Vastikään esitelty S-Mersu on kelpo tuote; se sijoittui Autocar-lehden todella kovassa vertailuryhmässä jopa kolmanneksi jättäen taakseen yhden automallin. Tulokset ovat seuraavat etsittäessä maailman parasta autoa:
1 - Rolls-Royce Phantom ( 256 000 £ )
2 - Bentley Flying Spur ( 115 000 £ )
3- Mercedes-Benz S600 ( 101 995 £ )
4- Daimler ( Jaguar ) Super Eight ( 79 995 £ )
Mersu S600:sta moitittiin mm. kehnosta ( tässä seurassa ) jousituksesta hitaissa nopeuksissa sekä persoonattomasta ja sieluttomasta olemuksesta. Toimitus neuvoikin ottamaan Bentleyn ilmanmuuta Mersun sijaan jos vain rahaa löytyy. Bentley arvioitiin myös parhaimmaksi ajettavaksi näistä.
Kuitenkin Bentley tinkii matkustusmukavuudesta ja viimeistelyn tasosta - Rolls ei. Daimler todettiin hieman alamittaiseksi tässä seurassa. Tottahan on eräänlainen makaaberi pyhäinhäväistys, että Mersua edes verrataan Rollsiin, mutta aika hyvin Mersu kuitenkin pärjäsi. Lopulta kuitenkin Rolls on auto niille, jotka eivät tyydy vähempään kuin maailman parhaaseen.
Onhan Rolls järkyttävän kallis: 256 000 puntaa eli kaiketi noin 400 000 euroa - Britanniassa. Suomen Sosialistisessa Tasavallassa kyseinen kulkine maksaisi varmasti ainakin 600 000 - 700 000 euroa.
Loppuvuodesta soppaa tulee hämmentämään vielä uusi Lexus LS460. Varmaan se teknisesti näyttää Rollsille närhen munat - kuten Mersukin - mutta tyylin puolesta Lexus, vaikka luokkansa kaunein auto onkin, lienee turhan insinöörimäisen näköinen ylvään ja aristokraattisen Rollsin rinnalla.
Olisiko sen verran briteillä häveliäisyyttä, että ei kehdattu viimeiseksi jättää....
Mikähän pointti teikäläisellä oli saattaa tämäkin mersunmollausviesti ilmoille?
Autocar on brittilehti, joten eikö ole ennalta arvattavissa oleva päätelmä olettaa juuri brittimerkin voittavan tällaisen 3-1 vertailun?
Vastaheittona voisi todeta Mercedes S 320 CDI:n voittaneen ylivoimaisesti CAR -lehden huhtikuun numeron vertailun kun vastassa oli sama Bentley ja Range. Sai muuten täydet viisi tähteä. Ja on muuten Diesel. Ja on puolet tehottomampi kuin Bentley.
Bentley kun on loppupeleissä kuitenkin vain ylitehokkaalla pannulla varustettu Phaeton. Katso vaikka mittaristoa ja muuta kojelautaa. Samat volkkarinapit ja mittarit löytyvät tästäkin laitteesta. Eipä silti, helvetin upea laitos se tämäkin on.
Ja sitten olet uutta Lexusta vielä työntämässä kuussatasen mersun ja Rolls-Roycen sekaan... Millähän suureella se Lexus sitten korjaa potin kotiin? Onnistuneella kopiomuotoilulla vai sillä 80-luvun Honda Civicistä varastetulla digitaalikellolla? Bentleyssäkin on sentään hieno
Breitling peittämässä surkeita sukujuuria.
Ysiviidelle. Heittoni tarkoitti juuri brittilehden tapaa kotiinpäin vetämisessä. Toisaalta, mitäpä muuta brittiläisyyttä noissa merkeissä on enää kuin nimi. Anteeksi, tehtaat taitaa olla Britanniassa.
Olishan toyota ainaski yli 600 000 euroo halvempi kuin rolssi. Maajussit ostais ainaki toyotan.
Aivan kuin tuosta porukasta Maybach puuttuisi.
vernon vilille
Kommenttini oli vain ketjun aloittaneelle tarkoitettu.
Maybach kuuluisi kyllä joukkoon paremmin kuin hyvin ja A-S:n ihailemilta teknisiltä ominaisuuksiltaan olisi varmaan kova luu mutta Maybachin ongelma on totaalinen tyylitajun puute.
Jopa sakemannit ihmettelevät, miksi joku maksaa maltaita enemmän Maybachista kun käytännössä samat ominaisuudet saa uuden S-luokan mukana.
Muotoilu on aika hirveä (tosin ei se ässäkään muskelilokareineen mikään prinsessa ole) ja puhuttelee laskevan myyntimäärän myötä enää vain uusrikkaita venäläisiä sekä tyylitajuttomuudestaan kuuluisia öljysulttaaneita.
Rolls-Royce, bemaritaustasta huolimatta on järkyttävän hieno verrattuna tähän venytetyn Rover 75:n ja vanhan ässämersun sekasikiöön vaikka auto on teknisesti todennäköisesti parasta mitä markkinoilla on. "Shows the difference between taste and money"
No, no, johan käy tunteet kuumina, ja kukaan keskusteluun osallistuneista ei ole edes nähnytkään kyseisiä autoja muuta kuin kuvissa. Ottakaahan nyt naamaan ne viimeiset Staropramenit ja menkää nukkumaan, kuten vaimo jo äsken ehdotteli.
Olen istunut Flying Spurissa.
Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä brittien kotiinpäinvedosta. Saksassa Mersu olisi voittanut ja se olisi ollut oikea lopputulos? Härskisti vedetään kotiinpäin muuallakin kuin Britanniassa. Onhan Mercedes kiistatta jonkinlainen tusinatuote Rollsiin ja Bentleyhin verrattuna ihan pelkästään tuotantomääriensä vuoksi. Toisaalta solvetunee parhaiten päivittäiseen käyttöön.
Joku täällä jo ehätti tiedottaa, että loppuvuodesta myyntiin tuleva Lexus LS460 olisi kopio jostakin autosta. Epäselväksi jäi, mistä. Pyytäisinkin kyseistä henkilöä kertomaan kaikille, mitä autoa hän mahtoi tarkoittaa.
Tietenkin on mahdollista, että mainitun väitteen esittäjä kuuluu niihin ihmisiin, joiden mielestä jokainen japsi on kopio jostakin muualla maapallolla aiemmin tuotetusta autosta. Tällaisten ihmisten mielestä väitettä ei tarvitse todistaa. Tai sitten todisteeksi riittää, että 70-luvulla jokunen Datsun oli muotoiltu vähän kuin köyhän miehen jenkiksi....
On toki luonnollista, että autoalaa vähemmän seuraavilta on saattanut jäädä huomaamatta, että nykyisin Lexuksella on oma muotokielensä ja sukunäköisyyskin on usein ilmeistä toisten Lexusten kanssa.
Toisaalta kuitenkin ymmärrän näitä kopiosyytöksiä psykologina: kun objektiiviset argumentit autoa vastaan loppuvat, otetaan käyttöön subjektiiviset argumentit... niitä on paha kumota. Minkä minä sille voin, jos jonkun mielestä Nissan Micra on kopio VW Beetlestä? Onhan jokaisella oikeus mielipiteeseensä, niin oudoilta kuin ne saattavatkin vaikuttaa.
Sitäpaitsi tarkoituksena ei ollut mollata Mersua: kuinka niin hyvää autoa voisi mollata - ellei sitten sen ulkonäköä, jota on kritisoitu niin lehdissä kuin keskustelupalstoillakin. Lainaamani juttu oli UUTINEN, koska Autocar-lehden mukaan S-Mersu ON OLLUT MAAILMAN PARAS auto vuodesta 1979 lähtien. Nyt on titteli sitten vaihtunut. Joku toinen ihmetteli, miksi kirjoitin moisen jutun. Yllä selitys: maailman parhaan auton titteli vaihtoi kantajaa. Kelpaako? Täytyykö muuten jutun kirjoittajan kirjoittaa tekstiinsä aina erillinen osio, jossa perustelee hölmöjenkin ymmärrettävissä olevalla kielellä, miksi tuli juuri tämän jutun kirjoittaneeksi??
Uusi LS on ainakin minun mielestäni aivan oman näköisensä auto. Kuvien perusteella vielä onnistunutkin luomus. Edellinen malli oli kyllä ilman Simon vokki lasejakin kopio.
En ota kantaa noiden autojen paremmuuteen. Hintaluokka on sellainen että minun ei tarvitse niistä edes haaveilla.
Ko. testi oli sellaisessa lehdessä että en parhaalla tahdollanikaan voi sitä puolueettomana pitää.
Tietokilpailukysymys: mitä yhteistä BMW:llä, Volkswagenilla, Chryslerillä ja Fordilla on ao. vertailussa olleiden automerkkien kanssa??
Kirjoittaja tarkoittaa tietenkin BMW:n 7-sarjaa.
Vaikka oheisia kuvia vertailemalla todennäköisesti suurin osa toteaa automallien muotoilun hämmästyttävän samankaltaisuuden, tiedän sinulla olevan valmiina täysin vastakkainen mielipide, jossa toteat että näillä ei ole mitään muotoilullista yhteyttä.
Makuasioitahan nämä kaikki ovat joten turha tätäkään keskustelua on enää eteenpäin viedä, se kun ei johda mihinkään.
http://www.km77.com/marcas/lexus/2007/ls/gama/gra/02.asp
http://www.km77.com/marcas/bmw/2005/serie7/gama/gra/19.asp
Mat tarkoittaa varmaan merkkien omistuspohjaa. Jaguar, Ford jne...
Kiitos vastauksestasi, ysiviis.
Katsot siis, että LS460 on 7-Bemarin kopio muotoilullisesti? Varsin mielenkiintoinen väite, kun ottaa huomioon, millaista murskakritiikkiä kyseinen Bemu on saanut osakseen jo vuosia nimenomaan ulkonäkönsä vuoksi. Auto on monien mielestä ollut niin ruma, että netissä on ollut jopa omia sivustoja, jotka vastustavat Chris Banglea, miestä, joka vastaa ko. auton muodoista.
Tämä kaikki on ollut varmasti Lexuksen tiedossa. Miksi Lexus olisi lähtenyt jäljittelemään ehkä maailman vihatuinta edustusautoa, varsinkaan kun se on juuri itse etsinyt uutta, omaa muotokieltään, joka perustuu yksinkertaisuuteen, sulavalinjaisuuteen ja kauneuteen ja kun se on viimeinkin panostanut entistä enemmän autojensa sukunäköisyyteen? Miksi poiketa omasta muotoilulinjasta ja kopioida autoa, jonka muotoja inhotaan kokonaisten kansanliikkeiden edestä kautta maapallon? BMW:n muodoista vastannut Bangle loi Flame Surface - nimisen muotoilufilosofian, jossa äkkiväärät kulmat ja pokkaukset kohtaavat terävästi ja odottamatta toisensa oudoissa kulmissa. LS on tämän vastakohta sulavine, harmonisine ja klassisine linjoineen. Lexuksen uuden muotokielen nimi taasen on L-Finesse ja sitä sovelletaan kautta koko Lexusmalliston. Jo aihetodisteet siis osoittavat, että oli LS sitten kopioitu vaikka mistä, se mikä ei ole AINAKAAN 7-Bemu.
Entäpä sitten objektiiviset todisteet? Katsotaanpa: autojen C-pilari EI ole samanlainen. Takalamput EIVÄT ole samanlaiset. Ovenkahvat EIVÄT ole samanlaiset. BMW:n keskilinjan sivultakatsottuna halkoo liki autonpituinen vekki. Lexuksen linjat ovat taasen puhtaat. Bemarissa on vilkku etulokasuojassa, Lexuksessa ei. Takaluukun muoto on erilainen. Etulamput ovat erilaiset. Maski on erilainen. Puskurit ovat erilaiset, vilkut ovat erilaiset, kromilistat ovat eri paikoissa..... Tarvitseeko vielä sanoa, että matkustamo on myös molemmissa täysin omanlainen?
Ja edellämainitut olivat enimmäkseen pieniä yksityiskohtia. Suurissa linjoissa eron näkee heti: BMW on kömpelö ja outo, mistä se on kritiikkiä osakseen saanutkin. Se on täynnä totunnaisesta poikkeavia, kokeilevia linjoja, vekkejä ja pokkauksia. Lexus taas on sulavalinjainen, klassisen näköinen - ja kaunis, mitä ei todellakaan voi sanoa Bemusta. Hyvin monet autotoimittajat ja netin kirjoittava yleisö ovat arvioineet BMW:n rumaksi. Hyvin monet autotoimittajat ja netin kirjoittava yleisö ovat arvioineet Lexuksen kauniiksi. Kertokaa minulle, miten hvetin kaunis voi olla kopio hvetin rumasta?
AINOA, mikä edes HIUKKASEN muistuttaa BMW:stä, ovat etulamput sivusta katsottuna. Edestä ne ovat hyvin erilaiset. Tämä ei taida aivan riittää kopiointisyytösten perusteluiksi? Tai ehkä se riittää, kun kyseessä on japsi...... taitaa koko kopiojuttu olla vain pakkomielle eräille.
Vaikka oheisia kuvia vertailemalla todennäköisesti suurin osa toteaa automallien muotoilun hämmästyttävän samankaltaisuuden, tiedän sinulla olevan valmiina täysin vastakkainen mielipide, jossa toteat että näillä ei ole mitään muotoilullista yhteyttä.
Makuasioitahan nämä kaikki ovat joten turha tätäkään keskustelua on enää eteenpäin viedä, se kun ei johda mihinkään.
Oikeastaan ei ole kyse makuasiasta. EU:ssa muotoilua valvoo the Office for Harmonization in the Internal Market (Trade Marks and Designs).
Viraston kotisivulta löytyy seuraava informaatio:
Toyota Jidosha Kabushiki Kaisha on 30/09/2005 hakenut patenttia/rekisteröintiä uuden Lexus LS-mallin muotoilulle EU:n alueella. Patentti/rekisteröinti on myönnetty 13/12/2005.
Rekisteröinti merkitsee seuraavaa:
A registered Community design is an exclusive right for the outward appearance of a product or part of it, resulting from the features of, in particular, the lines, contours, colours, shape, texture and/or materials of the product itself and/or its ornamentation. A RCD initially has a life of five years that can be renewed in blocks of five years up to a maximum of 25 years. The fact that the right is registered constitutes an important feature as it gives it greater certainty and solidity in case of infringements.
Automuotoilun rekisteröinti EU:n virastossa on harvinaista ja ennen rekisteröinnin myöntämistä selvitetään myös ettei tuote muistuta toisia markkinoilla olevia tuotteita.
Näin ollen hän joka väittää Lexus LS-mallin muotoilun olevan kopio jostain toisesta EU:n alueella myytävästä autosta asettaa oman tietotaitonsa the Office for Harmonization in the Internal Market (Trade Marks and Designs)-viraston asiantuntijoiden yläpuolelle.
Tuo on siis virallinen totuus tässä kysymyksessä...
Jaa-a, kumminkohan päin tässä muotoilutapauksessa toimii ennakkotarkastus ja markkinavalvonta. EU:ssahan ennakkotarkastus on usein poistettu ja tilalle on otettu markkinavalvonta, eli jos kilpailija on laskenut markkinoille hengenvaarallisen tuotteen, niin kilpailija on voinut puhaltaa pilliin ja toivoa tuotteen poisvetoa markkinoilta ennen kuin omat pillit täytyy laittaa pussiin.
Olisi kyllä enemmän kuin toivottavaa, että esim. korealaiset ja jotkut jaappanilaiset kopioisivat tuotteidensa muotoilua Euroopasta kuin että kuluttajat joutuisivat ostamaan heidän omasta päästään muotoiltuja luomuksia.
Katsot siis, että LS460 on 7-Bemarin kopio muotoilullisesti? Varsin mielenkiintoinen väite, kun ottaa huomioon, millaista murskakritiikkiä kyseinen Bemu on saanut osakseen jo vuosia nimenomaan ulkonäkönsä vuoksi. Auto on monien mielestä ollut niin ruma, että netissä on ollut jopa omia sivustoja, jotka vastustavat Chris Banglea, miestä, joka vastaa ko. auton muodoista.
...
Myös minun mielestä uusi Lexus LS 460 on kokonaisuutena huomattavasti paremman näköinen kuin verrokiksi ottamani BMW 7. Perustelet varsin hyvin seikat, mistä tämä johtuu. Lexus on paremman näköinen myös kuin uusin ässämersu.
En minäkään ymmärrä bemarin nykylinjaa enkä syytä, miksi Chris Bangle on päästetty muotoilustudiossa irti saaden miltei kaikki nykymallit näyttämään hirvityksiltä.
Silti olen edelleen sitä mieltä, että näiden autojen sivuprofiilissa on huomattavan paljon samaa vaikka muista kulmista ne eroavat ulkonäöllisesti suurestikin.
Mielenkiintoista nähdä tuo uutuus "elävänä". Lexus kuuluu eittämättä eliittiin, mutta nimenomaan tuo muotoilu on ollut hakusalla. Edellinen is malli oli mielestäni surkea yritys ja edellinen ls malli muistutti "kaikkien autojen äiti" nimityksen saanutta mb s-sarjaa turhan paljon.
Mukava nähdä että on lähdetty vetämään omaa linjaa. Toivottavasti muotoilukielestä tulee tietynlainen "jatkumo" että seuraava malli sopii luontevasti vanhan jatkoksi.
Kauneushan kuuluu olevan katsojan silmissä. Se varmaan on selitys siihen kun itse pidän uusia malleja, is ja ls, muotoilullisesti onnistuneina autoina.
Kauneushan kuuluu olevan katsojan silmissä. Se varmaan on selitys siihen kun itse pidän uusia malleja, is ja ls, muotoilullisesti onnistuneina autoina.
Jep, minäkin pidin is:ää muotoilussa onnistuneena, mutta jouduin muuttamaan jonkin verran näkemystäni nyt kun olen nähnyt sellaisen luonnossa. Aika mitäänsanomaton se (hopeisen värisenä) oli, ei siitä pääse mihinkään.
GS:n kohdalla pettymys oli vielä suurempi. Kuvissa auto näyttää hyvältä, mutta tien päällä muistuttaa minusta aivan liian paljon perus-Camrya eikä säväytä oikein millään lailla. Lisäksi sivuprofiili on jotenkin epäsuhtainen: Perä loppuu autossa jotenkin lyhyeen, mikseivät ne ole jatkaneet sitä 10-15 cm, samalla olisivat saaneet siihen takakontinkin? En oikein pidä nykyistä BMW:n 5-sarjalaistakaan täysin onnistuneena, se on jotenkin "ylimuotoiltu". Mutta laitan sen silti muotoilussa GS:n edelle.
Jepjep. Aloittaa kuka tahansa, minkä tahansa keskustelun luksus-luokan autojen paremmuudesta päästään tähän ikuiseen Lexus-fanien elvistelyyn.
Niinkuin nytkin. Jos Rolls Royce sattuu voittamaan jonkun Englannin sumussa ajetun vertailutestin, niin jo ovat palstan Lexus-fanaatikot kertomassa miten joku tuleva Lexus-malli tulee näyttämään närhen munat ko. "matolaatikolle".
Ja kaikki tämä sen täydellisen tietämättömyyden ja omakohtaisen kokemuksenpuutteen antamalla itsevarmuudella, jonka amerikkalaisten Lexus-sivujen päivittäinen tuijottaminen antaa.
Hankkikaa pojat oma elämä ja käykää joskus jollain halpalennolla Lontoossa, niin voitte jopa elämänne ensimmäisen kerran nähdä uuden Rollsin luonnossa. Ja sitten kipinkapin kotipäätteelle vertaamaan BMW:n suunnittelemaa Rollsia japanilaisiin närhen muniin.
olen samaa mieltä. tämä keravan nakkikioskia 82-toyotalla kiertävä henkilö, joka kutsuu itseään psygologiksi, pitäisi mennä psykologille. niin hanurista nää jutut on. osta #&%£$!* leksus jos siltä tuntuu, mun kaverilla oli se 200-lexus ja se tuntu corollalta.
Niin. lexus on kopio japsiautosta, siitä jolla jahtasin naisia 80-luvulla ja sainkin jonkun siihen tiskaamaan, ainakin jälkeläisten määrästä päätellen, se auto oli muuten corolla. niin että kyllä lähtee...