Aika hyvin sanottu Bmw:n 3-sarjasta

69 kommenttia
«13

Aika hyvin sanottu Canadian Driverin tuoreessa koeajossa 330xi:stä..

"Sometimes it's more difficult to stay at the top than it is to make it there in the first place. Just ask Paul Martin. BMW, on the other hand, makes it look like child's play.

BMW's decision to enter the sport-utility market with the X5, and more recently the X3, hasn't been welcomed by everybody, particularly those who take joy in driving a well-mannered vehicle. Thankfully, these concessions to market demand have not diluted the Bavarian maker's penchant for producing some of the best road-going sedans on the market.

Our case in point is the subject of this week's review, the BMW 330xi. BMW's 3-Series has long been the leader in the entry-luxury class.You don't need to take my word for it: check with any manufacturer with a car in this class and ask them whom they benchmarked when designing their product. Invariably, the answer will be BMW and their venerable 3.

Power from the 3.0 litre mill is rated at 225 at 5,900 rpm and 214 lb-ft of torque at 3,500 rpm. I should point out, though, that these are some of the strongest horses on the market - resulting in a power delivery that belies those seemingly tame figures in the midst of today's horsepower wars."

http://www.canadiandriver.com/articles/hl/04330xi.htm

[individual muokkasi tätä viestiä 09.07.2004 klo 11:53]
  
  • Ja sama suomenkielellä kiitos. Ei sillä etteikö englanti sujuisi, mutta kun kerran Suomessa ollaan ja vielä suomalaisella palstalla, niin mieluusti lukisin suomenkielellä.

      
  • Lainaus:
    09.07.2004 klo 11:58 J R kirjoitti
    Ja sama suomenkielellä kiitos. Ei sillä etteikö englanti sujuisi, mutta kun kerran Suomessa ollaan ja vielä suomalaisella palstalla, niin mieluusti lukisin suomenkielellä.


    Bemari on kyllä hoitanut hommansa hyvin kun on tuommoisen statuksen itselleen onnistunut hankkimaan.

    J R:lle: Parempi pistää vain alkuperäinen lähde esille eikä alkaa tekemään käännöksiä. Itse luen mieluumin alkuperäisen tekstin, niin väärinkäsitykset ovat sitten omasta kielitaidosta kiinni. Jos lukija ei ymmärrä, niin sitten voi jättää viestiketjun väliin. Toki jos joku haluaa pätkän kääntää, niin olkaa hyvä vain! :smile:


    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 09.07.2004 klo 13:51]
      
  • Juu, tuollaista statusta ei rakenneta ihan vuodessa tai kahdessa, eikä siinä paljon markkinointiosasto pysty auttamaan, vaan saadakseen auton yleiseksi benchmarkiksi, sen ominaisuuksien täytyy olla ylivoimaisia. Jotkin autotehtaat myöntävät sen jopa yllättävän auliisti, että ne ovat käyttäneet Bemaria mittapuuna omalle tuotteelleen, esim Lexus, Saab ja Cadillac (5-sarja), ja ovat sanoneet, että jos rakentavat tuota autoa paremman auton, sillä voidaan kilpailla ketä tahansa vastaan. Kukaan ei ole vaan tainnut siinä vielä onnistua?

    Tässä kun on töissä tylsää, tuli vähän luettua muidenkin arvosteluja autosta ja kyllähän tuo aika luokkansa johtajalta vaikuttaa:

    Verdictoncars: (ainoa viiden tähden auto luokassaan)
    Highly Recommended. Brilliant and mechanically wunderbar. One of these in the drive adds thousands to the value of your house, too. Enough said.

    Car Magazine says:
    Highly Recommended. 'Superb car' - shame about the owners.

    4car says:
    Highly Recommended. 'Huge satisfaction on wheels.'

    Auto Express says:
    'A Mondeo is lots cheaper and roomier but this is a finely honed driving machine.'

    http://www.verdictoncars.com/jsp/vocmain.jsp?lnk=201&model=3

      
  • No enpä kyllä 3-Bemaria valitsisi autokseni. Syyt: vanha malli, ulkonäössä ei juurikaan kehumista, ahtaat tilat, saksalaisten laatuongelmat, ylikallis hinta sekä normaaliajoon sopimattomat ajo-ominaisuudet, BMW:hän on tehty enemmänkin mutkaisille kilparadoille ajamisen äärirajoille kuin normaaliin leppoisaan moottoritiecruisailuun tai kaupunkiliikenteeseen työmatka-ajossa. Näihin tarkoituksiin löytyy parempia ja persoonallisempia autoja.

    Monikin autonvalmistaja voisi tehdä "paremman" ( enemmän BMW-mäisen tässä tapauksessa ) auton, mutta ei uskalla, koska asiakkaat vierastavat sellaista ääriasennoitumista, joka karkoittaa monet asiakkaat, jotka haluavat ajaa autollaan mukavasti ilman kloppimaisia rata-autoelkeitä.

      
  • Lainaus:
    09.07.2004 klo 16:10 Anders-Simo kirjoitti
    No enpä kyllä 3-Bemaria valitsisi autokseni. Syyt: vanha malli, ulkonäössä ei juurikaan kehumista, ahtaat tilat, saksalaisten laatuongelmat, ylikallis hinta sekä normaaliajoon sopimattomat ajo-ominaisuudet, BMW:hän on tehty enemmänkin mutkaisille kilparadoille ajamisen äärirajoille kuin normaaliin leppoisaan moottoritiecruisailuun tai kaupunkiliikenteeseen työmatka-ajossa. Näihin tarkoituksiin löytyy parempia ja persoonallisempia autoja.

    Monikin autonvalmistaja voisi tehdä "paremman" ( enemmän BMW-mäisen tässä tapauksessa ) auton, mutta ei uskalla, koska asiakkaat vierastavat sellaista ääriasennoitumista, joka karkoittaa monet asiakkaat, jotka haluavat ajaa autollaan mukavasti ilman kloppimaisia rata-autoelkeitä.


    Tässä on juuri ne pointit, mistä tunnistaa ihmisen, joka ei ole nyky Bemarilla koskaan ajanutkaa. BMW:tä on juuri kehuttu sen taidosta yhdistää huippumukavuus dynaamisiin ajo-ominaisuuksiin. Esim rataautoiksi hyviä on vaikka Type R -Hondat, mutta eivät sovellu normaaliin liikenteeseen. Myös moni nykyjenkki on yrittänyt matkia tuota ominaisuutta Bemarilta, mutta lopputuloksena niistä on tullut pintakovia, muttei siltikään dynaamisia ajettavuudeltaan, esim 300M ja Interpid. Tämän takia valmistajat käyttävät Bemaria benchmarkkina, mutta ei pelkällä apinoinnilla ole kovinkaan hyvät lähtökohdat pärjäämiseen. Ja mitä tulee myyntiin, niin vaikka Bemari on kallis, se on eniten myyty premium tässä kokoluokassa koko maailmassa, joten veikkaampa, että aika moni haluaisi rakentaa samanlaisen auton!!

      
  • 3-sarjan bemu on pysynyt liikaa samanlaisena, se on samannäköinen kuin 90-luvun alussa. Ajettavuus saisi olla hieman parempi, sekä polkimien toiminta. Tilat saisivat olla ehkä hieman paremmat.

      
  • Itse en tykännyt vaihteistosta (vaihteita saa 3-sarjassa kirjaimellisesti runnoa päälle) Vähän vanhaa lookkia alkaa olemaan, mutta silti ihan tyylikäs pakkaus varsinkin edestä. Se kertoo siitä, että muotoilu on aikoinaan ollut varsin onnistunut. Nythän BMW on vaihtanut muotokieltään radikaalisti ja tulokset näkyvät aina 1 sarjasta 7 sarjaan...

    EDIT: en kyllä käsitä, miten BMW 3:ssa voisi olla normaaliajoon sopimaton ajettavuus? Siis sehän on niin perinteinen kuin olla ja voi. Varsin pehmeä ajaa eikä laisinkaan rata-automaisen nopea tai pilkuntarkka, millaisesta itse pidän... Tarkoititko Anders-Simo, että BMW:n ohjaus olisi jotenkin radalle suunniteltu?

    Laadusta voi olla montaa mieltä, TUV:n uusimmassa katsauksessa 300:nen oli listan häntäpäässä. Hintaakin on kyllä liikaa suhteutettuna tiloihin yms. mutta takaveto ei enää aiheuta talvellakaan ongelmia mainion luistoneston yms. ansiosta. Itse ajoin ajokouluni vuoden 2000 316i:llä keskellä talvea kitkarenkailla eikä mitään ongelmia. Liukkaassa ylämäessäkin kun painoi kaasua pohjaan perä lähti liitämään, mutta luistonesto nappasi niin nopeasti kiinni, ettei mitään ehtinyt tapahtua...

    Kyllä BMW on mummon kauppakassi ääriasennoitumisen ja kilpa-automaisen ajettavuuden saralla jos lähdetään vertaamaan esim. Alfa Romeoon. En näe BMW:n perusmalleissa enää oikeastaan minkään laista urheiluautomaisuutta tai ääriasennoitumista. Kyllä BMW on mielestäni kulkenut toiseen, tavallisempaan suuntaan vuosien aikana. Takavedosta onneksi halutaan pitää vielä kiinni, koska se on katoava luonnonvara "perusautoissa".

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.07.2004 klo 11:24]
      
  • Lainaus:
    12.07.2004 klo 11:13 Niki Kari kirjoitti
    Kyllä BMW on mummon kauppakassi ääriasennoitumisen ja kilpa-automaisen ajettavuuden saralla jos lähdetään vertaamaan esim. Alfa Romeoon. En näe BMW:n perusmalleissa enää oikeastaan minkään laista urheiluautomaisuutta tai ääriasennoitumista. Kyllä BMW on mielestäni kulkenut toiseen, tavallisempaan suuntaan vuosien aikana. Takavedosta onneksi halutaan pitää vielä kiinni, koska se on katoava luonnonvara "perusautoissa".


    Siinä olen samaa mieltä, ettei Bemarin perusmalleissa ole mitään kilpa-automaista, mutta ei ole kyllä minusta Alffankaan perusmallissa. Sitten jos etsitään oikeasti urheilullisia autoja, Alffalta ei niitä edes löydy, ainut yritelmä on GTA mallit, mutta nekin kärsivät pahasti juuri etuvetoisuudestaan, testeissähän tuo on ollut aika floppi verrattuna vaikka Bemariin (esim Top Gear). Tuo 330i on jo muutenkin suorituskyvyltään GTA:n kanssa samaa luokkaa ja sen jälkeenhän tuossakin kokoluokassa BMW:llä on vielä kaksi urheilullisempaa versiota (M3 ja M3 CSL), joten Alffan urheilullisuus on tuossa luokassa lähinnä mielikuvien ja hienojen äänien tasolla.

    Siinä olen kuitenkin samaa mieltä, että ehkä neloskoneisessa Alffassa on enemmän sporttisuutta kuin vastaavassa Bemarissa, mutta mielestäni ensimmäiset oikeat Bemarit ovatkin kuutoskoneisia, samoin kuin Alffatkin. Niitä molempia yhdistää todella hienot äänet, aina tekee mieli ajaa yhtä liian pienellä vaihteella.. Muutenkin kuutoskoneisissa Bemareissa on eri alusta kuin neloskoneisessa, joten suosittelen sinullekkin kokeilua, mielestäni BMW:stä ei voi sanoa yhtään mitään ajamatta kuutosta tai suurempaa konetta.. Mielestäni nelisylinteristen Alffojen ja Bemareiden valmistus pitäisi lopettaa, pilaavat vain hyvät autot.

    Takavetoisuudesta puheen ollen, yksi kaveri on vannoutunut Alffa fani ja hänen mielestään viimeinen Alffa Romeo oli 75 malli. Tuo oli viimeinen uusi Alffa, mitä hän osti, koska seuraavat olivat etuvetoisia. Aikaisemmin hän ei ollut omistanut minkään muun merkkistä autoa. Nyt hänellä on ollut kolme BMW:tä käyttöautoina ja kaksi vanhempaa "todellista" Alffaa harrasteautoina.

      
  • Allekirjoitan individual tuon postauksesi ainakin osittain. Olen myös ajanut BMW:itä isommilla kutosmoottoreilla ja onhan niissä eri meininki. Nyt kuitenkin kun vaan kolmosesta puhutaan ja niin halusin tuoda oman mielipiteeni esille ns. perinteisistä "tallaajan autoista". Suurin osa kuitenkin yleistää asiat koskemaan myös pikkukoneellisia 300:sia, koska niitähän täällä vaan myydään. Alfan nelarissa on kyllä Bemaria enemmän sydäntä, äänet on paljon mehevämmät ja tehot tulee korkeammilla kierroksilla ja kulkeehan tuo paperillakin paremmin. Mielestäni Alfa on kuitenkin huomattavasti kompromissittomampi jo perusautona ja alusta on lähempänä rata-ajoa mitä Beemerillä jos nyt ihan perusmalleista puhutaan...

    Alfallakin on kyllä urheiluauto, mutta vasta tulossa tuotantoon, eli 8c competizione. Vielä ollaan kuitenkin "toipumisvaiheessa" eli uusi paletti on kehitteillä ja onhan Alfan suunnalta ainakin nelivetoa tulossa, mutta mitä voi odottaa yhtiöltä joka kävi 7 vuotta sitten konkurssin rajamailla. Nyt oma tulorahoitus riittää jo kehittämiseenkin, koska niinkuin kaikki tietää, menee emoyhtiöllä niin tukalasti, että sieltä ei senttiäkään heru.

    Kun lähdetään noihin tehokkaampiin Bemuihin niin siellä tulee vastaan sitten 147 autodelta GTA mikä on maailman nopein etuveto tällä hetkellä... (vajaa 330 hv ja päihitti radalla mm. mainitsemasi M3:n)

    Tarkoitat top gearilla varmaan tuota etuveto vs takaveto vs neliveto pätkää? Kyllä ne siellä sekä 156 GTA:ta ja 147 GTA:ta ovat kilpaa kehuneet omissa testeissään.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 10:46]
      
  • Lainaus:
    09.07.2004 klo 16:10 Anders-Simo kirjoitti
    Monikin autonvalmistaja voisi tehdä "paremman" ( enemmän BMW-mäisen tässä tapauksessa ) auton, mutta ei uskalla, koska asiakkaat vierastavat sellaista ääriasennoitumista, joka karkoittaa monet asiakkaat, jotka haluavat ajaa autollaan mukavasti ilman kloppimaisia rata-autoelkeitä.


    Totta turiset. Esimerkkinä vaikkapa Honda, jonka Civic 88-91 malli oli todella hauska ja sähäkkä ajettava. Vielä seuraavakin 92-96 oli ajoltaan urheilullinen. Jo 88 mallissa esiteltiin alustarakenne, jota monet nykyään kopioivat. Nuo mallit olivat vielä "pintakovia", mutta seuraava oli jo perheauto, jonka ajettavuudesta urheilullisuus oli kadonnut. Itse pidin pintakovasta jousituksesta, koska pienetkin muutokset ajoalustassa tuntuivat. Autolla pystyi ajamaan tarkkoja ajolinjoja.

    Urheilulisia autoja ei enää ole kuin nuo kaksi, Alfa ja BMW. Nuo ovat uskaltaneet säilyttää ominaisuutensa, eivätkä halua tehdä massa autoja tuulipukukansalle. BMW tosin on sen verran hinnakas, ettei kilpaile normaaliauton ostajan valintojen kanssa.

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 11:08 SKP kirjoitti

    BMW tosin on sen verran hinnakas, ettei kilpaile normaaliauton ostajan valintojen kanssa.


    Tämä ongelma on BMW:lläkin huomattu ja siihenhän ollaan puuttumassa uuden 1-sarjan kanssa, jota itse ainakin odottelen suurella mielenkiinnolla :smile:

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 10:38 Niki Kari kirjoitti
    Allekirjoitan individual tuon postauksesi ainakin osittain. Olen myös ajanut BMW:itä isommilla kutosmoottoreilla ja onhan niissä eri meininki. Nyt kuitenkin kun vaan kolmosesta puhutaan ja niin halusin tuoda oman mielipiteeni esille ns. perinteisistä "tallaajan autoista". Suurin osa kuitenkin yleistää asiat koskemaan myös pikkukoneellisia 300:sia, koska niitähän täällä vaan myydään. Alfan nelarissa on kyllä Bemaria enemmän sydäntä, äänet on paljon mehevämmät ja tehot tulee korkeammilla kierroksilla ja kulkeehan tuo paperillakin paremmin. Mielestäni Alfa on kuitenkin huomattavasti kompromissittomampi jo perusautona ja alusta on lähempänä rata-ajoa mitä Beemerillä jos nyt ihan perusmalleista puhutaan...

    Alfallakin on kyllä urheiluauto, mutta vasta tulossa tuotantoon, eli 8c competizione. Vielä ollaan kuitenkin "toipumisvaiheessa" eli uusi paletti on kehitteillä ja onhan Alfan suunnalta ainakin nelivetoa tulossa, mutta mitä voi odottaa yhtiöltä joka kävi 7 vuotta sitten konkurssin rajamailla. Nyt oma tulorahoitus riittää jo kehittämiseenkin, koska niinkuin kaikki tietää, menee emoyhtiöllä niin tukalasti, että sieltä ei senttiäkään heru.

    Kun lähdetään noihin tehokkaampiin Bemuihin niin siellä tulee vastaan sitten 147 autodelta GTA mikä on maailman nopein etuveto tällä hetkellä... (vajaa 330 hv ja päihitti radalla mm. mainitsemasi M3:n)

    Tarkoitat top gearilla varmaan tuota etuveto vs takaveto vs neliveto pätkää? Kyllä ne siellä sekä 156 GTA:ta ja 147 GTA:ta ovat kilpaa kehuneet omissa testeissään.


    Noin näinhän se on, silloin vaan kun itselläni Bemareita oli, niin vältin nelosia kuin ruttoa, niissä ei ole juuri minkäänlaista luonnetta lukuunottamatta entistä 318is:ää, joka pärjäisi nykyäänkin ominaisuuksissaan muita kahvinkeittimiä vastaan. Olen ajanut 156:sta sekä 2 litrasella nelarilla (vanhempi, siis ei suoraruisku) ja V6:lla ja eipä tuo nelari ainakaan saanut mitään kiksejä aikaan, eikä tuo tuntunut mitenkään mahdottoman sporttiselta, ainakaan V6:seen verrattuna, tosin olihan siinä tiettyä henkeä verrattuna normaaleihin 2 litraisiin perheautoihin. V6:ssa taas oli fiilistä, todella paljon samaa kuin e46 325i:ssä, jota pidän kyllä takavetoisuuden takia vielä huomattavasti sporttisempana, varsinkin tuolla sport alustalla, mikä kyseisessä testaamassani koeajoautossa oli. Itsellekkin on nyt sitten vaihdossa kantautunut tuollainen 2 litrainen menopeli, eikä ole kyllä mitään hurraamista 3.2 litraisen kutvosen jälkeen, siksi varmaan nämä työpäivät menee nettiä selaillessani, että minkä sitä seuraavaksi hankkisi.. :wink: Tietysti kasi olisi vielä mukavampi, mutta sitten tulee jo vakuutusyhtion, bensa-aseman ja huoltoliikkeen sedistä liian mukavia kavereita..

    Tuo 147 autodelta GTA:han ei ole tuotantoauto, ainakaan sitä juuri missään myydä. Kyllä tollaisia erikoismalleja on joka tehtaalla ja onhan esim Bemullakin tuotannossa M3 CSL, joka on huomattavasti normaalia M3:a nopeampi radalla, vaikkei siinä ole kuin 17 hv enemmän, joten pidän kyllä Bemaria sporttisempana merkkinä kuin Alffaa, jos halutaan mennä oikeasti lujaa. Missä olet tuon vertailun edes nähnyt (norm M3 vs autodelta)?

    Top Gearissa oli tuota 147 GTA:ta verrattu Golffin R32:een ja Golf voitti tuon ylivoimaisesti ja hekin pitivät ihan älyttömänä yhdistelmää 250 hv, kevyt kori ja etuveto. 156 GTA:n testissä taas sanoivat 330i:n olevan huomattavasti parempi kokonaisuus ja M3 oli paljon nopeampi ratatestissä, mutta onhan tuo tietysti paljon tehokkaampikin.

    Nyt muuten syksyllä 330i:hin tulee uusi moottori, 3 litraa, 260 hv ja 310 nm, jolloin tuo liikkuu myös paperilla GTA:ta paremmin. On muuten mielenkiintoista katsoa 156:n teknisiä tietoja verrattuna noihin Bemareihin:

    156GTA: 3,2 litraa, 250 hv, 300 nm, 6.3 s 0-100 km/h, yhd kul 12.1 l
    M3: 3,2 litraa, 343 hv, 365 nm, 5.2 s 0-100 km/h, yhd kul 11.9 l
    330i: 3 litraa, 231 hv, 300 nm, 6.5 s 0-100 km/h, yhd kul 9.1 l
    uusi 330i: 3 litraa, 261 hv, 310 nm, suorituskyky?


    tai

    156 2.5 V6: 192 hv, 218 nm, 7.3 s, 11.8 l
    325i: 2.5 litraa, 192 hv, 245 nm, 7.3 s, 9 l
    eli noin kolme litraa vähemmän per 100 km!!

    Näyttäis ainakin papereiden valossa aika huonolta tuon 156:n V6 koneiden ominaisuudet verrattuna Beemereihin, että ehkä Alffalla onkin keksitytty niihin nelosiin. Se 2 litrainen JTS:ssä tuntuu ainakin paperilla hyvältä ominaisuuksiltaan. Mä oon aina ihmetelly, miten nuo Alffan ihanasti soivat kuutoset ei oo ikinä ollu oikein vääntäviä, eikä erityisen tehokkaita ja silti vievät ihan pirusti ainetta. Tuo ajamani 156 2.5 V6 oli muuten mukava, mutta ei kovin vääntävä ja kakku maistu.. Tossakaan mielessä en yhtään ihmettele, että Bemaria käytetään yleisenä benchmarkkina, kun tuokin 2.5 litrainen on kohta korvautumassa Valvetronic koneella..

      
  • No noista paperitehoista puhuessani tarkoitin ihan 2 litraista nelaria. Itse autohulluna koneelta ja myös videolta löytyy varmaan kaikki Top Gearit jo parin vuoden takaa, eikä siinä 147 GTA:n testissä mitään selvää voittajaa julistettu. Kaikki olivat loppujen lopuksi sitä mieltä, että ottaisivat 147:n vaikka järki kehottaa ottamaan Golfin. Niinkuin Jeremykin sanoi, "Bad cars can be brilliant and here's an example"

    Vaikka uudessa suoraruiskutus JTS-moottorissa onkin 10 heppaa vanhempaa Twin Sparkia enemmän, pidän vanhemmasta koneesta erityisesti urheilullisemman käyntiäänen takia... Itsekin 2.5:sta ajaneena täytyy kyllä sanoa, että siinä on sitä jotain ja nyt kyllä harmittaa, että tyytysin 2 litraiseen... Mulla on siis vielä se vanhempi TS-moottori. Kyllä tuo 2.5 ehkä vähän enemmän polttoainetta vie, mutta äänet ovat sitäkin hienommat... Päihittää mielestäni nykybemarit, mutta pakoputkistollakin on varmaan osuutta asiaan...

    EDIT: Oma ajokouluauto oli juuri joku harvinainen SPORT 2000 editio 20mm tehdasmadalluksella (eli se uudempi koppa vuodelta 2000). Oli muuten sittenkin 318i mutta noissahan taisi olla tuolloin sama kone, siis 316i:ssä ja 318i:ssä... Tästä huolimatta pidän Alfa 156:n ajettavuudesta enemmän.

    Tuolloin muistaakseni tuulilasi testasi Alfa 156 Vs. BMW 300 ja ajettavuudesta mm. antoivat samat pisteet molemmille. BMW:tä nimitivät mukavaksi perheen matka-autoksi Alfan ollessa selkeästi urheilullisempi... Näin ainakin toimittajien mukaan joitain vuosia sitten... Niin ja vielä tuosta etuvedosta ja tehoista, Alfa 147 GTA:ssa tuo 250 tuntui liian paljolta, mutta ihmeen hyvin Autodelta sai 320 heppaa istutettua samaan koriin niin ettei edes savu nouse ja on tosiaan M3:sta nopeampi. Kun kysyit, mistä tämän tiedän, niin katso torstaina BBC Worldia klo 22:30 jos se sinulla näkyy. Silloin tulee uusin Top Gear jossa mm. Alfa 166 ja GTA Autodelta. Itse olen sen jo nähnyt, koska uudet jaksot tulivat ulos englannissa jo toukokuussa ja BBC Worldin puolella alkoi vasta viime viikolla...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 14:31]
      
  • Täytyy muuten myös muistaa, että 2.5 litrainen Alfan V6 on jo 90 luvun puolelta oleva laitos eikä GTA:n myllykään enää ole mitään uusinta uutta...

    Alfalta on tulossa uudet moottorit ensi vuonna jotka taas on huomattavasti kilpailukykyisempiä BMW:n uusien moottoreiden kanssa. Speksit olen nähnyt, mutten tähän hätään niitä muista. (ja mistäkö tiedän? kuulin tyypiltä, joka tietää kaiken Fiat-konsernin tapahtumista ja tulevaisuudesta. Tarkemmin en tiedä mikä tämän kaverin funktio ko. yhtiössä on, mutta paljon tietää sellaista, mistä yksikään autolehti ei tunnu vielä tietävän mitään :confused: )

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 14:22 Niki Kari kirjoitti
    "Bad cars can be brilliant and here's an example"


    No tuo Jeremyn kommenntti kuvaa Alffaa aika hyvin.

    Noissa suuremmissa kuutoskoneisissa malleissa on ihan eri alusta (jouset, kallistuksenvakaimet ja iskarit) kuin nelareissa, vaikka olisikin sport alusta. Myös ix:ät eroaa alustaltaan. Kun 330i tuli markkinoille, siihen tuli oma alustansa, joka on sitten löytänyt pikkuhiljaa myös muihin, mutta 2000 vuoden nelari eroaa alustaltaan huomattavasti olkoonkin vaikka sport alustalla. Lisäksi mielestäni, jos ajaa autokoulussa autoa, ei voi mahdottomasti sanoa sen sporttisuudesta, minustakin se Fordin ruoto, jolla aikoinaan ajoin ajokouluni oli ihan ok, vaikka ei siitä ainakaan sporttista saa millään.

    Minusta tuo kolmen litran kulutus ero yhdistetyssä ei ole enää mikään pieni, varsinkin kun esim 545ia:n yhdistetty on 10.6 litraa, missä on 333 hv bensa V8 ja automaatti. Tuo viittaa jo huonoon moottoriteknologiaan, jos pieni auto, jossa ei ole kunnolla vääntöä vie yli litran isoa kasikoneista autoa enemmän kakkua yhdistetyssä, vaikka äänet olisikin kivat, V8:ssa kun äänet on vielä kivemmat.

    Nyky Bemareissa on ehkä liiankin kanssa panostettu hiljaisuuteen, mutta saahan ne mahtavat äänet aina esiin halutessaan, tosin vakionakin äänet on minusta hienot, vaikkakin hiljaiset, mutta niin on Alffassakin.

      
  • hmm. no sanotaanko vaikka näin, että olen jo ajokortin saamisen jälkeen omistanut vain uudehkoja autoja (eli mitään romua ei ole ollut missään vaiheessa jonka takia joku sporttinelari tuntuisi hyvältä, sinä mielessä käynyt hyvä tuuri). Ensimmäisen autoni ostin jo ennen ajokortin saamista ja se oli vuoden 1996 Opel Vectra B. Siinä välissä oli sitten Skoda Fabia ja nyt Alfa 156 joten mielestäni tunnen kyllä autojen ominaisuudet ja omituisuudet varsinkin ohjaukseen liittyvissä kysymyksissä. Tämän lisäksi olen koeajanut sivutyönä kymmeniä ja kirjoittanut niihin liittyviä artikkeleita yhteensä lähemmäs 60.

    Kyllä BMW:kin tietää kuinka tärkeää on saada hyvät moottoriäänet sisätiloihin :wink: Olikos se Z3 vai missä oli vedetty jo tehtaalla putket moottoritilasta sisälle, että moottorin puheet kuuluisivat paremmin... Näin ainakin olen jostain julkaisusta lukenut.

    Itse asiassa on mielestäni varsin tärkeää, että alusta, jouset ja iskarit ovat painavemman moottorin kanssa erilaiset. Alfa teki V6:n kanssa mielestäni sen virheen, että se istutettiin täysin samaan runkoon 2.0 TS:n kanssa. Näinollen etupää nyökkäilee kiihdytellessä ja jarruttaessa turhan voimakkaasti, mikä hiukan pilaa niitä ajo-ominaisuuksia. GTA:ssa ei tietenkään tätä ongelmaa ole...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 14:54]
      
  • Tuo Top Gear on hauska ohjelman, vaikkakin pilke silmäkulmassa tehty, täytynee yrittää muistaa katsoa. Onko sulla tiedossa joku hyvä osote, josta sai downloadattua noita uusimpia jaksoja? Tulee oltua vähän huonosti kotona iltaisin.. Nuo vanhat jaksot minulla pääpiirteissään onkin koneella.

    Mikä tuo Autodelta malli on? Onko se tehtaan erikoismalli, joka on siis sarjatuotannossa vai onko se prototyyppi tai jonkin virityspajan tekele? Se on kyllä aika kunnioitettavasti, jos saa 330 hv etuvetoisen toimimaan, vaikkakin se voi onnistua, jos haluaa auton vain olevan radalla nopeahko. Tähän hyvä verrokki on silloin M3 CSL, eikä norm M3, koska se on suunniteltu juuri rataa silmällä pitäen. Eriasia vaan, miksi silti joku haluaisi 330 hv ja etuvedon, eihän siinä ole kuitenkaan mitään järkeä.

    Ei nuo Bemun 2.5 ja 3 litraisetkaan ole mitään uusia konstruktioita, niistä esim puuttuu nelareissa ja kaseissa jo oleva Valvetronic ja ne tulevat uusiutumaan lähiaikoina, 3 litrainen jo syksyllä, joten ihmeitä Alffa joutuu tekemään verrattuna entisiin koneisiinsa, jos meinaa kelkassa pysyä tuolla saralla..

      
  • Autodelta on yritys, joka kutittelee noita Alfan moottoreita ja parantelee autoa edelleen. Vähän sama kun BMW:llä on Alpina. Autodeltan versiossa on 3.7 litran V6 ja kyllä ainakin multa loksahti suu auki kun 330 heppaa pysyi aisoissa etuvedon kanssa, mikä tuntui todella uskomattomalta. Top Geareja ja Fifth Geareja (jälkimmäisenä mainittu tulee englannissa vitoskanavalta ja ohjelmaa juontaa sellainen legenda kuin Tiff Needell) voit ladata osoitteesta:

    http://gear.viper007bond.com/ jotta pystyt lataamaan, tarvitset BitTorrent ohjelman. Se on pieni ohjelma jonka saat helposti netistä. Asennat vaan ja sitten menet tuolta episodeja hakemaan... Bittorrenttia ei tarvitse erikseen käynnistää vaan se toimii automaattisesti.

    Ai niin ja tässä ne tekniset tiedot Alfa Romeon tulevista moottoreista. Tiedot ovat peräisin italiasta ja tietääkseni joltain prototype managerilta lähtöisin, eli epävirallista tällä hetkellä:

    there will be all new engines
    1.8 130cv, 1.9 JTS 160cv and 2.2 JTS 190cv for the 4 cylinders
    all new on alloy basements

    all new V6s too

    2.8 V6 JTS 230hp and 3.2 V6 JTS 280hp
    then the sports versions
    Quadrifoglio Verde with a 2.2 JTS turbo with 310hp
    GTA with a 3.2 V6 JTS bi-turbo

    Kuulostaa varmaan oudolta, että miten Alfan kokoinen pieni autotehdas voi julkistaa näin monta uutta moottoria? Ei voikaan. Taikasana on GM, jonka kanssa Alfa tekee tiivistä yhteistyötä... Yhteistyön hedelmiä Fiatin ja GM:n välillä näkee nyt jo siinä, että Opelin dieselit on Fiatin moottoreita.

    EDIT: Niin, ja kyseessä on siis tietenkin 156:n korvaava 158-malli joka tulee 2005. lisää speksejä:

    ... based on GM's High Feature engine family
    the car itself will be a lot bigger too it will be 4,65m long, 1,80m wide, 1,40m high, with a wheelbase of 2,80m

    158 is fwd or awd depending on the version
    rwd in the V6

    42% front - 58% rear
    understeering it can go up to 70% rear
    and when oversteering up to 60% front
    Torsen differential


    the 158 will probably have active antiroll bars like the new BMW 5 series




    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 15:15]
      

  • "Top Gearissa oli tuota 147 GTA:ta verrattu Golffin R32:een ja Golf voitti tuon ylivoimaisesti ja hekin pitivät ihan älyttömänä yhdistelmää 250 hv, kevyt kori ja etuveto. 156 GTA:n testissä taas sanoivat 330i:n olevan huomattavasti parempi kokonaisuus ja M3 oli paljon nopeampi ratatestissä, mutta onhan tuo tietysti paljon tehokkaampikin."

    jaa ylivoimaisesti tuskin GTA jätti Golffin seisomaan suoralla.Eikä R32 radallakaan kovin paljon nopeampi ollut vaikka nelivetoinen onkin paras oli RS Focus.

    Mielipiteitä on monenlaisia:

    Auto Expressistä 156GTA,Subaru Impreza WRX Sti Prodrive ja BMW 330i SE


    < Who would have thought the finest sports
    saloon here would be front wheel drive? Not us, thats for sure, but the Alfa 156 GTA is a great car, with stunning looks, good value, a truly powerful and charismatic engine and , best of all, an intoxicating driving experience>
    < The suspension has been tweaked to provide quick turn-in with a
    hint of oversteer. Combine that with a complete absence of body roll and a very grippy front end, and the GTA feels more direct, poised and agile than the standard car. It dispatches corners with aplomb and is considerably more positive and planted than the BMW>


    "Nyt muuten syksyllä 330i:hin tulee uusi moottori, 3 litraa, 260 hv ja 310 nm, jolloin tuo liikkuu myös paperilla GTA:ta paremmin. On muuten mielenkiintoista katsoa 156:n teknisiä tietoja verrattuna noihin Bemareihin:"

    ensi vuonna tulee tulee Alfa 158 joihin tulee täysin uudet kutoskoneet
    eli korvaavat tuon 70 luvun alussa suunnitellun koneen ja 97 markkinoille tulleen 156sen.Lisäksi tulee neliveto ym mukavaa


    "156 2.5 V6: 192 hv, 218 nm, 7.3 s, 11.8 l
    325i: 2.5 litraa, 192 hv, 245 nm, 7.3 s, 9 l
    eli noin kolme litraa vähemmän per 100 km!!

    Näyttäis ainakin papereiden valossa aika huonolta tuon 156:n V6 koneiden ominaisuudet verrattuna Beemereihin, että ehkä Alffalla onkin keksitytty niihin nelosiin. "

    Alfan ja bemarin kutoskoneet on aika eriluonteisia. Alfa kiertää ylhäältä ja kovaa kun bemarin kutonen on taas perinteisempi.Bensankulutus ei ole tuossa ollut ykköskriteeri vaan moottorin muut ominaisuudet ei tästä ole montaa vuotta kun tuolla vanhalla moottorilla voitettiin vielä vuoden moottori titteli. Alfalla ei ole keskitytty viimevuosina oikein mihinkään vaan on noustu pikkuhiljaa suon pohjalta ylöspäin ja ihan hyvältä näyttää tulevat mallit.

    saakohan tästä mitään tolkkua
    :tongue:

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 15:13 GTAm kirjoitti

    saakohan tästä mitään tolkkua
    :tongue:


    Tiivistit loistavasti sen, mitä yritin jotenkin änkyttää. Kun pieni yhtiö nousee suon pohjalta, on ensimmäisenä mielessä hiukan muut asiat. Nyt pystytään jo keskittymään olennaiseen. Niinkuin itsekin vahvistit, uudet moottorit ovat tulossa ja äskeisessä viestissäni on niiden speksit. Kuulemani mukaan ne ovat siis Alfan sisältä "company confidentialia" eivätkä lainkaan vielä julkistettua faktatietoa.

    Alfassa on minua viehättänyt aina tuo tunnepohjainen ajotyyli, eli niinkuin tuulilasi BMW versus ALFA testissään totesi, pientä sisään ja urku auki. Se on vain se jokin tunne, mikä jo koeajolla iski. Sitä ei pysty selittämään vaan se on itse ajettava. Minulla ei ole mitään Beemeriä vastaan. Paras ystäväni on kova BMW-fanaatikko eikä siinä mitään. Mullakin on seinällä juliste "BMW-merkkien merkki" kaikkien alfa-romeo lippujen yms. autokrääsän keskellä :wink:

    EDIT:

    Top gearista vielä: on kyllä uskomattoman hauska ohjelma ja suosittelen kaikkia täällä palstalla liikkuvia tutustumaan siihen. On "vähän" eri meininkin kuin meidän Puskurissa tai Auto Motor Und Sport TV:ssä, joiden katselu enimmäkseen haukotuttaa. Top Gearia katsellessa nauraa välillä aivan hektisesti ohjelman tyyppien kommelluksille...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 15:25]
      
  • Kiitoksia paljon!! Kyllä tuo fifth gearkin on tuttu ohjelma, tuollaisia tarvittaisiin myös Suomeen. Siis tuo ohjelma on vain jokin, mitä tarvitaan noiden tiedostojen lataamisessa? Eli se ei ole mikään codeki?

    Ihan mukavasti tuntuu noissa koneissa olevan tehoja, mutta sitten niiden hyvyys paperilla vasta paljastuu, kun nähdään väännöt ja kulutukset. Tehot lupaavat Alffalle kuitenkin hyvää..

    Vähän ohi topicin, mutta tossa oli tullu muuten uuden M5:n viralliset specksit, eli 5 litrainen vapaasti hönkäilevä V10, 510 hv ja vääntö 520 nm. Tuhannella kierroksella vääntöä tarjolla 400 nm ja koneen rajoitin tulee mukaan 8250 rpm:ssä!! Vaihteistona uusi 7 pykäläinen SMG.

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 15:24 individual kirjoitti
    Kiitoksia paljon!! Kyllä tuo fifth gearkin on tuttu ohjelma, tuollaisia tarvittaisiin myös Suomeen. Siis tuo ohjelma on vain jokin, mitä tarvitaan noiden tiedostojen lataamisessa? Eli se ei ole mikään codeki?

    Ihan mukavasti tuntuu noissa koneissa olevan tehoja, mutta sitten niiden hyvyys paperilla vasta paljastuu, kun nähdään väännöt ja kulutukset. Tehot lupaavat Alffalle kuitenkin hyvää..

    Vähän ohi topicin, mutta tossa oli tullu muuten uuden M5:n viralliset specksit, eli 5 litrainen vapaasti hönkäilevä V10, 510 hv ja vääntö 520 nm. Tuhannella kierroksella vääntöä tarjolla 400 nm ja koneen rajoitin tulee mukaan 8250 rpm:ssä!! Vaihteistona uusi 7 pykäläinen SMG.


    - Juu, elikkä Bittorrent on vain pieni ohjelma, jota tarvitaan tiedoston lataamisessa. Se on niin sanottu Peer 2 Peer ohjelma, jonka toimintaperiaatetta en nyt jaksa selvittää (tulisi varsin sekavaa), mutta kuitenkin pistä Googleen hakusanaksi Bittorrent ja lataa ohjelma. sitten aja setup-tiedosto läpi ja tämän jälkeen ei tarvitse muuta tehdä kuin mennä nettiin, valita tuolta sivustolta downloads. Sitten ladattava jakso (ne ovat ladattavissa sillä hetkellä, joiden perässä on V-merkki, eli jos status on "Soon Hopefully", ei pätkä ole sillä hetkellä ladattavissa). Sitten vaan klikkaat jaksoa ja aukeavalta sivulta:

    "Click here to go download this episode via BitTorrent"

    - Olet aivan oikeassa. Kulutus on vielä täysi kysymysmerkki eikä siitä ole tietoja herunut - ei myöskään väännöstä tai muista ominaisuuksista. Hevosvoimat ovat ainoat jotka tällä hetkellä tiedän. Asiasta tulee varmaan jossain välissä uutisointia osoitteessa www.autowebfinland.tk kunhan saadaan jotain varmaa tietoa...

    - Tuo M5:n moottori kuulostaa kyllä aika huikealta pakkaukselta, mutta mikäköhän on tilanne maahantuonnin kanssa, eli lähdetäänkö noita edes Suomeen tuomaan. Hinta varmasti myös karkaa ulottumattomiin. BMW:n vika onkin oikeastaan se, että kunnon moottoreista joutuu maksamaan törkeän paljon. Tällä hetkellä Alfan 3.2 litraisen GTA:n omistajaksi pääsee jo alle 50 tonnilla, eli se on se asia, mikä heikommalla imagolla säästetään - nimittäin kukkaroa :wink: Mutta siitä ei tässä ollut kyse, vaan ihmettelystä, mitä kaikkea autoteollisuus on meille tulossa tarjoamaan ja sehän on mielenkiintoista, varsinkin jos malliston yläpäätä pääsee jopa joskus ajamaan.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 15:39]
      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 15:21 Niki Kari kirjoitti
    Alfassa on minua viehättänyt aina tuo tunnepohjainen ajotyyli, eli niinkuin tuulilasi BMW versus ALFA testissään totesi, pientä sisään ja urku auki. Se on vain se jokin tunne, mikä jo koeajolla iski. Sitä ei pysty selittämään vaan se on itse ajettava. Minulla ei ole mitään Beemeriä vastaan. Paras ystäväni on kova BMW-fanaatikko eikä siinä mitään. Mullakin on seinällä juliste "BMW-merkkien merkki" kaikkien alfa-romeo lippujen yms. autokrääsän keskellä :wink:


    No tässä kun itsekkin änkyttää, niin täytyy myöntää, että olen aina pitänyt Alffasta ja sen omaperäisyydestä. BMW:ssä hauskat ominaisuudet ovat vain aina olleet paketoituna niin jollain tavoin järkevään pakettiin.

    Minua on taas aina Bemussa viehättänyt hyvin suunnitellun, maailman parhaiden kutosien yhdistelmä dynaamisesti hallittavaan taka-vetoon, joka on ihan eri asia vaikka kuin MB:ssä. Esim Alffassa puuttuu nykyään tuosta puolet, eli tuo takaveto, toivotaan tulevaisuuden korjaavan tuon!! Bemaritkin ovat nykyään menneet vähän liian sivistyneiksi, esim vuoden 1994 ajamani M5 tai oma vuoden 1989 535i Hartge, nissä oli sitä härskiä fiilistä eniten, mitä ei voi juuri kuvailla!! Ja mitkä äänet..

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 15:34 Niki Kari kirjoitti
    - Tuo M5:n moottori kuulostaa kyllä aika huikealta pakkaukselta, mutta mikäköhän on tilanne maahantuonnin kanssa, eli lähdetäänkö noita edes Suomeen tuomaan. Hinta varmasti myös karkaa ulottumattomiin. BMW:n vika onkin oikeastaan se, että kunnon moottoreista joutuu maksamaan törkeän paljon. Tällä hetkellä Alfan 3.2 litraisen GTA:n omistajaksi pääsee jo alle 50 tonnilla, eli se on se asia, mikä heikommalla imagolla säästetään - nimittäin kukkaroa :wink: Mutta siitä ei tässä ollut kyse, vaan imettelystä, mitä kaikkea autoteollisuus on meille tulossa tarjoamaan ja sehän on mielenkiintoista, varsinkin jos malliston yläpäätä pääsee jopa joskus ajamaan.


    Uskoisin kyllä, että tuo tulee myös Suomeen ja ainakaan Saksassa sen hinta ei karkaa vanhaan malliin ihan älyttömästi. Luulempa myös, että siitä tulee halvempi kuin esim E55 AMG, jolle on myös ostajia löytynyt Suomestakin yllättävän paljon. Onhan M5:sta aina tuotu Suomeen, vaikka se on ollut aina kallis.

    Olen samaa mieltä, että Bmw:n huono puoli on hinta, mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa ja halvalla ei saa hyvää.. Lisäksi "esikuva" pystyy pitämään kovempia hintoja. Siksi itsekkin suosin enemmän käytettyjä autoja, nyt vielä kun Saksasta on helppo hakea.. Alffassa taas käyttökulut nousevat huimiksi, just kun bensaa menee niin, että kierre käy ja huollot on kalliita, esim älytön nokkahihnan vaihto, jota Bemussa ei tarviste tehdä sekä huima hinnan pudotus, käytetyt Alffathan ovat melkein ilmaisia.


    [individual muokkasi tätä viestiä 13.07.2004 klo 15:47]
      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 15:36 individual kirjoitti
    No tässä kun itsekkin änkyttää, niin täytyy myöntää, että olen aina pitänyt Alffasta ja sen omaperäisyydestä. BMW:ssä hauskat ominaisuudet ovat vain aina olleet paketoituna niin jollain tavoin järkevään pakettiin.

    Minua on taas aina Bemussa viehättänyt hyvin suunnitellun, maailman parhaiden kutosien yhdistelmä dynaamisesti hallittavaan taka-vetoon, joka on ihan eri asia vaikka kuin MB:ssä. Esim Alffassa puuttuu nykyään tuosta puolet, eli tuo takaveto, toivotaan tulevaisuuden korjaavan tuon!!


    Alfalla ei ole varsinaisesti M sarjan haastajaa vaan tuon tehtävän on tehnyt jo pitkän aikaa Maserati, joka sekin alkaa nousta sieltä samasta suosta ylöspäin.

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 16:25 GTAm kirjoitti

    Alfalla ei ole varsinaisesti M sarjan haastajaa vaan tuon tehtävän on tehnyt jo pitkän aikaa Maserati, joka sekin alkaa nousta sieltä samasta suosta ylöspäin.


    Maserati on siinä mielessä erikoinen merkki, että se on ollut suurimman osan aikaa tappiollinen / huonosti voittoa tuottava, mutta tällä hetkellä Ferrarilla ja Maseratilla menee todella lujaa ja niiden voitot ovat suhteellisesti merkittäviä. Voisiko tässä käydä niin, että kun Fiat aikanaan pelasti mm. Alfan ja Maseratin sekä antoi kaikille merkeilleen rahoitusta, tulee siitä nyt ottava osapuoli, elikkä Maserati, Alfa, Ferrari, Lancia... joutuu pelastamaan Fiatin... olisi mielenkiintoista nähdä sellainenkin episodi...

      
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 15:46 individual kirjoitti

    Olen samaa mieltä, että Bmw:n huono puoli on hinta, mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa ja halvalla ei saa hyvää.. Lisäksi "esikuva" pystyy pitämään kovempia hintoja. Siksi itsekkin suosin enemmän käytettyjä autoja, nyt vielä kun Saksasta on helppo hakea.. Alffassa taas käyttökulut nousevat huimiksi, just kun bensaa menee niin, että kierre käy ja huollot on kalliita, esim älytön nokkahihnan vaihto, jota Bemussa ei tarviste tehdä sekä huima hinnan pudotus, käytetyt Alffathan ovat melkein ilmaisia.


    No nyt kun tuli facelift markkinoille, tänä vuonna on etenkin vanhojen 90 luvun lopun 156:sten hinnat tippuneet mielestäni kohtuuttoman paljon. Itse maksoin syksyllä 156:stani 17000 euroa ja silloin se oli suhteellisen kallis (156:t olivat pitkään käytettynäkin erittäin arvokkaita, samanlainen 300-sarjan bemu ei ollut kauhean paljon kalliimpi). Nyt kun 156:t on yleistyneet eikä ne ole enää autoliikkeissäkään harvinaisuuksia, alkaa hinnat putoamaan. Toisaalta käytettyjen hintataso on jatkuvasti ollut laskusuunnassa. Huollot ei mielestäni mitenkään ylihintaisia ole. Oman ahtamattomalla dieselillä varustetun Fabian määräaikaishuollot olivat jopa Alfaa kalliimpia.

    Kaikki on suhteellista, mutta itseasiassa BMW:n huollot ja osat ovat vielä Alfaakin kalliimmat ja myös vakuutusmaksuissa sama homma. Molemmat on vakuutuksiltaan sietorajan yläkantissa yli 1000 euron maksuineen... ja niitä remontteja ei ole omana aikanani vielä niin paljon ollut, että niistä voisi valittaa. Pari jarrulevyä ja palaa pitäisi vaihtaa ja äsken vaihdatin eteen pyöränlaakerit, mutta siinä ne 10kk omistuksen aikana ovat olleet.

    Bensaa mulla menee 9.5 litraa satasella reipasta seka-ajoa ja sen kyllä vielä kestää. Tietty välillä on ollut jännittäviä hetkiä, kun tilin saldo näyttää pyöreätä nollaa ja tankki on tyhjä. Fabialla sai 30 eurolla tankin täyteen dieseliä, mutta Alfa vaatii jo yli 60 euroa tankin täyttämiseen. Molemmilla autoilla taittaa kuitenkin suurinpiirtein saman matkan... Toisaalta Alfa menee nollasta sataan 8.6 sekunnissa, Fabia taas vei 18.6 sekuntia samalla ajalla. Eli kaikki on siitä kiinni, mitä autoltaan haluaa. Kun ostin Alfan, ei valintakriteereissä polttoaineenkulutus paljoa painanut... Alfan Twin Spark moottorin kanssa on kuitenkin helppo säästää polttoainetta vaikkei tietokonetta olisikaan. Pyörteen bensatankissa nimittäin oikeasti "kuulee". Eli kun TS:ää stressataan, koneesta tulee ääntä, joka muistuttaa heinäsirkkojen siritystä. Mitä vähemmän kone sirkuttaa, sitä taloudellisemmin se menee...

      
  • Pieni korjaus aikaisempaan!

    Eli Top Gear BBC Worldillä huomenna, keskiviikkona klo: 22:30. Torstaina olikin uusintapäivä, elikkä silloin se tulee 16:30 ja perjantaina 19:30.

    Viimeinen mahdollisuus nähdä viikon Top Gear on maanantaina klo: 03:30

    ja nämä on siis esitysajat Suomen aikaa.

      
  • Juu, eihän nuo neloset ikinä nyt mitään kauheita bensarosvoja ole, Alffan kutoset taas vievät ihan älyttömiä määriä verrattuna tehoonsa ja vääntöönsä. Mulla 3.2 kuutonen vei jotain just alle kymppiä ja nyt kaks litrainen menee jonkin verran enemmän alle. Eipä tuo bensan kulutus nyt ihan eka valintakriteeri minullakaan ole, mutta jos samankokoisista autoista, missä on molemmissa samankokoinen mukavasti käyvä kone, toinen, jossa on vähemmän vääntöä ja saman verran tehoa, vie kolme litraa enemmän kakkua satasella, silloin kannattaa jo miettiä tuon järkevyyttä, koska tuollainen ero on jo enemmän kuin merkittävä. (156 2.5 vs 325i) Vieläpä kun vähemmällä pääsisi jo bensa V8:nkin ja automaatin kanssa.

    Hinnan tiputuksesta sen verrran, että tuntuu noita 2.5 saavan reilusti alle kahdenkympin, eivätkä ole edes paljoa ajettuja, joten ainakin tuntuu tuo hinnan pudotus olevan melkoinen. Bemarissa on se hyvä puoli, että se kelpaa vielä 150 tkm:n jälkeen jollekkin, mutta Alffasta on todella vaikea päästä eroon, ainakin kaverin mukaan, joka on autokauppias. Tämän takia häne ei edes suostu ottamaan vaihdossa yli satkun ajettua Alffaa. Ai mistäkö tiedän? Itsellä kun oli myynnissä SLK 230 Kompr, vaihdossa olisi ollut tulossa 166 2.5 V6 ja olisin saanut ihan ok välirahankin, mutta en uskaltanut sitä ottaa, kun pelkäsin kaverin puheiden perusteella ja yleisestä hintatasosta, ettei sille löydy millään ostajaa ja kun en sitä omaan käyttöönikään halunnut, vaikkei sillä ollut edes paljoa ajettu.

    Jos sulla on auto ollut 10 kk, ei todennäköisesti ole vielä ollut nokkahihnan vaihtoa, joka on italiaanoihin pirun kallis, esim Fiat coupe turbossa vaatii melkein koko moottorin irrotuksen. Bemari kun käyttää muiden laatumerkkien kanssa ketjua, mitä ei tarvitse roplata. Mä en oo ikinä ymmärtänyt, miksi jossain on se pirun hihna (esim VAG & GM)? Varmaan sen takia, että saadaan huoltoliikkeille enemmän katetta ja enemmän moottoririkkoja aikaan.

    Ihmisillä on muutenkin Bemarin huolloista väärä kuva, esim varaosat ovat todella edullisia ja huollot on sitää samaa kallista luokkaa kuin kaikilla muillakin, en ole ainakaan suuria eroja havainnut muiden autojeni ostalta (Volvo, Audi, VW ja MB ) Palvelussa taas on suuria eroja, kokemusteni mukaan MB:n huoltopalvelut on noista parhaat vaikkei hyvät, sitten kaikki muut onkin huonoja tai todella huonoja, esim Herttoniemen Stockka ja Bilia ovat jopa surullisen kuuluisia. Vakuutukset ovat Bemariin todella kalliit, mutta siinä on ihme, että 5-sarjan vakuutukset ovat 3-sarjaa halvemmat. Varmaan nuorten suosio näkyy.

    [individual muokkasi tätä viestiä 14.07.2004 klo 10:47]
      
  • Lainaus:
    14.07.2004 klo 10:28 individual kirjoitti

    Jos sulla on auto ollut 10 kk, ei todennäköisesti ole vielä ollut nokkahihnan vaihtoa, joka on italiaanoihin pirun kallis, esim Fiat coupe turbossa vaatii melkein koko moottorin irrotuksen. Bemari kun käyttää muiden laatumerkkien kanssa ketjua, mitä ei tarvitse roplata. Mä en oo ikinä ymmärtänyt, miksi jossain on se pirun hihna (esim VAG & GM)? Varmaan sen takia, että saadaan huoltoliikkeille enemmän katetta ja enemmän moottoririkkoja aikaan.

    Ihmisillä on muutenkin Bemarin huolloista väärä kuva, esim varaosat ovat todella edullisia ja huollot on sitää samaa kallista luokkaa kuin kaikilla muillakin, en ole ainakaan suuria eroja havainnut muiden autojeni ostalta (Volvo, Audi, VW ja MB ) Palvelussa taas on suuria eroja, kokemusteni mukaan MB:n huoltopalvelut on noista parhaat vaikkei hyvät, sitten kaikki muut onkin huonoja tai todella huonoja, esim Herttoniemen Stockka ja Bilia ovat jopa surullisen kuuluisia. Vakuutukset ovat Bemariin todella kalliit, mutta siinä on ihme, että 5-sarjan vakuutukset ovat 3-sarjaa halvemmat. Varmaan nuorten suosio näkyy.



    No auton ostin käytettynä 120tkm ajettuna. Liike oli juuri vaihdattanut hihnan joten ei ole vielä vähään aikaan minun murheenani. Hinnatkin kyllä tiedän, varsinkin Deltassa teetettynä homma on todella kallis. Noista varaosahinnoista ei ole BMW:n kohdalla omakohtaista kokemusta vaan tietoni on peräisin muistaakseni TM:stä (vai oliko sittenkin tuulilasi). Siinä Alfan testissä kun verrattiin BMW:n osahintoihin, niin BMW:n osat olivat kalliimpia. Joko Alfan osien hinta on vuosien aikana laskenut, koska nykyään niitä myydään sen verran, ettei kaikkea tarvitse erikseen Italiasta tilata tai sitten BMW on laskenut hintojaan, koska artikkeli, jonka luin on vuodelta 2001 eli ei ihan tuoretta tietoa.

    Alfassa ei tarvitse nostaa konetta paikaltaan, hihna vaihdetaan pyöränkotelon kautta (mikä sekään ei ole se ergonomisin tapa vaihtaa, koska joihinkin automalleihin pääsee käsiksi jo konepellin avaamalla).

    Onhan siinä hihnassakin omat puolensa, osittain sen valintaa on selitetty myös hiljaisemmalla käyntiäänellä, mutta tuskinpa se koko totuus on :wink:

    Eiköhän Herttoniemen Stockmann ja Bilia ole suomalaisen autoliikkeen irvikuvia ainakin palvelun osalta... Kummassakaan en ole koskaan asioinut kun en PK-seudulla asu, mutta juttua kuullut senkin edestä... Eikös nuo vakuutushinnat ole suhteessa siihen, kuinka paljon automallilla on mällätty ja 300:lla on varmasti suhteellisesti sattunut enemmän turmia kuin 500:lla. Saattaa hyvinkin olla, että omistajakunnan nuori ikä vanhemmissa 300:ssa on vaikuttanut asiaan.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 14.07.2004 klo 10:59]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit