http://www.canadiandriver.com/articles/pw/06civic.htm
Uudesta Civicistä on Suomenkin lehdissä nähty jo kuvia. Tämä 5-ovinen malli on mielestäni ruma. Samaa ei voi sanoa Civicin sedan- ja coupevariaatioista, joista linkissä muutama nätti kuva. Toivottavasti coupe saadaan Suomeenkin! Jostain käsittämättömästä syystä maahamme ei kai milloinkaan olla tuotu Civicin coupea, vaikka sen sporttisuus tukisi Hondan urheilullista imagoa loistavasti! Ihmiset ovat näitä coupeja joutuneet rahtaamaan Saksasta ilokseen. Vaadimme muutosta!
Edellisen numeron Suomen Auto Bild lehdessä 16/2005 oli 3-sivuinen esittely tästä kahdeksannen sukupolven Civicistä, Coupe mallina ja eri moottorivaihtoehdot. Fiksun näköinen auto.
Yhtä asiaa en tiennyt, että Isuzu valmistaa myös dieselmoottorit Hondaan. www.channel4.com/4car/buying-guide/faq/biofuels/biofuels-8.html Ja GM omistaa Isuzun, jolloin pakka on hieman sekaisin, ehkä. Muttei se autoa silti huononna.
Nyttemmin on Honda myös itsekin alkanut valmistaa dieselmoottoreita.
Näin lehdet kirjoittavat. Onkin paras sanoa "nyttemmin" koska Hondalla ei ole ollut dieselmoottoreita autoissaan aikaisemmin. Miksi siis Honda ostaisi dieselin Civiciin muttei Accordiin? Uskon, että molemmat ovat Isuzun, joka on suurimpia, ellei suurin dieselmoottoreiden valmistaja Japanissa. Mm. GM käytti/-ää 1.7Td koneissa Isuzua, suuremmat ovat VMI-Motorin, Italia. Laitoin joskus näistä kiemuroista linkin tänne. Ei mikään automerkki mielellään julkaise kenen moottoria he käyttävät. Lienee imagokysymys. Diesel vaatii jo enemmän osaamista ja paneutumista asiaan, ja on huomattavasti kalliimpi valmistaa. Uskon, että autotehdas mielellään suunnittelee moottoritehtaan kanssa paletin logoineen kaikkineen eikä tee suurta numeroa siitä kuka todellinen moottorin valmistaja on. En tiedä sitten onko lehtien toimittajatkin menneet retkuun, kertoessaan esim. Hondan ensimmäinen diesel on Accordissa. Onko se aivan omaa suunnittelua ja tuotantoa lienee eri juttu. Vaikkei se autosta huonompaa silti tee.
Honda on ostanut nykyiseen Civiciin dieselin Isuzulta.
Uudessa Civicissä käytetään Hondan omaa moottoria.
Hondan oman dieselin kehitystyötä johtanut insinööri on haastattelussa sanonut inhoavansa syvästi dieselmoottoreita.
Ei välttämättä paras mahdollinen lähtökohta projektin onnistumiselle.
Tuollaisella avaruusaluksella voisin kuvitella ajavani Tokion tai Hong Kongin teknoviidakossa.
Sen sijaan suomalaisessa harmaassa marraskuun räntäsateessa tuntisin itseni täydeksi idiootiksi moisessa atmosfäärissä.
Hondan uudet dieselmoottorit on kehittänyt Honda itse. Ne leviävät pikku hiljaa koko mallistoon.
Miksi GM sitten käyttää ja on käyttänyt Isuzun dieseleitä?? Siihen on luonnollinen syy: GM omistaa Isuzun, ja kansainvälisessä työnjaossa Isuzulle on annettu tehtäväksi dieselmoottorien kehittäminen kevyempään kalustoon. Niinpä mm. Saabin V6-diesel on Isuzulta.
Nyt jo rauenneen Fiat-yhteistyön jäljiltä tosin eurooppalaisissa GM-autoissa tulleen näkemään pitkään myös edistyksellisiä Fiat-dieseleitä.
Miksi GM sitten aikoinaan antoi pienempien dieselien kehitystyön "valua" Japaniin? Koska jenkeissä ei arvostettu dieselmoottoreita ollenkaan - ne kuuluivat rekkoihin ja muuhun raskaaseen kalustoon. Ehkä nykyinen bensan hintataso panee sielläkin hiukan miettimään asiaa uudelleen - idioottimaiset "möhkömaasturit" pois tuotannosta ja dieselhenkilö- ja pakettiautot takaisin.
Aina silloin tällöin näissä keskusteluissa tulee esiin italialaisen moottorivalmistajan , VM-Motorin nimi.
Selvyyden vuoksi tässä VM:n lähihistorian tapahtumia:
- 1995 Detroit Diesel osti VM-Motorin
- 2000 DaimlerChrysler osti Detroit Dieselin, VM tuli kaupassa mukana
- tällä hetkellä kuljetusliikkeenä aloittanut, mutta autovuokraukseen ja -leasingiin laajentanut USA-lainen Penske omistaa VM:n osakkeista 51 %, ja DaimlerChrysler 49 %.
Viime aikoina VM on myynyt tietotaitoaan kiinalaisille autovalmistajalle, ja myös GM/Daewoolle.
http://www.vmmotori.it/en/index.jsp
http://www.penske.com/
Olmi totesi:
Hondan oman dieselin kehitystyötä johtanut insinööri on haastattelussa sanonut inhoavansa syvästi dieselmoottoreita.
Ei välttämättä paras mahdollinen lähtökohta projektin onnistumiselle.
Asian voi nähdä myös päinvastoin. Kyseinen henkilö on Hondan moottorikehitysyksikön päämies joka on niittänyt mainetta VTEC-järjestelmän kehittämisessä ja vastannut moottoreiden suunnittelusta Indy-sarjaan. Hän totesi myös että jos jotain vihaa haluaa muuttaa asioita ja tehdä ne paremmin.
Syntyi moottori jota on jo sanottu yhdeksi maailman parhaista nelisylinterisistä dieselmoottoreista. Värinätön, hiljainen, taloudellinen ja suorituskykyinen.
Ilmeisesti hyvän dieselin kehittäminen onnistuu myös bensamoottoreiden mestarilta.
2.2-litrainen diesel tulee loppuvuodesta myös FR-V:n keulalle Suomeen.
Asiakaslehdessä muuten sanottiin että Suomessa Hondan oma diesel on ensimmäisenä CR-V:n keulalla.