Uusi Audi TT

2 kommenttia

http://www.automotorundsport.de/news/auto_und_produkte/neues_audi_tt_coupé_it_s_tt_time.108396.htm

Siinä se nyt sitten on - uusi Audi TT. On ilo nähdä, että toinen sukupolvi on silmälle edeltäjäänsä mieluisampi. Tosin siihen ei paljoa vaadittu; vanha TT oli AIVAN USKOMATTOMAN RUMA. Kun ensikerran näin sellaisen Lauttasaaressa liikkeen lasin takana, en ollut uskoa silmiäni. Olin ajatellut, että TT oli vain joku uskalias konsepti, jolla kokeillaan asiakkaiden sietokykyä. Mutta että se todella tuodaan tuotantoon. Olin hämmentynyt.

Vuosien varrella autoon tottui jonkin verran, mutta rumana se pysyi aina. Uuden TT:n keula on itseasiassa nätti. Sääli vain, että muu auto kopioi liikaa vanhaa TT:tä. Vaikka auto on nyt paljon sulavampi, kömpelön pökkelömäinen se on vieläkin. Mielenkiintoinen havainto on BMW:stä poimittu pokkaus pellissä auton kyljessä. Takaviistosta tulee myös Porsche 911 mieleen - ei varmaan sattumaa..

Uutuuden kabiini miellyttää silmää. On päästy eroon edeltäjän askeettisuudesta, vaikka tyyli onkin samanhenkinen.

Mitähän TT:ssä on nykyjään tehoja? Kilpakumppani Nissan 350Z on uudistunut ja tarjoaa nyt 296 heppaa eli hitusen aiempaa enemmän. Niiden turvin Nisu kirii sataseen sekunnin kymmenystä nopeammin eli 5,8 sekuntiin. Myös Nissanin ohjaamossa on pieniä uudistuksia mm. ovissa ja materiaaleissa.

Nissanin ongelma puolestaan on ruma keula. Muuten auto on kovin nätti. Audissa taas ongelma on päinvastainen: nätti keula ja siitä taaksepäin rumuutta. Puntit siis tasan siinä mielessä. Jäämme odottamaan vertailua myös pintaa syvemmältä...

  
  • Tuleeko muille Porsche mieleen takavinkkelistä? Tyylikkäästi vanhasta mallista modernisoidun näköinen ja tunnistaa TT Audiksi, tosin nuo Focukselta näyttävät etuvalot voisi olla sähäkämmän näköisetkin! Sisusta näyttää hyvältä!

      
  • Olen samaa mieltä uuden TT:n keulan muotoilusta. Ehdottomasti tyylikkäin ja sopusuhtaisin uudella keulalla varustetuista Audeista. Ei niin väkisin väännetyn näköinen kuin muissa.

    Sisustuksessa on kyllä aivan liikaa kiiltäviä koristeita. Mittaristo on nykytyyliin vaikeastiluettava putkimittaristo alumiinikehyksineen. Ei sovi urheiluautoon. Muuten OK.

    Toivottavasti pidempi akseliväli parantaa edellisen mallin vaarallisia ajo-ominaisuuksia. Nelivedosta plussaa, varsinkin Suomen oloissa.

    Saa nähdä onko kyseessä vihdoinkin ensimmäinen Audi jossa on äänieristys hintaluokan tasolla. Vaikka tietysti urheiluautofanaatikot kaipaavat edelleen lapsellista äänimaailmaa.

    Onneksi uutuus ei muotoilullisesti pannut pelkäämään uuden A4:n puolesta. Siinähän tulee olemaan paljon samaa kuin tässä uudessa TT:ssä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit