Kuinka paljon pyöränlaakerit, nivelet ym. kärsivät pitkän päälle? Jossain harrasteautossa asialla ei ole niinkään merkitystä, mutta (uudehkolla) autolla pitäisi ajaa jokapäivä vielä vuosia. Kun kyse on vain milleistä, 42;sta 35;een, tuntuu ero pieneltä. Kuinkahan merkityksellinen asia loppujen lopuksi on?
Ongelmaksi tilanne muodostuu vasta sitten kun rengas (tai vanne) kuluttaa auton peltiosia, tai toisinpäin. Offsetin muutoksesta ei kaiketikaan ole todettu olevan muuta haittaa. Itselläni offsetit ovat (jälleen) autonvalmistajan suosituksiin nähden persiillään.
En tiedä mikä hommassasi on tarkoituksena, mutta jos olet ostamassa uusia renkaita ja vanteita rengasliikkeestä ja liike myy autoosi tuollaiset vanteet, se tarkoittaa sitä, että ko. vanne sopii autoosi.
Pieni on vahingollinen, tuollaine ero voi kasvattaa laakerikuormaa vaikka puolella, jousituksen kantavuus kärsii auto voi tulla uraherkäksi jne.... suuri on ongelma lähinnä tilanpuutteen takia.
En usko, että offsetin pienentäminen kovinkaan paljoa vaikutTa laakereiden kulumiseen, mutta suurempi ongelma tulee vuosien mittaan esim. kiveniskemien kasvaneena määränä. Itse ainakin valitsisin pienemmän offsetin, jos olisin vaihtamassa renkaita aiempaa leveämpään, mutta muutoin tyytyisin aika lähellä valmistajan ilmoittamaa. Sen olen kyllä huomannut, että ajettavuus saattaa muuttua, jos muutokset offsetissä ovat radikaaleja.