kriteeri,kuin ohjaus, ajettavuus tai kulutus.
Jos auton takuu on 1 vuosi, niin arvosanaksi voisi antaa korkeintaan 5 (asteikko 4-10). Kaksi vuotta voisi olla 7 ja niin edelleen.
Koritakuu antaisi myös vastaavasti pisteitä, mutta ajat olisivat tietysti paljon pidempiä.
Lisäksi olen todennut käytännössä, että lyhyiden takuiden autojen takuuvasteet ovat huonommat, kuin pitkillä takuilla varustetut autot.
2 vuotta on nykyään minimi takuuaika.
Ei omalla kohdalla takuuajalla ole mitään vaikutusta ostopäätökseen, kyllä ajettavuus, mukavuus, suorituskyky, materiaalit jne ovat ne joista se oikea paketti muodostuu.
Ja takuukin on aika hankala määritellä siten, että annettaisiin pisteitä.
Eri merkeillä takuun piikkiin menee helpommin eri asioita, ja mm. kummasta annettaisiin sitten enemmän pisteitä, japsien 3 v./100 000 km-takuusta vai eurooppalaisten 2 vuoden takuusta ilman km-rajaa ?
Jos ruvettaisiin pisteyttämään, niin siitäkin nousisi polemiikki, että miksi niin ja miksi näin. Toki annetaanhan nykyäänkin monet pisteet vertailuissa ns. testaajien mieltymysten mukaan, kun esim. ajo-ominaisuuksia tai ajomukavuutta ei voi millään tarkalla mittarilla mitata.
Vertailutestit tehdään useimmiten perheautoilu kategoriaan ja useilla käyttäjillä vuosikilometrit ovat n 20 000 luokkaa.
Esimerkiksi henkilö, joka ei osaa edes rengasta vaihtaa antaa suuren arvon huolettomalle käytölle = pitkä takuu.
Kuten edellisistä vastauksista käy ilmi, asian mittaaminen ei ole ongelmatonta. Mutta et kai hanki autoa vertailun tuloksen perusteella, jossa toimittajat ovat painottaneet arvosanat puolestasi ja mitanneet tärkeiksi katsomansa asiat. Kyllä sinulla on täysi oikeus ja jopa velvollisuus tehdä omat arviosi mieltymystesi mukaan. Kestäähän itsetuntosi ajella muullakin kuin testivoittajalla?
Asian mittaaminen ei ole ongelmatonta? Ei kai, mutta se on silti mahdollista. Sitävastoin vertailuissa pisteytetään paljon asioita joita ei voi lainkaan mitata, esim. mukavuutta. Mutu-tuntumalla mennään ja silloin vaikuttavat alitajuiset asenteet tiedostamatta.
Sama kai se mitä ne ilmoittavat takuuksi.. Takuuajan jälkeenkin autolla on virhevastuu sellaisiin vikoihin, joiden kuluttaja olisi voinut kohtuudella odottaa toimivan. Esim. moottorinohjausyksikön voi olettaa toimivan todella kauan.