Audin keulaylitys

4 kommenttia

Audi on ottamassa käyttöön uutta voimansiirtojärjestelyä. Tähän astihan Audien moottorit ovat olleet pitkällä etuakselin etupuolella, koska komponentit ovat olleet järjestyksessä: moottori-vaihteisto-vetopyörästö. Vetoakselithan lähtevät vetopyörästöstä, joten etuakseli on sillä tasolla.

Tulevassa Audi A4:ssä (kauppoihin syksyllä 2007?)otetaan ensi kertaa käyttöön järjestely: moottori-vetopyörästö-vaihteisto, eli vetopyörästö ja vaihteisto vaihtavat paikkaa. Näin moottoria saadaan siirrettyä etuakseliin nähden vaihteiston pituuden verran taaksepäin. Sama järjestely tulee tiettävästi koskemaan A4:n jälkeen kaikkia uusia Audi-malleja.

Audin nokka siis lyhenee, ja etupyörät siirtyvät lähemmäs korin etukulmia. Auton painopiste muuttuu luonnollisesti samalla taaemmaksi, ja jalankulkijasuojakin paranee siinä sivussa.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=33377

  
  • Eikös tuo ollut käytössä jo vuonna -69, kun Renault R16 esiteltiin? Jos muistin oikein, miksei mahtanut yleistyä, kun kerran painopisteen merkitys on aina ollut tiedossa?

    Muistaakseni takamoottorisissa pikku-fiiateissa, Renaulteissa, Skodissa, Simcoissa ja Volkkareissa sama systeemi oli peilikuvana.

      
  • Oli Alfassakin tuo järjestys, siis siinä mikä minulla kerran oli.
    Tuli tutuksi kun käytin laatikon auki ja vaihdoin synkrot kakoseen ja kolmoseen. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.05.2006 klo 17:10 Herbert kirjoitti
    Eikös tuo ollut käytössä jo vuonna -69, kun Renault R16 esiteltiin? Jos muistin oikein, miksei mahtanut yleistyä, kun kerran painopisteen merkitys on aina ollut tiedossa?

    Renaultissa oli muiden senaikaisten ranskisten tapaan Audiin verrattuna käännetty järjestys: moottori oli etuakselin TAKANA, ja voimansiirto sen etupuolella. Audille ao. järjestely ei sovi, koska suuri osa malleista on Quattroja, ja nelivedon järjestäminen vaikeutuisi huomattavasti. Sinänsä vetopyörästö oli R16:ssakin lähinnä moottoria, kuten tulevissa Audeissakin sanotaan olevan.

    Pdf-tiedosto (5,88 Mb) R16-vaihteisto: http://www.lotus-europa.com/manuals/r16work/e.pdf


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 24.05.2006 klo 08:21]
      
  • TM autouutisissahan joku audipohatta kertoi haluavansa audista taas takavetoisen. Tässähän kuljetaan MB:n ja BMW:n brändejä mukaillen (tosiasiassa taustalla lienee markkinatutkimus). Kaikki merkit ovat kasvattaneet myyntiään nelivetoisissa malleissaan. Visio: Kaikkilla valmistajilla tekniikka yhdenmukaistuu ja lopulta "globalisoituu" lähes yhdenvertaiseksi. Tarkoitan tällä auton mekaanista perustekniikkaa. Sitten kilpaillaan enää muotoilulla ja tietoteknisillä hienouksilla.

    [Sinuhe muokkasi tätä viestiä 24.05.2006 klo 20:27]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit