Väittävät jälkiviisauden olevan sairautta, mutta taisi sittenkin olla hyvä päätös odotella pari kuukautta mahdollisten lastentautien korjaamista ja olla ostamatta Lexus IS:ää ihan ensimmäisestä erästä.
Toyota Motor Corporation kutsuu takaisin 57 000 heinäkuun 2005 ja joulukuun 2005 välillä valmistettua Lexus GS ja Lexus IS autoa, turvavyöongelmien vuoksi. Maailmalaajuisesti 260 omistajaa on ottanut yhteyttä Lexukseen ja ihmetellyt turvavöiden toimintaa. Valmistajan mukaan turvavyöt saattavat hetkellisesti olla kelautumatta kokonaan takaisin käytön jälkeen. Kyse ei ole turvallisuusongelmasta, turvavyöt toimivat moitteitta onnettomuustilanteessa.
Yksi Lexus Owners Club Europen saksalaisjäsen joutui myös ongelman uhriksi pari kuukautta sitten. Eräänä päivänä hänen turvavyönsä ei kelautunutkaan käytön jälkeen kokonaan sisään vaan jäi osittain roikkumaan löysänä. Seuraavana aamuna ongelma oli hävinnyt, turvavyö oli yön aikana kelautunut takaisin paikalleen. Omistaja otti kuitenkin yhteyttä liikkeeseen jossa oltiin sitä mieltä että mekanismi on varmuuden vuoksi parasta vaihtaa. Asentaja vaihtoi mekanismin omistajan työpaikan parkkipaikalla tämän työaikana jotta tälle ei aiheutuisi asiasta vaivaa. Seuraavalla viikolla postissa oli tullut kirjallinen anteeksipyyntö ongelman johdosta ja shampanjapullo.
Tulee taas mieleen että kohdellaanko suomalaista omistajaa samalla tavalla. Täällähän ollaan tyypillisesti pitkään hiljaa eikä oikein osata/kehdata vaatia mitään. Taitaa jäädä shampanjat saamatta?
Noh, parissa kuukaudessa ei tapahdu paljon tuotantolinjalla. Normaalisti ei edes puolessa vuodessa. Totta on kuitenkin, että uusi malli on paras ostaa aina vähän ennen, ennen kuin sen valmistus loppuu.
Tulee taas mieleen että kohdellaanko suomalaista omistajaa samalla tavalla. Täällähän ollaan tyypillisesti pitkään hiljaa eikä oikein osata/kehdata vaatia mitään. Taitaa jäädä shampanjat saamatta?
Suomi on pieni autonvalmistajien kartalla. Onko Suomessa edes mahdollista luovuttaa auto takaisin, jos se oikuttelee? Esim. Amerikassa voi luovuttaa auton takaisin, ellei sitä saada kuntoon parilla yrityksellä.
Totta on kuitenkin, että uusi malli on paras ostaa aina vähän ennen, ennen kuin sen valmistus loppuu.
Ehkä lastentautien osalta, muuten ei. Tuolla on pohdittu asiaa:
http://www.ajovalo.net/uusi_vai_vanha_malli.htm
Ehkä lastentautien osalta, muuten ei. Tuolla on pohdittu asiaa:
http://www.ajovalo.net/uusi_vai_vanha_malli.htm
Niin, kysymyshän olikin lastentaudeista. Mutta aika hyvinhän tämä olikin kiteytetty jutun lopussa:
Kaikissa tarkastelluissa tapauksissa uuden mallin ostaminen on kannattanut. Sijoitetun lisähinnan saa takaisin jopa moninkertaisena. Lisäksi saa uusinta tekniikkaa edustavan auton, jossa on myös uusimmat turvavarusteet.
Pari pikku juttua pisti tosin hieman silmään otsikon "varusteita, joita vanhassa mallissa ei ollut" alla. Esim:
Toyota Corolla 1.4 3d sai vain sähkölasit ja sivuturvatyynyt uuteen malliin.
VW Polo 1.4:n sai myös vain sivuturvatyynyt ja sähköpeilit.
Kyseenalaistan tämän. Siis en usko, että uuden ja vanhan mallin välissä on näin pieni ero. Tämän artikkelin tekijällä ei ole ollut kokonaisuus hanskassa. Normaalissa mallinvaihdossa puhutaan usein 1 000:sta parannuksesta.
Jos ero olisi todellakin näin pieni, niin voidaanko silloin puhua todellakin uudesta ja vanhasta mallista?
Sitten voidaan tietenkin aina keskustella siitä, milloin voidaan puhua siitä todellakin uudesta mallista. Esim. Volvon uusi S40 on todellakin uusi malli, verrattuna vanhaan S40:n. Se valmistetaankin kokonaan eri maassa. Se vanhempi tuntuu hieman vanhalta ostokselta, kun taas Volvon vanha S70 oli vielä ihan hyvä ostos, verrattuna seuraajaansa, uuteen S60:n. Elikkä näistä mallinvaihdoksista on vaikea sanoa mitään yleispätevää, koska valmistajia ohjaavat niin eri asiat.
Artikkeli ylisti myös uutta, viimeisintä tekniikkaa. Täälläkin moni kammoksuu tätä ja monen uuden mallin kestotestit menevät verstaan kautta...