Volpe

2 kommenttia

Sivuilla perätään hitaampia nopeuksia, möhkömaasturit ulos jne.
Kysynkin miksi kukaan ei osta pienautoja? Jokin yritys hankki Smartin imagomielessä, siinä se suurinpiirtein on.
Tuo purjelentokoneen koppa ilman siipiä kulkee enintään 135 km/h, joten saa sillä sakotkin, ei huolta.

Nyt näitä Volppeja Suomeen oikein rutkasti, kaikki Corollat, Kiat, ja mitä lie Eurokuppeja, möhköt, SUV:it, City-maasturit tuonne Itään, joten näitä meille. Turha puhua suurta kulutusta vastaan, ellei itse aja jollain esimerkillisen pihillä ja ympäristöystävällisellä hitaalla autolla. Edes kaupungissa ja taajamissa.

Tilaukset sisään vain; www.automotorundsport.de/news/fotoshows/volpe.88611.htm

Niin, on airbagit, automaatti, sähkölämmitys, ilmastointilaite, turvakaaret jne.

EDIT: Näkisin, että yhä useammalla villapaitatutkijalla edes olisi tämänkaltainen ajoenuvo, esimerkiksi muille. En tiedä miltä tuntuu ajaa, onko vakaa vaiko hirvittää, enkä miten tämä ottaa uraiset, reikäiset tiet, lumi, suola, sohjo, loska lienee jonkinasteinen ongelma, mutta hyvä syy tulla töihin myöhemmin kun kadut on aurattu ja suolattu!

[SixPack muokkasi tätä viestiä 09.08.2005 klo 22:48]
  
  • Jos ympäristöasioita ajattelee globaalisti, suurin ongelma liikenteellisessäkin mielessä on Yhdysvallat: siellä perheenemäntien kauppakasseinakin on "möhkömaasturi", ja suurissakin autoissa on bensakoneet, rekat ovat lähes ainoita dieselautoja.
    Toinen ongelma on Kiina, jossa automäärä lisääntyy räjähdysmäisesti, ja päästöt samaa vauhtia.

    Suomessa autojen päästöt ovat lähinnä paikallinen ongelma; hiilidioksidipäästöt ovat pisara valtameressä, ja niiden vähentäminen on lähinnä periaatekysymys. Suurempi merkitys on polttoaineen kulutuksen vaikutus autoilijan kukkarolle - nyt varsinkin, kun polttoaineen hinta näyttää koko ajan olevan nousussa.
    Ruotsissa jouduttiin hiukan noloon tilanteeseen: siellä syntyi jonkinlainen ympäristöihmisten kansanliike citymaastureita vastaan. Kun sitten ilmeni, että Ruotsin kansanylpeyden Volvon eniten myydyt bensamallit (V70, S60, S80) - jotka ovat samalla Ruotsin myydyimpiä autoja - kuluttavat enemmän bensaa kuin citymaasturit, ympäristöihmiset omine Volvoineen olivat tukalassa tilanteessa.

    Pienten nk. cityautojen ongelmia Suomessa on kaksi:
    - nk. cityolosuhteita ei oikein Suomessa ole (esim. Helsinki on Euroopan mittakaavassa pikkukaupunki)
    - SixPackin mainitsemat luonnonolosuhteet: jo 2-paikkainen Smart joutui ongelmiin jopa Saksan talviolosuhteissa. Ensimmäisenä talvenaan Smart joutui lehtien otsikoihin: lehtikuvissa oli hassusti peräluukun varassa keula kohti taivasta kököttäviä Smarteja. Kävi ilmi, että loskaolosuhteissa auto ei pysynyt käsissä. Voi vain kuvitella tämän uuden ilmestyksen talviominaisuuksia. Tai oikeastaan: olihan 50-luvulla BMW Isetta, Messerschmitt, Goggomobil yms. "katettuja moottoripyöriä", joiden ajo-ominaisuudet lienevät olleet samaa luokkaa.

      
  • Joopa joo...

    Tällainen Volpen tapainen kulkine on kyllä talvikelissä varsinainen kauhu...jos akseliväli on sama tai jopa pienempi kuin raideleveys.
    Lähtee herkästi käsistä ja meno on sen jälkeen kuin hyrrän sisällä.

    Tästä syystä en esim. Smartin pienintä ottaisi talviajoon...kesäkelissä kaupunkiliikentessä sillä ehkä vielä ajelisi.

    Mutta...ratkaisu on tulossa mikäli ...kukas muu kuin Toyota :smile: ...tuo tämän kulkineen kaiken kansan saataville. SixPacin toive pienestä henklökohtaisesta kärrystä toteutuu.
    http://www.toyota.com/vehicles/future/pm.html

    Tällä ajee jo taajaman ulkopuolella. Akseliväli venyy maantienopeuksissa tavallisen auton mittaiseksi ja taas kaupunkiajossa ja parkkeerauksessa mennään Smart-tyyliin...hienoa eikös :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit