Heitetään tähän väliin pieni kevennys ranskalaisista autoista. Kaikki kyllä ovat varmaan kuulleet tämän:
"Ranskalaiset autot ovat #&%£$!*. Eikös sieltä ranskasta tule vain patonkia, viiniä ja homejuustoa. Tarina: Ranskalainen paimenpoika ajoi autonsa vuorille. Paimen läksi tyttöjen perään ja unohti autonsa pariksi viikoksi ulkosalle. Tullessaan takaisin paimen huomasi autonsa olevan homeen peitossa. Katseltuaan aikansa autoaan, paimen totesi sen erinomaiseksi, ja siitä lähtien ranskalaiset autot ovat aina olleet homeessa. Onko kaikkien ranskalaisten autojen mallina toiminut vanha lenkkitossu? Osta hyvä huoltosopimus, saat auton kaupan päälle. Leijonan sukua, mutta naukuu kuin kissa. Pösö mainosti testimenestystään lauseella: "parasta kyytiä", vaikka koko testin tarkoitus oli vain: "Edistää myyntiä". "
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 22.07.2004 klo 16:31]
Sukulaisillani on ollut Peugeotteja mutta niissä ei ollut pahemmin mitään merkittäviä vikoja. Sukulaisillani on ollut: Peugeot 405 MI16 Peugeot 405 Peugeot 406 2,0 Peugeot 406
Citroenit ovat vikaisia autoja, "viattomasta" Citroenista en ole kuullutkaan...
Naapurin uutena ostettu 206 ollut vähän väliä pajalla vikojen takia.
Minkähänlaisista vioista on kysymys?
Eipä ne viat ranskalaisten yksinoikeuksia ole. Minulla on "laadukas" saksalainen, jonka kanssa sain käydä pajalla 12 kertaa ensimmäisen puolen vuoden aikana (suurin osa käynneistä oli huollon aiheuttamaan haluttomuutta/kyvyttömyyttä hoitaa asiat kuntoon mutta kuitenkin). Ja nyt kun pitäisi viedä auto huoltoon, niin takuukorjauslistalla on 8 asiaa.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 26.07.2004 klo 10:13]
VW Polo -03. Nyttemmin 21 tkm ajettuna huolto edessä longlife-huolloista huolimatta, kynnyslistojen muoviosissa on väsymiä, vaihdekepin suojanahka on kohta kulunut puhki yhdestä kohtaa, oikea eturipustus kolisee, kuskin ikkuna natisee jne. Minulle on sattunut varmaan joku Montag-edition
Kuitenkin paskinta on ollut osaamaton/haluton huolto, joka juoksuttaa asiakasta. Jos nyt seuraavassa huollossa hommien tekemisessä kakistellaan, merkki menee vaihtoon. Minulla ei ole aikaa tapella ja juoksuttaa autoa pajalla koko ajan.
Sääli sinänsä, kun auto muuten olisi oikein hyvä. Mielestäni pikkuautoluokan parasta suunnittelua mutta pilattu ontuvalla toteutuksella sekä epäpätevillä huoltopalveluilla. pääkaupunkiseudulla.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 26.07.2004 klo 11:24]
On varmaan aika paljon paikasta kiinni, vie johonkin toiseen merkkihuoltoon, jos yhdessä ovat haluttomia pistämään autoa kasaan...
Aika pieniä nuo kyllä on.. Itse en tuollaisten takia vielä autonvaihtoa lähtisi harkitsemaan. Tottakai joku nitinä uudessa autossa harmittaa, mutta kyllä ne muutkin uudet autot välillä nitisee, rapisee tai paukkuu ihan liikaa suhteessa siihen, että kyseessä on uusi laitos. Itselläni vähän vaihtelee, riippuu äänen laadusta. Joku ärsyttävä rapina keskikonsolista kyllä pani edellisessä autossa hermostuttamaan, mutta nykyään kun ei näytä nitisevän kuin kuskin penkki silloin tällöin ei tunnu yhtään haittaavan...
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 26.07.2004 klo 11:37]
Ajotyylistäkin on kiinni... eräseen Supraan on kolme kertaa vaihdettu konetta. Eikä sen kanssa ole edes paljon ajettu. Oikeastaan auton pitäisikin kestää rääkkiä...
Riippuu mielestäni autosta. Jos siinä on iso moottori ja urheilulliset ominaisuudet, täytyy se myös suunnitella kestämään urheilullisen ajon tuomat rasitteet. Mitään perus-pikkuautoa SDI koneella ei suunnitella ratakäyttöön, joten jos sen sinne vie, on varmasti ainakin jarrut vaihtokunnossa kunnon rasituksen jälkeen (tehot ainakin häviää nopeasti kun jarrut alkavat savuamaan). Tehokkaimmissa autoissa on yleensä ihan näin esimerkkinä kestävemmät jarruosat ja alusta, joka on suunniteltu kestämään kovaa vääntöä... Kovimmissa peleissä on mm. keraamiset jarrut, jotka loistaa punaisena tyylikkäästi kovassa jarrutuksessa. Myös moottorin jäähdytys täytyy olla tavallista tehokkaampaa. Esim. oman autoni normaali käyntilämpötila on vain 70 astetta ja talvella jopa alle tämän. Mittarin keskivaiheille 90 asteeseen päästään yleensä vain ratakäytössä tai kuumina hellepäivinä konetta stressaamalla. Tällöin myös flekti pärähtää käyntiin...
Ainakin kone pitäisi kestää kun pienempiä koneita joskus joutuu vähän rääkkäämään että ne lähtisivät johonkin. Ylämäissä, ohituksissa ym.
Tämäkin on totta, vai mistä johtuu, että 1.2 litraisella moottorilla varustettuja autoja ei kovin paljon ajettuina juuri näy... Onhan se täysin eri asia ajaa aina talla pohjassa, että auto kulkisi johonkin tai ajaa autolla, jossa on suuri moottori joten ei tartte käyttää kuin pienen osan reservistä. Tästä on kyllä keskusteltu aiemminkin toisessa topicissa, joten ei eksytä kauemmaksi aiheesta. Isot moottorit taas kuluttavat enemmän polttoainetta, niissä on kovemmat vakuutusmaksut ja ostaessakin ne maksavat paljon enemmän joten kyse on vain siitä mitä arvostaa ja mitä tarvitsee. Kaupungin pieniin työmatkasiirtymisiin ei edes kannattaisi ostaa autoa, kulkee vaikka moposkootterilla tms...
EDIT: Mopon moottorille on muuten ihme jos kestää 30tkm... Aikoinaan oman Skootterin kone alkoi olemaan varsin väljä jo 15 tonnin kohdalla. Mutta jos palataan vielä tuohon ranskalaseen laatuun, niin eräs tuttava kyllä on, joka on vuosikymmenet ajanut ranskalaisella ja ollut tyytyväinen. On se varmaan pitkälti myös käytöstä kiinni, miten auto kestää. Ehkä Peugeotilla ja Citroenilla vain on taipumus sairastua saksalaisia helpommin. Kaikki varmaan tuntevat peugeotin pyöränlaakerit jotka ei tunnetusti käyttöä kestä. Peugeotit on myös asentajien painajaisia. Kaverikin jutteli, että lähtee suurinpiirtein karkuun kun pajalle tulee huoltoon ranskalainen.
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 26.07.2004 klo 14:14]
Isompia koneita ei tarvitse rääkätä. Paitsi jos on RX-8 superkierroskone, jonka kanssa ajaa rata-ajoa. Näin muuten videopätkän RX-7:sta, joka poltti pitkään kumia ja leikkasi kiinni tai jotain sinnepäin...
Isompia koneita ei tarvitse rääkätä. Paitsi jos on RX-8 superkierroskone, jonka kanssa ajaa rata-ajoa. Näin muuten videopätkän RX-7:sta, joka poltti pitkään kumia ja leikkasi kiinni tai jotain sinnepäin...
Nyt kaikki ottamaan tuolta oppia, jos haluaa autojaan hajottaa:
On varmaan aika paljon paikasta kiinni, vie johonkin toiseen merkkihuoltoon, jos yhdessä ovat haluttomia pistämään autoa kasaan...
Aika pieniä nuo kyllä on.. Itse en tuollaisten takia vielä autonvaihtoa lähtisi harkitsemaan. Tottakai joku nitinä uudessa autossa harmittaa, mutta kyllä ne muutkin uudet autot välillä nitisee, rapisee tai paukkuu ihan liikaa suhteessa siihen, että kyseessä on uusi laitos. Itselläni vähän vaihtelee, riippuu äänen laadusta. Joku ärsyttävä rapina keskikonsolista kyllä pani edellisessä autossa hermostuttamaan, mutta nykyään kun ei näytä nitisevän kuin kuskin penkki silloin tällöin ei tunnu yhtään haittaavan...
No täällä pääkaupunkiseudulla on ollut aika huono tarjonta VW-huolloille. Nyt Stockmann sai lähteä Herttoniemestä mutta sama henkilökunta jatkaa uudella nimellä. Ei lupaavaa mutta katsotaan onko jokin muuttunut. Ja juuri Metro Auto avasi yhden VW huollon, joten sitäkin voisi kokeilla.
Kyllä se aika h.lvetillistä on, jos asiakas joutuu tekemään reklamaation, että viat korjattaisiin. Ja asioimaan huollossa 12-14 kertaa puolen vuoden aikana. Kerran tuli melkein epätoivoinen olo, kun autoa huollosta haettaessa kun tiesi, että sovittuja huolto-/kokeilutoimenpiteitä ei oltu tehty ja se mitä oli tehty, oli tehty väärin (jonka sain huomata itse ilman, että siitä olisi edes mainittu minulle). Ja sitten vielä se autotalon johtajan asenne.
Vaikka viat ovat ja ovat myös olleet suht pieniä, ne ärsyttävät, varsinkin kun niitä on useita. Auto ei käytännössä ole ollut hetkeäkään ns. uudenveroisessa kunnossa vaikka olen sen uutena ostanut. Minua se harmittaa mutta ehkä Niki Karia ei?
(Auton vaihto on mielessä siksi, että tarvitsisin lisää tilaa. Mutta kyllä tuo huollon hampaattomuus pistää miettimään, että miten käy sitten jos/kun vakavampia ongelmia ilmenee)
No en ehkä ole samanlaisessa tilanteessa, mutta pystyn kyllä kuvittelemaan, kuinka paljon tuo harmittaa. Tarkoitin vaan, että jos pääkaupunkiseudulla on toinenkin VW huolto, niin vie sinne. Luulin, että ajattelit autonvaihtoa vain sen takia, että sait huonoa palvelua. Minä olen aina äänestänyt jaloillani, mutta se ei ole koskaan vaikuttanut autovalintoihini.
Pienet asiat osaavat kyllä harmittaa, varsinkin jos niitä ei saada kuntoon. Takuu tietysti korvaa noita käyntejä, mutta se ei ole ratkaisu ongelmaan, sillä v*tutus kasvaa aina kun joutuu viemään autoa huoltoon ja hakemaan sitä. Kun viimeksi tein autokauppoja, oli autoni yhteensä pari viikkoa huollossa. Välillä sain sen pois, mutta taas seuraavana päivänä takaisin kun vieläkään ei kaikki ollut kunnossa. Siinä sitten tuli reissattua erilaisilla romuilla joita myyjä vaihtoautohallin perältä löysi... Eli tiedän kyllä miltä se tuntuu...
EDIT: On muuten vielä varmaan niinkin, että esim. kitinät ja natinat on sellaisia, ettei niille tunnu huolto aina ratkaisua keksivän, koska kyseessä ei ole oikea "vika". Nitinää ei pysty mittaamaan eikä tarkkaa syytä aina määrittämään. Kyllä usein kokeillaan kaikenlaisia silikonihoitoja yms. mutta ne eivät aina ole ratkaisu asiaan. Puhuit huollon hampaattomuudesta, mutta jos jotain "isompaa" hajoaa, niin huollon kannalta ne työt ovat yleensä helpompia, koska jokin osa vain vaihdetaan ja auto on taas kunnossa. Tässä tapauksessa homma ei ole näin simppeli... Tietysti esim. tuo nupin kuluma pitäisi hoitaa ihan simppelillä vaihtotyöllä, samoin tuo ripustushomma pitäisi pystyä korjaamaan... mutta tosiaan tuo ikkunoiden natina voi olla sellainen, etteivät ehkä koskaan keksi miten tuon saisi täysin eliminoitua.
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 26.07.2004 klo 23:30]
Viimeisen korjaamokäyntini yhteydessä kuulin hyvän jutun eräästä Relault Lagunan omistajasta, joka oli jäänyt jumiin oman autonsa sisään avaimien kanssa. Ovet eivät suostuneet aukeamaan eikä auto startannut. Siinä oli omistaja soitellut kännykällä apua marketin pihassa jumissa oman autonsa sisällä. Auton ovet avattiin lievää väkivaltaa käyttäen ja alle 10 000 km ajettu auto lähti kohti ranskaa "tutkimuksiin". Olen myös kuullut, että samaisen merkin elektroniikkaa on revitty irti kun on kyllästytty jatkuviin korjaamokäynteihin. Että ei kun lisävarusteita ruksaamaan. En nyt viitsi kehua omaa Ford Escortiani sillä kyllä siinäkin on riesaa riittänyt eikä huollon palvelualttiuttakaan pääse liikoja kehumaan. (Fix Or Repair Dayly = FORD)
Peugeot 307 oli kestotestissä melko luotettava auto. Citroen C3:ssa oli paljon kaikkea pientä muttei mitään vakavaa.
"Kestotesti" on Tuulilasi- lehden 30 000 km testin tuotemerkki. Peugeot 307 ei Tuulilasin kestotestissä todellakaan esiintynyt luotettavuusmielessä edukseen. TM käyttää TM-käyttötesti -nimeä 60 000 km testistään.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 27.07.2004 klo 22:16]
ja milläs autolla itse ajelet?
Heitetään tähän väliin pieni kevennys ranskalaisista autoista. Kaikki kyllä ovat varmaan kuulleet tämän:
"Ranskalaiset autot ovat #&%£$!*. Eikös sieltä ranskasta tule vain patonkia, viiniä ja homejuustoa. Tarina: Ranskalainen paimenpoika ajoi autonsa vuorille. Paimen läksi tyttöjen perään ja unohti autonsa pariksi viikoksi ulkosalle. Tullessaan takaisin paimen huomasi autonsa olevan homeen peitossa. Katseltuaan aikansa autoaan, paimen totesi sen erinomaiseksi, ja siitä lähtien ranskalaiset autot ovat aina olleet homeessa. Onko kaikkien ranskalaisten autojen mallina toiminut vanha lenkkitossu? Osta hyvä huoltosopimus, saat auton kaupan päälle. Leijonan sukua, mutta naukuu kuin kissa. Pösö mainosti testimenestystään lauseella: "parasta kyytiä", vaikka koko testin tarkoitus oli vain: "Edistää myyntiä". "
Sukulaisillani on ollut Peugeotteja mutta niissä ei ollut pahemmin mitään merkittäviä vikoja.
Sukulaisillani on ollut:
Peugeot 405 MI16
Peugeot 405
Peugeot 406 2,0
Peugeot 406
Citroenit ovat vikaisia autoja, "viattomasta" Citroenista en ole kuullutkaan...
kyllä 405 sarjassa taitaa olla ne kaikki maholliset lastentaudit.. no ei nyt ihan kaikki.. heh ..
Naapurin uutena ostettu 206 ollut vähän väliä pajalla vikojen takia.
Minkähänlaisista vioista on kysymys?
Eipä ne viat ranskalaisten yksinoikeuksia ole. Minulla on "laadukas" saksalainen, jonka kanssa sain käydä pajalla 12 kertaa ensimmäisen puolen vuoden aikana (suurin osa käynneistä oli huollon aiheuttamaan haluttomuutta/kyvyttömyyttä hoitaa asiat kuntoon mutta kuitenkin). Ja nyt kun pitäisi viedä auto huoltoon, niin takuukorjauslistalla on 8 asiaa.
En muista tarkkaan; Jotain alustan ja moottorin osia olivat.
Joo ei oo ranskalaisten yksinoikeus.
Mikä on tuo "laadukas" saksalainen ?
Japsit taitaa olla keskimäärin luotettavimpia.
VW Polo -03. Nyttemmin 21 tkm ajettuna huolto edessä longlife-huolloista huolimatta, kynnyslistojen muoviosissa on väsymiä, vaihdekepin suojanahka on kohta kulunut puhki yhdestä kohtaa, oikea eturipustus kolisee, kuskin ikkuna natisee jne. Minulle on sattunut varmaan joku Montag-edition
Kuitenkin paskinta on ollut osaamaton/haluton huolto, joka juoksuttaa asiakasta. Jos nyt seuraavassa huollossa hommien tekemisessä kakistellaan, merkki menee vaihtoon. Minulla ei ole aikaa tapella ja juoksuttaa autoa pajalla koko ajan.
Sääli sinänsä, kun auto muuten olisi oikein hyvä. Mielestäni pikkuautoluokan parasta suunnittelua mutta pilattu ontuvalla toteutuksella sekä epäpätevillä huoltopalveluilla. pääkaupunkiseudulla.
On varmaan aika paljon paikasta kiinni, vie johonkin toiseen merkkihuoltoon, jos yhdessä ovat haluttomia pistämään autoa kasaan...
Aika pieniä nuo kyllä on.. Itse en tuollaisten takia vielä autonvaihtoa lähtisi harkitsemaan. Tottakai joku nitinä uudessa autossa harmittaa, mutta kyllä ne muutkin uudet autot välillä nitisee, rapisee tai paukkuu ihan liikaa suhteessa siihen, että kyseessä on uusi laitos. Itselläni vähän vaihtelee, riippuu äänen laadusta. Joku ärsyttävä rapina keskikonsolista kyllä pani edellisessä autossa hermostuttamaan, mutta nykyään kun ei näytä nitisevän kuin kuskin penkki silloin tällöin ei tunnu yhtään haittaavan...
Ajotyylistäkin on kiinni... eräseen Supraan on kolme kertaa vaihdettu konetta. Eikä sen kanssa ole edes paljon ajettu. Oikeastaan auton pitäisikin kestää rääkkiä...
Riippuu mielestäni autosta. Jos siinä on iso moottori ja urheilulliset ominaisuudet, täytyy se myös suunnitella kestämään urheilullisen ajon tuomat rasitteet. Mitään perus-pikkuautoa SDI koneella ei suunnitella ratakäyttöön, joten jos sen sinne vie, on varmasti ainakin jarrut vaihtokunnossa kunnon rasituksen jälkeen (tehot ainakin häviää nopeasti kun jarrut alkavat savuamaan). Tehokkaimmissa autoissa on yleensä ihan näin esimerkkinä kestävemmät jarruosat ja alusta, joka on suunniteltu kestämään kovaa vääntöä... Kovimmissa peleissä on mm. keraamiset jarrut, jotka loistaa punaisena tyylikkäästi kovassa jarrutuksessa. Myös moottorin jäähdytys täytyy olla tavallista tehokkaampaa. Esim. oman autoni normaali käyntilämpötila on vain 70 astetta ja talvella jopa alle tämän. Mittarin keskivaiheille 90 asteeseen päästään yleensä vain ratakäytössä tai kuumina hellepäivinä konetta stressaamalla. Tällöin myös flekti pärähtää käyntiin...
Ainakin kone pitäisi kestää kun pienempiä koneita joskus joutuu vähän rääkkäämään että ne lähtisivät johonkin. Ylämäissä, ohituksissa ym.
Tämäkin on totta, vai mistä johtuu, että 1.2 litraisella moottorilla varustettuja autoja ei kovin paljon ajettuina juuri näy... Onhan se täysin eri asia ajaa aina talla pohjassa, että auto kulkisi johonkin tai ajaa autolla, jossa on suuri moottori joten ei tartte käyttää kuin pienen osan reservistä. Tästä on kyllä keskusteltu aiemminkin toisessa topicissa, joten ei eksytä kauemmaksi aiheesta. Isot moottorit taas kuluttavat enemmän polttoainetta, niissä on kovemmat vakuutusmaksut ja ostaessakin ne maksavat paljon enemmän joten kyse on vain siitä mitä arvostaa ja mitä tarvitsee. Kaupungin pieniin työmatkasiirtymisiin ei edes kannattaisi ostaa autoa, kulkee vaikka moposkootterilla tms...
EDIT: Mopon moottorille on muuten ihme jos kestää 30tkm... Aikoinaan oman Skootterin kone alkoi olemaan varsin väljä jo 15 tonnin kohdalla. Mutta jos palataan vielä tuohon ranskalaseen laatuun, niin eräs tuttava kyllä on, joka on vuosikymmenet ajanut ranskalaisella ja ollut tyytyväinen. On se varmaan pitkälti myös käytöstä kiinni, miten auto kestää. Ehkä Peugeotilla ja Citroenilla vain on taipumus sairastua saksalaisia helpommin. Kaikki varmaan tuntevat peugeotin pyöränlaakerit jotka ei tunnetusti käyttöä kestä. Peugeotit on myös asentajien painajaisia. Kaverikin jutteli, että lähtee suurinpiirtein karkuun kun pajalle tulee huoltoon ranskalainen.
Isompia koneita ei tarvitse rääkätä. Paitsi jos on RX-8 superkierroskone, jonka kanssa ajaa rata-ajoa.
Näin muuten videopätkän RX-7:sta, joka poltti pitkään kumia ja leikkasi kiinni tai jotain sinnepäin...
Näin muuten videopätkän RX-7:sta, joka poltti pitkään kumia ja leikkasi kiinni tai jotain sinnepäin...
Nyt kaikki ottamaan tuolta oppia, jos haluaa autojaan hajottaa:
http://koti.mbnet.fi/maajussi
Joskus aikoinaan kun noi sivut avattiin, tuli naurettua noita juttuja. Nyt kun tuo muistui mieleen, näytti aika pentujen touhulta
Aika pieniä nuo kyllä on.. Itse en tuollaisten takia vielä autonvaihtoa lähtisi harkitsemaan. Tottakai joku nitinä uudessa autossa harmittaa, mutta kyllä ne muutkin uudet autot välillä nitisee, rapisee tai paukkuu ihan liikaa suhteessa siihen, että kyseessä on uusi laitos. Itselläni vähän vaihtelee, riippuu äänen laadusta. Joku ärsyttävä rapina keskikonsolista kyllä pani edellisessä autossa hermostuttamaan, mutta nykyään kun ei näytä nitisevän kuin kuskin penkki silloin tällöin ei tunnu yhtään haittaavan...
No täällä pääkaupunkiseudulla on ollut aika huono tarjonta VW-huolloille. Nyt Stockmann sai lähteä Herttoniemestä mutta sama henkilökunta jatkaa uudella nimellä. Ei lupaavaa mutta katsotaan onko jokin muuttunut. Ja juuri Metro Auto avasi yhden VW huollon, joten sitäkin voisi kokeilla.
Kyllä se aika h.lvetillistä on, jos asiakas joutuu tekemään reklamaation, että viat korjattaisiin. Ja asioimaan huollossa 12-14 kertaa puolen vuoden aikana. Kerran tuli melkein epätoivoinen olo, kun autoa huollosta haettaessa kun tiesi, että sovittuja huolto-/kokeilutoimenpiteitä ei oltu tehty ja se mitä oli tehty, oli tehty väärin (jonka sain huomata itse ilman, että siitä olisi edes mainittu minulle). Ja sitten vielä se autotalon johtajan asenne.
Vaikka viat ovat ja ovat myös olleet suht pieniä, ne ärsyttävät, varsinkin kun niitä on useita. Auto ei käytännössä ole ollut hetkeäkään ns. uudenveroisessa kunnossa vaikka olen sen uutena ostanut. Minua se harmittaa mutta ehkä Niki Karia ei?
(Auton vaihto on mielessä siksi, että tarvitsisin lisää tilaa. Mutta kyllä tuo huollon hampaattomuus pistää miettimään, että miten käy sitten jos/kun vakavampia ongelmia ilmenee)
No en ehkä ole samanlaisessa tilanteessa, mutta pystyn kyllä kuvittelemaan, kuinka paljon tuo harmittaa. Tarkoitin vaan, että jos pääkaupunkiseudulla on toinenkin VW huolto, niin vie sinne. Luulin, että ajattelit autonvaihtoa vain sen takia, että sait huonoa palvelua. Minä olen aina äänestänyt jaloillani, mutta se ei ole koskaan vaikuttanut autovalintoihini.
Pienet asiat osaavat kyllä harmittaa, varsinkin jos niitä ei saada kuntoon. Takuu tietysti korvaa noita käyntejä, mutta se ei ole ratkaisu ongelmaan, sillä v*tutus kasvaa aina kun joutuu viemään autoa huoltoon ja hakemaan sitä. Kun viimeksi tein autokauppoja, oli autoni yhteensä pari viikkoa huollossa. Välillä sain sen pois, mutta taas seuraavana päivänä takaisin kun vieläkään ei kaikki ollut kunnossa. Siinä sitten tuli reissattua erilaisilla romuilla joita myyjä vaihtoautohallin perältä löysi... Eli tiedän kyllä miltä se tuntuu...
EDIT: On muuten vielä varmaan niinkin, että esim. kitinät ja natinat on sellaisia, ettei niille tunnu huolto aina ratkaisua keksivän, koska kyseessä ei ole oikea "vika". Nitinää ei pysty mittaamaan eikä tarkkaa syytä aina määrittämään. Kyllä usein kokeillaan kaikenlaisia silikonihoitoja yms. mutta ne eivät aina ole ratkaisu asiaan. Puhuit huollon hampaattomuudesta, mutta jos jotain "isompaa" hajoaa, niin huollon kannalta ne työt ovat yleensä helpompia, koska jokin osa vain vaihdetaan ja auto on taas kunnossa. Tässä tapauksessa homma ei ole näin simppeli... Tietysti esim. tuo nupin kuluma pitäisi hoitaa ihan simppelillä vaihtotyöllä, samoin tuo ripustushomma pitäisi pystyä korjaamaan... mutta tosiaan tuo ikkunoiden natina voi olla sellainen, etteivät ehkä koskaan keksi miten tuon saisi täysin eliminoitua.
Viimeisen korjaamokäyntini yhteydessä kuulin hyvän jutun eräästä Relault Lagunan omistajasta, joka oli jäänyt jumiin oman autonsa sisään avaimien kanssa. Ovet eivät suostuneet aukeamaan eikä auto startannut. Siinä oli omistaja soitellut kännykällä apua marketin pihassa jumissa oman autonsa sisällä. Auton ovet avattiin lievää väkivaltaa käyttäen ja alle 10 000 km ajettu auto lähti kohti ranskaa "tutkimuksiin". Olen myös kuullut, että samaisen merkin elektroniikkaa on revitty irti kun on kyllästytty jatkuviin korjaamokäynteihin. Että ei kun lisävarusteita ruksaamaan. En nyt viitsi kehua omaa Ford Escortiani sillä kyllä siinäkin on riesaa riittänyt eikä huollon palvelualttiuttakaan pääse liikoja kehumaan. (Fix Or Repair Dayly = FORD)
Peugeot 307 oli kestotestissä melko luotettava auto. Citroen C3:ssa oli paljon kaikkea pientä muttei mitään vakavaa.
"Kestotesti" on Tuulilasi- lehden 30 000 km testin tuotemerkki. Peugeot 307 ei Tuulilasin kestotestissä todellakaan esiintynyt luotettavuusmielessä edukseen. TM käyttää TM-käyttötesti -nimeä 60 000 km testistään.
Se oli Tekniikan Maailman 60000 kilometrin testissä muistaakseni. Katselin vähän vanhempia Tekniikan Maailmoja. Tai no ei kovinkaan vanhoja...