http://www.cnn.com/2004/WORLD/europe/06/10/france.suvs/index.html
Puolentoista vuoden kuluttua voi olla niin, ettei möhkömaastureilla ole mitään asiaa Pariisin keskustaan. Siellä sanotaan, että ko. kulkine on auton irvikuva; se vie tilaa mielettömästi, saastuttaa ja on vaarallinen jalankulkijoille ja toisille autoille. Kuulemma täysin turha kapine Pariisissa, ei ole kaupunkiin tarkoitettu!
Ranskalaiset julkaisivat sen mitä miljoonat muutkin ajattelevat kaikista suurista Tila-autoista ja SUV-autoista, joilla ei tosiaan tee mitään. Jenkit haukkuvat itse näitä Looser-Cruisereiksi.
Nimimerkki on kirjoittanut aiheesta muissa threadeissä.
Juuri Pariisissa omalla autolla käyneenä voin vakuuttaa, että vain täydellinen idiootti edes yrittää ajaa jenkkimaasturilla Pariisin kaoottisessa liikenteessä. Oletpa liikenteessä mihin aikaan päivästä tahansa, kadut ovat tupaten täynnä autoja, joiden välissä puikkelehtii meikäläisen mittapuun mukaan hengenvaarallisesti tuhottomasti mopoja ja moottoripyöriä. Niinpä ainoa kulkuneuvo, jolla pääsee etenemään, on joku kaksipyöräinen. Massiiviset ruuhkat alkavat parikymmentä kilometriä kaupungin ulkopuolelta, josta lähtien kaikki sisäänmenotiet (keskimäärin about 5 kaistaa molempiin suuntiin ;-)) ja kaikki kehätiet ovat täysin tukossa keskustan kapeista kaduista puhumattakaan.
Riemukaaren ympärikin tuli ajettua ja todettua, että mihin niitä kaistoja edes tarvitsee - kymmenen "kaistaa" vierekkäni, mutta ei mitään kaistamerkintöjä ja ympyrään liityy kaikkiaan 16 sisään- tai ulosmenoa. Autot ajavat sikin sokin toisiinsa nähden, mutta jotenkin kummasti homma vain toimii. Kyllä mekin sieltä ehjänä päästiin pois.
Menkää vaan Pariisiin katsomaan, millaista on OIKEA liikenneruuhka. Mutta menkää mielellään moottoripyörällä eikä missään tapauksessa jenkkimaasturilla.
Käyty on mutta lentäen ja kävellen.
Itse olen aivan samaa mieltä näist "maastureista ja avolavoista".Eivät ne kaupunkiin sovi.
Paitsi,että niillä on kiva ja turvallisen tuntuista ajaa esim.Hyvinkäältä Järvenpäähään radanvarsitietä.Siellä tulee nimittäin näitä toisia,joita ei tielle ole tarkoitettu,vastaan pilvin-pimein ja lujaa!
Pelottaa
Saman suuntaisia ajatuksia on ollut esillä myös Ruotsissa. Siellä muistaakseni vihreät ovat tehneet esityksen autoilun verotuksen uudistamisesta siten, että katumaasturit olisivat häviäjiä.
Linkkiä aiheesta en nyt modeemiyhteyden takia lähde etsimään.
Jos tosiaan jotain autotyyppiä vastaan tosiaan halutaan käydä yhteiskunnan suunnalta taistelua, niin tuollainen verotuksellinen (tyyliin veroa päästöjen mukaan tms.) keino voittaa ylivoimaisesti tällaiset "et saa ajaa tänne nyt, sillä emme tykkää autostasi" -keinot.
Siis tässä taitaa olla kysessä onneksi kaikkien isojen maasturien kielto, eikä poliittiselta haiskahtava pelkkien jenkkimaasturien kieltäminen. Kieltoa perustellaan, että nämä autot eivät sovi kaupunkiin. Koskahan samalla perusteella maaseudulla kielletään Smartit! Ja jos on kysymys auton koosta ja sen vaarallisuudesta jalankulkijoille, niin liikkuu Pariisissa kuorma-autoja ja bussejakin...
No, ainakin on varmaa, että niiden maasturimaisten autojen, joita ei lasketa maastureiksi, myynti tulee kasvamaan Pariisin alueella selvästi.