Taitaa nuo jutut olla peräisin ajalta jolloin Saab 900/99/90 mallit kurvailivat tiellä uudenkarheina. Niistä löytyvä ns. wrap around tyylinen tuulilasi, eli reunoistaan sivuille huomattavasti kaareutuva lasi. Ehkä kaukaisesti muistuttaa jotain vanhoja hävittäjiä tai jotain, en tiedä.
Saabin ohjaamosta tekee lentokonemaisen sen ahtaus. Tulee mieleen halpalentoyhtiön turisti-ilmabussin matkustamo. Tuntuma perustuu Saab 93 - mallin koeajoon VW:n tuotteiden jälkeen. Pituutta minulla tosin on reippaasti yli keskiarvon...
Olet ihan oikeassa, minulla on Saab 93 vuosimallia 1960 ja se on kyllä nykymittapuun mukaan ahdas eikä toisaalta muistuta lentokonetta sisältä lainkaan. Ulkoa kylläkin on aika linjakas.
Nykysaabeissa ohjaamon "lentokonemaisuus" näkyy ehkä nightpanel-toiminnon lisäksi siinä, että napit ja säätimet ovat selkeästi kallistettu kuljettajaan päin (Bemari oli aiemmin hirmu hyvä tuossa myös). Vihreän taustavalaistuksen on sanottu myös tulleen lentskarikokemuksesta.
Saabin mittaristo= suora levy johon on porattu reikiä mittareille. Rumuudessaan suorastaan ainutlaatuinen design, missä se muuten muistuttaa lentokoneen mittaristoa??
Saabin mittaristo= suora levy johon on porattu reikiä mittareille. Rumuudessaan suorastaan ainutlaatuinen design, missä se muuten muistuttaa lentokoneen mittaristoa??
Sitä tuossa yritinkin kertoa. Eli nimenomaan useisiin muihin autoihin verrattuna EI ole suora levy, vaan kuskille mahdollisimman hyvin suunnattu. Suora levy tais olla joskus 70-luvulla? Siitä vain on jo hieman kulunut aikaa...
Siinä vertailun vuoksi edellistä Saabia about parikymmentä vuotta uudempi Audi A4 kojelauta, mallia ´06. Mitenkään erityisesti Audia mollaamatta. Halusin vain nostaa esille faktan että suurin osa muista paitsi BMW ja Saab käyttää melko suoria "levyjä" kojetauluina.
Kun nyt kuvienpostauslinjalle ollaan lähdetty niin ainakin 9000:ssa ja 9-5:ssä on ollut kautta vuosien juuri se tasapintainen kovera vanerilevy, johon on eri laitekokonaisuuksille porattu erilaisia nelikulmaisia aukkoja tarpeen mukaan ja vaikka ohjaamon profiili onkin vähän kaartuva, on yleisilme juuri misar:in kuvaama.
Ilmeisesti ei löydy kuvaa 9-3 mallin mittaristosta jossa mittareiden välinen levy on mittarikehyksen kanssa lähes tasalla eikä upotettuna syvemmälle kuten yleensä autoissa. Nämä esitetyt kuvat taitavat olla 9-5 mallista joka näyttää kutakuinkin samanlaiselta kuin muut autot.
Ilmeisesti ei löydy kuvaa 9-3 mallin mittaristosta jossa mittareiden välinen levy on mittarikehyksen kanssa lähes tasalla eikä upotettuna syvemmälle kuten yleensä autoissa.
Taitaa nuo jutut olla peräisin ajalta jolloin Saab 900/99/90 mallit kurvailivat tiellä uudenkarheina. Niistä löytyvä ns. wrap around tyylinen tuulilasi, eli reunoistaan sivuille huomattavasti kaareutuva lasi. Ehkä kaukaisesti muistuttaa jotain vanhoja hävittäjiä tai jotain, en tiedä.
Olet ihan oikeassa, minulla on Saab 93 vuosimallia 1960 ja se on kyllä nykymittapuun mukaan ahdas eikä toisaalta muistuta lentokonetta sisältä lainkaan. Ulkoa kylläkin on aika linjakas.
Nykysaabeissa ohjaamon "lentokonemaisuus" näkyy ehkä nightpanel-toiminnon lisäksi siinä, että napit ja säätimet ovat selkeästi kallistettu kuljettajaan päin (Bemari oli aiemmin hirmu hyvä tuossa myös). Vihreän taustavalaistuksen on sanottu myös tulleen lentskarikokemuksesta.
Saabin mittaristo= suora levy johon on porattu reikiä mittareille. Rumuudessaan suorastaan ainutlaatuinen design, missä se muuten muistuttaa lentokoneen mittaristoa??
Joo..
Tyylikäshän tuo on.
Sitä tuossa yritinkin kertoa. Eli nimenomaan useisiin muihin autoihin verrattuna EI ole suora levy, vaan kuskille mahdollisimman hyvin suunnattu. Suora levy tais olla joskus 70-luvulla? Siitä vain on jo hieman kulunut aikaa...
Siinä vertailun vuoksi edellistä Saabia about parikymmentä vuotta uudempi Audi A4 kojelauta, mallia ´06. Mitenkään erityisesti Audia mollaamatta. Halusin vain nostaa esille faktan että suurin osa muista paitsi BMW ja Saab käyttää melko suoria "levyjä" kojetauluina.
Otetaan nyt muutama muukin muodon vuoksi
VolvoV70:
Jetta:
[img]http://media.automotive.com/evox/stilllib/volkswagen/new20jetta/2006/4sa/59.jpg
[/img]
9-3:
Mazda 6:
Honda Civic:
Joten tämän jälkeen lienee selvempää missä merkissä kojelauta on suora levy johon on porattu reiät mittareille
Ja loppuun malliksi Saabia vuodelta ´76, mistä nuo jutut lienee juontaa...
Kun nyt kuvienpostauslinjalle ollaan lähdetty niin ainakin 9000:ssa ja 9-5:ssä on ollut kautta vuosien juuri se tasapintainen kovera vanerilevy, johon on eri laitekokonaisuuksille porattu erilaisia nelikulmaisia aukkoja tarpeen mukaan ja vaikka ohjaamon profiili onkin vähän kaartuva, on yleisilme juuri misar:in kuvaama.
Tässä 9000:
http://home.tbbs.net/~bhammond/saab/s9int1.jpg
http://www.eastsussexsaab.co.uk/images/cars/toby98-9000_03.jpg
...ja 9-5:
http://www.km77.com/marcas/saab/2006/9-5/gama/gra/31.asp
http://www.km77.com/marcas/saab/9-5_04/0primera/gra/11.asp
Ilmeisesti ei löydy kuvaa 9-3 mallin mittaristosta jossa mittareiden välinen levy on mittarikehyksen kanssa lähes tasalla eikä upotettuna syvemmälle kuten yleensä autoissa. Nämä esitetyt kuvat taitavat olla 9-5 mallista joka näyttää kutakuinkin samanlaiselta kuin muut autot.
Tuolta yläpuolelta löytyy juuri 9-3 kojelauta myös.
Jaa tälleenkö?
http://images.automotive.com/cob/factory_automotive/images/features/auto_shows/2005_LAAS/2005_Saab_9-3_Arc%20Sport_interior.jpg
Kai tässä haetaan tätä kyseenalaista esimerkkiä "skandinavian designista"