Tähän vielä, uusi s80 esitellään maaliskuussa ja sehän on alku uusiutumiselle, joko syksyllä on sitten vuorossa "s80 farkku", eli V70 ? Molemmissa tulee joka tapauksessa olemaan sama pohjalevy joka taas on tulevan Ford Mondeon pohjalevy. Veikkaan myös, että s60 jää kokonaan pois, sillä sen paikan on vienyt s40.
Erilaisia "spy"-sivustoja lukeneena olen saanut sen käsityksen, että Volvo S60 on tulossa; se tullaan tekemään tulevan Mondeon pohjalevylle, ja auto on tarkoitettu kilpailemaan BMW 5-sarjaa ja Mersun E-sarjaa vastaan. Eli tuleva S60 on selvästi tilavampi kuin nykymalli. S80 puolestaan EI OLE tehty Mondeon alustalle, vaan se jakaa "platformin" mm. sellaisten US-Fordien kanssa kuin Ford Five Hundred, Ford Freestyle ja Mercury Montego. Kooltaan se siis on lähempänä BMW 7-sarjaa ja Mersun S-sarjaa.
Näistä näkemyksistä ovat molemmat varmuudella virheellisiä.
S40/V50 ei ole perinyt mitään paikkaa, vaan on selkeästi luokkaa pienempi malli. Vaikka auto monissa tilastoissa luokitellaan ylempään keskiluokkaan S60/V70:n kanssa, on oikea vertailuryhmä Focuksen sisarena Golf/Jetta, A3, 1-sarja ym. vastaavat. Uuudistuttuaan Mondeoon (läheistä sukua Focukselle) perustuva S60/V70 taas jatkossakin kilpailevat ylemmässä keskiluokassa A4:n, 3-sarjan, C-sarjan, 9^3:n sekä Passatin ym. kanssa. Uudet mallit tyypillisesti ovat edeltäjään suurempia. Luokkarajoja malliuudistukset harvemmin muuttavat. Vaikka yllä tietenkin mainittiin vain koko, on uuden S80:n vertaaminen oikeisiin edustusautoihin jo melko huvittavaa. Volvon Brändi ei tuohon veny (esimerkkinä VW), eikä Fordilla liene intressiä lähteä Volvolla kilpailemaan Jaguarin kanssa samoista ostajista. Uudesta S80:sta on pitkään huhuttu tulevan tarjolle myös farmariversio.
Topgear uutisoi: "Here are the first official pictures of the all-new Volvo S80 _executive saloon_..."
Ja mikäli olisit lukenut enemmän brittilehdistöä, olisit huomannut, että "executive saloon" -termiä käytetään autoluokasta, johon kuuluvat mm. A6, 5-sarja, E-luokka, Alfa 166 jne.. "Compact executive" -luokan rungon taas muodostavat esim. sellaiset automallit kuin 3-sarja, C-luokka, A4 ja X-type.
Jenkeillä taas on aivan oma termistönsä. S80 kuuluu tuolla luokkaan "full size sedan".
Vaikka yllä tietenkin mainittiin vain koko, on uuden S80:n vertaaminen oikeisiin edustusautoihin jo melko huvittavaa. Volvon Brändi ei tuohon veny (esimerkkinä VW), eikä Fordilla liene intressiä lähteä Volvolla kilpailemaan Jaguarin kanssa samoista ostajista. Uudesta S80:sta on pitkään huhuttu tulevan tarjolle myös farmariversio.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon! Katsotaanpa vain kv. lehtien koeajoja sitten kun ehtivät, tuskin mitään erityistä menestystä tullaan näkemään, ehkä ruotsalaisissa lehdissä mutta ei muualla.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä.
Niin, vanha S:hän palveli pitkään valtion edustusautona, mutta sitä ei varsinkaan luettane ns. suuren maailman "edustusauto" meriitiksi, koska persaukisen Suomen puolustusministeri käyttää jo Skodaa. Puhutaan vain virka-autoista.
Mikä ihmeen mondeon "pohja" Bentleyssä on hyvänen aika volkkarin pohja ja osat!
Vaikka yllä tietenkin mainittiin vain koko, on uuden S80:n vertaaminen oikeisiin edustusautoihin jo melko huvittavaa. Volvon Brändi ei tuohon veny (esimerkkinä VW), eikä Fordilla liene intressiä lähteä Volvolla kilpailemaan Jaguarin kanssa samoista ostajista. Uudesta S80:sta on pitkään huhuttu tulevan tarjolle myös farmariversio.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon! Katsotaanpa vain kv. lehtien koeajoja sitten kun ehtivät, tuskin mitään erityistä menestystä tullaan näkemään, ehkä ruotsalaisissa lehdissä mutta ei muualla.
Mikäs vika Mondeon pohjalevyssä on? Sehän on lukemattomissa testeissä todettu loistavaksi samoin kuin Focuksessa käytetty pohjalevy. Toki pohjalevy ei todellakaan ole sama kuin alusta ja sen varmaan sinäkin ymmärrät. Jos uusi Mondeon pohjalevy jatkaa siitä mihin vanha jäi niin kyllä se pesee 99 %:a autojen pohjista.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon! Katsotaanpa vain kv. lehtien koeajoja sitten kun ehtivät, tuskin mitään erityistä menestystä tullaan näkemään, ehkä ruotsalaisissa lehdissä mutta ei muualla.
No, jos pohjaksi todellakin tulee Mondeon pohja (perustuuko S80 nyt Mondeoon, olen luullut että se jakaa pohjalevyn joidenkin jenkki-Fordien kanssa?), se lupaa ajo-ominaisuuksille pelkkää hyvää. Jos laitetaan alusta ja ohjaus Mondeosta, niin silloin ne ovat paremmat kuin yhdessäkään muussa edustusautossa. Mondeohan on edelleen markkinoiden parhaita (ellei paras?) auto ajaa noilta ominaisuuksiltaan. Volvossa on myös kunnon valot, niitä ei ilmeisesti saa esim. Audiin edes rahalla tänä päivänä. Aika ikävän näköistä, jos joutuu edustusautoon laittamaan Hellan rallipatterin keulalle, että James näkee ajaa...
Takatilat on S80:ssa jo tässä vanhassa paremmat kuin 5-sarjassa, A6:ssa jne.
Riittänee valtiolle ja usealle firmallekin edustusautoksi aivan täysin. Minusta on vain hyvä, jos valtio laittaa veronmaksajien rahoja järkevämpiin ostoksiin kuin 500.000 euron edustusmersuihin. Samalla rahalla saadaan useita edustus-Volvoja. Eiköhän se Volvo riitä Tarjan maakuntamatkoillekin ihan hyvin.
Audi A6 BMW 5-Series Mercedes-Benz E-Class Jaguar S-Type Volvo S80
Large executive cars / Full-size luxury cars:
Audi A8 BMW 7-Series Cadillac DeVille Chrysler 300C Jaguar XJ Holden Commodore Infiniti Q45 Lexus LS Lincoln Town Car Mercedes-Benz S-Class VW Phaeton
On aika erikoista, että tällä listalla Chrysler 300C laitetaan samaan luokkaan esim. S-Mercedeksen kanssa. Minusta, ja ilmeisesti myös Daimler-Chryslerin itsensä mielestä, se kilpailee enemmänkin 5-sarjan ja A6 Audin kanssa. Johan sen näkee hintalapustakin.
On aika erikoista, että tällä listalla Chrysler 300C laitetaan samaan luokkaan esim. S-Mercedeksen kanssa. Minusta, ja ilmeisesti myös Daimler-Chryslerin itsensä mielestä, se kilpailee enemmänkin 5-sarjan ja A6 Audin kanssa. Johan sen näkee hintalapustakin.
Tuo on todellakin erikoista siinäkin suhteessa, että tuo perustuu edellisen E-mallin tekniikkaan ja pohjalevyyn, siinä on myös osa syy siihen, miksi tuo on kohtuullisesti hinnoiteltu. Ainahan jenkit ovat olleet isoja, muttei se tarkoita sitä, että ne luettaisi edustusautoksi, niitä jenkeiltä edustaa Caddyn ja Lincolnin isoimmat mallit.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon!
Ikävä puhkaista tämä kupla, mutta Suomen EU-puheenjohtajakaudella osallistuvien byrokraattien kuljettamiseen kaikesta huolimatta tuntuu kelpaavan hyvin tämä uusi S80 vaikka autoa ei ole vielä virallisesti esiteltykään.
Kutsutaan sitä vaikka virka-autoksi ettei tuntuisi niin premium-pahalta.
ei mielestäni mitään ihmeellistä, sillä käytetäänhän skoda superbbiakin valtion edustustehtävissä...uusi s80 varmasti muuten kiinnostava uutuus tullessaan.
[sellieri muokkasi tätä viestiä 03.02.2006 klo 09:21]
Ikävä puhkaista tämä kupla, mutta Suomen EU-puheenjohtajakaudella osallistuvien byrokraattien kuljettamiseen kaikesta huolimatta tuntuu kelpaavan hyvin tämä uusi S80 vaikka autoa ei ole vielä virallisesti esiteltykään.
Kupla on kyllä nähtävästi sillä puolen Volvo-laseja.
Suomessahan muiden korkean autoverotuksen maiden tavoin käytetään kautta linjan luokkaa pienempiä autoja kuin muissa sivistysmaissa. Tämä pätee myös edustuskäytössä oleviin ajoneuvoihin ja siis suuret perhesedanit palvelevat myös ministerien virkakäytössä.
Tuolla toisessa viestiketjussa mainitsemasi noin 80 kappaletta on määrällisesti noin kolmen vuoden myyntimäärä edustusluokan autoja Suomessa. Autot on todennäköisesti liisattu puheenjohtajuusajaksi, eikä mikään leasinyhtiö halua tuolaista määrää kalliita puolivuotiaita autoja varastoonsa seisomaan puheenjohtajuuskauden päätyttyä.
No tämän vuoden aikanahan se nähdään miten vakava kilpailija uudesta S80:sta tulee A/S8:lle, 7-sarjalle, S-sarjalle, LS:lle ja XJ:lle
Hymiöpärstässä olevat lasit eivät ole Volvolasit kaikesta huolimatta.
Kaikkia hienoja autoja tuetaan, mutta en usko että XJ:stä, Flying Spurista tai A8:sta otsa rypyssä väitteleminen Suomessa on kovin relevanttia.
Sen sijaan S80 näyttää tyylikkäältä peliltä ainakin tässä vaiheessa ja hintakin lienee kohtuullisella tasolla, EU-diili on tietenkin sponsorisopimus ja tuhannen taalan paikka esitellä uutta mallia euroopanlaajuisesti tuoreeltaan.
Kerrataanpa vielä: Volvo S80 kuuluu USA-luokituksessa nk. full-size autoihin, ja Volvo S80:n P2 pohjalevy on muunneltuna otettu käyttöön myös uusiin Ford USA:n full-size malleihin (Ford-koodi: D3).
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70. Eli Mazdan vastaavankokoista CD3-pohjalevyä ei otettu laajalti käyttöön Ford-konsernissa, mm. siksi että Volvon 5-sylinteriset eivät oikein soveltuneet sille.
USA:ssa full-size autoihin luetaan mm. Audi A8, BMW 7-sarja ja Mercedes S-sarja.
Ove Löfgrens nya Volvo V70 till en brinnande dödsfälla. Det sker under färd och utan förvarning.
Jos tässä farkkutestissä olisi lämppärit testattu, niin eiköhän v70 olisi ollut 'kuumin' peli kaikista. Onko tietoa suomen v70-tilanteesta, montako on syttynyt tuleen ?
Vähän tuossa farkkuvertailussa hämmästytti noiden farkkujen tavaratilat. Kaikissa isoissa famareissa oli pienemmät tavaratilat,kuin esim Skoda Octavia-henkilöautossa .Ovat sentään olevinaan ISOJA tavarankuljettimia.Bemarissa jopa pienenpi kuin uudessa TM:ä esitellyssä Chevrolet Aveo-konttiperä-pikkuautossa!
USA:ssa full-size autoihin luetaan mm. Audi A8, BMW 7-sarja ja Mercedes S-sarja.
Eiköhän em.autot luokitella USA:ssa Luxury-luokkaan ja Volvo S80, Saab 9-5 ja esim. Ford Crown Victoria on Full Size luokkaa.
Luxury - ja Executive -luokat ovat eurooppalaisia määritelmiä. USA:ssa "full-size car" -nimikettä käytetään yleensä autolle jonka akseliväli on yli 2,79 m. Toisen määritelmän mukaan auto on full-size, kun sen sisätilojen tilavuus on yli 3300 l.
Luokkiahan löytyy. Minullakin on oma määritelmä luokista. Miettikää mikä on ylemmän ja alemman keskiluokan ero? Mitä väliä sillä on? Esim. pienessä keskiluokassa on autoja, jotka on suurempia kuin ylemmässä keskiluokassa olevat autot jne. Leveys on sitä ja tätä. Akseliväli sanelee luokan, vaikka tilat ovat mitä ovat. 100 milliä pidemmällä akselivälillä ei ole ongelmaa sivutuulessa jne. Laatuvaikutelma takaa hyvän laadun, vaikka pintamateriaali kuoriutuu parin vuoden käytön jälkeen.
Oletteko te ihan tosissanne ja uskotteko kaikkeen mitä kuulette? Tai vaihtoehtoisesti olette kerran nähneet ja yleistätte sen kaikkeen?
Luokkiahan löytyy. Minullakin on oma määritelmä luokista. Miettikää mikä on ylemmän ja alemman keskiluokan ero? Mitä väliä sillä on? Esim. pienessä keskiluokassa on autoja, jotka on suurempia kuin ylemmässä keskiluokassa olevat autot jne. Leveys on sitä ja tätä. Akseliväli sanelee luokan, vaikka tilat ovat mitä ovat. 100 milliä pidemmällä akselivälillä ei ole ongelmaa sivutuulessa jne. Laatuvaikutelma takaa hyvän laadun, vaikka pintamateriaali kuoriutuu parin vuoden käytön jälkeen.
Oletteko te ihan tosissanne ja uskotteko kaikkeen mitä kuulette? Tai vaihtoehtoisesti olette kerran nähneet ja yleistätte sen kaikkeen?
Olen rampe2.n kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni jenkkien tapa luokitella autot pelkästään mittojen perusteella on tervehenkinen.
Nämä "Executive" ja "Luxury" -määritelmät ovat lähellä automerkkien omia mainosväittämiä. Ehkä tällaiset määritelmät toimivat jonkun tietyn automerkin sisällä, mutta merkistä toiseen vertaillessa törmätään käsitteiden epämääräisyyteen. Tarkoittaako esimerkiksi "Luxury" sitä, että autossa on Luxus-varustetaso?? Eikös sen saa lähes autoon kuin autoon ruksaamalla lisävarusteluettelo "täyteen"? Samoin Executive: esimerkiksi nyky-S80:stäkin on olemassa erikseen Executive-malli. Koska tehdas sanoo mallia Executiveksi, eikös se silloin ole Executive? Niinhän ne muutkin tehtaat toimivat - jos ei suoraan mallinimenä, niin esitteissä ilmoittavat, että "tämä on meidän Executive-mallimme". Tällaiset epämääräiset luokittelut ruokkivat ihmisten asenteellisuutta ja ennakkoluuloja -faktatieto tahtoo jäädä taka-alalle.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 09.02.2006 klo 08:12]
Olen rampe2.n kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni jenkkien tapa luokitella autot pelkästään mittojen perusteella on tervehenkinen.
...
Tällaiset epämääräiset luokittelut ruokkivat ihmisten asenteellisuutta ja ennakkoluuloja -faktatieto tahtoo jäädä taka-alalle.
Itse en mittaa asioita kilotavarana. Toki ymmärtää, että jenkit näin tekevät, koska niiden autoja ei oikein passaa mitata muuten kuin mittoina ja kuutiotuumina, muussahan ne eivät pärjää. 500 g hyvää leipää on parempi kuin 1000 g kuivaa känttyä. Jokainen voi omilla kriteereillään arvioida, mikä on mielestään sitä hyvää leipää.
Itse luottaisin enemmän ihmisten omaan harkintakykyyn. Eiköhän se firman johtaja osaa kyllä sanoa, mahtuuko hän S80:n takapenkille vai ei, ja onko Volvo hänelle sopiva kulkupeli? Ja jos sinne Volvon takapenkille todistettavasti mahtuvat lihavat ministerit, niin miksei sitten muut? Oli sitten luokittelut mitä hyvänsä.
Olen rampe2.n kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni jenkkien tapa luokitella autot pelkästään mittojen perusteella on tervehenkinen.
...
Tällaiset epämääräiset luokittelut ruokkivat ihmisten asenteellisuutta ja ennakkoluuloja -faktatieto tahtoo jäädä taka-alalle.
Itse en mittaa asioita kilotavarana. Toki ymmärtää, että jenkit näin tekevät, koska niiden autoja ei oikein passaa mitata muuten kuin mittoina ja kuutiotuumina, muussahan ne eivät pärjää. 500 g hyvää leipää on parempi kuin 1000 g kuivaa känttyä. Jokainen voi omilla kriteereillään arvioida, mikä on mielestään sitä hyvää leipää.
Itse luottaisin enemmän ihmisten omaan harkintakykyyn. Eiköhän se firman johtaja osaa kyllä sanoa, mahtuuko hän S80:n takapenkille vai ei, ja onko Volvo hänelle sopiva kulkupeli? Ja jos sinne Volvon takapenkille todistettavasti mahtuvat lihavat ministerit, niin miksei sitten muut? Oli sitten luokittelut mitä hyvänsä.
USA:ssa on olemassa erilliset luokitukset Mid Size Passenger cars, Full-Size Passenger cars sekä Luxury Passenger cars. Volvo S80 kuuluu näistä luokkiin Mid Size- ja Luxury Passenger cars mutta ei Full Size passenger cars koska Volvo on siihen luokkaan liian pieni sisätiloiltaan. Luxury-luokkaan Volvo S80 sensijaan on tarpeeksi kallis. Mersun S600 ja BMW 760 voidaan luokitella jo sitten miltei Ultra Luxury-luokkaan. Lisää asiastakiinnostuneille www.cars.com
USA:ssa on olemassa erilliset luokitukset Mid Size Passenger cars, Full-Size Passenger cars sekä Luxury Passenger cars. Volvo S80 kuuluu näistä luokkiin Mid Size- ja Luxury Passenger cars mutta ei Full Size passenger cars koska Volvo on siihen luokkaan liian pieni sisätiloiltaan. Luxury-luokkaan Volvo S80 sensijaan on tarpeeksi kallis. Mersun S600 ja BMW 760 voidaan luokitella jo sitten miltei Ultra Luxury-luokkaan. Lisää asiastakiinnostuneille www.cars.com
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70.
Eikös tuo C70 kuitenkin perustu Focus/Mazda3/V50 pohjalevyyn. Kovasti on ainakin samoissa mitoissa...
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70.
Eikös tuo C70 kuitenkin perustu Focus/Mazda3/V50 pohjalevyyn. Kovasti on ainakin samoissa mitoissa...
Niin mistä tuollaista tietoa Matlog ? Alan lehdistössä ainakin on kirjoitettu, että c70 (nimestään huolimatta) on juuri focus/mazda3/s40/v50 -pohjainen. Tämän perusteella siis tuleva mondeo, s80 ja tuleva v70 olisi myös tehty focus-pohjalle, venytettykö versio ? Saas nähdä vieläkö s60 jatkuu mallistossa, sehän on päällekkäinen s40:n kanssa.
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70.
Eikös tuo C70 kuitenkin perustu Focus/Mazda3/V50 pohjalevyyn. Kovasti on ainakin samoissa mitoissa...
Niin mistä tuollaista tietoa Matlog ? Alan lehdistössä ainakin on kirjoitettu, että c70 (nimestään huolimatta) on juuri focus/mazda3/s40/v50 -pohjainen. Tämän perusteella siis tuleva mondeo, s80 ja tuleva v70 olisi myös tehty focus-pohjalle, venytettykö versio ? Saas nähdä vieläkö s60 jatkuu mallistossa, sehän on päällekkäinen s40:n kanssa.
Netistähän se tieto - mutta ilmeisen vanhentunut. Volvolla oli tarkoitus rakentaa 1. sukupolven C70:lle "aito" seuraaja, mutta siitä olisi tullut liian kallis. Niinpä rakennettiin "C50". Pahoillani erehdyksestäni.
Netistähän se tieto - mutta ilmeisen vanhentunut. Volvolla oli tarkoitus rakentaa 1. sukupolven C70:lle "aito" seuraaja, mutta siitä olisi tullut liian kallis. Niinpä rakennettiin "C50". Pahoillani erehdyksestäni.
No problem, jotenkin vaan muistui mieleen tämä logiikka mallinumeroinnin ja alustojen välillä. Toki c70 kuulostaa selvästi paremmalta kuin c50 ja ratkaisu on hyvä volvolta. Samaa tapahtuu moottorimerkinnöissä, bemarilla on epäloogisuutta tässä kuten myös Saabin 9-3:ssa, 1.8t = 2-litrainen mylly !!?!?
[JoreA muokkasi tätä viestiä 10.02.2006 klo 23:46]
S80 puolestaan EI OLE tehty Mondeon alustalle, vaan se jakaa "platformin" mm. sellaisten US-Fordien kanssa kuin Ford Five Hundred, Ford Freestyle ja Mercury Montego. Kooltaan se siis on lähempänä BMW 7-sarjaa ja Mersun S-sarjaa.
Näistä näkemyksistä ovat molemmat varmuudella virheellisiä.
S40/V50 ei ole perinyt mitään paikkaa, vaan on selkeästi luokkaa pienempi malli. Vaikka auto monissa tilastoissa luokitellaan ylempään keskiluokkaan S60/V70:n kanssa, on oikea vertailuryhmä Focuksen sisarena Golf/Jetta, A3, 1-sarja ym. vastaavat.
Uuudistuttuaan Mondeoon (läheistä sukua Focukselle) perustuva S60/V70 taas jatkossakin kilpailevat ylemmässä keskiluokassa A4:n, 3-sarjan, C-sarjan, 9^3:n sekä Passatin ym. kanssa. Uudet mallit tyypillisesti ovat edeltäjään suurempia. Luokkarajoja malliuudistukset harvemmin muuttavat.
Vaikka yllä tietenkin mainittiin vain koko, on uuden S80:n vertaaminen oikeisiin edustusautoihin jo melko huvittavaa. Volvon Brändi ei tuohon veny (esimerkkinä VW), eikä Fordilla liene intressiä lähteä Volvolla kilpailemaan Jaguarin kanssa samoista ostajista.
Uudesta S80:sta on pitkään huhuttu tulevan tarjolle myös farmariversio.
Topgear uutisoi: "Here are the first official pictures of the all-new Volvo S80 executive saloon..."
http://www.topgear.com/content/news/stories/473/
Musta panssaroitu V8 ei näin äkkiä kuviteltuna ollenkaan näyttäisi huvittavalta.
Edit: tuplat.
Ja mikäli olisit lukenut enemmän brittilehdistöä, olisit huomannut, että "executive saloon" -termiä käytetään autoluokasta, johon kuuluvat mm. A6, 5-sarja, E-luokka, Alfa 166 jne.. "Compact executive" -luokan rungon taas muodostavat esim. sellaiset automallit kuin 3-sarja, C-luokka, A4 ja X-type.
Jenkeillä taas on aivan oma termistönsä. S80 kuuluu tuolla luokkaan "full size sedan".
Tottahan toki luen, ja oletan samalla vähemmän.
Asiasta on näemmä monta käsitystä, lienee yhtä tarkkaa kuin patruunan kaliberin määritteleminen eri mantereilla joskus. Results may vary.
An executive car is also known as a luxury saloon, or,
in the U.S., simply a luxury car. (Officially mid-Size or large sedan)
Mid-size executive cars / Mid-size luxury cars:
Audi A6
BMW 5-Series
Mercedes-Benz E-Class
Jaguar S-Type
Volvo S80
Large executive cars / Full-size luxury cars:
Audi A8
BMW 7-Series
Cadillac DeVille
Chrysler 300C
Jaguar XJ
Holden Commodore
Infiniti Q45
Lexus LS
Lincoln Town Car
Mercedes-Benz S-Class
VW Phaeton
Uudesta S80:sta on pitkään huhuttu tulevan tarjolle myös farmariversio.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon! Katsotaanpa vain kv. lehtien koeajoja sitten kun ehtivät, tuskin mitään erityistä menestystä tullaan näkemään, ehkä ruotsalaisissa lehdissä mutta ei muualla.
Niin, vanha S:hän palveli pitkään valtion edustusautona, mutta sitä ei varsinkaan luettane ns. suuren maailman "edustusauto" meriitiksi, koska persaukisen Suomen puolustusministeri käyttää jo Skodaa. Puhutaan vain virka-autoista.
Mikä ihmeen mondeon "pohja" Bentleyssä on hyvänen aika volkkarin pohja ja osat!
Uudesta S80:sta on pitkään huhuttu tulevan tarjolle myös farmariversio.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon! Katsotaanpa vain kv. lehtien koeajoja sitten kun ehtivät, tuskin mitään erityistä menestystä tullaan näkemään, ehkä ruotsalaisissa lehdissä mutta ei muualla.
Mikäs vika Mondeon pohjalevyssä on? Sehän on lukemattomissa testeissä todettu loistavaksi samoin kuin Focuksessa käytetty pohjalevy. Toki pohjalevy ei todellakaan ole sama kuin alusta ja sen varmaan sinäkin ymmärrät. Jos uusi Mondeon pohjalevy jatkaa siitä mihin vanha jäi niin kyllä se pesee 99 %:a autojen pohjista.
Totta, turha on unelmoida s80 edustusautona. Kun pohjana on Ford Mondeo, ei paukut kerta kaikkiaan riitä. Nykyisen premium-luokan haastaminenkin on jo enemmän kuin paljon! Katsotaanpa vain kv. lehtien koeajoja sitten kun ehtivät, tuskin mitään erityistä menestystä tullaan näkemään, ehkä ruotsalaisissa lehdissä mutta ei muualla.
No, jos pohjaksi todellakin tulee Mondeon pohja (perustuuko S80 nyt Mondeoon, olen luullut että se jakaa pohjalevyn joidenkin jenkki-Fordien kanssa?), se lupaa ajo-ominaisuuksille pelkkää hyvää. Jos laitetaan alusta ja ohjaus Mondeosta, niin silloin ne ovat paremmat kuin yhdessäkään muussa edustusautossa. Mondeohan on edelleen markkinoiden parhaita (ellei paras?) auto ajaa noilta ominaisuuksiltaan. Volvossa on myös kunnon valot, niitä ei ilmeisesti saa esim. Audiin edes rahalla tänä päivänä. Aika ikävän näköistä, jos joutuu edustusautoon laittamaan Hellan rallipatterin keulalle, että James näkee ajaa...
Takatilat on S80:ssa jo tässä vanhassa paremmat kuin 5-sarjassa, A6:ssa jne.
Riittänee valtiolle ja usealle firmallekin edustusautoksi aivan täysin. Minusta on vain hyvä, jos valtio laittaa veronmaksajien rahoja järkevämpiin ostoksiin kuin 500.000 euron edustusmersuihin. Samalla rahalla saadaan useita edustus-Volvoja. Eiköhän se Volvo riitä Tarjan maakuntamatkoillekin ihan hyvin.
Mid-size executive cars / Mid-size luxury cars:
Audi A6
BMW 5-Series
Mercedes-Benz E-Class
Jaguar S-Type
Volvo S80
Large executive cars / Full-size luxury cars:
Audi A8
BMW 7-Series
Cadillac DeVille
Chrysler 300C
Jaguar XJ
Holden Commodore
Infiniti Q45
Lexus LS
Lincoln Town Car
Mercedes-Benz S-Class
VW Phaeton
On aika erikoista, että tällä listalla Chrysler 300C laitetaan samaan luokkaan esim. S-Mercedeksen kanssa. Minusta, ja ilmeisesti myös Daimler-Chryslerin itsensä mielestä, se kilpailee enemmänkin 5-sarjan ja A6 Audin kanssa. Johan sen näkee hintalapustakin.
Tuo on todellakin erikoista siinäkin suhteessa, että tuo perustuu edellisen E-mallin tekniikkaan ja pohjalevyyn, siinä on myös osa syy siihen, miksi tuo on kohtuullisesti hinnoiteltu. Ainahan jenkit ovat olleet isoja, muttei se tarkoita sitä, että ne luettaisi edustusautoksi, niitä jenkeiltä edustaa Caddyn ja Lincolnin isoimmat mallit.
Ikävä puhkaista tämä kupla, mutta Suomen EU-puheenjohtajakaudella osallistuvien byrokraattien kuljettamiseen kaikesta huolimatta tuntuu kelpaavan hyvin tämä uusi S80 vaikka autoa ei ole vielä virallisesti esiteltykään.
Kutsutaan sitä vaikka virka-autoksi ettei tuntuisi niin premium-pahalta.
ei mielestäni mitään ihmeellistä, sillä käytetäänhän skoda superbbiakin valtion edustustehtävissä...uusi s80 varmasti muuten kiinnostava uutuus tullessaan.
Kupla on kyllä nähtävästi sillä puolen Volvo-laseja.
Suomessahan muiden korkean autoverotuksen maiden tavoin käytetään kautta linjan luokkaa pienempiä autoja kuin muissa sivistysmaissa. Tämä pätee myös edustuskäytössä oleviin ajoneuvoihin ja siis suuret perhesedanit palvelevat myös ministerien virkakäytössä.
Tuolla toisessa viestiketjussa mainitsemasi noin 80 kappaletta on määrällisesti noin kolmen vuoden myyntimäärä edustusluokan autoja Suomessa. Autot on todennäköisesti liisattu puheenjohtajuusajaksi, eikä mikään leasinyhtiö halua tuolaista määrää kalliita puolivuotiaita autoja varastoonsa seisomaan puheenjohtajuuskauden päätyttyä.
No tämän vuoden aikanahan se nähdään miten vakava kilpailija uudesta S80:sta tulee A/S8:lle, 7-sarjalle, S-sarjalle, LS:lle ja XJ:lle
Hymiöpärstässä olevat lasit eivät ole Volvolasit kaikesta huolimatta.
Kaikkia hienoja autoja tuetaan, mutta en usko että XJ:stä, Flying Spurista tai A8:sta otsa rypyssä väitteleminen Suomessa on kovin relevanttia.
Sen sijaan S80 näyttää tyylikkäältä peliltä ainakin tässä vaiheessa ja hintakin lienee kohtuullisella tasolla, EU-diili on tietenkin sponsorisopimus ja tuhannen taalan paikka esitellä uutta mallia euroopanlaajuisesti tuoreeltaan.
Kerrataanpa vielä: Volvo S80 kuuluu USA-luokituksessa nk. full-size autoihin, ja Volvo S80:n P2 pohjalevy on muunneltuna otettu käyttöön myös uusiin Ford USA:n full-size malleihin (Ford-koodi: D3).
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70. Eli Mazdan vastaavankokoista CD3-pohjalevyä ei otettu laajalti käyttöön Ford-konsernissa, mm. siksi että Volvon 5-sylinteriset eivät oikein soveltuneet sille.
USA:ssa full-size autoihin luetaan mm. Audi A8, BMW 7-sarja ja Mercedes S-sarja.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,769113,00.html
Ove Löfgrens nya Volvo V70 till en brinnande dödsfälla. Det sker under färd och utan förvarning.
Jos tässä farkkutestissä olisi lämppärit testattu, niin eiköhän v70 olisi ollut 'kuumin' peli kaikista. Onko tietoa suomen v70-tilanteesta, montako on syttynyt tuleen ?
Vähän tuossa farkkuvertailussa hämmästytti noiden farkkujen tavaratilat.
Kaikissa isoissa famareissa oli pienemmät tavaratilat,kuin esim Skoda Octavia-henkilöautossa .Ovat sentään olevinaan ISOJA tavarankuljettimia.Bemarissa jopa pienenpi kuin uudessa TM:ä esitellyssä
Chevrolet Aveo-konttiperä-pikkuautossa!
Eiköhän em.autot luokitella USA:ssa Luxury-luokkaan ja Volvo S80, Saab 9-5 ja esim. Ford Crown Victoria on Full Size luokkaa.
Eiköhän em.autot luokitella USA:ssa Luxury-luokkaan ja Volvo S80, Saab 9-5 ja esim. Ford Crown Victoria on Full Size luokkaa.
Luxury - ja Executive -luokat ovat eurooppalaisia määritelmiä. USA:ssa "full-size car" -nimikettä käytetään yleensä autolle jonka akseliväli on yli 2,79 m. Toisen määritelmän mukaan auto on full-size, kun sen sisätilojen tilavuus on yli 3300 l.
Luokkiahan löytyy. Minullakin on oma määritelmä luokista. Miettikää mikä on ylemmän ja alemman keskiluokan ero? Mitä väliä sillä on? Esim. pienessä keskiluokassa on autoja, jotka on suurempia kuin ylemmässä keskiluokassa olevat autot jne. Leveys on sitä ja tätä. Akseliväli sanelee luokan, vaikka tilat ovat mitä ovat. 100 milliä pidemmällä akselivälillä ei ole ongelmaa sivutuulessa jne. Laatuvaikutelma takaa hyvän laadun, vaikka pintamateriaali kuoriutuu parin vuoden käytön jälkeen.
Oletteko te ihan tosissanne ja uskotteko kaikkeen mitä kuulette? Tai vaihtoehtoisesti olette kerran nähneet ja yleistätte sen kaikkeen?
Oletteko te ihan tosissanne ja uskotteko kaikkeen mitä kuulette? Tai vaihtoehtoisesti olette kerran nähneet ja yleistätte sen kaikkeen?
Olen rampe2.n kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni jenkkien tapa luokitella autot pelkästään mittojen perusteella on tervehenkinen.
Nämä "Executive" ja "Luxury" -määritelmät ovat lähellä automerkkien omia mainosväittämiä. Ehkä tällaiset määritelmät toimivat jonkun tietyn automerkin sisällä, mutta merkistä toiseen vertaillessa törmätään käsitteiden epämääräisyyteen. Tarkoittaako esimerkiksi "Luxury" sitä, että autossa on Luxus-varustetaso?? Eikös sen saa lähes autoon kuin autoon ruksaamalla lisävarusteluettelo "täyteen"? Samoin Executive: esimerkiksi nyky-S80:stäkin on olemassa erikseen Executive-malli. Koska tehdas sanoo mallia Executiveksi, eikös se silloin ole Executive? Niinhän ne muutkin tehtaat toimivat - jos ei suoraan mallinimenä, niin esitteissä ilmoittavat, että "tämä on meidän Executive-mallimme".
Tällaiset epämääräiset luokittelut ruokkivat ihmisten asenteellisuutta ja ennakkoluuloja -faktatieto tahtoo jäädä taka-alalle.
...
Tällaiset epämääräiset luokittelut ruokkivat ihmisten asenteellisuutta ja ennakkoluuloja -faktatieto tahtoo jäädä taka-alalle.
Itse en mittaa asioita kilotavarana. Toki ymmärtää, että jenkit näin tekevät, koska niiden autoja ei oikein passaa mitata muuten kuin mittoina ja kuutiotuumina, muussahan ne eivät pärjää. 500 g hyvää leipää on parempi kuin 1000 g kuivaa känttyä. Jokainen voi omilla kriteereillään arvioida, mikä on mielestään sitä hyvää leipää.
Itse luottaisin enemmän ihmisten omaan harkintakykyyn. Eiköhän se firman johtaja osaa kyllä sanoa, mahtuuko hän S80:n takapenkille vai ei, ja onko Volvo hänelle sopiva kulkupeli? Ja jos sinne Volvon takapenkille todistettavasti mahtuvat lihavat ministerit, niin miksei sitten muut? Oli sitten luokittelut mitä hyvänsä.
...
Tällaiset epämääräiset luokittelut ruokkivat ihmisten asenteellisuutta ja ennakkoluuloja -faktatieto tahtoo jäädä taka-alalle.
Itse en mittaa asioita kilotavarana. Toki ymmärtää, että jenkit näin tekevät, koska niiden autoja ei oikein passaa mitata muuten kuin mittoina ja kuutiotuumina, muussahan ne eivät pärjää. 500 g hyvää leipää on parempi kuin 1000 g kuivaa känttyä. Jokainen voi omilla kriteereillään arvioida, mikä on mielestään sitä hyvää leipää.
Itse luottaisin enemmän ihmisten omaan harkintakykyyn. Eiköhän se firman johtaja osaa kyllä sanoa, mahtuuko hän S80:n takapenkille vai ei, ja onko Volvo hänelle sopiva kulkupeli? Ja jos sinne Volvon takapenkille todistettavasti mahtuvat lihavat ministerit, niin miksei sitten muut? Oli sitten luokittelut mitä hyvänsä.
USA:ssa on olemassa erilliset luokitukset Mid Size Passenger cars, Full-Size Passenger cars sekä Luxury Passenger cars.
Volvo S80 kuuluu näistä luokkiin Mid Size- ja Luxury Passenger cars mutta ei Full Size passenger cars koska Volvo on siihen luokkaan liian pieni sisätiloiltaan. Luxury-luokkaan Volvo S80 sensijaan on tarpeeksi kallis.
Mersun S600 ja BMW 760 voidaan luokitella jo sitten miltei Ultra Luxury-luokkaan.
Lisää asiastakiinnostuneille www.cars.com
Volvo S80 kuuluu näistä luokkiin Mid Size- ja Luxury Passenger cars mutta ei Full Size passenger cars koska Volvo on siihen luokkaan liian pieni sisätiloiltaan. Luxury-luokkaan Volvo S80 sensijaan on tarpeeksi kallis.
Mersun S600 ja BMW 760 voidaan luokitella jo sitten miltei Ultra Luxury-luokkaan.
Lisää asiastakiinnostuneille www.cars.com
Tässä USA:n autoluokat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_size_class
EDIT: on siinä alla Euroopankin kokoluokat.
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70.
Eikös tuo C70 kuitenkin perustu Focus/Mazda3/V50 pohjalevyyn. Kovasti on ainakin samoissa mitoissa...
Mersun S600 ja BMW 760 voidaan luokitella jo sitten miltei Ultra Luxury-luokkaan.
Eiköhän tuo Audi A8 6.0 W12 kuulu ihan samaan kastiin.
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70.
Eikös tuo C70 kuitenkin perustu Focus/Mazda3/V50 pohjalevyyn. Kovasti on ainakin samoissa mitoissa...
Niin mistä tuollaista tietoa Matlog ? Alan lehdistössä ainakin on kirjoitettu, että c70 (nimestään huolimatta) on juuri focus/mazda3/s40/v50 -pohjainen. Tämän perusteella siis tuleva mondeo, s80 ja tuleva v70 olisi myös tehty focus-pohjalle, venytettykö versio ? Saas nähdä vieläkö s60 jatkuu mallistossa, sehän on päällekkäinen s40:n kanssa.
Uudet S60 ja V70 tullaan rakentamaan Ford-konsernin mid-size -pohjalevylle, jonka koodi on EUCD. Myös mm. uusi Mondeo tulee samalle pohjalevylle. Ensimmäinen EUCD-pohjalle rakennettu auto on Volvo C70.
Eikös tuo C70 kuitenkin perustu Focus/Mazda3/V50 pohjalevyyn. Kovasti on ainakin samoissa mitoissa...
Niin mistä tuollaista tietoa Matlog ? Alan lehdistössä ainakin on kirjoitettu, että c70 (nimestään huolimatta) on juuri focus/mazda3/s40/v50 -pohjainen. Tämän perusteella siis tuleva mondeo, s80 ja tuleva v70 olisi myös tehty focus-pohjalle, venytettykö versio ? Saas nähdä vieläkö s60 jatkuu mallistossa, sehän on päällekkäinen s40:n kanssa.
Netistähän se tieto - mutta ilmeisen vanhentunut. Volvolla oli tarkoitus rakentaa 1. sukupolven C70:lle "aito" seuraaja, mutta siitä olisi tullut liian kallis. Niinpä rakennettiin "C50". Pahoillani erehdyksestäni.
No problem, jotenkin vaan muistui mieleen tämä logiikka mallinumeroinnin ja alustojen välillä. Toki c70 kuulostaa selvästi paremmalta kuin c50 ja ratkaisu on hyvä volvolta. Samaa tapahtuu moottorimerkinnöissä, bemarilla on epäloogisuutta tässä kuten myös Saabin 9-3:ssa, 1.8t = 2-litrainen mylly !!?!?