Katselin tässä tv-uutisia, jossa kerrottiin että erilaisille keskustelupalstoille on pesiytynyt jonkun tuotteen tai tuotemerkin lobbaajia (kehujia),eli mainostavat maahantuojan tai firman tuotteita.
Uutisissa haastateltiin yhtä henkilöä, ja hän sanoi saavansa ko.firmalta "bonuksia" toiminnastaan ja piti työtä ihan hyväksyttäväna.Mielestäni tälläinen toiminta on arveluttavaa uskottavuuden perusteella. Näilläkin sivuilla lobataan voimallisesti tiettyä japsimerkkiä melko säännöllisesti ja nähdään vaivaa hakea merkkiä tukevia tilastoja ympäri maailmaa.Ymmärrän kyllä,että nykyään täytyy "lisätienestit" jostain yrittää hankkia, mutta jotkut voi todellakin alkaa uskoa näihin ns."asiantuntijoihin" ja tekevät myös ostopäätöksiä näiden juttujen perusteella.
Mielestäni tilannetta on tasoitettu TÄLLÄKIN palstalla, kun saksalaisista Audi, VW, BMW ja Mercedes on saanut vastaavaa lobbausta. Vai löytääkö joku sellaisen topicin missä pelkästään kehutaan esim. Toi Otaa (jos et muuta saa) eikä joka toisessa kappaleessa kehuta jämäkkää premium saksalaista?
EDIT:
ja en näe siinä suurta "vääryyttä", jos juttujen tueksi haetaan tilastoja, tuskin ne jutut aivan paskaa silloin on?!
Uutisissa haastateltiin yhtä henkilöä, ja hän sanoi saavansa ko.firmalta "bonuksia" toiminnastaan ja piti työtä ihan hyväksyttäväna.Mielestäni tälläinen toiminta on arveluttavaa uskottavuuden perusteella. Näilläkin sivuilla lobataan voimallisesti tiettyä japsimerkkiä melko säännöllisesti ja nähdään vaivaa hakea merkkiä tukevia tilastoja ympäri maailmaa.Ymmärrän kyllä,että nykyään täytyy "lisätienestit" jostain yrittää hankkia, mutta jotkut voi todellakin alkaa uskoa näihin ns."asiantuntijoihin" ja tekevät myös ostopäätöksiä näiden juttujen perusteella.
Kyseinen uutisjuttu on jäänyt minulta näkemättä, mutta olettaisin kyseessä olevan puhelinoperaattori-bisneksen?
Toimin taustavaikuttajana/osaomistajana eräässä yrityksessä (ei puhelinoperaattori) jonka yhdellä työntekijällä on tehtävänä kirjoitella eräille internetpalstoille. Tämä päätös on tehty koska yritys edustaa toimialaa joka on saanut runsaasti negatiivista julkisuutta ja on syytä oikaista käsityksiä.
Pidän kyllä erittäin epätodennäköisenä sitä että tällaista toimintaa olisi autoalalla. Mutta eihän sitä varmasti voi tietää.
Mitä tilastoihin tulee niin nehän edustavat substanssia. Miten jonkun tilaston esiinnostaminen voi harhauttaa ketään?
Minustapa tuntuu, että nämä henkilöt, paitsi että "lobbaavat" positiivisessa hengessä toisia merkkejä, ovat keskustelupalstoilla mukana myös vahingoittaakseen jonkin muun merkin mainetta.
Empä oikein tuohon usko autoalalla, on sitäkin kuitenkin tullut suht läheltä tuttujen kautta seurattua. Eihän periaatteessa tällaiset palstat saisi samanlaista seurantaa/suosiota, jos täällä ei olisi välillä aika vahvojakin mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Jos niitä mielipiteitä pystyy tilastoilla ja muilla "faktoilla" perustelemaan, niin eiköhän se ole vaan keskustelun kannalta parempi.
Sellaista olen vaan itse miettinyt, että koska fanaattisuus kääntyy sitten itseään vastaan. Jos jotain pitää ilman niitä perusteluita kauheasti hehkuttaa, niin itselle tulee ainakin mieleen, että silloin fanaattisuuden kohteessa on jotain vialla. Tämä tulee käytännössä esiin, jos täytyy haukkua jokin maan rakoon vailla perusteluita. Itse ainakn yrirysmaailmassa vältän haukkumasta kilpailijan tuotetta, mutta tuon esiin sen eroavaisuudet edustamaani tuotteeseen.
Kun tekee niinkin suuren investoinnin, kun auto on, niin monella tuntuu olevan ylikehittynyt tarve hakea hyväksyntää päätökselleen.
Tämä sitten ilmenee välillä äärimmäisyyksiin menevällä oman merkin hehkutuksella ja kilpailijoiden haukkumisella. Tuskin he siitä hyötyä saavat, etsivät vain mielenrauhaa.
Mitä korkeammalla myyntitilastoissa oma on, niin sitä fanaattisempaa on puolustaminen. Ei mitenkään voida hyväksyä niitä, joiden hankinta ei ole sama.
Tämä sitten ilmenee välillä äärimmäisyyksiin menevällä oman merkin hehkutuksella ja kilpailijoiden haukkumisella. Tuskin he siitä hyötyä saavat, etsivät vain mielenrauhaa.
Mitä korkeammalla myyntitilastoissa oma on, niin sitä fanaattisempaa on puolustaminen. Ei mitenkään voida hyväksyä niitä, joiden hankinta ei ole sama.
Rohkenen olla muutamasta asiasta eri mieltä. Minusta suositun tuotteen ostajan ei tarvitse perustella valintaansa tai hakea sille hyväksyntää.
Toiseksi maailma jossa elämme on vaan sellainen että menestyjiä yritetään lyödä kaikin tavoin. Seuratkaa vaikka miten Microsofia, joka mielestäni on maailman menestynein yritys, käsitellään mediassa. Harvassa ovat positiiviset uutiset.
Suomessa meillä on lisäksi ongelmana suunnaton kateus kaikkia menestyjiä kohtaan.
Miksi sitten Toyotan omistajat jatkuvasti näin tekevät?
Henkilökohtaisesti en taatusti ole kateellinen yhdellekään Toyotan omistajalle.
Henkilökohtaisesti en taatusti ole kateellinen yhdellekään Toyotan omistajalle.
Pyrin aina kirjoittamaan yleisellä tasolla koska se on mielekkäämpää keskustelun tason kannalta.
Nythän voisi oikeastaan kysyä miksi luokittelet Toyotan omistajat joksikin homogeeniseksi ryhmäksi? Lisäksi on mielenkiintoista havaita että tuot noin selvästi esiin ettet ainakaan ole kateellinen Toyotan omistajille. Tämän me kaikki varmasti uskomme, mutta etkö samalla nimenomaan syyllisty siihen muiden automerkkien haukkumiseen jota tuolla ylempänä pidit nimenomaan suosituimpien automerkkien omistajien ominaispiirteenä?
Kyllä se perisuomalainen kateus taitaa olla kantava voima näissä keskusteluissa automerkkien "paremmuudesta". Voisi ajatella, että tavallinen "tavis" pystyy sijoittamaan kulkineeseensa korkeintaan 25-45 t euroa, ja se on korkein kipuraja.Kyllä se on selvää, että ei hyvällä katsota "naapuria" joka panee hinnan tuplaten, ja jupistaan käsi nyrkissä housuntaskussa "että mikä s-tanan nousukas". Harvemmin näillä palstoilla todellisten arvo-autojen omistajat ottavat kantaa. Mielestäni jokainen voi ja saa hankkia millaisen auton haluaa, eikä kenenkään olisi syytä arvostella, sillä eihän se ole keneltäkään pois mitä haluaa autoon sijoittaa.
Eiköhän tällä palstalla kirjoitella merkistä kuin merkistä. Enempi ongelmia on niillä, joiden pitää hyökätä jotain merkkiä vastaan.
Ei se oma auto sen paremmaksi muutu, vaikka täällä itkee Toyota kirjoituksia. Lobbaamista en oiken usko. Kirjoitusten taso, oma mukaanlukien, ei oikein täytä vaatimuksia että niistä joku vielä vapaaehtoisesti maksaisi!
Henkilökohtaisesti en taatusti ole kateellinen yhdellekään Toyotan omistajalle.
Tähän topikkiin on vähän vaikea vastata neutraalisti. Itselleni Japanilaisperäinen autoteollisuus on edustanut luotettavuutta. Minkäs minä sille teen että niissä on vain ollut olemattoman vähän ylimääräistä ruuvattavaa. Kokemusta (omistus) on kolmesta japsi-merkistä, Toyota ei kuulu näihin. Eurooppalaisista kokemusta on neljästä merkistä ja valitettavasti niissä oli säännöllisesti ylimääräisiä huoltokahvituksia ja lisätöitä määräaikaishuolloissa.
Ulkomailla vuokraamostakin valitsen yleensä japsin, jos on tilaisuus, vaikka on ne euroautotkin hyvin toimineet sen muutaman viikon kun ovat käytössäni olleet. Yhdestä nyt vilkut irtosivat täristysraidoissa. No siinä mitään, vuokraamossa sanoivat autoa palauttaessani "Señor tiene buena suerte" ja tuuppasivat johtojen varassa roikkuvan vilkun paikalleen... Olipa muuten vuokra-Toyotassakin kerran vikaa, radio ei toiminut ja sain vuokraamosta uuden auton tilalle...
Olen vain ihmetellyt näillä palstoilla sitä, että niin useassa ketjussa jatkuvasti ja toistuvasti kehutaan Toyotan erinomaisuutta sekä usein monen kirjoittajan voimin.
Ehkä tästä syystä olen syyllistynyt yleistämiseen, en tietääkseni ole kuitenkaan syyllistynyt haukkumiseen enkä kyseenalaistanut Toyotan luotettavuutta.
Olet oikeassa, nuo jutut ovat todella itkettäviä. Siksi toivonkin hartaasti, että jo otsikossa mainittaisiin merkki, jota ketju käsittelee, silloin säästyisi paljon nenäliinoja.
Kyllä se oma auto hyrräsi tänäänkin tyytyväisenä, kun sain kerrottua viikonlopun keskusteluista.