Minulla on 2005 vuosimallinen V50 T5 AWD.
Onko kellään muulla ongelmia että tuulen äänet kuuluu tosi hyvin sisälle etupenkillä?
Ollut 3 kertaa jo huollossa. Kerran vaihdettu tiivisteet etuovista ja kerran suorennettu ovia 3 tuntia. Eka kerralla ovien linja oli muutaman sentin vinossa!!
Viimeisen kerran jälkeen sanoivat ettei enempää enää voi tehdä jos ongelmat jatkuu.
Nyt välillä on aika hiljainen ja välillä kun olisi hiustenkuivaaja pään vieressä.
Yhdeltä amerikkaliselta keskustelupalstalta löysin korjausohjeet ongelmaan, mutta en tiedä osavatko täällä sitä tehdä.
http://www.alldata.com/tsb/Volvo/1122879600000_11309184 00000_TNN83-37/index.html
Eli kellään muulla ollut samaa ongelmaa?
Tänään kävin neljännen kerran huollossa ja näytin heille sitä korjausohjetta josta mainitsin eka viestissä.
Eivät kuulemma koskaan kuulleet semmoisesta korjausohjeesta. Sanoivat vaan että harvinaista että asiakas tuo heille korjausohjeet.
Kyselevät isommasta huollosta jos korjaus on mahdollista ja soittelevat sitten minulle.
Ja onhan tuo renkaitten ääni kanssa aika korkeaa, mutta sen voisi saada pienemmäksi vaihtamalla renkaan merkkiä. Nyt on Nokian Hakkapelitta nastat alla.
Jossain ulkomaalaisella palstalla mainittiin että jos vaihtaisi laminoituihin sivuikkunoihin, niin melu pienenisi. Onko tietoa jos niitä voi vaihtaa jälkiasennuksena? Uuteen autoon ne saa 300 eurolla.
Jos ne ei saa ongelmaa kuntoon niin taitaa vaihtua Volvo johonkin muuhun merkkiin.
Onko kokemusta vastaavan kokoisesta farmarista joka oli hiljainen ja muutenkin hyvä?
Olen ajatellut Avensis, Mazda 6, 407 SW tai Octaviaa...
Ollut 3 kertaa jo huollossa. Kerran vaihdettu tiivisteet etuovista ja kerran suorennettu ovia 3 tuntia. Eka kerralla ovien linja oli muutaman sentin vinossa!!
Jos tämä pitää paikkansa, niin autossasi on jotain todella pahasti vinossa. Ensimmäisenä tulee mieleen, että ovesi säätäneellä mekaanikolla oli lievästi sanottuna sihti vinossa ja nyt ne ovet vasta ovatkin vinossa!
Ovien asennuksessa tehtaalla puhutaan kymmenesosa milleistä, jopa sadaosista, kun on kysymys ovien +/- toleransseista. Senttien heitot eivät ole mahdollisia. Yksikin sentti tehtaalta lähtiessä on jo mahdottomuus.
Teollisuusrobotit asentavat ovet. Saranat ovat jo valmiiksi paikoillaan ja robotti hitsaa ne heti kiinni.
Itse autoa kootessa, maalauksen jälkeen, ovet otetaan ensimmäisenä irti ja ruuvataan takaisin paikoilleen, kun auto on lähes valmiiksi koottu. Tässä vaiheessa on tietenkin mahdollista, että ovi/ovet asennetaan vinoon, mutta erittäin epätodennäköistä, sillä ne tarkistetaan ja hienosäädetään vielä asennuksen jälkeenkin. Yksikin sentti tekisi jo sen, ettei ovea saa edes lukkoon. Lukoissa ei ole edes niin paljon säätövaraa.
Ostitko autosi uutena? Eihän vain ole kolaroitu?
Jos olet ostanut autosi uutena ja tunnet sen taustan, pidä pintasi. Vaadi että se korjataan takuuseen. Se kyllä korjataan, jos siinä todellakin on jotain vikaa. Jos ei muuten, vie asia eteenpäin. Älä tyydy mekaanikon/töiden vastaanoton olkapäiden kohautukseen, vaan vaadi paikalle herrasmies sieltä ylempää, konttorista.
Moro! Älä ainakaan osta Mazdaa.Palvelu Tampereen liikkeessä ei mitenkään mairittelevaa, kun on "auto" ostettu niin siihen loppuu asiakaspalvelu ja sitten alkaa vit.....lu. Kuten edellä olen kehunut niin minä päädyin Opeliin
Ota yhteys Bilian jälkimarkkinointiin s-postilla ja eiköhän sieltä oteta yhteyttä.
Kaverin V70 oli mystinen vika mitä ei mukamas ollut edes olemassa, kunnes tehtaan palkkalistoilla oleva asentaja (Bilia Olari) tiesi vian jo lyhyen kuvauksen jälkeen.
Auto on ostettu tammikuussa viime vuonna.
Ensimmäisellä huollolla asentaja sanoi että etuovet ovat "peukalon verran" pois linjasta takaoviin verrattuna.
Toisella kerralla kaikki listat vaihdettiin etuoviin.
Kolmannella kerralla peltiseppä sääteli kaikkia ovia noin 4 tuntia. Sen jälkeen sanottiin että jos vika jatkuu, niin muuta ei voisi enää tehdä.
Ne tuulen äänet ei kuulu joka kerta ajaessa. Noin joka viides kerta niin auto on aika hiljainen mutta loput kerrat tosi äänekäs. Tuntuu välillä että ikkuna olisi auki.
No saa nähdä jos alkavat korjata vikaa sen alldata nettisivujen ohjeitten mukaan, ja jos ongelmat loppuisivat.
Entäs ne laminoidut ikkunat? Voisivatko auttaa ongelmaan?
Ja kyllä ne rengasäänet kuuluu myös tosi hyvin sisälle, mutta en tiedä johtuuko edelliseen ongelmaan, vai muuten äänekkäisiin nastarenkaisiin.
Täytyy sanoa, olen hieman äimänä... Siis mitä tarkoittaa peukalon verran... kirjoitit ylempänä senttejä. Onko tämä peukalomitta siis peukalo pituussuunnassa, vai leveyssuunnassa?
Toiseksi, en usko ikinä, että molemmat ovet voivat heittää näin paljon. Ovet kun ovat neljä eri prosessia, auton kahdesta puolesta riippuen. Elikkä molemmille puolille on omat robottinsa ja molemmille puolille on se oma hienosäätäjänsä tehtaalla. On täysin mahdotonta, että samaan autoon voidaan tehdä sama virhe, molemmille puolille, samaan aikaan. Jos tällainen sarjavika olisi tehty tehtaalla, se olisi huomattu ja mekaanikkosi olisi siitä tietoinen.
"Toisella kerralla kaikki listat vaihdettiin etuoviin."
Käsittämätön operaatio. Mitä hyötyä on vaihtaa lähes uudet listat uusiin??
"Kolmannella kerralla peltiseppä sääteli kaikkia ovia noin 4 tuntia."
Pitäisi olla ovet ojennuksessa, jos noin kauan harrastaa. Vertailun vuoksi, tehtaalla ovet säädetään yhdessä minuutissa per puoli. Käytännössähän tämä ei tietenkään onnistu, mutta n. 4 tuntia tuntuu aivan hullulta. Kyseessä ei tainnut olla mikään salama ja tästä pitkästä ajasta johtuen uskallan myös kyseenalaistaa työn tuloksen.
"Ne tuulen äänet ei kuulu joka kerta ajaessa. Noin joka viides kerta "
Vikaa tulee todennäköisesti hakea jostain muualta. Jos ovet "vuotavat", ne vuotavat silloin aina, eikä joka viides kerta.
Kävikö mekaanikko kanssasi koe-ajolla? Totesiko hän että kysymys oli todellakin ovista?
"Ja kyllä ne rengasäänet kuuluu myös tosi hyvin sisälle, mutta en tiedä johtuuko edelliseen ongelmaan, vai muuten äänekkäisiin nastarenkaisiin."
Täytynee muistaa se, että niitä markkinoita, jotka käyttävät nastarenkaita ei ole niin monta. Volvo ei ole valinnut mitään julmettua äänieristystä tästä johtuen (eivätkä muutkaan merkit), joten todellakin, nastarenkaiden ääni kuuluu auton sisälle. En tosin ole pannut merkille, että ne kuuluisivat jotenkin hälyttävästi, tai suuresti poiketen muista automerkeistä.
Yksi asia joka tosin vaikuttaa tien ääniin (myös Volvossa), pohjamassat ovat kehittyneet paljon viime vuosina ja auton pohjapelti käsitellään nykyään eri tavalla. Tästä johtuen nämä millin parin paksuiset pohjamassat ovat historiaa, eikä itse pohjasta edes massata kuin ne kaikkien ruosteelle alttiimmat osat ja kantit. Paksu massahan toimi ennen myös hyvänä äänieristeenä.
En muuten löydä linkkisi takaa mitään, toimiiko se jollakin muulla?
Oma V50 T5 on mielestäni varsin hiljainen nastarenkailla. Alla on Gislaved Nord Frostit, jotka on varsin äänettömät. Lisäksi auto on ruostesuojattu joten pohjassa on vähän toplinkia. Ikkunat on laminoidut. Näillä eväillä melusta en osaa valittaa, päinvastoin.
Samoilla linjoilla olen EsaZX12R:n kanssa. -tai sitten olet kuvannut havaitsemasi ongelmakohdat jotenkin oudosti.
Nykyisellä robottitekniikalla ei vaan tule "peukalonsuuruisia" poikkeamia.-ei edes sentin suuruisia. Piste.
Viimeisin huomio saumojen huonosta istuvuudesta oli Teknikens Världin koeajossa olleessa Lada 110 farmarissa pari vuotta takaperin. Tuolloin havaittiin takavalojen olevan eri korkeuksilla luukkuun nähden.
Mutta nyt ei puhuta Ladasta vaan Volvosta. Joko viestisi on provo tai sitten emme ole ymmärtäneet oikein kuvaamasi ongelmaa?
(Viestisi linkki kyllä avautuu kun sen pötköön laittaa)
http://www.alldata.com/tsb/Volvo/1122879600000_1130918400000_TNN83-37/index.html
Ehkä tällaiset heitot korinosien sovituksissa eivät ole normaalia mutta muutoin kyllä laittaa epäilemään volvon laatua luettuani Tuulilasi 1/06:ssa julkaistunV50:n kestotestin: http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=127736&page=1
Mikä on laatu kun mm. tällaisia vikoja raportoidaan: "Illuusio Volvon vankasta laadusta romahtaa heti testin alkumetreillä, kun auton elektroniikka alkaa temppuilla...ensimmäisenä kenkkuilee radio...myöhemmin auto ei lähde aamulla käyntiin..." Kompuutterin mukaan kyseessä on käynnistyksenestojärjestelmän ja jarrujen toimintahäiriötä.
"Elektroniikkasirkus jatkuu. Moottori käynnistyy, mutta kaikki sylinterit eivät ole pelissä mukana. Samalla kojelaudan infotauluun ilmestyy käsky: välittömästi huoltoon." Kompuutterin mukaan jarrujen lukkiutumisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä on huollettava, myöskään vakionopeudensäädin ei toimi ja autoon vaihdettiin mm. jarrujärjestelmän ohjausyksikkö, vasemman etupyörän ABS-anturi ja pyörännapa sekä moottorinohjausyksikön syöttörele. Seuraavaksi kompuutteri pyytää tarkistamaan öljyn, tikun kärjessä on vain tippa öljyä. Moottorissa todettiin myös lievää nykimisestä.
Osa lienee lastentauteja, osa ominaisuuksia, kuitenkin melkoisesti tapahtumia + ylimääräistä huoltokäyntiä. Ajo-ominaisuuksia pidettiin hyvänä koska V50 on 'omaa sukua' Ford Focus, jossa hyvä ajettavuus. Silti jos auton pitäminen toimintakuntoisena vaatii extra efortteja, menee maku vaikka ajettavuus olisi hyvä. Tässä yksilössä eivät todenneet muuten mainittavaa tuulen vinkumista ovitiivisteissä.
Siis mitä tarkoittaa peukalon verran... kirjoitit ylempänä senttejä. Onko tämä peukalomitta siis peukalo pituussuunnassa, vai leveyssuunnassa?
Anteeksi kun selitän asiat huonosti. Hultomies sanoi että etuovien linjat takaoviin verrattuna heitti peukalon verran. Oletin että tarkoitti leveyssuunnassa ja siksi käytin senttejä vertailuna.
Itse en tiedä autojen tekniikasta paljoakaan, hyvä jos osaan renkaat vaihtaa ja tarkistaa öljyt.
Ja toisella kerralla vaihdettiin tottakai tiivisteet eikä listat...
Kolmannella kerralla peltiseppä oli mukana minun kanssa koeajelulla. Hän ajoi ja istui auton takapenkillä. Koeajon jälkeen hän totesi että ikkunoitten yläpuolella on "rako" ja että kaikkia ovia pitää säätää.
En tiedä mitä hän teki, mutta toimenpide kesti 4 tuntia.
Tiivisteitten vaihdot teki pieni paikallinen Volvo huolto, mutta toiset huollot on tehnyt isompi huolto ja peltiseppä oli Toyotan ja Volvon yhteisessä peltikorjaamossa.
Äänistä en osaa sen enempää selittää, että kun laittaa korvan ikkunan viereen, niin kuuluu tuulen humina ulkoa. Nopeammassa nopeudessa ääni lisääntyy. Ääni kuuluu myös normaali ajoasennossa. Vaikka laittaa stereot kovalle, niin äänet kuuluu kuitenkin selvästi.
Minulla oli auto 3 kuukautta viime keväänä myös talvirenkailla, mutta en muistaakseni silloin huomannut mitään ääntä ikkunoista. En tiedä onko sitä tullut liian tarkkakorvaiseksi viime aikoina, vai onko autolle tapahtunut jotain vuoden aikana?
Kannattaako sitä Alldatan toimenpidettä tehdä?
Jos se tehdään, niin luultavasti sama peltiseppä tekee senkin. Kannattaako viedä jonnekkin muualle auto huollettavaksi? Jos kannattaa, niin minne huoltoon etelä/keski-suomessa?
Auto on ostettu eri paikasta kun se on huollettu? Kannattaako myyjään ottaa yhteyttä?
Vikaa tulee todennäköisesti hakea jostain muualta. Jos ovet "vuotavat", ne vuotavat silloin aina, eikä joka viides kerta.
Mistä muusta sitä vikaa kannattaa etsiä?
Vastaan mielelläni muihin kysymyksiin, jos vaan osaan niihin vastata...
Auto on ostettu eri paikasta kun se on huollettu? Kannattaako myyjään ottaa yhteyttä?
Ilman muuta kannattaa ottaa yhteyttä myös auton myyjään. Itse koittaisin saada auton maahantuojan pajalle Biliaan Vantaan Kaivokselaan.
Mikä on laatu kun mm. tällaisia vikoja raportoidaan: "Illuusio Volvon vankasta laadusta romahtaa heti testin alkumetreillä, kun auton elektroniikka alkaa temppuilla...ensimmäisenä kenkkuilee radio...myöhemmin auto ei lähde aamulla käyntiin..." Kompuutterin mukaan kyseessä on käynnistyksenestojärjestelmän ja jarrujen toimintahäiriötä.
"Elektroniikkasirkus jatkuu. Moottori käynnistyy, mutta kaikki sylinterit eivät ole pelissä mukana. Samalla kojelaudan infotauluun ilmestyy käsky: välittömästi huoltoon." Kompuutterin mukaan jarrujen lukkiutumisenesto tai ajonvakautusjärjestelmä on huollettava, myöskään vakionopeudensäädin ei toimi ja autoon vaihdettiin mm. jarrujärjestelmän ohjausyksikkö, vasemman etupyörän ABS-anturi ja pyörännapa sekä moottorinohjausyksikön syöttörele. Seuraavaksi kompuutteri pyytää tarkistamaan öljyn, tikun kärjessä on vain tippa öljyä. Moottorissa todettiin myös lievää nykimisestä.
Osa lienee lastentauteja, osa ominaisuuksia, kuitenkin melkoisesti tapahtumia + ylimääräistä huoltokäyntiä. Ajo-ominaisuuksia pidettiin hyvänä koska V50 on 'omaa sukua' Ford Focus, jossa hyvä ajettavuus. Silti jos auton pitäminen toimintakuntoisena vaatii extra efortteja, menee maku vaikka ajettavuus olisi hyvä. Tässä yksilössä eivät todenneet muuten mainittavaa tuulen vinkumista ovitiivisteissä.
Sen verran mielenkiintoista luettavaa, että piti oikein rekisteröityä. Perskeles kun joka paikkaan pitää hankkia tunnukset, jotta saa lukea minuutin pari...
En halua kehitellä tästä mitään juupas eipäs ketjua. En myöskään mitään puolusta/hauku Volvoa keskustelua, mutta pari juttua pisti heti silmään:
"Vika löytyy lopulta bensatankista, joka on tyhjä, vaikka ajotietokone kertoo ajomatkaa olevan jäljellä vielä 50 kilometriä. Viiden litran hätätankkaus herättää Volvon eloon. "
- Todennäköisesti auto ei ole pysäköity suoraan. Tankissa on yleensä 1-2 anturia, jotka kertovat polttoaineen määrän, riippuen siitä, onko kyseessä "tavallinen" tankki, vai ns. satulatankki, joka asennetaan yleensä tilanpuutteessa nelivetoisiin. Satulatankki vaatii kaksi anturia ja lisäpumpun, joka pumppaa poltto-aineen yli sen oikeanpuoleeiseen osaan, koska tankki on kaksiosainen. Tavalliseen tankkiin riittää yksi.
Tässä tapauksessa anturi on ilmoittanut kuljettajalle, että autossa on poltto-ainetta 50 kilometrin ajoa varten. Sen jälkeen kuljettaja pysäköi autonsa paikkaan, jossa auto ei ole suorassa. Elikkä pumppu on imenyt silloin ilmaan. Minulle on käynyt sama juttu kerran. Kysymyksessä oli silloin 5 autoa, joihin kaikkiin tankattiin vain 5 litraa poltto-ainetta (kuljetusliikkeen vaatimus). Pysäköimme kaikki autot siististi kadun reunaan, oikeanpuoleiset renkaat jalkakäytävälle. Kaikki autot olivat siis hieman kallellaan, eikä yksikään niistä lähtenyt käyntiin, ennen kuin työnsimme ne alas.
"Kuun lopulla takapenkille valuu termospullosta litra kahvia. Verhoilu kuivuu parissa päivässä, mutta muistoksi kahvihetkestä jää niin vahva haju, että V50 viedään sisäpesuun. Pesu hävittää tahrat, mutta Presidentin lemu jää leijumaan autoon."
Henkilökohtaisesti suhtaudun erittäin kriittisesti tällaiseen autontestaukseen. Mitä tällä on tekemistä itse autotestin kanssa? Yhtä hyvin voisimme kirjoittaa: Tupakka poltti auton penkkiin reiän ja koko auto haisi tupalta vielä seuraavana päivänäkin...
Itse en tupakoi, eikä auto haise tupakalta. En ole myöskään kaatanut mitää penkille, joten se tuoksuu yhä uudelle autolle.
"mutta on perin onnetonta, että 190-senttinen kuljettaja ei mahdu vaivattomasti ruotsalaiseen autoon."
- Eräs ystäväni on 200-senttinen, eikä hän mahdu edes V70:n. Hänellä onkin sitten XC90, jota hänen pieni thaimaalainen vaimonsa ei puolestaan pysty ajamaan... Joten hänelle he ovat aikeissa ostaa S40...
"Kun pamautan luukun kiinni, se ponnahtaa takaisin näpeille. "
- Huomaa, ettei kyseessä ollut testaajan oma auto. Omalla autolla liikkeellä olevahan tarkistaa yleensä ensin, meneekö luukku kiinni, sillä tällainen varomaton luukun paiskaaminenhan saattaa maksaa takalasin. Noh, itselläni on sama auto, sisätiloiltaan ja olen tyytyväinen sen tiloihin, tähän mennessä. Lastenvaunuja meillä ei ole, mutta testaaja lienee tässä oikeassa, V50:n tilat näyttävät aika niukoilta lastenvaunuille. Eräällä ystävälläni on tosin myös V50:n - ja lastenvaunut. Hän kiittää autonsa sisätiloja, sillä hänen lastenvaununsa mahtuvat täsmälleen takatiloihin. Hän kertoo, että tämä tila on siitä täydellinen, että vaunut eivät hakkaa takana edestakaisin, eikä niitä tarvitse sitoa mitenkään kiinni.
Lastenvaunuja löytyy joka lähtöön. Uskon, että löytyy lastenvaunuja, jotka eivät mahdu edes XC90:n... Ja päinvastoin, on olemassa lastenvaunuja, jotka mahtuvat pienempiinkin autoihin, kuin V50:n.
"Farmarihan on oiva perheauto juuri siksi, että se imee tavaraa sen kummemmin sovittelematta, eikö niin?"
- Niinpä. Kysymyksessä ei tosin ole V70:n, vaan sen pikku-veli. Olisi sensaatio, jos se olisi tiloiltaan yhtä suuri, kuin isoveli. Tämä täytyy ottaa huomioon, kun lähdetään valitsemaan autoa. En tosin tulkitse tätä kritiikkinä, vaan toimittajan tapana muotoilla tekstiä, elikkä ilmoittaa lukijalle, miten paljon autosta löytyy tilaa.
Meitä on myös kolme perheessä, eivätkä sisätilat ole puhuttaneet koskaan. Mahdumme loistavasti sisään. Vaimo vieressä ja tyttö hänen takanaan. Meillä on ollut myös tilapäisesti matkustajia takana. Silloin joudun antamaan pari senttiä periksi omista tiloistani kuskin paikalla, tehdäksi matkustajankin matkasta mukavan. Lapset sinne mahtuvat kuitenkin hienosti, eivätkä valita koskaan.
"Ystävällinen huoltoneuvoja kertoo, että testiautoomme ja muihin vastaaviin Volvoihin on ohjelmoitu toiminto, joka pyytää automaattisesti tarkistamaan öljyt, kun matkamittariin tulee 10 000 kilometriä! Moottorin öljymäärä ei vaikuta asiaan mitenkään."
- Tämän kuulin nyt ensimmäisen kerran. Olisi mielenkiintoista tietää, lukeeko tämä myös auton ohjekirjassa.
Toivon mukaan tässä ei nyt sekoiteta auton öljynpinnan anturia ja auton öljynlaadun anturia. Kummassakaan ei ole kysymys automaattisesta öljyn tarkistuksesta, joka menee matkamittarin mukaan, vaan tarkoitus on, että järjestelmä ilmoittaa silloin, kun öljynpinta on alhainen tai öljynlaatu on huono. Tämä jälkimmäinen on tosin aika onneton järjestelmä, joka on vaikea saada tunnistamaan öljynlaatu luotettavasti.
"Ajo-ominaisuudet ovatkin ehkä Viisikymppisen parasta antia. Tämä ei ole mikään yllätys, sillä auto on omaa sukua Ford Focus, joka tunnetaan mainosta ajettavuudestaan."
S40/V50 on Volvon kehittämä auto. Lähtökohtia ovat mm. Vanha S40/V40 ja suuri osa tekniikasta löytyy S60/V70:stä. Se jos samaa pohjalevyä käytetään myös Focuksessa ei sano vielä mitään, kun aletaan vertailemaan ajettavuutta. Focus ja Volvo on suunniteltu täysin eri paikoissa, täysin eri ihmisten toimesta. On tosin selvää, että Fordin omistuksessa oleva Volvo pyrkii käyttämään yhä enemmän Fordin omistamia ja käyttämiä komponentteja ja yhteisiä sellaisia autoista löytyi jo ennen Volvon siirtymistä Fordin hallintaan. Tulevaisuudessa tulemme näkemään vielä enemmän tämän yhteistyön helmiä - ja murheita...
Kysymys siis kuuluukin, miten ruotsalainen tämä Volvo on, kun pellin alta löytyy Fordin moottori ja amerikkalainen moottorin ohjausjärjestelmä, se ECM, joka on vastuussa näistä moottorin elektroniikkahäiriöistä?
Käyttäjätkin saivat kertoa hieman ja täältäkin löytyykin heti pari mielenkiintoista juttua:
"Helsinkiläinen Riitta-Anneli Seitz-Korpela hankki miehensä kanssa alkuvuodesta 2,4-litraisella koneella varustetun Volvo V50:n."
- Nyt puhutaankin sitten Volvon omasta, 5-sylinterisestä moottorista, jonka ohjausjärjestelmän toimittaa japanilainen Denso. Tämä auto onkin sitten jo kaukana Dearbornin päätöksistä ja auton omistaja sanookin yllättäen:
"Seitz-Korpela nauraa, ettei osaa sanoa paljonko autolla on ajettu, mutta kilometrit ovat sujuneet ongelmitta. "
- Elikkä eivät siis ole todennäköisesti edes ajaneet autollaan siihen viimeiseen bensatippaan ja aamukahvitkin on juotu kotona....
Myös seuraava omistaja oli tyytyväinen. Hänellä on sama auto, kuin kyseinen testissä oleva:
"Uudella Volvolla on ajettu vasta alle 10 000 km, mutta ensikilometrit ovat sujuneet ongelmitta.
Christelin mukaan kuljettajan penkillä V50 ei tunnu läheskään niin pieneltä kuin ulkomitat antavat olettaa. "
Omani on 2.0 D ja kilometrejä on vasta 2 000, joten en pysty kertomaan vielä niin paljon autosta. Olen tosin pannut merkille, että auto nykii aavistuksen verran, heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, nopeasti liikkeelle lähtiessä. Autossa on myös pari vikakoodia.
Nämä elektroniikkamurheethan voivat olla kiusallisia. Ne ovat tosin jotain, jotka me saamme kaupanpäälliseksi, elektroniikan lisääntyessä koko ajan. Olisi outoa, jos kaikki tämä uusi elektroniikka toimisi aina moitteettomasti, varsinkin kun auto on sellainen kapine, joka on aina kehitysvaihessa, eikä koskaan valmis.
Harvemmin tosin puhutaan näistä vanhoista jutuista, joiden parissa meidän ei tarvitse enää painia. Kaikki muistavat ajan, jolloin pakopukti vaihdettiin lähes joka toinen vuosi ja kaikki kyläsepät, jotka hitsasivat vuorokaudet ympäriinsä meidän autojamme. Ovetkaan eivät enää roiku samalla tavalla kuin Amazoonissa, eikä öljyäkään tarvitse enää lisätä huoltoväleillä. Puhumattakaan uusien autojen ympäristöystävällisyydestä, jonka parissa on tehty paljon hyvää työtä. Ruohonleikkurikin saastuttaa tänä päivänä enemmän, kuin moderni, uuden Volvon kaltainen auto ja työ jatkuu. Kun ajattelee näitä juttuja, niin pari käyntiä verstaalla ei tunnu niin valtavan kiusalliselta, varsinkin jos homma menee vielä takuuseen.
- Eräs ystäväni on 200-senttinen, eikä hän mahdu edes V70:n. Hänellä onkin sitten XC90, jota hänen pieni thaimaalainen vaimonsa ei puolestaan pysty ajamaan... Joten hänelle he ovat aikeissa ostaa S40...
Yllekirjoittaneen 207 senttiä mahtuvat kyllä hiukan turhan läheistä päälaki-kattokontaktia lukuunottamatta mainiosti V50:n ratin taakse, itse asiassa yhtä hyvin kuin V70:en. Veikkaan, että 190-senttisellä toimittajalla on enemmän kyse ahtauden tunteesta kuin todellisesta tilaongelmasta. Veikkaan myös, että kaksimetrinen kaverisi hakee vain hyväksyttävää järkiperustetta XC90:n hankinnalle väittämällä pienempiä Volvoja liian ahtaiksi.
- Eräs ystäväni on 200-senttinen, eikä hän mahdu edes V70:n. Hänellä onkin sitten XC90, jota hänen pieni thaimaalainen vaimonsa ei puolestaan pysty ajamaan... Joten hänelle he ovat aikeissa ostaa S40...
Yllekirjoittaneen 207 senttiä mahtuvat kyllä hiukan turhan läheistä päälaki-kattokontaktia lukuunottamatta mainiosti V50:n ratin taakse, itse asiassa yhtä hyvin kuin V70:en. Veikkaan, että 190-senttisellä toimittajalla on enemmän kyse ahtauden tunteesta kuin todellisesta tilaongelmasta. Veikkaan myös, että kaksimetrinen kaverisi hakee vain hyväksyttävää järkiperustetta XC90:n hankinnalle väittämällä pienempiä Volvoja liian ahtaiksi.
Kaverilla on kokoa myös sivuunnassa....
Hän mahtuu toki myös V50, mutta on se kieltämättä aika naurettava näky, pelkääjänkin paikalla. Väärä auto hänelle.
Henkilökohtaisesti suhtaudun erittäin kriittisesti tällaiseen autontestaukseen. Mitä tällä on tekemistä itse autotestin kanssa? Yhtä hyvin voisimme kirjoittaa: Tupakka poltti auton penkkiin reiän ja koko auto haisi tupalta vielä seuraavana päivänäkin...
Itse en tupakoi, eikä auto haise tupakalta. En ole myöskään kaatanut mitää penkille, joten se tuoksuu yhä uudelle autolle.
"mutta on perin onnetonta, että 190-senttinen kuljettaja ei mahdu vaivattomasti ruotsalaiseen autoon."
Olen itse lakannut aika paljon lukemasta näitä "kesto" testejä. Niissä on nykyään aivan liian paljon subjektiivista juttua, joista osa vielä johtuu käyttäjien hölmöydestä. Arvostellaan todella merkittävinä asioita, jotka näyttäytyvät ihan eri laisina eri ihmisille. Esim. penkit: urheilullinen istuin on usein todella mukava. Omalla kohdallani näin onkin, koska olen hoikka. Mutta jos olisin lihava, ei Volvon/BMW:n tai vastaavan urheilupenkki olisi todellakaan se oikea. Mersun perusmallin vähemmän muotoiltu tuoli olisi lihavalle paljon parempi. Testissä kuitenkin sanotaan usein vain, että "penkki oli epämukava". Epämukava kenelle? Voisi vähän kuvailla, millainen tyyppi sitä ajoi.
Usein näissä törmää jopa suoranaisiin virheisiin. Muistan esim, että Tuulilasin Pösö 407:n testissä sanottiin, että on todella harmillista ettei virtalukossa ole radioasentoa. Ei olekaan. Mutta radion kyllä saa ainakin minun autossani päälle ihan vaan nappia painamalla vaikka auto ei olisikaan käynnissä! Mystillistä eikö totta - radio käynnistyy sen virtanapista. Monia vastaavia juttuja löytyy eri autojen testeistä. Suoranaisia virheitä jotka laitetaan auton syyksi, vaikka ne johtuvat siitä ettei ole viitsitty perehtyä autoon kunnolla.
Tilojen käytännöllisyyden pystyy kyllä jokainen päättelemään ihan itse, tällaiset mutu-jutut kuten "vaivattomasti" ovat ihan turhia. Myöskin tuo "ruotsalaiseen autoon" kertoo jo aika paljon siitä, että Volvolle on asetettu testaajan toimesta odotuksia, joita sen ei kuitenkaan ole edes tarkoitus täyttää. Tämänhän on nimenomaan tarkoitus olla pikku-Volvo. Joku toinen olisi sanonut "pienen ja ahtaan" sijaan "näppärä", "käytännöllisen kokoinen", "helppo pysäköidä" jne jne.
Tilojen käytännöllisyyden pystyy kyllä jokainen päättelemään ihan itse, tällaiset mutu-jutut kuten "vaivattomasti" ovat ihan turhia. Myöskin tuo "ruotsalaiseen autoon" kertoo jo aika paljon siitä, että Volvolle on asetettu testaajan toimesta odotuksia, joita sen ei kuitenkaan ole edes tarkoitus täyttää. Tämänhän on nimenomaan tarkoitus olla pikku-Volvo. Joku toinen olisi sanonut "pienen ja ahtaan" sijaan "näppärä", "käytännöllisen kokoinen", "helppo pysäköidä" jne jne.
Aivan. Tämänkin toiminnon voi ajatella monella eri tavalla. Virtalukossa olevalla radiotoiminnolla on kaksi eri tehtävää; radio on heti päällä, kun lykkää avaimen virtalukkoon ja kiertää sen radioasentoon. Tämä toinen on sitten se, että radio sulkeutuu automaattisesti, kun avain otetaan pois virtalukosta. Molemmille toiminnolle on omat ystävänsä. Ja sitten vielä he, jotka ovat tottuneet käyttämään radion omaa nappia ja ohjailemaan näin sitä halunsa mukaan.
Ongelmana on yleensä se, millä pelillä testaaja itse ajaa. Jos omassa mallissa syttyvät ajovalot automaattisesti, sitä toimintoa kaipaa todennäköisesti jokaisessa autossa, johon istahtaa. Joku toinen taas arvostaa sitä, että saa tehdä sen kylmäkäynnistyksensä, ilman että valot vievät tarpeettomasti akusta voimaa käynnistyshetkellä.
Katsoiko joku aikoinaan Ruotsin televisiosta heidän omaa Trafikmagasinet ohjelmaa? Muistan erään toimittajan, Christen Glenningin, joka taisi olla yli kaksimetrinen, eikä mikään hoikka poika. Oli aika mielenkiintoista seurata, kun hän haukkui kaikki Micrat sun muut saman luokan autot ahtaiksi. Moni auto sai ansaitsemattoman negatiivisen leiman häneltä jo heti testin alussa, kun hän istahti autoon.
Glenninkin sydämen lähellä oli myös ajoäänet. Kerran hän sitten testasi yhtä Audia. Tuomio oli yllättä: Auto on liian hiljainen. Aamen
Kuten varmasti jokainen jo tietääkin, Volvo alkaa myymään pian vielä pienempää autoa. On mielenkiintoista seurata, saako auto kritiikkiä siitä, kun siihen ei mahdu samalla tavalla ja saman kokoisia ihmisiä, kuin isoveli S40:n...
Hän mahtuu toki myös V50, mutta on se kieltämättä aika naurettava näky, pelkääjänkin paikalla. Väärä auto hänelle.
Ymmärrän, omat 105 kg eivät vielä aiheuta merkittävää leveyttä.
Henkilökohtaisesti suhtaudun erittäin kriittisesti tällaiseen autontestaukseen. Mitä tällä on tekemistä itse autotestin kanssa? Yhtä hyvin voisimme kirjoittaa: Tupakka poltti auton penkkiin reiän ja koko auto haisi tupalta vielä seuraavana päivänäkin...
Itse en tupakoi, eikä auto haise tupakalta. En ole myöskään kaatanut mitää penkille, joten se tuoksuu yhä uudelle autolle.
"mutta on perin onnetonta, että 190-senttinen kuljettaja ei mahdu vaivattomasti ruotsalaiseen autoon."
Olen itse lakannut aika paljon lukemasta näitä "kesto" testejä. Niissä on nykyään aivan liian paljon subjektiivista juttua, joista osa vielä johtuu käyttäjien hölmöydestä. Arvostellaan todella merkittävinä asioita, jotka näyttäytyvät ihan eri laisina eri ihmisille.
Usein näissä törmää jopa suoranaisiin virheisiin.
Muutama asia (hieman off-topic):
Elektroniikka ja muut ongelmat eivät ole auton ominaisuus, koska itsellä ei niitä ainakaan (vielä) ole ollut. Ajettu 6000 km. Waynellä, kun nyt on vaan tapana herjata Volvoa aina, kun vain voi.
Itse olen 188 cm (myös suht leveät hartiat) ja mahdun hyvin autoon.
Vertailut ovat täysin subjektiivisiä ja niihin kuten kaikkiin muihinkin vaikuttaa testaajien suoranainen lahjominen (lievemmin sanottuna kestitseminen ja saunottaminen). Eli he kirjoittavat jutustaan sen laatuisen kuin haluavat. Viat on varmasti esiintynyt, mitä testissä väittävät, mutta on se kumma, kun niitä ei muilla ole ollut.
Olen muuten ajanut (koeajon) autolla V50, kun mittari näytti, että enää 30 kilometriä pääsee ja senkin jälkeen ajoin vielä takaisin liikkeeseen n. 10 km eikä bensa loppunut...
Asiaa vielä: itsellä ei ole kyllä tuulen suhinan suhteen valittamista, mutta onkin vain 1,8 versio...
Tästä elektroniikasta hieman.
Mehän olemme tottuneet siihen, että auto on joka nippeliltään valmis, kun se haetaan liikkeestä. Myöhemmin olemmekin sitten saaneet todeta, että se iskunvaimennin olikin viallinen, tai pakoputki kolisi hieman oudosti, mutta hommat hoidettiin takuuseen ensimmäisessä huollossa.
Näin myös kun on elektroniikasta kysymys. Tuotantoon saattaa lipsahtaa softa, jossa on puutteita ja/tai peräti vikoja, jotka ilmoittavat itsestään joissakin määrätyissä olosuhteissa.
Softa on nykyään myös siitä erikoinen, että se elää yhä, vaikka itse auto onkin jo tuotannossa ja monen auton sofitia päivitellään sitten huollossa, eikä siitä aina edes kerrota auton omistajalle.
Päivityksillä ei ole myöskään välttämättä mitään tekemistä auton toimivuuden kanssa, vaan esim. sen lakisääteiset diagnoositoiminnot vaativat usein pientä hienosäätelyä. Näiden arvojen hienosäätelyn tarve huomataan usein, kun järjestelmää jalostetaan seuraavaan vuosimalliin.
Myös käyttäjiltä tullut palaute saattaa johtaa toimenpiteisiin. Kysymys ei ole silloin välttämästä jostain viasta, joka tulee ilmenemään jokaisessa autossa, mutta on helpompi päivittää kaikki autot, kuin löytää sieltä seasta juuri ne, jotka sitä päivitystä tosiaankin tarvitsevat.
Tuulilasin toimittaja kirjoitti hieman kammoksuen tästä heidän kestotestissään:
"Erittäin asiantunteva mekaanikko tarkastaa testerin avulla auton sähköiset ohjausjärjestelmät, ja päivittää niistä peräti neljä. Uuden ohjelman saavat moottorinohjausyksikkö (ECM), keskusohjausyksikkö (CEM), jarrujärjestelmän ohjausyksikkö (BCM) ja audio-ohjausyksikkö (IAM). Työ tehdään takuuna."
- Mekaanikko teki todellakin hyvän työn, päivittäessään kaiken, jonka pystyi päivittämään. Tämä onkin se kaikkien kannattavin operaatio, päivitetään kaikki ja toivotaan sitten että vika katoaa. Joskus tämä onnistuu, joskus ei. Usein se viallinen sensori ilmoittaa kuitenkin itsestään, kun auto on käynnistetty/sammutettu pari kertaa. Ja näinhän siinä sitten kävikin, BCM antoi kuulua itsestään:
Tuulilasi jatkaa:
"Maanantaina Bilassa alkaa perusteellinen takuukorjaus, jossa vaihdetaan jarrujärjestelmän ohjausyksikkö, vasemman etupyörän ABS-anturi ja pyörännapa sekä moottorinohjausyksikön syöttörele. Lisäksi päivitetään ohjausyksiköiden tietokoneohjelmat ja tarkastetaan ajonvakautuksen johtosarjat."
- Jokainen maallikko ymmärtää, ettei tässä tapauksessa ollut tarpellista tehdä näin mittavaa operaatiota, vaan mekaanikko teki sen mekaanikoille niin tavallisen ratkaisun: vaihdetaan kaikki mahdolliset vikalähteet.
Noh, tästä ei voi syyttää mekaanikkoja, sillä tämä on usein asiakkaan kannalta se kaikkein paras ratkaisu ja takuuhan korvaa kaikki komponentit ja työn - joka sekin tulee halvemmaksi, vaikka vaihdetaankin enemmän osia kerralla. Säästetään uudet verstakäynnit ja saadaan asiakas tyytyväiseksi.
Hieman sivusta...
En kuulu Tuulilasin lukijoihin. Tämän jutun yhteydessä panin tosin merkille heidän uutisoinnin uudesta S80 mallista:
"Uudella 3,2-litraisella V6-bensakoneella (175 kW/238 hv) liikkuvan S80:n lähtöhinta...."
- Mistähän lienevät saaneet tällaisen tiedon? 3,2-litrainen moottori on suora kuutonen, eikä S80:stä ole yleensäkään saatavissa V6-moottorilla. Elikkä miten tosissaan heidän uutisointinsa autoista voi ottaa, jos moottoritieto heittää jo näin pienessä asiassa...
iso P kirjoitti myös
"Vertailut ovat täysin subjektiivisiä ja niihin kuten kaikkiin muihinkin vaikuttaa testaajien suoranainen lahjominen (lievemmin sanottuna kestitseminen ja saunottaminen)."
- Noh, en jaksa uskoa, että heitä voi lahjoa, mutta testaajat eivät tarkastele testattavaa autoa aina samoista lähtökohdista, kuin moni lukija. Moni joka omistaa itse testattavana olevan auton, voi puhua tottumuksen voimalla ja monella ei ole edes tiedossa miten toiset autonvalmistajat ovat ratkaisseet jonkun tietyn asian, jota testaajaa kritisoi - ja tietenkin myös päinvastoin.
Lisäksi, testaajaan oma ajokki vaikuttaa myös paljon asiaan. Onko helppoa kehua Lada maasta taivaaseen, jos itsellä on alla päivittäin pakasta vedetty BMW? Eikö silloin ole helppo lähteä liikkeelle ennakkoasenteella, joka ei ehkä palvele Lada-uskollisia lukijoita?
Ja sitten vielä, testaajahan palvelee lukijoita. Hänen tehtävänsä on löytää autosta epäkohtia ja kehua oivia, uusia ratkaisuja, jotka sitten välittää lukijoille seuraavassa numerossa. Harvoin näkeekin testiä, jossa testaaja ei valittaisi jostain. Mutta joissakin tapauksissa tämä loistaa hieman läpi, testaaja antaa jollekin merkille tarpeetonta sapiskaa ja se näkyy rivien välissä.
iso P jatkaa
"Eli he kirjoittavat jutustaan sen laatuisen kuin haluavat."
- Joissakin tapauksissa on tietysti toimittajia, jotka ovat hieman värjääntyneitä, mutta uskallan kuitenkin väittää, että valta-osa toimittajista pyrkii tekemään hyvän työn. Sellaisen työn, joka takaa heidän toimeentulonsa myös tulevaisuudessa. Jonkun merkin tietoinen, jatkuva haukkuminen näkyy kyllä lopuksi kengänkuvana teryleeneissä.
iso P jatkaa
"Viat on varmasti esiintynyt, mitä testissä väittävät, mutta on se kumma, kun niitä ei muilla ole ollut."
- Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, kysymyksessä oli 1.8 litrainen Ford-moottori, joka on varustettu amerikkalaisella moottorin ohjausjärjestelmällä. Samassa jutussa erä rouva kehui omaansa, jossa oli Volvon oma viitonen ja japanilainen moottorin ohjausjärjestelmä.
Vaikka hankkisitkin saman auton, kuin kyseinen testissä oleva, saat sen eri softalla, sillä autoja päivitetään tuotantolinjalla myös keskellä mallivuotta, joskus jopa monta kertaa.
Autonvalmistajat seuraavat myös tarkasti lehdistön ja käyttäjien palautetta. Softaan tehdään nopeasti muutoksia, jos viallisia autoja alkaa ilmaantua huolestuttavan paljon.
Siis päivityksien avulla autonvalmistajat korjaavat autoja jo ennakoivasti ja hoitelevat pois vikoja, jotka eivät olisi ehkä edes ilmaantununeet juuri sinun yksilöösi.
iso P jatkaa
Olen muuten ajanut (koeajon) autolla V50, kun mittari näytti, että enää 30 kilometriä pääsee ja senkin jälkeen ajoin vielä takaisin liikkeeseen n. 10 km eikä bensa loppunut...
- Minun ennätykseni on kun ajotietokone näytti 20 km. Auto alkoi jo nykiä hieman. Kysymyksessä oli silloin V70 T5.
Terve,
Hetkinen, eikös tuolla Volvon TSB:ssä selvästi kerrota että äänieristyksessä on vikaa? Sekä ovien säädöissä jne?
Alkuperäisen kirjoittajan kuvaus säätöjen kestoistakin vastaa TSB:n
antamaa laskutus ohjetta:
Etuovi 1 puoli, tarkistus/säätö 0,9 tuntia
Tiivisteen ja listan vaihto etuovi 1 puoli, vaihto 0,8 tuntia
Oven levyn säätö 0,2 tuntia
Kyllähän näistä saadaan aikaiseksi helposti 4 tuntia jos tuntipalkalla työskentelevä merkkiliikkeen asentaja "käy läpi" auton kaikki ovet samalla periaatteella.
En usko noihin peukalonheittoihin, mutta TSB:n läpi pikaisesti silmäilemällä saa sen kuvan että pieni suunnittelu/asennus kukkanen on päässyt ovia vaivaamaan ja asia on Volvolla tiedossa.
Ei ole mikään yllätys että suomen merkkiliikkeessä ollaan äimänä jos asiakas vie ohjeet mukana. TSB:t pitäisi olla liikkeessä KAIKKIEN asentajien saatavilla ja tiedossa VARSINKIN jos asiakas valittaa jostain tietystä viasta autossa.
Mutta ihan vastaavaan puutteeseen olen törmännyt toisen merkin huollossa myös. Omia kokemuksia TSB:stä joka koski vaihteistoöljyn tyypin vaihtumista, alkaen korimallista xx-jne. Merkkihuollossa ei mitään hajua asiasta vaikka TSB:ssä kerrottiin hyvin yksityiskohtaisesti miten öljyt tulee vaihtaa ja laatikko huuhdella välillä. Toinen TSB koski lisätiivisteen asennusta SRS-ohjausyksikön (airbagit) läheisyyteen suojaamaan yksikköä kondenssivedeltä -> vahinkolaukaisu. Tämän jälkimmäisen TSB:n luokittelu oli kriittinen ja koski kaikkia ko. auton malleja. Merkkiliikkeessä ei ollut kuultu koko asiasta. TSB oli kyselyhetkellä reilut kolmevuotta vanha...
Okei, meni jo hieman off topiciksi.
Mutta vielä kommenttia seuraavaan: "Volvo ei ole valinnut mitään julmettua äänieristystä tästä johtuen (eivätkä muutkaan merkit), joten todellakin, nastarenkaiden ääni kuuluu auton sisälle. En tosin ole pannut merkille, että ne kuuluisivat jotenkin hälyttävästi, tai suuresti poiketen muista automerkeistä. "
Kyllä löytyy muutamia autoja/malleja ihan näistä rahvaan perusmalleista joissa ei käytännössä äänestä erota onko nastat vaiko ei. Riippuu nimenomaan automerkistä ja mallista missä kuuluu ja missä ei. Käykääpä koeajamassa erimerkkisiä autoja. Niissä ajomeluissa on yllättäviä eroja. Ja kannattaa koeajaa nimenomaan peräjälkeen, niin selviää erot helpoimmin
Huoltopäälikkö soitti ja sanoi ettei enää voi tehdä mitään ääniongelmille. Netistä löytyneelle TSB sivulle he eivät ollenkaan ota kantaa ja eivät tee korjausta sen mukaan.
Seuraavaksi pitää kuulemma ottaa yhteyttä liikkeeseen joka möi auton...
Taitaa auto vaihtua toiseen merkkiin kesällä.
Luultavasti Dodge Caliberiin....
Henkilökohtaisesti en antaisi periksi tuumaakaan, vaan vaatisin, että äänen voimakkuus mitataan ajossa. Jos autossa on kerran ongelma, se pystytään myös korjaamaan.
Netistä löytyneelle TSB sivulle he eivät ollenkaan ota kantaa ja eivät tee korjausta sen mukaan.
- Ymmärrän tämän. Netistä löytyy paljon artikkeleita - "jotka tietävät paremmin kuin valmistaja itse". Jos auton valmistajat ja huoltokorjaamot menisivät näiden juttujen mukaan, omaa toimintaa ei tarvittaisi lainkaan.
Toiseksi, nämä netissä esiintyvät osviitan kirjoittajat eivät jostain syystä koskaan anna mitään takuita neuvoilleen. Päinvastoin, he jopa usein painottavat, etteivät he ota vastuuta, jos jotain meneekin vinoon. Ajattele nyt itsekin, näiden juttujen kirjoittajilla ei ole käytettävissä samoja resursseja, kuin valmistajalla, jolla on usein tuhansia koe-autoja, jotka läpäisevät tuhansia erilaisia testejä.
Huollossa ei voida myöskään suorittaa yhtäkkiä jonkun nettinikkarin suosittelema operaatio ja antaa sille työlle sitten takuu. Jos tässä tapauksessa olisi menty mainitsemasi vinkin mukaan, mihin olisit mennyt, jos jotain meni vinoon? Ja toinen kysymys, kuka maksaa epäonnistuneen operaation, Volvoko...
Valmistaja ei suostu tähän koskaan, koska heiltä löytyy poikkeuksetta lääke kaikkiin vikoihin. Eri asia on sitten, jos huoltopäällikkö antaa periksi, mikä saa luonnollisesti aikaan kysymyksen: onko hän sovelias omaan työhönsä?
Seuraavaksi pitää kuulemma ottaa yhteyttä liikkeeseen joka möi auton...
- Saitko huoltopäälliköltä todistuksen autossa olevasta viasta, jota ei pystytä korjaamaan? Tarvitset sen. Sen jälkeen myyjän luo.
Taitaa auto vaihtua toiseen merkkiin kesällä.
Luultavasti Dodge Caliberiin....
- Autonvaihto piristää aina.
Muistan erään amerikkalaisen, joka tilasi Euroopassa valmistetun, luksusluokan auton, kaikilla herkuilla. Hän oli erittäin tyytyväinen ensituttavuuteensa, hänelle uuden merkin kanssa, mutta alkoi pian kärsiä pienestä tärinästä auton ratissa. Tämä auton käydessä joutokäyntiä. Hän siis tunsi auton moottorin joutokäynnin ratissa. Hän oli erittäin tyytyväinen huollon tapaan kohdata hänet ja hänen ongelmansa. Autoon ladattiin viimeisimmät softat ja taisivat lykätä jonnekin tärinää vaimentavia muoviprikkojakin. Mutta kaikesta huolimatta, hän tuli aina takaisin ja valitti samasta asiasta. Huolto ymmärsi asiakasta, mutta kun homman nimi oli auton ominaisuus. Kaikki sen merkin mallit oli valmistettu siten, että niiden moottoreiden joutokäynnin pystyi tuntemaan ratissa. Ei mikään harvinainen ominaisuus, kalliimmallekaan autolle, pikemminkin päinvastoin.
Asiakas taas näki tämän eri tavalla. Hänellä oli ollut omistuksessaan monta luksusluokan autoa, eikä hän ollut yhdessäkään tuntenut moottorin käyntiä ratissa. Varmasti totta, sillä amerikkalaiset ovat asettaneet ääni- ja tärinäneristykset aina korkemmalle, kun kysymys mukavuudesta.
Siis tiukka tilanne... En seurannut juttua, joten en tiedä miten se päättyi.
Nämä auton äänet ovat muuten aivan oma kapiittelinsa. On toimintoja, joiden täytyy antaa tietää itsestään, jotta käyttäjä tietää missä mennään. Paras esimerkki tästä on käsijarru. Ne naksahdukset täytyy olla kuultavissa. Samoin vilkku, oven lukko kun ovi suljetaan, autoradion sulje/avaa nappula... jne. Myös moottorin äänen täytyy kuulua, sopivasti, jotta kuljettaja pystyy hallitsemaan vaihteistoa, kuulee kierroksien nousun liikkeelle lähdettäessä jne.
Myös ulkoa tulevat äänet kuuluvat asiaan. Niistä ei päästä. Jokainen valmistaja pyrkii vaimentamaan ulkoa tulevia ääniä, mutta tämä tulee kustannukset ja auton muut ominaisuudet huomioon ottaen. Lisäksi, liian hiljainen auto nostaa myös kriittisiä ääniä käyttäjien joukossa.
En tiedä sinun tapauksessasi, miten häritseviä ulkoa tulevat äänet ovat ja miten paljon nämä äänet eroavat normaalista, mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, vaadi, että auton melutaso mitataan. Älä anna periksi.
- Ymmärrän tämän. Netistä löytyy paljon artikkeleita - "jotka tietävät paremmin kuin valmistaja itse".
Niin. Tässä tapauksessa kyseessä vain on valmistaja itse... Volvo cars of North america. Tietolähteenä ALLDATA, joka vastaa lähinnä korjaamokäsikirjaa jenkkilässä.
Näistä TSB:stä, jos niitä suomeen jaetaankaan, ei meillä välitetä piirun vertaa jos ne eivät ole kriittisiä ja valmistajan mukaan pakollisia totetuttaa.
Pöyristyttävintä vain on, jos niistä ei merkkihuollossa edes tiedetä. Maahantuojaa vois painostaa asiasta hieman enemmän.
Missään nimessä ei saa antaa periksi, koska Volvolla on asia tiedossa ja huomioitu kuten se hyvin tuosta TSB:stä selviää.
Näistä TSB:stä, jos niitä suomeen jaetaankaan, ei meillä välitetä piirun vertaa jos ne eivät ole kriittisiä ja valmistajan mukaan pakollisia totetuttaa.
Pöyristyttävintä vain on, jos niistä ei merkkihuollossa edes tiedetä. Maahantuojaa vois painostaa asiasta hieman enemmän.
Heh... tuota noin, tässä TSB:ssä on kysymyksessä Volvon omasta testeristä kopioitu informaatio. Ensimmäinen versio oli nimeltään Vadis ja seuraaja Vida. Kaikilla Volvon valtuuttamilla korjaamoilla on käytössään tämä järjestelmä. Myös täällä Suomessa... Ja mekaanikot käyttävät sitä todella ahkerasti.
Auton omistaja ei pystynyt näyttämään mekaanikolle mitään uutta ja sensaatiomaista.
Kysymyksessä on siis se sama informaatio, jonka mekaanikko voi lukea omalla verstaallaan. Vilkaisin hieman tätä. Kyllä, info on ok, mutta se edellyttää sitä, että ovissa on todellakin jotain vikaa. Elikkä että voitaisiin korjata joku vika, joka on korjattavissa. Muussa tapauksessa näiden ohjeiden mukaan voidaan vaihtaa/tarkistaa vaikka kuinka paljon virheettömiä osia.
Toiseksi, miten näitä ohjeita päivitetään? Kyseiset ovat viime vuoden heinäkuulta ja kirjoitettu ties milloin.
Ja lopuksi, tämän ketjun aloittaja kuvailee vikaa sellaiseksi, joka ei esiinny aina. Äänet siis katoavat joskus. Ovet ja tiivisteet eivät elä sillä tavoin, vaan jos ääni "vuotaa" auton sisätiloihin, se tekee sen aina.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, on mahdoton alkaa analysoimaan jonkun auton vikaan tietokoneen ääressä, mutta minusta tuntuu, että vikaa tulee hakea muualta.
Hehheh.. Olipa järjestelmän nimi mikä hyvänsä, on ALLDATA:n tietokannassa olevat TSB:t aina suoria kopioita kyseisen valmistajan virallisesta tietokannasta, nimestä ja merkista täysin riippumatta. Ja nimenomaan TSB - tiedotteet eivät ole ahkerassa käytössä ellei ne kuulu "Recall" osioon. Eli asiakas saa valittaa nitinöistä ja natinoista. Ei niitä Suomessa TSB:stä hakemalla korjata. Valitettavasti, vaikka niihin usein liittyy suoraan ohjeet ja jopa tarvittavien osien numerot jne. jos jotain tarvitsee vaihtaa tai uusia.
TSB ei koskaan vanhene ellei siitä tule nimenomaan uutta versiota uusilla ohjeilla.
Tässä Volvon V50 listaa:
TSB Number & Issue Date TSB Title
TNN37-147A JUL 05 Campaign - A-Pillar Harness Connector Corrosion
TSB Number & Issue Date TSB Title
TNN87-52 AUG 05 A/C - CCM Update May Require Calibration
TNN36-51 AUG 05 Wipers/Washers - Poor Wiper Blade Performance
TNN87-50 AUG 05 A/C - Blows Hot Air From One or Both Sides
TNN32-03 JUL 05 Charging System - Alternator Noise/Drive Belt Damaged
TNN51-10 APR 05 Brakes - Rear Brake Groaning Noise
TNN87-48 MAR 05 A/C - Damper Motor Module (DMM) ID & Calibration
TNN25-22 FEB 05 Engine Controls - ECM DTC's 2110/2210
TNN88-38 FEB 05 Restraints - Rear Seat Belt Retractor Hard to Extend
TNN88-37 JAN 05 Interior - Courtesy Handle is Loose
8850038 OCT 04 Interior - Door Panel Cleaning Procedure
TNN21-17 OCT 02 Engine - Rear Main Seal Replacement
editJatkan vielä, että itsellä tämä aihe kirpaisee, kun jouduin vääntämään (toisen merkin kanssa) merkkihuollon kanssa siitä, tehdäänkö työ TSB:n mukaan vai tekevätkö kuten aiemminkin joka auton kanssa. Yksityiskohtiin menemättä, maahantuojan kanta oli täysin yksiselitteinen TSB:tä tulee noudattaa tarkoin, erityisesti takuu asioissa sieltä löytyy mm. työn kesto ja numero, jolla tehdas saadaan korvaa ko. työ jos se kuuluu vielä takuuseen.
Eli minun tapauksessa työ lopussa tehtiin TSB:n mukaan (josta työn tehnyt, kokenut asentaja henk.koht. kertoi ettei ollut koskaan nähnyt moista). Oli se maksaja tehdas tai asiakas, kuuluu työ tehdä oikein. Ja oikea tapa ei läheskään aina ole helpoin ja mukavin...
Tarkoitatko siis, että on mentävä joka tapauksessa TSB:n mukaan, vaikka valmistajan oma, viimeisin info huoltokorjaamoille olisi se oikea?
Toiseksi, tämä info on kopioitu tässä tapauksessa Volvon omasta testeristä. En ymmärrä pointtia.
Muokkaus:
Myöskään Volvon omat testerit eivät vanhene, vaan se oma vuosimalli ja siihen kuuluva info ja korjausohjeet löytyvät aina sieltä, oikeaa vuosimallia napsauttamalla. Erona saattaa olla tosin päivitys, joka ratkaisee usein ongelmia tulevaisuudessa.
Itselläni on kokemusta vw-golfista (variant). Ostin auton uutena. Menin autopesuun ei harjalliseen vaan harjattomaan eli kone pesi paineella pois liat. Ihmettelin, kun tavaratilassa oli vettä lattialla. Tutkin autoa ja kappas. Takaluukku oli noin sentin sivussa. Toisella puolella oli takavaloon nähden n. kahden sentin rako ja toinen puoli melkein hinkkasi kiinni takavaloon. Luukku säädettiin merkkihuollossa oikeaan kohtaan ja vuodot loppuivat. Eli ei tehtaan jäljiltä mikään huippu saavutus tuokaan...
Sentti vinossa tehtaan jäljiltä on mahdottomuus. Ladassa ehkä, parikymmentä vuotta sitten, mutta Golfissa? Ei. Onko lukossakaan niin paljon säädönvaraa, että luukun voi sulkea? Katsopas 2 senttiä peukalosi ja etusormesi välissä.
Golfista en tiedä, mutta suurin osa autonvalmistajista ajaa koko tuotantonsa vesitestin läpi, elikkä tunneliin, jossa auto saa suurpainevesihuuhtelun. Sen jälkeen tutkitaan, onko auton sisätiloihin ilmestynyt vettä. Kahden sentin heitto on mahdottomuus jo tuotantolinjalla ja olisi paljastunut viimeistään vesitestissä.
Asiakkaille toimitettavat autot viettävät tosin muutaman kriittisen hetken ei kenenkään autoina, kun ne pysäköidään suurille pysäköintipaikoille, laivataan ja toimitetaan. Välissä on monta erilaista ihmistä, monessa eri elämäntilanteessa. Auto voi hyvinkin joutua johonkin erikoiseen tilanteeseen. Yleensä nämä tilanteet ilmenevät kadonneina lasinpyyhkijöinä ja pieninä peltivaurioina, mutta joskus sattuu kyllä myös jotain vakavampaa. Volvon ensimmäisiä XC90:ä kuljettanut laiva upposi aikoinaan kokonaan ja vei mukanaan lähes 3000 autoa...
Veikkaan, että jokaisen auton peräluukussa oli silloin vettä:-)
Tuo vesitesti ei ilmeisesti kuulu ainakaan ranskalaismerkkien testiohjelmaan. Naapurin Citroen otti roiskevettä sisään alakautta. Lähempi tarkastelu osoitti, että joku alaosan tiivistys oli jäänyt tehtaalla kokonaan tekemättä. Erityisesti naapurin mieltä "lämmitti" se, että Veho kyllä teki puuttuvan tiivistyksen, mutta sen mielestä valmistajan munauksen vuoksi sisältä kastunut auto ei ollut kärsinyt mitään sellaista vahinkoa, josta syntyisi velvoite antaa hyvitystä asiakkaalle. Naapurin rouva on kyllä sen verran tomera täti, että luulen Vehon lopulta taipuneen johonkin säädylliseen ratkaisuun. Taisivat lunastaa auton takaisin, koska nyt pihassa on eri auto.
Yksi vähän triviaalilta kuulostava juttu tuli mieleen tuosta alkuperäisestä Volvon murheesta. Eli voisiko asia olla niin yksinkertainen, ettei sitä kukaan ole edes hoksannut ajatella: entäpä jos ikkuna onkin raollaan ja siksi kuuluu kova suhina. Tämä istuisi ainakin siihen, että joskus kuuluu ja joskus ei.
Ikkunahan voi jäädä vähän auki, vaikka se näyttää olevan kiinni. Tässähän ei välttämättä ole kyse vain kuskin hajamielisyydestä. Sulkumekanismissahan voi olla vika, jonka vuoksi ikkuna ei aina sulkeudu loppuun asti, vaikka kuinka pitkään kytkintä nostaa.
Nämä vesitestit eroavat varmasti toisistaan, riippuen autonvalmistajasta. Tiedän erään tehtaan, jossa homma hoidetaan tavallisen korkeapainepesurin avulla, käsin...
En kuitenkaan usko, että monikaan valmistaja painaa vettä myös altapäin. Ei näköjään ainakaan mainitsemasi ranskalainen.
Lähempi tarkastelu osoitti, että joku alaosan tiivistys oli jäänyt tehtaalla kokonaan tekemättä.
- Jos olet joskus tarkastellut pelkkää koria, siis riisuttuna, ilman penkkejä, mattoja jne, olet varmasti pannut merkille ne kaikki kumitulpat, joita korin pohjasta löytyy. Auton korihan käy monessa altaassa, puhdistuksen ja maalauksen yhteydessä. Vesi, pesuaineet ja ylimääräinen maali pitää saada pois ja nämä reiät on tehty juuri näitä prosesseja silmällä pitäen. Ei ole mitenkään harvinaista, että joku tulppa unohtuu, tai putoaa pois paikoiltaan kokoamisen yhteydessä. Myös hieman paikoiltaan olevat tulppa on vaikea panna merkille, kun auto valmis.
Teollisuusrobotit hoitelevat nykään auton tiivistyksen. Käsityö on minimaallista ja rajoittuu vain paikkoihin, joihin robotti ei pääse käsiksi. Myös robotti voi joskus tehdä virheen, sillä se ei esimerkiksi tiedä, jos järjestelmässä on ilmaa. Tämän ilman ulostulo merkitseekin sitten autossa saumaa, joka jää kittiä vaille.
Robottien tekemä jälki on tosin todella tasaista. Laatu on hyvä ja virheitä tulee harvoin. Mutta joskus niitä kuitenkin tulee ja tämä saattaa osoittautua kuvailemallasi tavalla.
Lisäksi, itse auto kootaan myös ihmisvoimin. Joskus sattuu, että sen tiivisteen unohtaa ihminen. Asentajalla on monesti vain yksi minuutti aikaa tehdä se oma osuutensa. Vaikka moni painaakin rutiinilla, niin virheitä saattaa tulla kuitenkin. Jokainen autonvalmistaja tekee paljon korjauksia autoihin, ennen kuin ne voidaan toimittaa asiakkaille. N. 20 % korjauksista on asennusvirheitä. Sähköiset sellaiset huomataan kyllä yleensä, mutta joku huonosti asennettu tiiviste, varsinkin korin alla saattaa hyvinkin lirpsahtaa asiakkaalle asti.
Erityisesti naapurin mieltä "lämmitti" se, että Veho kyllä teki puuttuvan tiivistyksen, mutta sen mielestä valmistajan munauksen vuoksi sisältä kastunut auto ei ollut kärsinyt mitään sellaista vahinkoa, josta syntyisi velvoite antaa hyvitystä asiakkaalle.
- Tämä on aina vaikeaa, sillä auton valmistajahan antaa aina takuun tuotteilleen ja korjaa ne. Asiakkaiden kärsimykset ja vaatimuksethan ovatkin sitten paljon kirjavampia ja varmasti joku on vaatinut korvauksia peräluukkuun hukkuneesta lemmikistäkin...
En nyt tiedä, miten vakavasta vuodosta oli kysymys, mutta jos arvaan, niin puuttuva/väärin asennettu tiiviste, korin alla kasteli maton. Joillekin asiakkailla tämä voi olla katastrofi, vaikka omat lapset kuskaavat autoon sisälle saman verran lunta talvella, lähes joka päivä. Varsinkin kun on kysymys matoista, niin en pystytään kuivaamaan nopeasti.
Yksi vähän triviaalilta kuulostava juttu tuli mieleen tuosta alkuperäisestä Volvon murheesta. Eli voisiko asia olla niin yksinkertainen, ettei sitä kukaan ole edes hoksannut ajatella: entäpä jos ikkuna onkin raollaan ja siksi kuuluu kova suhina. Tämä istuisi ainakin siihen, että joskus kuuluu ja joskus ei.
- Aivan hyvin.
Yksi viimeisimmistä vaiheista, autoa kootessa on ovien hienosäätö. Tähän kuulu myös ikkunankarmien tarkistus. Käytännössä asentaja tarkistaa työkaluin ja välystulkein kaikki välit ja että ovet aukeavat ja sulkeutuvat kangertelematta. Usein asentaja joutuu vääntämään käsin ikkunankarmeja. Tämä on kriittininen juttu, sillä jos hän vääntää liikaa, karmi kadottaa ikkunalle sovitetun muotonsa ja ahdistaa sen jälkeen urassa, tiivisteiden välissä liikkuvaa ikkunaa - ja aivan oikein, ikkunahissi ei jaksa aina nostaa ikkunaa aivan ylös asti, tai sitten ikkuna palaa automaattisesti takaisin alas, samalla tavalla kun joku lykkää käden väliin. Ikkunahissi on herkkä tälle, joskus asentaja säätää sen oikein, mutta kuitenkin niin lähelle rajaa, että esim. lämpötilan muuttuessa ikkuna alkaa kangerrella ja silloinhan auto onkin jo asiakkaalla.
Joten kyllä, saatat olla hyvinkin oikeassa. Uskon tosin, että meidän Volvonomistaja on ajatellut myös tätä, mutta onko se sivu-ikkuna ollut tosiaankin aivan yläasennossa, joka kerta?
Kannattaisi kokeissa seuraavan kerran kun äänet ulkoa häiritsevät, pysäytä auto, ovi auki ja nosta käsin ikkunaa. Jos ikkuna nousee, juttu on selvä.