Eräs ero suomalaisen ja brittiläisen autolehdistön välillä on se, että meillä pyritään diplomaattisiin sanakäänteisiin autoja kuvattaessa. Britanniassa taas englantilainen huumori tuottaa rajuakin tekstiä, jota automyyjät eivät varmasti siteeraa mainoksissaan. Ohessa muutama esimerkki Car-lehdestä:
ALFA-ROMEO 166
PUOLESTA Ei tule heti samanlaista vastaan
VASTAAN Ja siihen on syynsä..
PÄHKINÄNKUORESSA Vain italointoilijoille
AUDI A3
PUOLESTA Näyttää hyvältä, arvo säilyy
VASTAAN Golfin tekniikka
PÄHKINÄNKUORESSA Volkkari snobeille
BMW 5-sarja
PUOLESTA Yhä paras
VASTAAN Parempaa odotettiin
PÄHKINÄNKUORESSA Mihin on hohto kadonnut?
CHRYSLER NEON
PUOLESTA Ei tule mieleen
VASTAAN Kaikki mitä tulee mieleen
PÄHKINÄNKUORESSA Älä edes ajattele..
CHRYSLER PT CRUISER
PUOLESTA Se on erilainen
VASTAAN Se on erilainen
PÄHKINÄNKUORESSA Vitsi on jo kulunut
CHRYSLER VOYAGER
PUOLESTA Kasvojenkohotuksen saanut mukitelinekuningas
VASTAAN Juoma läikkyy kurveissa
PÄHKINÄNKUORESSA Syntyvyydensäännöstelyssä olisi enemmän järkeä
CITROEN BERLINGO
PUOLESTA Käytännöllinen
VASTAAN Mutta sehän onkin paku
PÄHKINÄNKUORESSA No, jos sinulla ei ole varaa autoon, miksei..
DAEWOO TACUMA
PUOLESTA Käytännöllinen
VASTAAN Muotoillut Stevie Wonder
PÄHKINÄNKUORESSA Ei visiota
DAEWOO KALOS
PUOLESTA Ei hullumman näköinen
VASTAAN Daewooksi
PÄHKINÄNKUORESSA Se on kuitenkin Daewoo
DAIHATSU CUORE
PUOLESTA Edullinen japanilainen auto
VASTAAN Tehty riisipaperista
PÄHKINÄNKUORESSA Automaailman origami
DAIHATSU SIRION
PUOLESTA Hyvä ajaa, sporttiversio
VASTAAN Näyttää kuolleelta sammakolta
PÄHKINÄNKUORESSA Outo mutta hauska
DAIHATSU FOURTRAK
PUOLESTA Maajussit tykkää näistä
VASTAAN Maajussit tykkää näistä
PÄHKINÄNKUORESSA Maajussit tykkää näistä
FIAT STILO
PUOLESTA Paljon varusteita
VASTAAN Olisivat keskittyneet autoon varusteiden sijaan
PÄHKINÄNKUORESSA Fiat pystyy parempaankin
FIAT DOBLO
PUOLESTA Uudistunut, tilava
VASTAAN Yhä hyvin, hyvin ruma
PÄHKINÄNKUORESSA Ainakaan et näe sen rumuutta kun ajat sillä
FORD FUSION
PUOLESTA Hiukan korkeampi kuin Fiesta
VASTAAN Juuri niin
PÄHKINÄNKUORESSA Mitä niiden päässä liikkui?
JAGUAR X-TYPE ESTATE
PUOLESTA Parempi kuin sedan
VASTAAN Mutta näyttää Volvolta
PÄHKINÄNKUORESSA Koulukyytiapuväline
KIA SHUMA
PUOLESTA Takuu
VASTAAN Kaikki muu
PÄHKINÄNKUORESSA Hirveä
KIA MAGENTIS
PUOLESTA Suuri
VASTAAN Niin on arvonalennuskin
PÄHKINÄNKUORESSA Onko korealaisilla joku Cadillac-pakkomielle?
ROVER 45
PUOLESTA Uudistunut ulkonäkö, enemmän varusteita
VASTAAN Silti hirveä
PÄHKINÄNKUORESSA Britannian toiseksi huonoin auto
MITSUBISHI CARISMA
PUOLESTA Kierrätettävä
VASTAAN Täydellisen kauhea
PÄHKINÄNKUORESSA Mitsubishin häpeätahra
MITSUBISHI SHOGUN SPORT (PAJERO SPORT)
PUOLESTA Vetoautona
VASTAAN Äänekäs, karkea, perustuu pick-upiin
PÄHKINÄNKUORESSA Ei kuulu tänne
NISSAN TERRANO
PUOLESTA Hyvä mudassa
VASTAAN Kauhea kaikessa muussa
PÄHKINÄNKUORESSA Britannian huonoin auto
PERODUA KELISA
PUOLESTA Kestävä
VASTAAN Täydellisen mielenkiinnoton
PÄHKINÄNKUORESSA 0/10
PERODUA KENARI
PUOLESTA (Hiljaisuus)
VASTAAN Läpeensä hirveä
PÄHKINÄNKUORESSA Ei edes vaatimattoman hintansa arvoinen
PEUGEOT 607
PUOLESTA Se on iso
VASTAAN Se on ranskalainen
PÄHKINÄNKUORESSA Milloin ne oppivat?
PEUGEOT 807
PUOLESTA Sisään mahtuu koko perhe
VASTAAN Joka ei tahdo tulla nähdyksi siinä
PÄHKINÄNKUORESSA Se on linja-auto
PORSCHE CAYENNE
PUOLESTA Siinä on Porschen merkki
VASTAAN Bensaa nielevä hyökkäysvaunu
PÄHKINÄNKUORESSA Täydellisen järjetön laite
RENAULT VEL SATIS
PUOLESTA Iso. Hyvin suunniteltu matkustamo
VASTAAN Ruma, epämukava ja kehno ajaa
PÄHKINÄNKUORESSA Näitä tehdään vain siksi että ranskalaisia ministereitä pitää kuljettaa jollakin
SEAT AROSA
PUOLESTA Ääni on kuin seksilelussa
VASTAAN Tärisee kuin seksilelu
PÄHKINÄNKUORESSA Vältä 1-litraista
SUZUKI SWIFT
PUOLESTA Hyvin vähän
VASTAAN Kaikki muu
PÄHKINÄNKUORESSA Ei vastusta ainoallekaan kilpailijalle
SUZUKI WAGON R
PUOLESTA Käytännöllinen
VASTAAN Typerä
PÄHKINÄNKUORESSA Ei, jos sinulla on lainkaan itsekunnioitusta
TOYOTA LAND CRUISER AMAZON
PUOLESTA Iso, iso, iso
VASTAAN Aivan liian iso
PÄHKINÄNKUORESSA Riippuu, miten suhtaudut isoon
OPEL AGILA
PUOLESTA Pääntilaa löytyy
VASTAAN Näyttää hyvin tyhmältä
PÄHKINÄNKUORESSA Helppo ymmärtää miksi se ei myy
OPEL SIGNUM
PUOLESTA Kukaan ei tee mitään samanlaista
VASTAAN Ja ymmärrämme miksi
PÄHKINÄNKUORESSA Hei, nehän vain kuivaharjoittelivat tällä uuden Astran muotoa
OPEL FRONTERA
PUOLESTA Muisto Jurakaudelta
VASTAAN Fossiloitunut
PÄHKINÄNKUORESSA Paras antaa sen hautautua mannerlaatan alle
VOLKSWAGEN TOUAREG
PUOLESTA Kehitetty Porschen kanssa, maailman vahvin dieselkone
VASTAAN 85 000 Volkkarista??
PÄHKINÄNKUORESSA Tahtoo olla kukkulan kuningas
VOLKSWAGEN PHAETON
PUOLESTA Hi-tech-luksusta
VASTAAN 115 000 Volkkarista????
PÄHKINÄNKUORESSA Insinööritaitoa, insinööritaitoa, insinööritaitoa
VOLKSWAGEN TOURAN
PUOLESTA Perustuu Golfiin
VASTAAN Ne unohtivat muotoilla sen
PÄHKINÄNKUORESSA Käytännöllinen, mutta Picasso ja Scenic tarjoavat rahalla enemmän
VOLVO V70
PUOLESTA Iso, turvallinen ja volvomainen
VASTAAN Toiset Volvo-kuskit
PÄHKINÄNKUORESSA Paras Volvo luokassaan
Kehutaanko lehdessä yhtään autoa?
On muuten niin hauskasti perusteltu muutamia autoja, että tuota tyyliä pitäisi alkaa kopioimaan...
Periaatteessa ehdottomia väitteitä ei kannattaisi esittää autoista. Voi muuten saada sen käsityksen, ettei kirjoittajalla ole kovin laajaa näkemystä asiaan. En esimerkiksi ymmärrä, miksi syntyvyyden säännöstely olisi välttämättä viisampaa kuin luoda suurperhe ja hankkia tila-auto. Eikö Euroopassa ikäjakauman vinoutuminen syntyvyyden vähenemisen takia ole nimenomaan ongelma?
Ehkä osa noista argumenteista, joita tuossa on mainittu, ovat varsin merkillisiä, mutta osa mielestäni varsin hauskoja, eikä niitä ehkä pidäkään ottaa niin kirjaimellisen vakavasti...
Samaa letkeää tyyliä kuin Top Gearissa, kaikki autot haukutaan lyttyyn hyvällä maulla.
Ja kyllä ne kehuivatkin lukuisia autoja. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että melkeinpä kaikki ne, joita tuossa ei mainittu, kehuttiin. Toisaalta BMW 5:stakin "haukuttiin", mutta todettiin se samalla luokkansa parhaaksi...
Kyllähän Britanniassa arvostetaan Bemaria suunnattomasti, mutta 3-sarjan kohdallakin valiteltiin sitä, että kaikilla on niitä yksi. Mersu on myös kovassa kurssissa, mitä nyt sanoivat että Viano on typerä nimi.
Audia ja Volvoakin arvostetaan, mutta niiden ajo-ominaisuuksiin ei olla siellä koskaan tyytyväisiä. Sama pätee Saabiin. Jenkkiautoja halveksitaan sekä korealaisia halpa-autoja - Hyundai poikkeuksena, ainakin Coupe, joka on saanut suitsutusta.
Nissan on niiden mukaan noussut upeasti, kehuvat niin 350 Zetaa että Muranoakin ( tuleekohan sekin Suomeen? ). Muranosta eivät löytäneet muuta vikaa kuin sen, että vähän lisää rahaa tiskiin latomalla saisi saman konsernin valmistaman Infiniti FX:n.
Toyota kelpaa Car:ille, mutta valittavat tylsyyttä. Jos joku on kova sana Englannissa niin hot hatch-tyyppiset pikkuautot, joissa on tehoa. Niitä ne eivät lakkaa kehumasta. On Miniä, Focusta, Pösöä, Seatia, Toyotaa, Type-R:ää...
Joka tapauksessa on monesti hauska lukea noita juttuja. Vaikkei niitä ollakaan laadittu paskantärkeänä, ovat ne silti asiantuntevia. Suomessahan moni sikäläinen lehtijuttu olisi varmaan poikinut oikeusjutun...
PS: Nikille, sorry että taannoin sätin sinua.. ei se ollut pahalla, minullakin on taipumusta vähän englantilaistyyppiseen provokaatioon ja huonoon (?) huumoriin...
Minusta nuo olivat todella hienosti pelkistettyjä arvioita erittäin hauskassa paketissa. Haluasin TM:n ja Tuulilasin & Co. menevän tuohon suuntaa koeajo- ja esittelyjutuissaan. Vertailutesteissä totisempi faktalinja on paikallaan.
Useimmissa auton valintaan liittyvissä asioissa ei ole yhtä totuutta !!
Minäkin teen valintoja milestäni tiukasti faktojen pohjalta ja arvoanalyysejä käyttäen, mutta totuus (jota en myönnä) on että valitsen puhtaasti tunteella ja sydämmellä !!
PS: Nikille, sorry että taannoin sätin sinua.. ei se ollut pahalla, minullakin on taipumusta vähän englantilaistyyppiseen provokaatioon ja huonoon (?) huumoriin...
Eipä tuo mitään, en voi sanoa, ettenkö sitä olisi silloin tällöin kerjännytkin... Jotkut jutut on kyllä huonosti kirjoitettu sivustollani ja sen myönnän. Haukuit eurooppalaismieliseksi, laitoi äskettäin tuoreen Mazda3:n raportin, jossa yritin olla mahdollisimman objektiivinen. Niinkuin tässä topicissa sanoit, saisi kaikkien Suomalaiten lehtien yms. julkaisujen jutuissa olla enemmän huumoria ja olen täysin samaa mieltä. Olisi hienoa, jos tämä Englantilaisten tapa puhua asiaa ja heittää se samanaikaisesti vitsiksi pystyttäisiin "suomentamaan" niin sellaisella lehdellä olisi varmasti kova menekki. Kyllä itseasiassa joskus tulee jossain Turbossa, Tuulilasissa ja jopa Teknarissakin joku hauska kommentti vastaan, mutta turhan harvassa ne tuntuvat olevan...
Niinkuin Autofanaatikko tuossa kirjoitti, niin samalla tavalla itsekin ostan autoni täysin tunteella, vaikka sitä en usein myönnä. Aina täytyy ystäville, tuttaville ja kaikille muillekin järjellä perustella omaa valintaa... vaikka totuus on se, ettei järjen kanssa ole ollut mitään tekemistä autovalinnassa...
"Ehkä osa noista argumenteista, joita tuossa on mainittu, ovat varsin merkillisiä, mutta osa mielestäni varsin hauskoja, eikä niitä ehkä pidäkään ottaa niin kirjaimellisen vakavasti..."
Toivon edelleen, ettei TM ota mallia testeihinsä tyylistä, koska jos haluan kevyempää ja vähemmän vakavaa luettavaa, avaan päivän sanomalehden takasivun tai vaikkapa satunnaisen tarkkailijan palstan. En halua maksaa kolminumeroista summaa vuodessa ja saada vastineeksi kommentteja, että "tämä auto on totaalisen huono." Kuten autofanaatikko totesi, ei yhtä ainoata totuutta ole. Kuitenkaan en ymmärrä, miksi lehden eri testien pitäisi olla eri tyylisiä, kuten yllä ehdotetaan. Johdonmukainen asiallinen linja on mielestäni paras. Se tarjoaa eniten informaatiota lukijalle ja näin syntyy vähiten väärinkäsityksiä. Jopa paremmuusjärjestykseen laittamisen voisi lopettaa, koska nykyäänkin lehden ilmestymisen jälkeen alkaa usein vääntö vertailun oikeudenmukaisuudesta, mielestäni aivan turhaan. Mutta ehkä kansalle pitää tarjota sirkushuveja.
Anteeksi tällaisen tylsyyden puolustus, täällä on nyt +25, aurinko paistaa, olen tehnyt pitkiä päiviä ja kesälomat paloivat hiljattain...
Englantilaisissa kirjoituksissa juuri onkin mielestäni se hienous, että ne kirjoitetaan asiallisen letkeästi. Jos testissä sanotaan vaikka "tämä on maailman huonoin auto" voi siitä TM kielellä lukea, että "joltain ominaisuuksiltaan auto on kilpailijoitaan jäljessä".
Englantilaisilla on mukava tapa liioitella asioita. Kun siitä ottaa osan pois eikä lue testiä niin kirjaimellisesti, se on viihdyttävää lukemista. Joskus tulee ihan tuskainen olo lukiessa TM:ää, koska aihe on sinäänsä kiinnostava, mutta teksti on liian asiallinen ja sisältää liikaa informaatiota, jolloin sitä ei yksinkertaisesti jaksa lukea ja juuri sen takia tarvittaisiin vaihtoehtoja...
Sen on nähnyt hyvin esim. Top Gearissa. Jeremykin usein tarkoittaa jotain muuta mitä sanoo. Juuri sopiva kommentti jonkun vuoden takaa oli "Bad cars can be brilliant and here's an example". Eli haukutaan tuote, mutta sitten nostetaan sitä lopussa tunnesekoilulla ylöspäin... En usko että tuo ko. lehti tarkoittaa kirjaimellisesti sitä mitä nuo plussat ja miinukset sanovat vaan täytyy lukea ns. rivien välistä... Television kuvasta se on vain huomattavasti helpompaa kuin tekstistä, jossa ei näy ilmeet yms.
EDIT: Tällä siis tarkoitan juuri yksittäisten autojen testejä. Vertailuissa on oltava huomattavasti varovaisempia kommenttien kanssa. Paremmuusjärjestys on säilytettävä, koska miten muuten voisi maahantuojat kehua että "taas tuli testivoitto siitä ja siitä lehdestä!"
Periaatteessa pitäisi ottaa tiukemmat otteet. Kun ei aina ihan heti ymmärrä mitä ne tarkoittavat. Ainoastaan vertailussa näkee numeroarvosanoista kuinka huonoja tai hyviä onkaan.
Nuo ensimmäiset esimerkit olivat liian jyrkkiä ja osittain hassuja, ehkä tarkoituksella? Tai no tietysti...
On se vaikeeta jos ette itse ymmärrä autoista mitään.
Testit on suuntaa antavia ja testaajan mielipiteitä.
Testin pitää olla suuntaa-antava ei mitään "rasistisia" tai puolueellisia juttuja.