Laitoin talvirenkaat...

7 kommenttia

Laitoin tänään talvirenkaat alle ja kas ,rengasmelu pieneni tai ainakin melun sävy muuttui paljon miellyttävämmäksi. Kesärenkaat Bridgestone ja talvirenkaat Uniroyal, koko sama 195/65/15. luulisi olevan päinvastoin vai onko´ Siltakivi` hemmetin meluisa rengas?

  
  • No jos Uniroyaleista voi jotain hyvää sanoa, niin ensimmäisenä mieleen tulee kyllä se, että ne ovat ehkä markkinoiden hiljaisimmat talvirenkaat. Bridgestonen kesärenkaat pääosin ovat keskitasoa -tai sen alapuolella kun melukäyriä tutkaillaan...

    Tietty se on myös autosta kiinni, minkätyyppiset äänet kuuluvat selvemmin ja mitkä eivät...



    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 11.11.2004 klo 00:23]
      
  • Olen havainnut saman. Minulla Continentalin kesäkummit ja saman valmistajan kitkat. Talvikumit ovat paljon hiljaisemmat. Käyttäisin niitä muuten ympäri vuoden, mutta kun eivät oikein kestä kesähelteellä.

      
  • Lainaus:
    10.11.2004 klo 23:55 mazda6 kirjoitti
    Laitoin tänään talvirenkaat alle ja kas ,rengasmelu pieneni tai ainakin melun sävy muuttui paljon miellyttävämmäksi. Kesärenkaat Bridgestone ja talvirenkaat Uniroyal, koko sama 195/65/15. luulisi olevan päinvastoin vai onko´ Siltakivi` hemmetin meluisa rengas?


    Minä kanssa erehdyin ostamaan Bridgestonen kesäkumit. On paljon meluisammat, kuin "Uudet Vuodet" tai Misukat ja pienikin heitto eturenkaiden paineissa saa ne puoltamaan.

      
  • Saman havainnon olen tehnyt itsekin B390 renkaista. Talvirenkaina nastalliset Contit. Paljonkohan vaikuttaa se, että B390 on V-luokan rengas, mutta talvirenkaat yleensä Q?

    Tuo Bridgestonen meluisuus on muuten kumma juttu. TM:n vertailussa B391-mallia kiiteltiin meluttomuudesta, B390 tuntuu olevan täydellinen vastakohta.

      
  • Kitkarenkaiden hiljaisuus johtuu nimenomaan pehmeästä kumiseoksesta. Nastarenkaatkin ovat pehmeämpää kumia kuin kesärenkaat, ääni tuleekin lähinnä nastoista. Sen erilaisesta sävystä johtuen ne voivat vaikuttaa ujeltavaa kesärengasta hiljaisemmalta.

    Q on nimenomaan kitkarenkaiden nopeusluokka. Nastarenkaat ovat yleensä nopeusluokkaa T.

      
  • Meluhommat ainakin eteläsuomessa ihan hyvä huomio. Uniroyal Nordic Ms+e hommasin vuosi takaperin TM:n testien perusteella 9-5:een. Ei paha!

      
  • Lainaus:
    11.11.2004 klo 08:49 SSCT kirjoitti

    Minä kanssa erehdyin ostamaan Bridgestonen kesäkumit. On paljon meluisammat, kuin "Uudet Vuodet" tai Misukat ja pienikin heitto eturenkaiden paineissa saa ne puoltamaan.


    Johtuu erityisesti siitä, että mainitsemasi Good Year ja Michelin ovat järjestään olleet ne kaksi hiljaisimpien renkaiden valmistajaa, mitä markkinoilta löytyy. Michelinin Energy ja Good Yearin Eagle Ventura muunmuassa taitavat olla kesärenkaista ne kaikkein hiljaisimmat. Sitten kun vaihtaa Bridgestoneen, minkä ominaisuuksista melu on sieltä huonommasta päästä, korostuu tunne äänekkäistä renkaista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit