Mainitse muutama museoikäinen auto, jonka haluaisit omaan talliisi.
Omat suosikit:
Alfa Romeo Montreal
Alfa Romeo 2000 GTV
Porsche 911 v. 74 asti
BMW 3.0 CSI/CSL
Fiat Dino
Maserati Merak
Audi Quattro sport
Lisäksi tietysti vielä Ferrarit sun muut, mutta nuo ois vielä ihan realistisia unelmia.
Paljasta oma unelma harrasteautosi.
2. Olisipa edes se talli ...
Kiitos vain, mutta en halua talliini yli neljää vuotta vanhaa autoa, en ole romunkeräilijä.
1.Ferrari Testarossa
2.Porsche 911, kaikki käy
3.AC Cobra
Myönnetään että tuli väärälle osastolle .
Voi siirtää parempaan osastoon.
On kyllä kumma jos automies ei ole kiinnostunut mistään yli neljä vuotta vanhasta autosta. Itsellä riittää kyllä kiinnostusta, niin vanhoihin klassikoihin kuin uusiinkin autoihin. Niinhän se on että toinen näkee 30 vuotta vanhan auton aina romuna ja epäkäytännöllisyyden huipentumana ja toinen osaa arvostaa historiaa ja autojen kehityksen eri vaiheita.
Jos jossitellaan, niin Mercedes 500 SL Gullwing (lokinsiipi).
Maanläheisemmin odotan kun jokin sopivan tuntuinen "kohde" osuu silmiini ja siinä tulee se oikea "fiilis", että tämä on nyt "mun juttu".
Muskelijenkit eivät taida olla enää ajankohtaisia minulle. V8 saa toki olla, mikä sitten liekin, saa olla -30 -40 -50 luvun mobiili.
Mercedes Bentz 600 (harvinainen jahaluttu)
Kaikki etumoottoriset Ferrarit (samat perustelut)
Lamborghini LM 2002 (se maastoneliveto,aika tyly näky luonnossa)
-Taitaa löytyä myös Keke Rosbergin tallista, jonka syntymäpäiviä vietettiin näemmä oikein liputuksin 6.12.
Sitten vielä 4.Puoliklassikko Jehle -80 luvun mallit
5.Nissan 240Z
Tallissa seisoo rakas caprini jolle haluaisin kaveriksi e-afrikassa valmistetun capri tai granada peranan. Norjassa oli yksi granada perana myynnissä mutta en kerennyt sitä kiireiltäni hankkia
Jaguar Mk II 3.4 tahi 3.8, need I say more?
Voisin kuvitella olevani oikeasti tilaisuudessa klassikkoauton harrastamiseen joskus parinkymmenen vuoden päästä ja tuolloiseksi harrasteautokseni nykyihastukseni 300 C Hemin, sikäli kun ihastus osoittautuu laadultaan kestäväksi.
Muutama merkittävä, mikä tulee mieleen:
Mercedes-Benz 300 SEL 6,3
Mercedes-Benz 450 SEL 6,9
Dodge Challenger
Maserati Quattroporte III
Aston Martin DBS V8
Kaikkia suosikkeja yhdistää massiivinen olemus ja mielestäni erittäin onnistunut muotoilu. Noh, klassisessa mielessä kovin kauniiksihan ei esim. Maseratia voi sanoa mutta 70 -luvun mahtipontinen ote tekee siitä niin pornon.
Kenties Aston Martinit kelpaisi, samoin vanha Mustang 60-luvulta mahtuu talliin. Amazon-Volvo, kyllä ja sitten T-mallin Ford sekä ensimmäisen valmistusvuoden 911.
[quote title="16.12.2004 klo 08:36 ysiviis kirjoitti"]
Dodge Challenger
Mikä vuosimalli erityisesti? Kun nuo hieman "uudemmat" mallit ovat hieman tylsempiä...
Dodge Challenger
Mikä vuosimalli erityisesti? Kun nuo hieman "uudemmat" mallit ovat hieman tylsempiä...
No, sinähän annoitkin jo vastauksen itsellesi...
http://ultra.cto.us.edu.pl/pub/Multimedia/Pictures/Cars/Dodge/Challenger/VanishingPoint.jpg
No, sinähän annoitkin jo vastauksen itsellesi...
http://ultra.cto.us.edu.pl/pub/Multimedia/Pictures/Cars/Dodge/Challenger/VanishingPoint.jpg
Kiitos vastauksesta. Arvelinkin että se olisi tuollainen, miksei nykyään tehdä tuosta sellaista perinnettä kunnioittavaa uutta autoa?
Tuo oli paha juttu katsoa.
Myin loppukesästä, 16 v. minulla olleen -70 440 R/T SixPack:in.
Valkoinen, musta katto, mustat SuperBee kylkiraidat, sierainpelti ja originaali shakerscoop, originaali takaspoileri ym. originalit tykki-tilpehöörit.
Myin loppukesästä, 16 v. minulla olleen -70 440 R/T SixPack:in.
Valkoinen, musta katto, mustat SuperBee kylkiraidat, sierainpelti ja originaali shakerscoop, originaali takaspoileri ym. originalit tykki-tilpehöörit.
Tuo on niin auto jenkki ja noilla kaikilla ns. "herkuilla". Tuosta siis tulee lempinimesikin...
Myin loppukesästä, 16 v. minulla olleen -70 440 R/T SixPack:in.
Valkoinen, musta katto, mustat SuperBee kylkiraidat, sierainpelti ja originaali shakerscoop, originaali takaspoileri ym. originalit tykki-tilpehöörit.
Taisit joskus aiemminkin tästä mainita. Oliko vielä niin, että yksilö meni kaukomaille vierahille...?
Tarkoitus ei ollut vääntää veistä haavassa vaikka ymmärränkin kivut...
Kyllähän tuo Challenger kuuluu muskelijenkkien ylimpään kastiin.
Sixpackissahan kolme kaksikurkkuista kaasutinta (korjatkaa jos olen väärässä), oliko noiden kanssa ongelmia esim. säätöjen kanssa?
On kumma kun monessa tehokkaassakin jenkki V-8:ssa käytetään vain yhtä isoa kaasutinta, kun taas esim. Lamborghinin V-12:ssa oli kuusi tupla weberiä.
Minä köyhänä poikana en osaa edes unelmoida superautoista, ne ovat jotain, joista olen lukenut ja nähnyt kuvia, mutta en ole oikein varma onko niitä oikeasti edes olemassa.
Olisin onneni huipulla jos saisin jonkun hyvässä alkuperäiskunnossa olevan 70-luvun tai 80-luvun alun saksalaisen laatuauton. Mieleen tulee w123- ja w116 -koppaiset Mersut ja e12 ja e23 -malliset Bemarit. Eli siis autoja ajalta, jolloin Kettu oli vielä vanha, eikä Wirtschaftswunder ollut vielä pelkkää historian havinaa.
Hätätapauksessa kävisi myös ysisatanen Saab tai vaikka Volvo 244 GLE. Ehkä myös jokin 70-luvun Cadillac tai Lincoln, jotka ovat mahtailevassa mauttomuudessaan jopa tyylikkäitä.
Sixpackissahan kolme kaksikurkkuista kaasutinta (korjatkaa jos olen väärässä), oliko noiden kanssa ongelmia esim. säätöjen kanssa?
Tuomakselle: Siitä se SixPack tulee jolla aikoinaan kirjauduin tänne palstalle, jotain piti keksiä, ja kun on ollut Plymouth Satellite GTX 440 SixPack:illa, olen "piireissä" saanut aikaa siten lempinimen SixPack+omanimi.
Ysiviis: Wokkipannumaahan Challenger matkasi! En olisi uskonut ennenkuin näin. Fakta se vain on. Sain erittäin hyvän hinnan autosta, silti kirpaisi luopua siitä. Olin jo monta kertaa perumassa asiaa, mutta...? ehkä kaikki pillerit ei tullut otettua, mene ja tiedä. Tuo Challenger on niin härskin näköinen vaikka se seisoo paikallaankin, että oksat pois, ja soundi + fiilis ajaessa, sitä en ole missään toisessa autossa vielä kokenut, alkukantainen raivo pääsee valloilleen, repii ilmaa, raastaa, repii asfalttia kun antaa hanaa...
Kukas nyt säätöjä kysyi? No, kun säädöt ovat kerran kohdallaan, eli mekaaninen yhteys 3 kpl 2-kurkkuista kaasuttimien välillä, aukeaa jokainen yhtälailla oikein ja toimivasti siististi, eikä ne säädöt siitä muutu. Lienee enemmän sellainen kuultu "eräiden tietävien" kautta juttu jotka oikeastaan eivät tiedä asiasta. Monen harrasteauton omistaminen on ollut opettavaista. Kun itse ottaa asioista selvää, saa yleensä hyvää faktatietoa, oppii erottamaan väärät ja oikeat tiedot. Pahin on yleensä lähipiiri, kaveriporukka, jotka hyvää tarkoittaen neuvovat ja kertovat mitä sattuu, ovat kuulleet tai lukeneet. On aivan eri ruuvata itse ja tehdä kuten on aikonutkin ja asian miettinyt valmiiksi, päinvastoin kuin sivustakatsoja neuvoo. No joo, voisin kirjoittaa vaikka kirjan näistä kaikista lukemattomista asioista, vaiheista, tähän ne eivät mahdu.
Listataanpas tähän omia suosikkeja: Honda NSX-R, Mazda 626, Mazda RX-7, Nissan Bluebird, Mercedes-Benz W123 & W124, Ferrari F40 sekä Toyota Supra. Siinähän niitä olikin
Unelmaklassikkoni olisi sellainen auto, jolla saisi kesäisellä bulevardilla ihmiset hymyilemään. Vaikkapa Fiat Multipla tai Citroen Ami, miksei neliveto-Mossekin...
Samaan tapaan kuin Hauestajallakin, olisi oma unelmaklassikkoni Alfa Romeo Montreal. Siinä olisi ainakin hieman "haastetta", suomesta niitä löytyy vain yksi yksilö... Livenä olen italotapahtumassa nähnyt ja teki kyllä vaikutuksen...
Luin autokirjasta että niitä olisi maailamassa jäljellä vain muutatma tuhat yksilö.
On kait niitä Montrealeja ainakin kaksi.
. Mobilistin numerossa 5/2004 esittelyssä ollut vihreä ja seuraavassa numerossa myynnissä ollut oranssi yksilö.
Tekniikkahan montrealissa on aikalaisekseen todella hienoa. 2,6 litrainen V-8 neljällä nokka-akselilla, mekaaninen ruisku ja kuivasumppuvoitelu (n. 12 litraa öljyä!). Tehoa löytyy 200 hv/6500 rpm. Mobilistin mukaan valmistusmäärä vuosina 1970-1977 on 3925 kpl.
Edit: Arefin listoilta löytyy näköjään kolmaskin musta yksilö.
www.aref.fi
www.alfamontreal.info
Mulle kävis ihan hyvin vaikka datsun/nissan skyline gt-r KPGC10 -71
http://www.jbskyline.net/C10/GTR/
Jaguar V-12 E-tyyppi http://www.classic-motor-cars.co.uk/newsetypeV12.htm
...kuka ajaa punasella jaguaarilla... jee jee Jerry Gotton !!
. Mobilistin numerossa 5/2004 esittelyssä ollut vihreä ja seuraavassa numerossa myynnissä ollut oranssi yksilö.
Vihreä Montreal näkyi -70 luvulla Helsingin Munkkiniemessä jossa silloin nuorena kollina tein ympäristön rauhattomaksi kunnostamallani Ford Custom v. 1950. Fred Geitel:n -63? hopeanvärinen Ferrari näkyi myös silloin tällöin kadunvarressa. Kuten Olavi Virran entinen Ford Crown Victoria -57 vihreällä lasikatolla.
Citroen SM - ja tallista se löytyykin jo. Kyllähän niitä muitakin haaveita on, Stingray tai jopa vanha 60 luvun Mustangi. Ja jostain ihmeen syystä vanha Rollsi vois olla aika krähee...
Jossain väitettiin että Montrealeja olisi valmistettu n.4000 kappaletta. Vai mahtaakohan se tarkoittaa jotain tiettyä konevaihtoehtoa...?