Jos taas verrataan Lexus RX400h:ta ehkäpä pahimpaan kilpailijaan (Mercedes ML350) niin Lexus on nopeampi, kuluttaa vähemmän ja on vastaavilla varusteilla edullisempi. Eli sen hinnoittelu on kunnossa jopa Suomessa.
Mikset maininnut Auto-Bild lehden uudesta testistä USA:n mantereen halki. RX400h vastaan ML 320 CDI. Sekä Euroopassa, että USA:ssa oikein vaadittiin testiä jotain vastaan. Kulutus- ja kiihtyvyysarvot ovat mielenkiintoiset, kuten myös pikku maastolenkki. Kannattaa lukea se.
Hondalla on tässä nyt mahdollisuus räjäyttää pankki hybridien myynnin osalta Suomessa, mutta koska taustalta löytyy Veho on selvää että he mokaavat joko hinnoittelun tai markkinoinnin, luultavasti molemmat.
Toisaalta Veho on nykyään enää yksi jälleenmyyjistä Hondan otettuan maahantuonnin (ja siis hinnoittelun) omalle organisaatiolleen.
Jos taas verrataan Lexus RX400h:ta ehkäpä pahimpaan kilpailijaan (Mercedes ML350) niin Lexus on nopeampi, kuluttaa vähemmän ja on vastaavilla varusteilla edullisempi. Eli sen hinnoittelu on kunnossa jopa Suomessa.
Mikset maininnut Auto-Bild lehden uudesta testistä USA:n mantereen halki. RX400h vastaan ML 320 CDI. Sekä Euroopassa, että USA:ssa oikein vaadittiin testiä jotain vastaan. Kulutus- ja kiihtyvyysarvot ovat mielenkiintoiset, kuten myös pikku maastolenkki. Kannattaa lukea se.
Minusta on selvää että bensiinimoottorisen auton pahin kilpailija on toinen bensiinimoottorinen auto. Varsinkin kun kyseisen ML 320 CDI-mallin myynti on kielletty useissa USA:n osavaltioissa, päästöjen takia. Toisaalta saatan olla väärässä. Jos tätä lukee joku Toyota Kaivokselasta niin voisit kertoa minkälaisista autoista RX 400h-mallin ostajat ovat vaihtaneet. Varmaan ovat kuitenkin lähes kaikki uusia asiakkaita? Maastolenkit ovat järjettömiä kun Lexus on selvästi ilmoittanut ettei maastossa saa ajaa. Auto on sanan varsinaisessa merkityksessä katumaasturi.
Varsinkin kun kyseisen ML 320 CDI-mallin myynti on kielletty useissa USA:n osavaltioissa, päästöjen takia. Toisaalta saatan olla väärässä.
Onneksi kirjoitit, että saatat olla väärässä. Mersun E-mallia myydään sillä vanhalla rivikuutosella, syy siihen on USA:n surkea polttoaineen laatu. Dieselissä on rikkiä niin paljon, että se saattaa rikkoa uudemmalla pietsotekniikalla toimivia dieseleitä. Daimler-Chrysler ei itse myy niitä USA:an. Eikä kukaan muu autonvalmistaja, ennenkuin USA siirtyy vähärikkiseen dieseliin joskus 2006. Siinä syy, ei päästöissä. Kaikki Euroopan -80 luvun dieselitkin alittavat USA:n päästönormit dieseleissä. Mikähän niiden k-arvo mahtaa olla, mukaanlukien California.
Tämähän on ihan höpöhöpöä. Priushan on periaatteessa samaa kokoluokkaa Avensiksen, Mondeon, Passatin, jne. kanssa. Tuossa kokoluokassa diesel+automaatti kuluttaa selvästi enemmän kuin Prius, eikä kulku ole yhtään parempaa. Esim. Mondeo 100kw dieselillä ja automaatilla kulutti enemmän ja kulku oli suurinpiirtein samaa tai ehkä vähän hitaanpaa. Tämä siis tm koeajossa. Hintakin näillä diesel automaateilla tuppaa olemaan Priusta kalliimpi.
Tuo se vasta onkin ihan höpöhöpöä - Prius on jopa aavistuksen pienempi auto kuin Focus. Esim uusi Focus 5 d sedan on Priusta 38 mm pidempi (Prius 4450 mm, Focus 4488 mm), sen tavaratila on 118 litraa isompi (Prius 408 l, Focus 526 litraa) ja pienimmällä dieselkoneella (1.6 TdCi) se painaa jotakuinkin saman verran kuin Prius (Prius 1350 kg, Focus 1357 kg). Miten ihmeellä sinä venytät Priuksesta Mondeon kokoisen, jos se on pienempi kuin Focus??? Tuon 1.6 TdCi:n yhdistetty kulutus on muuten 4,7 litraa satasella...
Kylläpä täällä jaksetaan vääntää. Yksi Hybridin eduista ja se tärkein ei ole taloudellinen ajattelu vaan ympäristö-ystävällisyys. Hybridi tuottaa kaupunkiliikenteessä ihmiselle haitallisia päästöjä taatusti vähemmän kuin ne tavanomaiset (jätetään Toyotan uusin pois) jonoissa matelevat dieselit ja se on saletti....naputtakoon täällä kuka mitä vain.
Muuten Akik...älä vertaa yksin Priuksen ja Focuksen kokonaispituutta...se kun ei kerro matkustajilla käytössä olevasta tilasta suoraan mitään. Eli se tila kojetaulun ja takapenkin selkänojan välillä.
Kylläpä täällä jaksetaan vääntää. Yksi Hybridin eduista ja se tärkein ei ole taloudellinen ajattelu vaan ympäristö-ystävällisyys. Hybridi tuottaa kaupunkiliikenteessä ihmiselle haitallisia päästöjä taatusti vähemmän kuin ne tavanomaiset (jätetään Toyotan uusin pois) jonoissa matelevat dieselit ja se on saletti....naputtakoon täällä kuka mitä vain.
Muuten Akik...älä vertaa yksin Priuksen ja Focuksen kokonaispituutta...se kun ei kerro matkustajilla käytössä olevasta tilasta suoraan mitään. Eli se tila kojetaulun ja takapenkin selkänojan välillä.
Tämä on ikuisuuskysymys tämä ympäristöystävällisyys. Hybridi toki tuottaa vähemmän kaupunkipäästöjä, mutta kokonaisuus ei välttämättä ole kuitenkaan niin hyvä (esim. akustot, valmistusenergia, korkeat maantiekulutukset jne).
Mitä hintaan tulee, niin se on loppujen lopuksi se mikä ratkaisee. Suuret massat eivät siirry käyttämään autoja, jotka ovat liian kalliita, koska heillä ei ole taloudellista mahdollisuutta siihen. Katsopa vaikka Suomea, dieseleitä on vain 20% autokannasta, syynä yksinkertaisesti hinta.
Niin, tuo pituus ja painohan ei kerro mitään koosta...
Jos Priuksessa onkin hyvät sisätilat (onhan ne hyvät, en kiistä yhtään), niin kummoista tavaratilaa siinä taas ei ole, eli sisämittoja on kasvateltu kontin kustannuksella. Ei yksi mitta, jota voidaan muotoilulla muutella, minusta siitä isoa autoa tee. Sehän on vain painotuskysymys, mitä halutaan painottaa. Tuossa hatusta vetämässäni Focus sedan-esimerkissä painotus on selvästi ollut enemmän tavaratilassa. Pituuden ja painon mukaan Prius ei kuitenkaan ole isompi auto kuin Focus, eikä myöskään tavaratilan.
Jos Priuksessa onkin hyvät sisätilat (onhan ne hyvät, en kiistä yhtään), niin kummoista tavaratilaa siinä taas ei ole, eli sisämittoja on kasvateltu kontin kustannuksella. Ei yksi mitta, jota voidaan muotoilulla muutella, minusta siitä isoa autoa tee. Sehän on vain painotuskysymys, mitä halutaan painottaa. Tuossa hatusta vetämässäni Focus sedan-esimerkissä painotus on selvästi ollut enemmän tavaratilassa. Pituuden ja painon mukaan Prius ei kuitenkaan ole isompi auto kuin Focus, eikä myöskään tavaratilan.
Aikaisemmin meikäläisellä oli Corolla Wagon. Tavaratila on speksien mukaan suunnilleen sama, mutta eroja löytyy:
1) Priuksen kaartuva perä pienentää korkeutta ja taakse ei mahdu niin paljon tavaraa, paitsi jos ottaa välipohjan pois. Kauppakassit sinne kyllä menee, mutta esim. isompia koiria ei voi sillä tavalla kuljettaa.
2) toisaalta takapenkit vääntyy paljon paremmin alas asti, joten esim. niiden koirien on paljon helpompi vääntäytyä sinne takamatkustajien tilaan. Takapenkkien jalkotila on myös huomattavasti isompi mutuna kuin Corollassa, joten penkkien ollessa taitettunakin sinnekin saa tavaraa muutaman kassin verran menemään.
3) pitkää tavaraa ajatellen myös etupenkin saa taitettua kunnolla (näin luin käyttöohjeesta, en ole kokeillut)
Kyllä se meikäläiselle riittää, varsinkin kun 98% omasta ajostani on köröttelyä ilman sen ihmeellisempää tavaraa tai matkustajia.
Vielä yksi ero Corollaan on, eli erillistä hattutelinettä ei ole (vain se rullattava verho). Sen telineen röpeltäminen paikalleen ja pois oli aika työlästä hommaa.
Kyllä se meikäläiselle riittää, varsinkin kun 98% omasta ajostani on köröttelyä ilman sen ihmeellisempää tavaraa tai matkustajia.
Vielä yksi ero Corollaan on, eli erillistä hattutelinettä ei ole (vain se rullattava verho). Sen telineen röpeltäminen paikalleen ja pois oli aika työlästä hommaa.
Aivan varmasti riittää, ja riittäisi useimmille meistä. Eihän siitä ole kysymys. Useimmille riittäisi Yaris, sen kokoisiahan ne autot (tiloiltaan siis) olivat vuosikymmeniä. Nyt on vaan iskenyt tavaravillitys ja joka perheenjäsenellä pitää olla 5 harrastusta ja niiden vaatimat välineet mukana, kun mennään päiväksi mökille. Ennen riitti futistossut tai lenkkikengät ja pari vaihtovaatetta.
Kysymys vain oli siitä, onko Prius kooltaan / luokaltaan verrannollinen Mondeoon tai Passatiin tms. Minusta se ei ole, vaan nimenomaan tuohon Focus/Astra/Golf -sarjaan. Tai ehkä joiltain ominaisuuksiltaan (mm. nuo mainitsemasi erot farmariin nähden) enemmänkin Focus C-maxiin mutta kuitenkin.
Kysymys vain oli siitä, onko Prius kooltaan / luokaltaan verrannollinen Mondeoon tai Passatiin tms. Minusta se ei ole, vaan nimenomaan tuohon Focus/Astra/Golf -sarjaan. Tai ehkä joiltain ominaisuuksiltaan (mm. nuo mainitsemasi erot farmariin nähden) enemmänkin Focus C-maxiin mutta kuitenkin.
Siihen yritin omalla hämärällä tavallani vastata, vaikka lopuksi heitin mielipiteen. Eli Fordeja en tunne, mutta kyllä Priuksen oikeampi vertailukohde on yleisesti ottaen Corolla kuin Avensis. Tai ehkä jotain siltä väliltä. Matkustajille on tilaa enemmän koska akseliväli on pidempi, mutta kokonaispituus ja tavaratila on samaa luokkaa. Auto on lähes yhtä äänekäs ajaa kuin Corolla ja eron huomaa kyllä hyvin nopeasti kun menee Avensiksen puikkoihin. Jousitus on myös Avensiksessa minusta pehmeämpi. Tehoista ei kannata edes samana päivänä puhua.
Fakta on, ettei Priuksen ostamista voi perustella kovin pitkälti järkisyin ainakaan tässä maassa. Siihen tarvitaan tunnetta.
Onneksi kirjoitit, että saatat olla väärässä. Mersun E-mallia myydään sillä vanhalla rivikuutosella, syy siihen on USA:n surkea polttoaineen laatu. Dieselissä on rikkiä niin paljon, että se saattaa rikkoa uudemmalla pietsotekniikalla toimivia dieseleitä. Daimler-Chrysler ei itse myy niitä USA:an. Eikä kukaan muu autonvalmistaja, ennenkuin USA siirtyy vähärikkiseen dieseliin joskus 2006. Siinä syy, ei päästöissä. Kaikki Euroopan -80 luvun dieselitkin alittavat USA:n päästönormit dieseleissä. Mikähän niiden k-arvo mahtaa olla, mukaanlukien California.
ML 320 CDI on myynnissä suurimmassa osassa USA:ta.
80-luvun dieselit eivät täytä Kalifornian päästörajoja. Et voi ottaa jotain vanhoja arvoja ja verrata niitä nykyisiin päästörajoihin. Mittausmenetelmissä ja tarkkuudessa on merkittäviä eroja.
Kyllä se matkustajille oleva tila on ylivoimaisesti ratkaisevin asia kun auton kokoluokasta puhutaan. Mitä sitten tulee niihin moottorivaihtoehtoihin, niin edelleenkin se verrokki on automaattivaihteinen auto, ja harva samaa koko luokkaa oleva dieselautomaatti pystyy samaan polttoainetaloudellisuuteen ja suorituskykyyn, määriteltiinpä kokoluokaksi sitten golf/astra tai Avensis/Mondeo -luokka. Mitä sitten tulee auton yleiseen laatuvaikutelmaan, niin ei se Priuksessa ehkä ole sitä tasoa, mitä esim. Avensiksessa, mutta sitä tuskin on tavoiteltukaan. Luulen, että jatkossa mallia nimeltä Prius ei tule Toyotan valikoimista löytymään, vaan hybridit löytyvät Avensiksen ja Corollan nokilta. Luulen myös, että silloin hybridien menekki on aivan toista luokkaa kuin nyt ja että ne syrjäyttävät monen hankintalistalla perinteisen dieselauton.
Harmi jos Prius mallina tapetaan juuri kun sillä alkaa olemaan perinteitä takana. Hybridit tosiaan tulee muihinkin korimalleihin, nimittäin jostain luin että viimeistään vuoteen 2012 mennessä Toyotan kaikista malleista se löytyy ainakin optiona. Silloin onkin sitten hyvä aika ostaa uusi auto, tiedä vaikka saisi jo aktiivisen vakkarin, automaattisen tiellä pysyjän sekä taskuun parkkeeraajan.
Harmi jos Prius mallina tapetaan juuri kun sillä alkaa olemaan perinteitä takana. Hybridit tosiaan tulee muihinkin korimalleihin, nimittäin jostain luin että viimeistään vuoteen 2012 mennessä Toyotan kaikista malleista se löytyy ainakin optiona. Silloin onkin sitten hyvä aika ostaa uusi auto, tiedä vaikka saisi jo aktiivisen vakkarin, automaattisen tiellä pysyjän sekä taskuun parkkeeraajan.
Uskon Priuksen löytyvän valikoimasta jatkossakin. Tuo 2012 saattaa tarkoittaa USA:ssa myytävää mallistoa. Automaattinen pysäköinti ei ilmeisesti vielä ensi vuonnakaan tule saataville Euroopassa myytäviin Priuksiin.
ML 320 CDI on myynnissä suurimmassa osassa USA:ta.
Ainakaan USA:n Mersufoorumin mukaan se on vasta tulossa sinne uudella V6 Tdi:llä, vanhalla suoralla 6-koneella sitä toki myydään ja on myyty. Auto-Bild vertailussa ML 320 CDI vs. Lexus oli erikoismaininta tästä huonosta rikkipitoisesta diesel laadusta jenkeissä. Tämän takia tankkausauto seurasi perässä halki USA:n, jotta V6 Cdi sai kunnollista polttoainetta. Ehkä olet oikeassa, ehkä et. Sillä nyt ei sinänsä ole väliä.
Hybridi on hyvä ratkaisu ainakin USA:n ja manner-Euroopan markkinoille, kunhan se ei poikisi sikapoljentaa koska on hybridi ja kulkee "vähällä". V6 haukkaa kyllä melkoisen määrän bensaa jos sitä polkee. On myös terveellistä markkinoida dieseleitä USA markkinoille vaihtoehtona, Googlesta löytyy tuhansia sivuja biopolttoaineista dieseleihin jenkkilässä. Aika näyttää tässäkin missä mennään. Kunhan polttoaine kipuaa ylemmäs aina vain.
Rapsiöljy oli muuten EuroSparissa 0,78/l. Rypsiöljy oli 0,90. Tulee tarkistettua markettien öljyhyllyjä jo sillä silmällä. Mitä mahtaa maksaa bulkkitavarana?
Fakta on, ettei Priuksen ostamista voi perustella kovin pitkälti järkisyin ainakaan tässä maassa. Siihen tarvitaan tunnetta.
Kyllä se näin on, nimenomaan. Ja uskon että valintasi on varmaan hyvä, tärkeintähän on se että viihtyy autossaan ja valitsee juuri sen auton joka itsestä tuntuu hyvältä.
Samaa tunnetta tarvitaan dieselautonkin ostoon useimpien suomalaisten ajokilometrimäärillä, taloudellinen järki tulee mukaan vasta huomattavan suurella ajomäärällä. Ja vielä jos menee pidemmälle, niin voi heittää että kun autokanta on yli 10-vuotiasta keskimäärin, niin uuden auton ostajakin lienee jonkinlainen kaheli, järkevä ihminen ei näillä autonhinnoilla uutta autoa ostaisi.
Kyllä se matkustajille oleva tila on ylivoimaisesti ratkaisevin asia kun auton kokoluokasta puhutaan.
Minusta taas auton kokoluokka muodostuu ensisijaisesti sen ulkoisesta koosta, painosta ja akselivälistä. Esim. isot coupet eivät välttämättä ole sisätiloiltaan suuria, mutta kyllä ne nimenomaan ovat isoja autoja. Nuo mitat kyllä huomaa kun ratin taakse istuu. Vaikka sisällä olisi tilaa miten hyvänsä, niin ei noista pienistä "tila-autoista" isoa autoa saa ominaisuuksien puoleen tekemälläkään. Jos siis puhutaan ajettavuudesta, turvallisuudesta jne. Paino taas asemoi autoa aika paljon sen todellisen turvallisuuden suhteen. Kun 1300 kg ja 1600 kg painavat autot törmäävät keskenään, on huomattavasti hauskempaa olla isommassa autossa, siitä ei pääse mihinkään vaikka turvalaitteet kehittyvät miten. 5 tähteä turvallisuudesta, painoa yli 1500 kg ja riittävän pitkä nokka ja paksut kyljet, siinä on suhteellisen hyvät eväät turvalliselle liikkumiselle, kun muistaa ajella asiallisesti. Möhkömaastureita pidän kyllä liioitteluna, rajansa kaikella.
Minusta taas auton kokoluokka muodostuu ensisijaisesti sen ulkoisesta koosta, painosta ja akselivälistä. Esim. isot coupet eivät välttämättä ole sisätiloiltaan suuria, mutta kyllä ne nimenomaan ovat isoja autoja. Nuo mitat kyllä huomaa kun ratin taakse istuu. Vaikka sisällä olisi tilaa miten hyvänsä, niin ei noista pienistä "tila-autoista" isoa autoa saa ominaisuuksien puoleen tekemälläkään. Jos siis puhutaan ajettavuudesta, turvallisuudesta jne. Paino taas asemoi autoa aika paljon sen todellisen turvallisuuden suhteen. Kun 1300 kg ja 1600 kg painavat autot törmäävät keskenään, on huomattavasti hauskempaa olla isommassa autossa, siitä ei pääse mihinkään vaikka turvalaitteet kehittyvät miten. 5 tähteä turvallisuudesta, painoa yli 1500 kg ja riittävän pitkä nokka ja paksut kyljet, siinä on suhteellisen hyvät eväät turvalliselle liikkumiselle, kun muistaa ajella asiallisesti. Möhkömaastureita pidän kyllä liioitteluna, rajansa kaikella.
Puhut ihan eri asiasta kuin minä. Ei täsä puhuttu mistään "ison" auton ajo-ominaisuuksista, vaan lähinnä perheautoista. Mikä sitten ratkaisee kuuluuko auto avensis/vectra luokkaan vai golf/corolla sarjaan. Kyllä ensimmäiseksi katsotaan hintaa, akseliväliä ja sisätiloja, kun autoa johonkin segmaenttiin lähdetään asemoimaan. Noilla perusteilla Prius painii ylemmän keskiluokan autojen kanssa samassa sarjassa.
Mikset maininnut Auto-Bild lehden uudesta testistä USA:n mantereen halki. RX400h vastaan ML 320 CDI. Sekä Euroopassa, että USA:ssa oikein vaadittiin testiä jotain vastaan. Kulutus- ja kiihtyvyysarvot ovat mielenkiintoiset, kuten myös pikku maastolenkki. Kannattaa lukea se.
Toisaalta Veho on nykyään enää yksi jälleenmyyjistä Hondan otettuan maahantuonnin (ja siis hinnoittelun) omalle organisaatiolleen.
Minusta on selvää että bensiinimoottorisen auton pahin kilpailija on toinen bensiinimoottorinen auto. Varsinkin kun kyseisen ML 320 CDI-mallin myynti on kielletty useissa USA:n osavaltioissa, päästöjen takia.
Toisaalta saatan olla väärässä. Jos tätä lukee joku Toyota Kaivokselasta niin voisit kertoa minkälaisista autoista RX 400h-mallin ostajat ovat vaihtaneet. Varmaan ovat kuitenkin lähes kaikki uusia asiakkaita?
Maastolenkit ovat järjettömiä kun Lexus on selvästi ilmoittanut ettei maastossa saa ajaa. Auto on sanan varsinaisessa merkityksessä katumaasturi.
Toisaalta saatan olla väärässä.
Onneksi kirjoitit, että saatat olla väärässä. Mersun E-mallia myydään sillä vanhalla rivikuutosella, syy siihen on USA:n surkea polttoaineen laatu. Dieselissä on rikkiä niin paljon, että se saattaa rikkoa uudemmalla pietsotekniikalla toimivia dieseleitä. Daimler-Chrysler ei itse myy niitä USA:an. Eikä kukaan muu autonvalmistaja, ennenkuin USA siirtyy vähärikkiseen dieseliin joskus 2006. Siinä syy, ei päästöissä. Kaikki Euroopan -80 luvun dieselitkin alittavat USA:n päästönormit dieseleissä. Mikähän niiden k-arvo mahtaa olla, mukaanlukien California.
Tuo se vasta onkin ihan höpöhöpöä - Prius on jopa aavistuksen pienempi auto kuin Focus. Esim uusi Focus 5 d sedan on Priusta 38 mm pidempi (Prius 4450 mm, Focus 4488 mm), sen tavaratila on 118 litraa isompi (Prius 408 l, Focus 526 litraa) ja pienimmällä dieselkoneella (1.6 TdCi) se painaa jotakuinkin saman verran kuin Prius (Prius 1350 kg, Focus 1357 kg). Miten ihmeellä sinä venytät Priuksesta Mondeon kokoisen, jos se on pienempi kuin Focus??? Tuon 1.6 TdCi:n yhdistetty kulutus on muuten 4,7 litraa satasella...
Kuten on aikaisemminkin tullut todettua: Priuksen hinnoittelu Suomessa on antanut hybrideille kalliin auton maineen.
Saksassa Prius maksaa noin saman verran kuin Avensis 1,8.
Onhan se USA:ssakin sen verran kallis, ettei sillä ajaminen suhteessa vastaavaan bensa-autoon ole sielläkään taloudellisesti kannattavaa.
Taloudellisesti kannattavaa...hoh hoijaa.
Kylläpä täällä jaksetaan vääntää. Yksi Hybridin eduista ja se tärkein ei ole taloudellinen ajattelu vaan ympäristö-ystävällisyys. Hybridi tuottaa kaupunkiliikenteessä ihmiselle haitallisia päästöjä taatusti vähemmän kuin ne tavanomaiset (jätetään Toyotan uusin pois) jonoissa matelevat dieselit ja se on saletti....naputtakoon täällä kuka mitä vain.
Muuten Akik...älä vertaa yksin Priuksen ja Focuksen kokonaispituutta...se kun ei kerro matkustajilla käytössä olevasta tilasta suoraan mitään. Eli se tila kojetaulun ja takapenkin selkänojan välillä.
Kylläpä täällä jaksetaan vääntää. Yksi Hybridin eduista ja se tärkein ei ole taloudellinen ajattelu vaan ympäristö-ystävällisyys. Hybridi tuottaa kaupunkiliikenteessä ihmiselle haitallisia päästöjä taatusti vähemmän kuin ne tavanomaiset (jätetään Toyotan uusin pois) jonoissa matelevat dieselit ja se on saletti....naputtakoon täällä kuka mitä vain.
Muuten Akik...älä vertaa yksin Priuksen ja Focuksen kokonaispituutta...se kun ei kerro matkustajilla käytössä olevasta tilasta suoraan mitään. Eli se tila kojetaulun ja takapenkin selkänojan välillä.
Tämä on ikuisuuskysymys tämä ympäristöystävällisyys. Hybridi toki tuottaa vähemmän kaupunkipäästöjä, mutta kokonaisuus ei välttämättä ole kuitenkaan niin hyvä (esim. akustot, valmistusenergia, korkeat maantiekulutukset jne).
Mitä hintaan tulee, niin se on loppujen lopuksi se mikä ratkaisee. Suuret massat eivät siirry käyttämään autoja, jotka ovat liian kalliita, koska heillä ei ole taloudellista mahdollisuutta siihen. Katsopa vaikka Suomea, dieseleitä on vain 20% autokannasta, syynä yksinkertaisesti hinta.
Niin, tuo pituus ja painohan ei kerro mitään koosta...
Jos Priuksessa onkin hyvät sisätilat (onhan ne hyvät, en kiistä yhtään), niin kummoista tavaratilaa siinä taas ei ole, eli sisämittoja on kasvateltu kontin kustannuksella. Ei yksi mitta, jota voidaan muotoilulla muutella, minusta siitä isoa autoa tee. Sehän on vain painotuskysymys, mitä halutaan painottaa. Tuossa hatusta vetämässäni Focus sedan-esimerkissä painotus on selvästi ollut enemmän tavaratilassa. Pituuden ja painon mukaan Prius ei kuitenkaan ole isompi auto kuin Focus, eikä myöskään tavaratilan.
Aikaisemmin meikäläisellä oli Corolla Wagon. Tavaratila on speksien mukaan suunnilleen sama, mutta eroja löytyy:
1) Priuksen kaartuva perä pienentää korkeutta ja taakse ei mahdu niin paljon tavaraa, paitsi jos ottaa välipohjan pois. Kauppakassit sinne kyllä menee, mutta esim. isompia koiria ei voi sillä tavalla kuljettaa.
2) toisaalta takapenkit vääntyy paljon paremmin alas asti, joten esim. niiden koirien on paljon helpompi vääntäytyä sinne takamatkustajien tilaan. Takapenkkien jalkotila on myös huomattavasti isompi mutuna kuin Corollassa, joten penkkien ollessa taitettunakin sinnekin saa tavaraa muutaman kassin verran menemään.
3) pitkää tavaraa ajatellen myös etupenkin saa taitettua kunnolla (näin luin käyttöohjeesta, en ole kokeillut)
Kyllä se meikäläiselle riittää, varsinkin kun 98% omasta ajostani on köröttelyä ilman sen ihmeellisempää tavaraa tai matkustajia.
Vielä yksi ero Corollaan on, eli erillistä hattutelinettä ei ole (vain se rullattava verho). Sen telineen röpeltäminen paikalleen ja pois oli aika työlästä hommaa.
Kyllä se meikäläiselle riittää, varsinkin kun 98% omasta ajostani on köröttelyä ilman sen ihmeellisempää tavaraa tai matkustajia.
Vielä yksi ero Corollaan on, eli erillistä hattutelinettä ei ole (vain se rullattava verho). Sen telineen röpeltäminen paikalleen ja pois oli aika työlästä hommaa.
Aivan varmasti riittää, ja riittäisi useimmille meistä. Eihän siitä ole kysymys. Useimmille riittäisi Yaris, sen kokoisiahan ne autot (tiloiltaan siis) olivat vuosikymmeniä. Nyt on vaan iskenyt tavaravillitys ja joka perheenjäsenellä pitää olla 5 harrastusta ja niiden vaatimat välineet mukana, kun mennään päiväksi mökille. Ennen riitti futistossut tai lenkkikengät ja pari vaihtovaatetta.
Kysymys vain oli siitä, onko Prius kooltaan / luokaltaan verrannollinen Mondeoon tai Passatiin tms. Minusta se ei ole, vaan nimenomaan tuohon Focus/Astra/Golf -sarjaan. Tai ehkä joiltain ominaisuuksiltaan (mm. nuo mainitsemasi erot farmariin nähden) enemmänkin Focus C-maxiin mutta kuitenkin.
Siihen yritin omalla hämärällä tavallani vastata, vaikka lopuksi heitin mielipiteen. Eli Fordeja en tunne, mutta kyllä Priuksen oikeampi vertailukohde on yleisesti ottaen Corolla kuin Avensis. Tai ehkä jotain siltä väliltä. Matkustajille on tilaa enemmän koska akseliväli on pidempi, mutta kokonaispituus ja tavaratila on samaa luokkaa. Auto on lähes yhtä äänekäs ajaa kuin Corolla ja eron huomaa kyllä hyvin nopeasti kun menee Avensiksen puikkoihin. Jousitus on myös Avensiksessa minusta pehmeämpi. Tehoista ei kannata edes samana päivänä puhua.
Fakta on, ettei Priuksen ostamista voi perustella kovin pitkälti järkisyin ainakaan tässä maassa. Siihen tarvitaan tunnetta.
ML 320 CDI on myynnissä suurimmassa osassa USA:ta.
80-luvun dieselit eivät täytä Kalifornian päästörajoja. Et voi ottaa jotain vanhoja arvoja ja verrata niitä nykyisiin päästörajoihin. Mittausmenetelmissä ja tarkkuudessa on merkittäviä eroja.
Kyllä se matkustajille oleva tila on ylivoimaisesti ratkaisevin asia kun auton kokoluokasta puhutaan. Mitä sitten tulee niihin moottorivaihtoehtoihin, niin edelleenkin se verrokki on automaattivaihteinen auto, ja harva samaa koko luokkaa oleva dieselautomaatti pystyy samaan polttoainetaloudellisuuteen ja suorituskykyyn, määriteltiinpä kokoluokaksi sitten golf/astra tai Avensis/Mondeo -luokka. Mitä sitten tulee auton yleiseen laatuvaikutelmaan, niin ei se Priuksessa ehkä ole sitä tasoa, mitä esim. Avensiksessa, mutta sitä tuskin on tavoiteltukaan. Luulen, että jatkossa mallia nimeltä Prius ei tule Toyotan valikoimista löytymään, vaan hybridit löytyvät Avensiksen ja Corollan nokilta. Luulen myös, että silloin hybridien menekki on aivan toista luokkaa kuin nyt ja että ne syrjäyttävät monen hankintalistalla perinteisen dieselauton.
Harmi jos Prius mallina tapetaan juuri kun sillä alkaa olemaan perinteitä takana. Hybridit tosiaan tulee muihinkin korimalleihin, nimittäin jostain luin että viimeistään vuoteen 2012 mennessä Toyotan kaikista malleista se löytyy ainakin optiona. Silloin onkin sitten hyvä aika ostaa uusi auto, tiedä vaikka saisi jo aktiivisen vakkarin, automaattisen tiellä pysyjän sekä taskuun parkkeeraajan.
Uskon Priuksen löytyvän valikoimasta jatkossakin.
Tuo 2012 saattaa tarkoittaa USA:ssa myytävää mallistoa.
Automaattinen pysäköinti ei ilmeisesti vielä ensi vuonnakaan tule saataville Euroopassa myytäviin Priuksiin.
ML 320 CDI on myynnissä suurimmassa osassa USA:ta.
Ainakaan USA:n Mersufoorumin mukaan se on vasta tulossa sinne uudella V6 Tdi:llä, vanhalla suoralla 6-koneella sitä toki myydään ja on myyty. Auto-Bild vertailussa ML 320 CDI vs. Lexus oli erikoismaininta tästä huonosta rikkipitoisesta diesel laadusta jenkeissä. Tämän takia tankkausauto seurasi perässä halki USA:n, jotta V6 Cdi sai kunnollista polttoainetta. Ehkä olet oikeassa, ehkä et. Sillä nyt ei sinänsä ole väliä.
Hybridi on hyvä ratkaisu ainakin USA:n ja manner-Euroopan markkinoille, kunhan se ei poikisi sikapoljentaa koska on hybridi ja kulkee "vähällä". V6 haukkaa kyllä melkoisen määrän bensaa jos sitä polkee. On myös terveellistä markkinoida dieseleitä USA markkinoille vaihtoehtona, Googlesta löytyy tuhansia sivuja biopolttoaineista dieseleihin jenkkilässä. Aika näyttää tässäkin missä mennään. Kunhan polttoaine kipuaa ylemmäs aina vain.
Rapsiöljy oli muuten EuroSparissa 0,78/l. Rypsiöljy oli 0,90. Tulee tarkistettua markettien öljyhyllyjä jo sillä silmällä. Mitä mahtaa maksaa bulkkitavarana?
Fakta on, ettei Priuksen ostamista voi perustella kovin pitkälti järkisyin ainakaan tässä maassa. Siihen tarvitaan tunnetta.
Kyllä se näin on, nimenomaan. Ja uskon että valintasi on varmaan hyvä, tärkeintähän on se että viihtyy autossaan ja valitsee juuri sen auton joka itsestä tuntuu hyvältä.
Samaa tunnetta tarvitaan dieselautonkin ostoon useimpien suomalaisten ajokilometrimäärillä, taloudellinen järki tulee mukaan vasta huomattavan suurella ajomäärällä. Ja vielä jos menee pidemmälle, niin voi heittää että kun autokanta on yli 10-vuotiasta keskimäärin, niin uuden auton ostajakin lienee jonkinlainen kaheli, järkevä ihminen ei näillä autonhinnoilla uutta autoa ostaisi.
Minusta taas auton kokoluokka muodostuu ensisijaisesti sen ulkoisesta koosta, painosta ja akselivälistä. Esim. isot coupet eivät välttämättä ole sisätiloiltaan suuria, mutta kyllä ne nimenomaan ovat isoja autoja. Nuo mitat kyllä huomaa kun ratin taakse istuu. Vaikka sisällä olisi tilaa miten hyvänsä, niin ei noista pienistä "tila-autoista" isoa autoa saa ominaisuuksien puoleen tekemälläkään. Jos siis puhutaan ajettavuudesta, turvallisuudesta jne. Paino taas asemoi autoa aika paljon sen todellisen turvallisuuden suhteen. Kun 1300 kg ja 1600 kg painavat autot törmäävät keskenään, on huomattavasti hauskempaa olla isommassa autossa, siitä ei pääse mihinkään vaikka turvalaitteet kehittyvät miten. 5 tähteä turvallisuudesta, painoa yli 1500 kg ja riittävän pitkä nokka ja paksut kyljet, siinä on suhteellisen hyvät eväät turvalliselle liikkumiselle, kun muistaa ajella asiallisesti. Möhkömaastureita pidän kyllä liioitteluna, rajansa kaikella.
Puhut ihan eri asiasta kuin minä. Ei täsä puhuttu mistään "ison" auton ajo-ominaisuuksista, vaan lähinnä perheautoista. Mikä sitten ratkaisee kuuluuko auto avensis/vectra luokkaan vai golf/corolla sarjaan. Kyllä ensimmäiseksi katsotaan hintaa, akseliväliä ja sisätiloja, kun autoa johonkin segmaenttiin lähdetään asemoimaan. Noilla perusteilla Prius painii ylemmän keskiluokan autojen kanssa samassa sarjassa.