1000 PAKETTIA AAMUPUUROA VAI UUSI VASTUS?

6 kommenttia

Tein tänään kaksi ostosta; paketti aamupuurohiutaleita á 0,59€ ja mittausvastuksen varaosana autooni á 557€.

Rupesin pohtimaan, että olisiko taloudellisempaa ostaa sellainen uusi auto, joka ei sisällä hienoja elektronisia säätövastuksia. Onkohan sellaisia ylipäätään enää saatavana? Lada? Turkin Renault?

Nyt jos ajatellaan, että autoni on kuluttanut "hienosti säädettynä" keskimäärin 9,5 l bensaa satasella. Ehdin ajella 140tkm, kunnes tuo vastus sanoi sopimuksen irti -jona aikana bensarahaa meni 13 300€ (jos litra=1€).

Jos taas moottoria säädettäisiin vanhanaikaisella kaasarilla olisi keskikulutus vähintään 10,5l/100km ja kulut 14 700€. Erotus 1 400€.

Nyt siis tuntuisi, että 1400€ - 557€ = 843€ SÄÄSTÖÄ, vaikka kallis osa menikin vaihtoon.

Siis kannattaako kuitenkin hankkia seuraavaksikin kulkupeliksi viimeisimmällä elektroniikalla nuukaksi säädetty auto?

Vai ostaisnko kuitenkin 1000 pakettia aamupuurohiutaleita ja kaasariauton...


:innocent: :innocent: :innocent:

  
  • Pitääkö siitä nyt joka osiossa itkua vääntää?

      
  • Mistä kenkä puristaa, Lario?

      
  • Joihinkin tuo osa maksaa alkuperäisenä merkkiliikkeessä reilun satasen ja sen osaa vaihtaa varaosamyyjäkin, siis jos ei itse viitsi! :sunglasses:
    Aikaa menee alle 10min! :smile:

      
  • Ihan mielenkiinnosta kysyn tarkemmin; mikä/minkä mittausvastus ja mikä auto?

      
  • Tapio Taula: "Rupesin pohtimaan, että olisiko taloudellisempaa ostaa sellainen uusi auto, joka ei sisällä hienoja elektronisia säätövastuksia. Onkohan sellaisia ylipäätään enää saatavana? Lada? Turkin Renault?"

    Ruotsista voit hakea vaikka Dacian tai Intiasta varmaan vielä yksinkertaisemman mallin, mutta silloin rajaat ajatuksesi aika kapeaksi ja itsekeskeiseksi.

    Pietarissa on huomattu, että jätevesien päästäminen Suomenlahteen puhdistamattomina on halvempaa kuin niiden puhdistaminen. Muualta tulleet paineet kuitenkin pakottivat kaupungin rakentamaan putsarin.

    Jos lasketaan, paljonko kustannuksia aiheutuu todellisuudessa toimivankin Volvon päästöistä, ei yksi 557 euron hintainen anturi siinä paljon paina. Niitä kustannuksia vain ei kukaan kerää eikä haittoja poista. Ne varastoidaan takapihalle.

      
  • Esim. Voortin MAF ja muutkin anturit on hinnaltaan yleensä vähän yli satasen, siis lähes kaikki, osa kyllä alle! Samaa konsernia kuitenkin! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit