Honda hakee toista kertaa Kiinalaista autonvalmistajaa oikeuteen, joka jäljittelee SUV-mallia CR-V:tä. Kyse on plagioinnista, ei siis linjojen hakemista sieltä täältä. Japanilaisille autonvalmistajille tämä on riesa heille itselleen.
Viime vuonna haastoi Honda Shuanghun Auto:n oikeuteen, sillä Kiinalaistehtaan auto oli ulkoisesti identtinen Hondan menestysmallin kanssa.
Uusi oikeudenkäynti koskee Hebei Xinkao Automobile:a joka myös valmistaa identtisen kopion joka kulkee nimellä SRV.
Honda harkitsee näiden lisäksi haastaa vielä 9 ei nimettyä Kiinalaista autonvalmistajaa kopioinnista. Honda ei kerro mitkä ne ovat. Yksi on ainakin nettisurffailun tuloksena Baoding Dadi.
Sitä saavat mitä tilaavat, vielä parikymmentä vuotta sitten tämä kopiointi oli Japanilaisilla yleistä. Eurooppalaista, pääosin brittiläistä tekniikkaa koipioivat aivan surutta ja kukaan ei kysellyt silloin perään. Näemmä maailma muuttuu...
Kopiointi on todella törkeää. Oletteko nähneet kiinalaisten tekemän kopiomallin C-mersusta? Mersun pitäisi saada tuosta miljoona korvauksia...
Nimimerkki 'puntari' nyt sekoittaa joko tahallaan tai ymmärtämättömyyttään suoran kopioimisen ja vaikutteiden ottamisen. Japanilaiset eivät suoraan ole koskaan kopioineet ketään, mutta trendejä ovat toki haistelleet, mihin ovat 'syyllistyneet' kyllä muutkin tehtaat.
Ja jos kopioinnista puhutaan, niin eurooppalaiset ovat kovasti koettaneet kopioida japanilaista laatua siinä kuitenkaan onnistumatta. Sen saisi kyllä vapaasti kopioida, mutta eipä ole kopsaajaa löytynyt
Olen A-S:n kanssa samaa mieltä. Kiinalaisten suoraa kopiointia ilman mitään omaa ei voi verrata Japanilaisten teknisten ym. seikkojen lainaamiseen ja edelleen kehittämiseen monasti paremmaksi kuin euroopassa.
Vai väitättekö että esim Japanilaiset kamerat, videot, televisiot, DVD:t ym.olisivat eurooppalaisia huonompia.
Ja jos kopioinnista puhutaan, niin eurooppalaiset ovat kovasti koettaneet kopioida japanilaista laatua siinä kuitenkaan onnistumatta. Sen saisi kyllä vapaasti kopioida, mutta eipä ole kopsaajaa löytynyt
Japanilaisten työtapojen kopiointi on vaikeaa jenkki ja eurooppalaisilla tehtailla koska kulttuurissa on niin isot erot. Japsit tekevät töitä synnynnäisesti tiimissä joka puhaltaa hiiltä samasta suunnasta. Meilläpäin ollaan vain töissä josta maksetaan palkkaa.
Japanissa (olen itse asunut siellä vuosia) individualisteille ei ole sijaa eikä sooloilijoita kaivata. Pienenkin yhteisesti sovitun ohjeen noudattamatta jättäminen on iso virhe ja saattaa johtaa porukasta sulkemiseen ja sitten syöt riisiä yksin lounaalla, perhe on ihmeissään jne.. Kaikki vahtii kaikkia.
Jo reilut kymmenen vuotta sitten Japanissa etsittiin nuoria, jotka olisivat luovia. Luovuus oli kadonnut kun tiimi päätti miten edetään, jo peruskoulun ala-asteelta lähtien, eikä ollut soveliasta esittää mitään mullistavaa. Eihän kukaan tästä syystä edes yrittänyt miettiä mitään mullistavaa.
Kolikolla on kääntöpuoli. Joitain vuosia sitten japanilainen nuorimies opiskeli Oulussa ja kun opiskelut tuli siihen pisteeseen, että piti palata kotiin eikä siihen ollut vaihtoehtoja niin kaveri käveli mereen, rauhalliset askeleet lumessa loppui sulan reunaan. Oli saanut maistaa muutakin elämää kuin mihin oli Japanissa tottunut.
"Japanilaiset eivät suoraan ole koskaan kopioineet ketään"
Noh, miten lie takavuosina kun Japanissa valmistettiin autoja englantilaisten lisenssillä ja sitten alkoikin tulla omia malleja samalla tekniikalla.
Ja toisen esimerkin voisin kertoa kopiointi-innokkuudesta. Suomalaisella telakalla tehtiin aikanaan ns. arktisia rahtilaivoja, jotka oli siis vahvistettu jäissä kulkua varten. Japanilaisdelegaatio, jotka eivät olleet edes varsinaisia laivanrakentajia, roikkui telakan verkkoaidassa kameroineen ja valokuvasi aluksen jäävahvistettua keulaa. Enpä silti tiedä, paljonko jäävahvistettuja aluksia on tullut Kaukoidästä sen jälkeen :-)
Mitä se tähän kuuluu jos joku japanilainen poitsu on kävellyt mereen kun tuli bänät tyttöystävän kanssa?
Tokihan Japanissa on toinen kulttuuri kuin täällä, mutta jos olet huomannut, niin sikäläinen kulttuuri on voimakkaasti länsimaistumassa samaan aikaan kun taas eurooppalainen työelämä on ottamassa oppia japanilaisilta tiimityöskentelyineen yms.
Käsittämätön on myös väitteesi ettei japanilainen ole luova. Varsin kumma heitto kun ottaa huomioon, että Japani on eräs maailman suurimpia patentintuottajia maailmassa. Onko tämä huimaava tekninen innovatiivisuus siis merkki siitä, ettei japanilainen osaa luoda mitään?
Ja lopuksi, eipä ole herkkua olla Euroopassakaan liukuhihnalla tehtaassa; koko ajan olot kiristyvät ja työaikaa yritetään venyttää ilmaiseksi. Poissaoloja ei sallita ja koko ihmisen tulee sosiologien mukaan toimia kuin robotti. Tauot kellotetaan ja taukotuvassa saa lukea vain työnantajan omia julkaisuja, tupakkakopissa ei saa istua ja vessassakäyntejä lasketaan. Japanissa saa sentään työelämässä yhteisön ja työnantajan arvostuksen, täällä ei saa kuin laihan tilinauhan k*akkaa käteen. Ei ihme, että niin moni suomalainenkin päättää sovittaa hamppuköyttä kaulaansa.
"Noh, miten lie takavuosina kun Japanissa valmistettiin autoja englantilaisten lisenssillä ja sitten alkoikin tulla omia malleja samalla tekniikalla. ", kirjoitteli Jeppe. Vai oikein samalla tekniikalla; olivatko oikein kehdanneet polttomoottorisia autoja rakentaa?
No, tänä päivänä ei tarvitse kopioida kun voi ostaa. Kuten Porsche, BMW tai Ford, jotka ostavat Toyotan tekniikkaa.
Ja miten liikuttavaa: kun tulee puhe japsien harjoittamasta kopioinnista niin nämä japsinsättijät alkavat horista jostain 50- ja 60-luvusta. Sen tuoreempia esimerkkejä näillä sankareilla ei ole esittää. Olen toistuvasti pyytänyt kertomaan esimerkkejä, mitä automalleja japanilaiset ovat sitten muka kopioineet, mutta vastaus on aina sama: "ööööö.... tota....."
Anders-Simo: Kerro miksi olet niin ihastunut japanilaiseen tekniikkaan/japanilaisiin?
Oletko koskaan käynyt Japanissa?
Onhan totta, että patentteja tehtaillaan siellä enemmän kuin monessa muussa maassa, mutta tiedetäänkö liittyykö se siihen, että niin kuuluu siellä tehdä? Eli työnantaja/ryhmä velvoittaa kehittämään jotakin patentoitavaa. Ei siellä kukaan yksin keksi mitään, vaan tiimi työskentelee projektin parissa ja hakee patenttia työlleen. Bonukset ja ryhmien välinen kilpailu ajaa asiaa eteenpäin. Nykyajan patentit on vähän eri juttu kun sähkölamppu aikanaan.
Kun porukkaa on 120 miljoonaa, onhan joukossa väkisinkin erittäin fiksuja ihmisiä. On kuitenkin totta, että Englanninkielissä sanomalehdissä ja Japanilaisten kollegojeni kertomana Japanissa etsittiin luovuutta viime vuosikymmenen alkupuolella.
Toinenkin juttu josta A-S kertoi on aivan totta. Maa länsimaalaistuu nopeasti, mäkkärin kulmilla on lukuisia lihavia teinityttöjä. Tässä on se Japanin tulevaisuuden koetinkivi. Nykyajan nuoret eivät halua samanlaista puurtamista kuin vanhempansa. Yhteiskunta muuttuu ja ennen niin varma työsuhde ei olekaan niin varma.
Tuhansien firmojen johtajat tappoi itsensä kun joutuivat murtamaan tabun työntekijän elinikäisestä työpaikasta ja antamaan isoille porukoille potkut laman iskiessä Japaniin '90-luvun alkupuolella.
Japani on harvoja maita joka ei ole vieläkään noussut siitä lamasta. Monilla firmoilla menee hienosti, mutta koko yhteiskuntaa nämä muutamat menestykset eivät pysty nostamaan. Vapaa kilpailu on edelleen vain sanahelinää ja pankkisektoria ei poliitikot ole pystyneet uudistamaan.
Koulu ja koulutus on Japanissa aivan eri juttu kuin Suomessa. Suomihan on aivan maailman kärkeä tällä hetkellä, Japani seuraa hyvin lähellä perässä. Japanissa elämä alkaa preppaustunneilla päiväkodissa ja jatkuu 25 vuotiaaksi kahden koulun yhtäaikaisena käymisenä. Käydään toista ja iltavuorossa prepataan seuraavan koulun pääsykokeita varten.
Jos keskitytään Sonyyn ja Toyotaan niin kaikki on kiiltokuvamaisen hienosti.
Ja autoja oikeasti kopioidaan vain Kiinassa. Muut maailman tehtaat ovat päässeet konsessuksessaan niin pitkälle, että suunnittelupöydiltä tulee automaattisesti toistensa kaltaisia tuotteita.
"Käsittämätön on myös väitteesi ettei japanilainen ole luova. Varsin kumma heitto kun ottaa huomioon, että Japani on eräs maailman suurimpia patentintuottajia maailmassa. Onko tämä huimaava tekninen innovatiivisuus siis merkki siitä, ettei japanilainen osaa luoda mitään"
Pitänee paikkansa se että Japanista ei ole koskaan tullut mitään mullistavaa. Siinä missä luovuus käsitetään uuden luomiseksi ja uuden asian tai tekniikan keksimiseksi, Japanilaiset ovat hyvinkin häntäpäässä tällä alalla. Yhteen aikaan englantilaiset olivat innovatiivisin kansa ja suomalaisetkin tulivat lujaa vauhtia perässä. Meillä ongelmana on useinmiten liian itsetietoiset "insinöörit ja asiantuntijat lasilinnoissaan", jotka eivät millään ilveellä voi uskoa että jokin asia voisi toimia myös toisin. Siksi useammat Suomalaset keksijät kierrättävät keksintönsä ulkomaiden kautta ja muualla vakiinnuttuaan, se jopa vasta sitten kun on myöhäistä, huomioidaan täälläkin. Japanin patenttilaitos poikkeaa hyvin merkittävästi Eurooppalaisesta ja jenkkiläisestä käytännöstä. Japanissa saat hakea patentin periaatteessa ihan mille tahansa, Suomessa vastaavanlainen on ns. pikkupatentti eli hyödyllisyysmalli hakemus. Haettavaa keksintöä ei prh. tutki ja lainvoiman se saa vuoden kuluttua hakemuksesta. Jos kuitenkin vastaavanlainen keksintö on jo olemassa, pikkupatentin hakijan tulee varautua asian ratkaisemiseen oikeudessa ja hänen on myös näytettävä toteen keksinnön uutuus.
Minä voisin luetella sinulle useammankin eurooppalaisen tuoteen jonka Japanilaiset ovat suoraan kopsanneet, mutta tyydyn nyt mainitsemaan vain muutaman:
Autopuolella: Austin Healeyn moottori/ Datsun 100/120A
BSA Spitfire 650/ Yamaha 650, Kavasaki /Triumph Bonneville, Honda Caferacer/ Velocette Truxton, Honda VFR750 / AJS V4 (1938) jne. Moottoripyörä puolella on useta kohteita jotka on surutta kopsattu.
Vuonna 1968 Maailman suurin moottoripyörätehdas Triumphin tehdaspäällikkö ja kuuluisa moottorisuunnittelija Edvard Tuner kävi tutustumassa Japanissa paikalliseen moottoripyörä teollisuuteen. Hän huomioi seuraavan seikan: Japanilaiset surutta kopioivat ja muuntavat eurooppalaisia moottoripyörä malleja, he myös valmistavat niitä valtavina sarjoina Aasian markkinoille. Palattuaan sieltä, hän kertoi näkemänsä Triumphin tehtaanjohdolle ja varoitti "keltaisesta vaarasta" ja että Englannin moottoripyörä teollisuudelle koittaa kovat ajat. Hänelle naurettiin silloin, vuoden kuluttua Triumph oli konkurssikypsä!
No, tänä päivänä ei tarvitse kopioida kun voi ostaa. Kuten Porsche, BMW tai Ford, jotka ostavat Toyotan tekniikkaa.
A-S kantaa hyvin Japanin lippua pystyssä. Tuskin kukaan vähättelee japskien saavutuksia, totuus on kuitenkin, että jostain oli aloitettava, joten aloittivat valmiista pöydästä. Maa jossa on pitkät perinteet ja syvät juuret monessa asiassa huomasi, että kehitys kulkee muuten ohi, ellei äkkiä tehdä jotakin.
Auto-Bild lehdessä on kommentti Saksalaisista patenttihakemuksista. Ovat olleet tämän lähteen mukaan maailman ykkösiä kauan. Tuotekehittely, joka alkaa jo koulusta ja opinnoista lähtien, nielee valtavasti rahaa ja resursseja. Jos vertaamme Japania ja Saksaa Suomeen, niin olemme maailman kilpailukykyisin maa, parhaat koulut tutkimusten mukaan. Miksi nämä asiat näkyvät vain tutkimuksissa? Maine ja yritykset vain valuvat ulkomaille - raha perässä. Mennään halvan työvoiman perään, investoidaan muualle, ei Suomeen. Mutta, otetaan vertailuun mukaan rakas Ruotsi, vaikka investointiaktiivisuus ei ole varsinainen maaottelulaji, kannattaa vertailun vuoksi muistuttaa, että Ruotsiin sijoittaneiden ulkomaalisten yritysten määrä viime vuonna oli lähes kymmenkertainen Suomeen verrattuna. Japanilainen ei onneksi vielä tee tätä, rahat pois, työvoima pellolle YT-neuvotteluiden mukaisesti, siirretään koko toiminta Kiinaan. Ehkä Honda käykin taisteluja tuulimyllyjä vastaan, 10 v. kuluttua se saattaakin oli kokonaan Kiinalainen merkki valmistusta myöten - kuka tietää.
Eurooppa ei osta Toyotalta muuta tekniikkaa kuin sähkömööttorin latureineen, VW myi dieseltekniikkaa ja -osaamista Toyotalle, siitä tuli D4D-moottoriperhe. Toyota tarvitsi uutta luovaa osaamista, ja oli myös valmis maksamaan siitä! Autonvalmistajat käyvät paljon sellaista sisäistä kauppaa joista kuluttajat eivät ole lainkaan tietoisia.
Kyllä kyllä...Toyota kehitti D-4D dieselin ja kehittää dieseltekniikkaa edelleen. Ensi vuonna esittelee tuotantomallin D-4D clean power consept-moottorista josta Autobilt Suomi sanaili seuraavasti; Uuden proton 140 hv / 400 Nm ovat vakuuttavia lukuja joilla mennään kokoluokan 1.9-2.2 litraisten dieselien kärkeen.
Toyota on myös kehittänyt dieselmoottorien katalysaattorin paljon pidemmälle mitä eurooppalaiset. Muistaakseni hiukkassuodattimen konseptia on ostettu euroautojenkin moottoreihin.
Miten muuten muistelen että Honda esitteli ensimmäisenä maailmassa auton nelipyörä-ohjauksen, olikohan joku Prelude aikanaan.
Toyota on myös kehittänyt dieselmoottorien katalysaattorin paljon pidemmälle mitä eurooppalaiset. Muistaakseni hiukkassuodattimen konseptia on ostettu euroautojenkin moottoreihin..
En minä hatusta vedä kommentteja kuka on ostanut mitäkin tekniikkaa keneltäkin. Artikkeli tai pieni uutinen oli dieseltekniikan yhteydessä joko TM-lehdessä tai Auto-Bild lehdessä. Kiinnitin huomioni tähän, koska en tiennyt tätä ja se kiinnosti. Olen mielenkiinnolla aina seurannut moottorinvalmistusta, -valmistajia. Moottori ei aina ole ollut autonvalmistajan, vaan eri tehdas on valmistanut moottoreita eri atuonvalmistajille. Näissä onkin ollut mielenkiintoisia koukeroita joista ei autoilijoilla ole ollut mitään tietoa, eikä se nyt välttämättä niin kiinnosta kaikkia, kunhan toimii. VW:llä on ollut kymmenisen vuotta yhteistyötä Toyotan kanssa puolin ja toisin. Kuten VW:llä ja Mitsubishillä. Grandikseen tulee VW:n pumppusuutindiesel 103 kW -05, vaikka olisi luullut dieselin löytyvän helposti Mersulta, Daimler-Chrysler yhteistyö (ei omistussuhde). Ei yhteistyössä mitään ihmeellistä ole. Hiukkassuodatin dieseleihin tulee muistaakseni kuitenkin Ranskasta, mutten hämmästyisi vaikka Saksalaiset ovat sen kehittäneet.
Jos esimerkkinä haluaa ottaa Japanilaiset ja niiden paremmuden voisi aiheellisesti kysy mlloin rullasi ensimmäinen Japanilainen oma auto tuotantolinjalta? Euroopan ja USA:n ollessa jo autoistuineita. Keksikö Japanilainen kaasuttimen, bensamoottorin, dieselmoottorin, ruiskutusjärjestelmän? jne. listasta voisi tehdä vaikka kuinka pitkän.
Kaikki on kopioitu. Mitä sitä faktaa muuttamaan. En ole väittänyt Japseja huonoiksi edelleenkään.
Miten muuten muistelen että Honda esitteli ensimmäisenä maailmassa auton nelipyörä-ohjauksen, olikohan joku Prelude aikanaan.
Toyotan D-CATiin liittyvien patenttien määrä auttaa suhteuttamaan japanilaisia patentteja muun maailman patentteihin. Ellen aivan väärin muista, ko. kirjainyhdistelmään takana mainostettiin olevan 1500 patenttia.
EDIT: D-CATille on myönnetty 1622 patenttia. Patenttien määrästä voisi kuvitella keksinnössä sovellettavan antigravitaatiota (jonka muuten yllättävän monien vakavasti ottama Dr. Naka Mats o.s. Yoshiro Nakamatsu väittää keksineensä).
Siitä nelipyöräohjauksesta vielä vähän: totta lienee, että suuremmassa mittakaavassa muutamat japanilaistehtaat mm. Honda, ottivat nelipyöräohjauksen sarjavalmistukseen 80-luvulla. Kovin kummoista menestystä noilla vempaimilla ei kuitenkaan ollut. Enemmän tietoa nelipyöräohjauksen historiasta löytyy esim täältä: http://www.4x4abc.com/4WD101/who.html
Kurkatkaapa (jollette aiemmin jo ole) tässä aikaisemmassa keskustelussa linkittämiäni Mazda5:n ja Corolla Verson kojelautakuvia:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=924
Keskinäistä kopiointia japanilaiset ystävämme ainakin näyttävät harrastavan, jos kohta Corolla Verson tähdennettiin kovasti syntyneen Toyotan eurooppalaisissa suunnittelukeskuksissa.
Edustan työni puolesta sellaista suomalaista metalliteollisuuden tuotetta, jota japanilaiset kopioi jatkuvasti.
Kiinasta löytyy eräistä tuotteistamma 1:1 kopioita väritystä myöden ja tuotemerkkikin oli melkein sama kuin meidän originaalissa. Jäivät kiinni kun heidän asiakas tilasi varaosia meiltä.
Se kauko-itä moraalista. Aika fiksua viedä nykymallin mukaisesti esim. suomalaista osaamista Kiinaan ja odottaa että kilpaileva kopiotuote putkahtaa markkinoille jostain päin Kiinaa pika pikaa...
Näinhän se työttömyys katoaakin Suomesta.
Samaa mieltä suurin virhe taidetaan tehdä näinä aikoina kun tehtaita pystytetään kiinaan + että paikallisten ostovoima kasvaa.
Miksiköhän ne tehtaat mennyt afrikkaan onhan sielläkin köyhiä
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=924
Keskinäistä kopiointia japanilaiset ystävämme ainakin näyttävät harrastavan, jos kohta Corolla Verson tähdennettiin kovasti syntyneen Toyotan eurooppalaisissa suunnittelukeskuksissa.
Japanilaiset puhaltavat yhteen hiileen: onhan se mukavaa, että voi vaihtaa japanilaisesta merkistä toiseen, ettei edes huomaa asiaa
Ja sama juttu accordin ja Mazda 6:n kanssa, keuloissa ei ole liikaa eroja. Onkohan se mazda, joka on japanilaisista valmistajista kovin kopiokone?
"Siitä nelipyöräohjauksesta vielä vähän: totta lienee, että suuremmassa mittakaavassa muutamat japanilaistehtaat mm. Honda, ottivat nelipyöräohjauksen sarjavalmistukseen 80-luvulla. Kovin kummoista menestystä noilla vempaimilla ei kuitenkaan ollut. Enemmän tietoa nelipyöräohjauksen historiasta löytyy esim täältä: http://www.4x4abc.com/4WD101/who.html"
Nelipyörä ohjaus on muuten Itä-Suomalainen keksintö! Tarkemmin se on alunperin "nelijalas-ohjaus" ja sitä käytettiin parireessä jonka päällä on rekka tai tukkipankot
http://www.idea-animaatiomlahti.fi/ajoneuvo/kuvat/parireki.jpg
http://www.idea-animaatiomlahti.fi/ajoneuvo/hoijakka.htm
Etummainen reki oli ristikytketty takimmaiseen häntyriin, tuhansia vuosia vanhan luokkavaljastuksen (sekin suomalainen keksintö) kanssa metsässä liikkuessaan hevosvetoinen yhdistelmä taipui pienistäkin väleistä ja oli joustava liikuteltava.
Tekniikan Maailmassa oli aikanaan juttua muutamaan otteeseen keksijästä, joka oli tällä periaatteella kehitellyt nelipyörä ohjausta. Parikymmentä vuotta vanhoista numeroista juttu löytyy.
Muistaapa tässä mieleeni yksi juttu (oli muistaakseni uusimman TM:n lukijan palstalla).
Japanilaisilla on kotimarkkinoillaan autoissa teknisiä uutuuksia, jotka tulevat Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin vuosien viiveellä. Eurooppalaiset valmistajat kehtaavat sitten väittää näitä "uutuuksiksi" vielä vuosien päästä. Opintomatkojen suunta taitaakin olla kääntynyt...
Syy siihen etteivät nämä kaikki vitkuttimet tule Japanista laajemmille markkinoille oli kirjoittajan mukaan se, että laitteet on parempi testata kotimarkkinoilla jo mahdollisten ongelmien vuoksi (Yhdysvaltojen lakikäytäntö).
Käykää lataamassa Financial Timesin vuosittainen tutkimus jonka yhtenä tarkoituksena on selvittää maailman innovatiivisin yritys (maailman suurimpien yritysten johtajien mielestä). Täällä hehkutettu paras saksalainen löytyy sijalta 13.
http://www.pwcglobal.com/Extweb/ncsurvres.nsf/docid/58D9F6C6C7B817BC80256F4F003FDEA1
Jos nyt hiuksia halotaan Japanilaisten keskinäisestä kopioinnista ja vielä niin päin että Mazda olisi suurin kopioija...pistää mietityttämään että Honda ja Toyota ovat vielä itsenäisiä ja Mazda näistä kolmesta vähiten Japanilainen. Tosin autojen suunnittelut ja valmistukset ovat tänä päivänä maailmanlaajuisia.
Autojen yhdennäköisyyteen löytyy kyllä käytännön syitäkin.
Jos halutaan pientä kulutusta ja pientä ilmanvastuskerrointa, autojen ulkomuodot merkistä riippumatta muistuttaa enempivähempi toisiaan...tuuli kun käyttäytyy joka tunnelissa samalla lailla...maanosasta riippumatta.
Jos halutaan toimiva kyökki kuskille eli kaikki nippelit, nappelit, radiot, GPS-näytöt, sun muut suurin piirtein siellä missä suurin osa kuskeista olettaa ja haluaa niiden olevan...taas ovat autot kabiiniltaan likimain samanlaisia.
http://www.pwcglobal.com/Extweb/ncsurvres.nsf/docid/58D9F6C6C7B817BC80256F4F003FDEA1
Yritin etsiä listasta myös maan nimeltä Suomi. Sitä ei ollut koko listassa, Ruotsi ja Ericsson oli 2.s sijalla kotimaassaan. Onkohan tämä luotettavaa luettavaa? Nokia puuttuu kokonaan! Ehkä olen lukenut tämän väärin, tai sitten Nokia on niin pieni tekijä maailmalla, että yritysarvostelupuolella Ericsson ohittaa Nokian niin kirkkaasti, ettei mahdu edes listoille.
http://www.idea-animaatiomlahti.fi/ajoneuvo/hoijakka.htm
Tuo oli jo lähes isku vyön alle innovativisuuskeskustelussa!
Jokaisen on itse arvioitava onko Financial Times luotettava lehti, mutta kyseessä on joka tapauksessa tunnettu jokavuotinen tutkimus. Business Week tekee hiukan toisenlaisen tutkimuksen vuosittain. En tiedä onko Six Pack oikeasti käynyt katsomassa sivua sillä onhan Nokia melkein jokaisella listalla mukana esimerkiksi innovatiivisuudessa sijalla 8. Suomi ei maana ole mukana koska Suomesta ei löytynyt vähintään kolmea yritystä maailman arvostetuimpien listalle ja lopuksi on todettava että Ericsson on Ruotsissa (kotimaisista yrityksistä) toiseksi arvostetuin, Ikea on hieno menestystarina, ei sille häviäminen ole häpeä. Hupina kannattaa käydä lukemassa esimerkiksi se juttu jossa maailman yritysjohtajilta kysyttiin kenet he haluaisivat yrityksensä hallituksen. Jeesus oli sijalla viisi.
Kyllä kävin, jos kerron, että olen sivuilla käynyt, se pitää paikkansa. En vedä asioita hatusta edelleenkään. Saatan tietysti ymmärtää jonkin asian väärin, tai en huomaa, silloin mene force majeure piikkiin.
Nämä listat, kyselyt, ym. muistuttavat ajoneuvojen tyytyväisyyskyselyjä. Niitä voi muokata mielin määrin, miten, missä ja kuinka jo kysymykset asetetaan, niin saadaan haluttu tulos, jos nyt niin päätetään haluta. Numeroita on vaikeampi häivyttää, esim. liikevaihto, maksetun veron osuus jne. Tosin häipyy niitäkin tosielämässä, joten mihin enää voi luottaa?
No ehkä siihen, että Japanilaiset ovat viemässä Kiinalaisia edelleen oikeuteen kuten viestiketjun alunperin aloitinkin. Ja Nokia harkitsee edelleen Ranskalaisen Alcatelin viemistä oikeuteen suorasta Nokian matkapuhelimien kopioinnista. Luulisi sen olevan "täällä" helpompi asia käsitellä.
Listalla näytti autonvalmistajista Toyota nousseen ykköseksi ja kokonaissijalle 3.
Jotenkin tuntuu että aina kun Japanilainen yritys nousee kärkipäähän jossain tutkimuksessa, syitä haetaan tutkimuksen tarkoitushakuisuudesta, mielipiteiden muokkailusta ym. Jos paikalla olisi Saksalainen niin kaikki ovat hiljaa tyytyväisinä...aivan kuin asia olisi itsestäänselvyys.
Onko se joskus niin vaikea tunnustaa että joku luotettavuustilasto tai muu tutkimus olisi kattavasti väsätty ja kärjessä ei silti olisikaan sakemanni tai yleensäkään ns. eurooppalainen yritys.
Tuolla linkissähän on tietoa NELIVEDOSTA joka on englannin kielellä 4 WHEEL DRIVE eli 4WD. Nelipyöräohjaus on 4 WHEEL STEERING eli 4WS.