Astran koukku ja airbag

16 kommenttia

Onpa uuden farkkuastran vetokoukku arvokas, 950 e. Pistää kyllä miettimään onko se kuitenkaan niin tarpeellinen ja mahtaako saada jostakin muualta edullisemmin myöhemmin asennettuna jos tuohon malliin joskus päätyy.

Toinen kummastus on tuo matkustajan turvatyyny, jota ei voi kytkeä toiminnasta, jotta voisi lastenistuimen sijoittaa eteen. Lapset viihtyisi paremin kun olisi aikuinen vieressä.

Aikanaan edes Opelin maahantuojan ala-arvoinen toiminta jakohihnaongelmien kanssa ei aiheuttanut merkin vaihtoa, mutta tämä pieni puute uudessa autossa taitaa sen tehdä. Lieneekö Pösön 307 wagon asiallinen vaihtoehto astralle?

  
  • Käsittääkseni tuo vetokoukun kova hinta liittyy nykyautoissa olevaan CAN-väylään, samanlainen hinnoittelu on tullut vastaan muissakin uusissa automalleissa

    Lapsen paikka autossa on takana, itse en luottaisi noihin pois päältä kytkettäviin tyynyihin. Muutenkin lapsen kanssa seurustelu ajaessa ei ole pidemmän päälle terveellistä (sitä tulee tehtyä joka tapauksessa jos lapsi istuu vieressä). Kannattaisi siis opettaa lapset istumaan takapenkillä...

    Jakohihnasekoiluun liittyen: mikä maahantuoja on hoitanut vastaavan asian (vaihtovälin alentaminen) mallikkaammin, esim. tarjoten ilmaisia hihnanvaihtoja? Opel tuli käsittääksen sentään hieman kuluissa vastaan osien hintoja laskemalla. Itse vaihtovälin lyhennys oli kieltämättä negatiivinen seikka, mutta lyhennettykään vaihtoväli ei ole kuitenkaan poikkeuksellisen lyhyt.

      
  • Itse olen tätä vetokoukun kohonnutta hintaa myös ihmetellyt. Joitakin vuosia sitten autoliikkeiden kautta sai uusiin autoihin edullisia tarvikekoukkuja 1000 - 1500 mk:lla. Tarvikekoukkuja ei autoliikkeissä enää uuden auton ostajille tarjota, vaan myyvät vain 500 - 700 euroa aikaisempaa kalliimpia autotehtaalla asennettuja lisävarustekoukkuja. Ilmeisesti kauppa edelleen käy moninkertaisella hinnalla aikaisempiin markkahintoihin verrattuna.

    Vetokoukkujen EU säännökset ovat kiristyneet muutamia vuosia sitten, ja autohin ovat tulleet CAN ym. väylät, mikä tietysti monimutkaistaa tekniikkaa ja nostaa koukkujen hintaa. Nopealla internethaulla löysin kuitenkin edelleen näitä samoja Fixus, Kovil ym. tarvikekoukkuja, jotka voidaan asentaa uusimpiinkin automalleihin. Hinnoista ei minulla ole tietoa, mutta epäilen niiden edelleen olevan merkittävästi tehdasasennettuja koukkuja halvempia.



    [Alibaba muokkasi tätä viestiä 29.12.2004 klo 11:37]
      
  • Motonetissä maksaa Astra H HatchBack 04- kiinteä vetokoukku 120 euroa

      
  • 950 e on tehdastilaus koukulle .jälkiasennus piirimyyjällä n.puolet halvempi-eikö astraan saa lisävarusteena turvaistuimen tunnistimen jonka saa vectraan.

      
  • Edelleenkin tilanne on se, että tarvikekoukut ovat uusiin autoihin edullisia, mutta se johtosarja saattaa maksaa ihan tähtitieteellisiä euromääriä. Ryöstäjäviritelmiä ei oikein kannata miettiä, menee auton polttimojen tarkkailusysteemi sekaisin.

      
  • Airbagista mainitaan OPEL Astra Wagon lisävarusteet esitteessä sivulla 13 Opel TOPSAFE Isofix tuolin kohdalla:
    ******
    Transponderi kytkee auton turvatyynyn pois päältä. Huom! vaatii tehdasasennetun lastenistuimen tunnistimen autoon.
    *******
    Takapenkkiasennus onnistuu tosin uudessa mallissa paremmin
    pidentyneen akselivälin ansiosta, joten ei ole välttämättä syytä
    lastenistuinta etupenkille laittaakaan.

    Vetokoukusta sen verran, että sain sen helposti tingittyä
    'kaupan päälle', joten ei tarvikekoukun asentaminen hirveän
    kallista voine olla.


      
  • Tähän asti on lapset istuneet takana, mutta eipä tunnu isompi viihtyvän kun ei näe aikuisia, istuu siis selkä menosuuntaan.

    Koukun tosiaan saa myyjäliikkeeltä edullisemmin kuin tehdasasennettuna.

    Mahtaako se koiraverkkokin olla jotenkin erikoinen kun pyytävät siitäkin 220e? Käsittämätön hinta.

    On tuo opeli aivan liian kallis, ei tuu sellaista.

      
  • Jakohihnasta sen verran, että ei tullu latiakaan Opelilta kun hihna hihna meni poikki, koska olin ostanut käytettynä ja olivat varoittaneet juuri pari päivää aiemmin tulleella lappusella. Mittarissa oli 99000 km. On kai tuo hihnan vaihto kohtuuhintainen, mutta nykyisillä kilometreillä saa vaihtaa kahden vuoden välein.

      

  • Mikäs tuo astran hihnan vaihtoväli nykyään on?

      
  • Ainakin 1,4 l twinport -koneessa taitaa olla ketju, miten mahtaa olla 1,6 litraisessa. Hihnallisissa vaihtoväli on varmaan 90000 km tai muutama vuosi.

      
  • Lainaus:
    05.01.2005 klo 08:52 juba2 kirjoitti
    Ainakin 1,4 l twinport -koneessa taitaa olla ketju, miten mahtaa olla 1,6 litraisessa. Hihnallisissa vaihtoväli on varmaan 90000 km tai muutama vuosi.


    Juu, 1.4 on ketju mutta 1.6 koneen hihna vaihdetaan 150 tkm:n välein. Ja nykyään vaihto on kuulemma nopea ja helppo (=halpa) toimenpide, ei ollenkaan yhtä työläs ja tyyris kuin aiemmin. Näin siis sanoi Opel-myyjä Metro-Autossa, josta asiaa kerran tiedustelin.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 05.01.2005 klo 09:26]
      
  • 1.4 on ketjulla, 1.6:ssa on 150tkm/10vuotta ja 1.8:ssa edelleen 60tkm/4vuotta. Veikkaisin että tuo 1.8 kone on Opelilla seuraavaksi uusittavien listalla. Turboista ja dieseleistä en tiedä.

      
  • Se hihnan vaihtotyö helpottui sen takia kun vesipumppua ei enää tarvitse vaihtaa, ennen työ oli iso koska vesipumppu piti hihnan ja sen automaattikiristimien lisäksi vaihtaa aina kun määräaika eli 60 tuhatta kilometriä edellisestä vaihdosta tuli täyteen.
    Nykyinen 1,6 Twinport-kone joka esiteltiin alkukesästä 2003 ei tarvitse aina vesipumpun vaihtoa kun nokkahihna vaihdetaan.

    1,8 kone esiteltiin nykymuodessan vuoden 1994 alussa F-Mallin Astrassa eli se on ollut jo kymmenisen vuotta samankaltainen. Opelin koneet ovat yleensä ollet persoja öljylle hihnojen heikkojen kestävyyksien lisäksi.



    [höynä muokkasi tätä viestiä 06.01.2005 klo 22:40]
      
  • Kaikissa turboissa ja Dieseleissä ketju.

    Siis vaihdetaan joskus..

      
  • Paikallinen diileri ilmoitti minullle H Astran koukun maksavan kiinteänä 420Eur ja irrotettavana 550Eur, johtosarjan osuus hinnasta 75Eur.

      
  • Irrotettava koukku maksaa asennettuna 450€ merkkiliikkeesä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit