BMW:n ja MB:n tuoreimmista 6-sylinterisistä puheenollen eilen postiluukusta tipahtaneessa joulukuun Car-lehdessä oli uuden BMW:n 3-sarjan esittelyssä verrrattu näiden moottoreiden painoja (muut tekniset tiedot poimittu TM:n autohinnastosta):
BMW: Tyypi: R6 Iskutilavuus: 2 996 cm3 Teho: 190 kW Suurin vääntömomentti: 300 Nm Moottorin massa: 161 kg
MB: Tyyppi: V6 Iskutilavuus: 3 498 cm3 Teho 200 kW Suurin vääntömomentti: 350 Nm Moottorin massa: 240 kg
Näitä koneita verrataessa pidän tuota 80 kg:n painoeroa huomattavasti pituuseroa merkittävämpänä.
V6-moottori on mutkikkaammasta rakenteestaan johtuen luonnostaan jonkin verran painavampi kuin rivikutonen. Mainittu painoero tuntuu kylläkin suurelta - selittynee osittain suurehkosta vääntömomenttierosta, Mersun koneessahan suurin vääntömomentti saavutetaan kierroslukuvälillä 2400 - 5000 r/min!! Vahva vääntö vaatii jykevät rakenteet.
BMW:n ja MB:n tuoreimmista 6-sylinterisistä puheenollen eilen postiluukusta tipahtaneessa joulukuun Car-lehdessä oli uuden BMW:n 3-sarjan esittelyssä verrrattu näiden moottoreiden painoja (muut tekniset tiedot poimittu TM:n autohinnastosta):
BMW:
Tyypi: R6
Iskutilavuus: 2 996 cm3
Teho: 190 kW
Suurin vääntömomentti: 300 Nm
Moottorin massa: 161 kg
MB:
Tyyppi: V6
Iskutilavuus: 3 498 cm3
Teho 200 kW
Suurin vääntömomentti: 350 Nm
Moottorin massa: 240 kg
Näitä koneita verrataessa pidän tuota 80 kg:n painoeroa huomattavasti pituuseroa merkittävämpänä.
Joo BMW:hen on helpompi saada 50/50 painonjakauma, kun moottori on kevyempi.
V6-moottori on mutkikkaammasta rakenteestaan johtuen luonnostaan jonkin verran painavampi kuin rivikutonen. Mainittu painoero tuntuu kylläkin suurelta - selittynee osittain suurehkosta vääntömomenttierosta, Mersun koneessahan suurin vääntömomentti saavutetaan kierroslukuvälillä 2400 - 5000 r/min!! Vahva vääntö vaatii jykevät rakenteet.