VW-konserni "ottaa etäisyyttä" dieselmoottoreissa käyttämäänsä pumppusuutinteknologiaan. Vuonna 2007 tuleva uusi moottorisukupolvi tulee käyttämään Common-Rail -tekniikkaa.
fiatilla ja boschilla oli sopimus että Volkswagenille ei myydä common rail teknikkaa alle 2 litran koneisiin, onkohan sopimus mennyt umpeen vai tuleeko vastaava tekniikka muualta ? ja onko muilla patenttia tuohon?
Pumppusuuttimia käyttivät ainakin Volvo ja Scania raskaissa ajoneuvoissa -90 luvulla ennenkuin nämä tulivat tietääkseni mihinkään henkilöautoon. Nokka-akseli painaa suuttimessa olevaa mäntää alas aikansaaden erittäin korkean paineen, reilusti yli 2000 baria. Muu polttoainejärjestelmä on lähes paineeton, selvitään pelkällä siirtopumpulla. Vaikea uskoa, että asian takana olisi jokin sopimusasia, koska niin uusi "keksintö" ei tämä ole. Ehkä seikka, että pumppusuutin on äänekkäämpi vaikuttaa tähän.
AutoBild lehdessä ollut Peugeot 407 Coupe Hdi V6 diesel on äänetön. Sisällä ei pysty sanomaan millä polttoaineella auto kulkee. Pösössä on 6-vaiheinen dieselruiskutus. Kehitys kulkee dieselelillä todella rajusti, nyt rikotaan Euroopassa jo 70% rajoja uusien autojen polttoainevalinnoissa dieselin hyväksi. Ehkä näissä piilee jokin syy VW:n aikomuksiin siirtyä commonrailiin.
Dieselin jalostus on muuten ohittanut bensan jalostuksen Euroopassa ja jatkaa nousuaan.
Pumppusuuttimia käyttivät ainakin Volvo ja Scania raskaissa ajoneuvoissa -90 luvulla ennenkuin nämä tulivat tietääkseni mihinkään henkilöautoon. Nokka-akseli painaa suuttimessa olevaa mäntää alas aikansaaden erittäin korkean paineen, reilusti yli 2000 baria. Muu polttoainejärjestelmä on lähes paineeton, selvitään pelkällä siirtopumpulla. Vaikea uskoa, että asian takana olisi jokin sopimusasia, koska niin uusi "keksintö" ei tämä ole. Ehkä seikka, että pumppusuutin on äänekkäämpi vaikuttaa tähän. .... Dieselin jalostus on muuten ohittanut bensan jalostuksen Euroopassa ja jatkaa nousuaan.
Niin, ja Bosch ei pystyne rajoittamaan VW-konsernin siirtymistä C-R teknologiaan, koska muita toimittajiakin on, mm. Siemens ja japanilaiset.
Bensiinin hinta tulee ilmeisesti jossain vaiheessa laskemaan, koska "maaöljystä" saadaan jalostuksessa tietyssä suhteessa keveitä jakeita (eli mm. bensiiniä) ja raskaampia jakeita (mm. poltto- ja dieselöljyä). Jos dieselöljyn kulutus kasvaa ja bensiinin vähenee, niin...
Ihan hyvä että lopettavat pumppusuutinhommat... tulee sivistyneempiä, värinättömämäpiä ja äänettömämpiä koneita commonraililla, vaikka ominaistalous noissa pumppusuttimissa onkin aivan ehdotonta kärkeä.
Bensiinin hinta tulee ilmeisesti jossain vaiheessa laskemaan, koska "maaöljystä" saadaan jalostuksessa tietyssä suhteessa keveitä jakeita (eli mm. bensiiniä) ja raskaampia jakeita (mm. poltto- ja dieselöljyä). Jos dieselöljyn kulutus kasvaa ja bensiinin vähenee, niin...
Olen joskus puhunut tästä jalostussuhteesta, on aivan totta mitä sanot. Bensalla ajetaan tasan niin kauan kuin öljyä jalostetaan jollei bensalle sitten keksitä jotain muuta käyttöä, mitä on äkkiseltään vaikea kuvitella.
Yhtälö ei kuitenkaan pelaa siinä, että Eurooppaa lukuunottamatta kaikkien isojen markkinoiden pääpolttoaine on bensiini. Mitä tapahtuu, jos EU:ssa ajetaan 80-100% kalliilla dieselillä (dieselhän on oikeasti melko kallista)? Ei sen kummempaa kuin että USA:ssa ja Japanissa ajellaan edelleen halvalla bensalla, ikäänkuin meidän kustannuksellamme...
Ihan hyvä että lopettavat pumppusuutinhommat... tulee sivistyneempiä, värinättömämäpiä ja äänettömämpiä koneita commonraililla, vaikka ominaistalous noissa pumppusuttimissa onkin aivan ehdotonta kärkeä.
Pumppusuuttimet tulevat myös kehitys- ym. kustannuksiltaan kalliiksi, koska VAG on ainoa valmistaja joka tekniikkaa käyttää.
jos EU:ssa ajetaan 80-100% kalliilla dieselillä (dieselhän on oikeasti melko kallista)? Ei sen kummempaa kuin että USA:ssa ja Japanissa ajellaan edelleen halvalla bensalla, ikäänkuin meidän kustannuksellamme...
EU:lla ja autotehtailla lienee jokin "strategia" dieseltekniikan suosimisessa. Ilmeisesti halu tulla "hyvin vähän riippuvaiseksi" tulevaisuudessa arabien öljystä on tekniikan kannalta jo lähes valmis. Vain oma polttoainevalmistus puuttuu. Dieseliä voi valmistaa maakaasusta, biomassasta, suuresta määrästä eri öljykasveja sekä kotitalousjätteistä. Tekniikka toimii lähes millä rasvalla tahansa, jolloin talouden rattaat pyörivät tulevaisuuden pahoissa kriisitilanteissa.
Mitä USA, kaakkois-Aasia, Intia ja Kiina tähän vastaavat? Tulee uskoakseni rauhattomuutta, mellakoita, epäjärjestystä, ryöstelyä, mikäli polttoaineiden hinnat karkaavat pilviin. Eri terrorijärjestöt kylvävät epäjärjestystä ja -varmuutta minkä kerkiävät, tavoitteena horjuttaa koko maailmantasapaino.
EU:lla ja autotehtailla lienee jokin "strategia" dieseltekniikan suosimisessa. Ilmeisesti halu tulla "hyvin vähän riippuvaiseksi" tulevaisuudessa arabien öljystä on tekniikan kannalta jo lähes valmis. Vain oma polttoainevalmistus puuttuu. Dieseliä voi valmistaa maakaasusta, biomassasta, suuresta määrästä eri öljykasveja sekä kotitalousjätteistä. Tekniikka toimii lähes millä rasvalla tahansa, jolloin talouden rattaat pyörivät tulevaisuuden pahoissa kriisitilanteissa.
Mitä USA, kaakkois-Aasia, Intia ja Kiina tähän vastaavat? Tulee uskoakseni rauhattomuutta, mellakoita, epäjärjestystä, ryöstelyä, mikäli polttoaineiden hinnat karkaavat pilviin. Eri terrorijärjestöt kylvävät epäjärjestystä ja -varmuutta minkä kerkiävät, tavoitteena horjuttaa koko maailmantasapaino.
Olen osittain kanssasi samaa mieltä tuosta omavaraisuudesta. Se on sinänsä viisasta, mutta ei ehkä kuitenkaan täysin realismia vielä aikoihin. Toki EU:lla on käytössään myös omia öljyvaroja ja norjalaisetkin voidaan varmaan laskea siihen mukaan, mutta Euroopan öljyenergian päätuottaja on jatkossa Venäjä. Sen varassa me keikumme.
USA:lla on ollut jo 70-luvulta lähtien tilaisuus vähentää riippuvuuttaan tuontiöljystä, mutta ovat jättäneet tilaisuuden systemaattisesti käyttämättä. Itse asiassa vain vuosi vuodelta pahentaneet asiaa, eikä siinä nyt äkkiä mitkään japskien "vain" 10 litraa vievät möhköhybridit auta. Ilmeisesti sheikkien ja bushien kytkökset ovat olleet niin houkuttelevia, ettei oman maan pidempiaikainen etu ole paljon vaakakupissa painanut. No, pian ovat lirissä.
Liittyisikö samaan se, että VW ei enää pidä takuuta voimassa, mikäli uusimman sukupolven diesel-moottoreilla ajetaan biodieselillä?
Ongelmat liittyivät mielestäni nimenomaan pumppusuuttimiin.
fiatilla ja boschilla oli sopimus että Volkswagenille ei myydä common rail teknikkaa alle 2 litran koneisiin, onkohan sopimus mennyt umpeen vai tuleeko vastaava tekniikka muualta ? ja onko muilla patenttia tuohon?
Pumppusuuttimia käyttivät ainakin Volvo ja Scania raskaissa ajoneuvoissa -90 luvulla ennenkuin nämä tulivat tietääkseni mihinkään henkilöautoon. Nokka-akseli painaa suuttimessa olevaa mäntää alas aikansaaden erittäin korkean paineen, reilusti yli 2000 baria. Muu polttoainejärjestelmä on lähes paineeton, selvitään pelkällä siirtopumpulla. Vaikea uskoa, että asian takana olisi jokin sopimusasia, koska niin uusi "keksintö" ei tämä ole. Ehkä seikka, että pumppusuutin on äänekkäämpi vaikuttaa tähän.
AutoBild lehdessä ollut Peugeot 407 Coupe Hdi V6 diesel on äänetön. Sisällä ei pysty sanomaan millä polttoaineella auto kulkee. Pösössä on 6-vaiheinen dieselruiskutus. Kehitys kulkee dieselelillä todella rajusti, nyt rikotaan Euroopassa jo 70% rajoja uusien autojen polttoainevalinnoissa dieselin hyväksi. Ehkä näissä piilee jokin syy VW:n aikomuksiin siirtyä commonrailiin.
Dieselin jalostus on muuten ohittanut bensan jalostuksen Euroopassa ja jatkaa nousuaan.
Tämä biodiesel -epäilykseni on lähtöisin täältä:
http://www.channel4.com/4car/buying-guide/faq/biofuels/biofuels-10.html
....
Dieselin jalostus on muuten ohittanut bensan jalostuksen Euroopassa ja jatkaa nousuaan.
Niin, ja Bosch ei pystyne rajoittamaan VW-konsernin siirtymistä C-R teknologiaan, koska muita toimittajiakin on, mm. Siemens ja japanilaiset.
Bensiinin hinta tulee ilmeisesti jossain vaiheessa laskemaan, koska "maaöljystä" saadaan jalostuksessa tietyssä suhteessa keveitä jakeita (eli mm. bensiiniä) ja raskaampia jakeita (mm. poltto- ja dieselöljyä). Jos dieselöljyn kulutus kasvaa ja bensiinin vähenee, niin...
Ihan hyvä että lopettavat pumppusuutinhommat... tulee sivistyneempiä, värinättömämäpiä ja äänettömämpiä koneita commonraililla, vaikka ominaistalous noissa pumppusuttimissa onkin aivan ehdotonta kärkeä.
Bensiinin hinta tulee ilmeisesti jossain vaiheessa laskemaan, koska "maaöljystä" saadaan jalostuksessa tietyssä suhteessa keveitä jakeita (eli mm. bensiiniä) ja raskaampia jakeita (mm. poltto- ja dieselöljyä). Jos dieselöljyn kulutus kasvaa ja bensiinin vähenee, niin...
Olen joskus puhunut tästä jalostussuhteesta, on aivan totta mitä sanot. Bensalla ajetaan tasan niin kauan kuin öljyä jalostetaan jollei bensalle sitten keksitä jotain muuta käyttöä, mitä on äkkiseltään vaikea kuvitella.
Yhtälö ei kuitenkaan pelaa siinä, että Eurooppaa lukuunottamatta kaikkien isojen markkinoiden pääpolttoaine on bensiini. Mitä tapahtuu, jos EU:ssa ajetaan 80-100% kalliilla dieselillä (dieselhän on oikeasti melko kallista)? Ei sen kummempaa kuin että USA:ssa ja Japanissa ajellaan edelleen halvalla bensalla, ikäänkuin meidän kustannuksellamme...
Pumppusuuttimet tulevat myös kehitys- ym. kustannuksiltaan kalliiksi, koska VAG on ainoa valmistaja joka tekniikkaa käyttää.
EU:lla ja autotehtailla lienee jokin "strategia" dieseltekniikan suosimisessa. Ilmeisesti halu tulla "hyvin vähän riippuvaiseksi" tulevaisuudessa arabien öljystä on tekniikan kannalta jo lähes valmis. Vain oma polttoainevalmistus puuttuu. Dieseliä voi valmistaa maakaasusta, biomassasta, suuresta määrästä eri öljykasveja sekä kotitalousjätteistä. Tekniikka toimii lähes millä rasvalla tahansa, jolloin talouden rattaat pyörivät tulevaisuuden pahoissa kriisitilanteissa.
Mitä USA, kaakkois-Aasia, Intia ja Kiina tähän vastaavat? Tulee uskoakseni rauhattomuutta, mellakoita, epäjärjestystä, ryöstelyä, mikäli polttoaineiden hinnat karkaavat pilviin. Eri terrorijärjestöt kylvävät epäjärjestystä ja -varmuutta minkä kerkiävät, tavoitteena horjuttaa koko maailmantasapaino.
Mitä USA, kaakkois-Aasia, Intia ja Kiina tähän vastaavat? Tulee uskoakseni rauhattomuutta, mellakoita, epäjärjestystä, ryöstelyä, mikäli polttoaineiden hinnat karkaavat pilviin. Eri terrorijärjestöt kylvävät epäjärjestystä ja -varmuutta minkä kerkiävät, tavoitteena horjuttaa koko maailmantasapaino.
Olen osittain kanssasi samaa mieltä tuosta omavaraisuudesta. Se on sinänsä viisasta, mutta ei ehkä kuitenkaan täysin realismia vielä aikoihin. Toki EU:lla on käytössään myös omia öljyvaroja ja norjalaisetkin voidaan varmaan laskea siihen mukaan, mutta Euroopan öljyenergian päätuottaja on jatkossa Venäjä. Sen varassa me keikumme.
USA:lla on ollut jo 70-luvulta lähtien tilaisuus vähentää riippuvuuttaan tuontiöljystä, mutta ovat jättäneet tilaisuuden systemaattisesti käyttämättä. Itse asiassa vain vuosi vuodelta pahentaneet asiaa, eikä siinä nyt äkkiä mitkään japskien "vain" 10 litraa vievät möhköhybridit auta. Ilmeisesti sheikkien ja bushien kytkökset ovat olleet niin houkuttelevia, ettei oman maan pidempiaikainen etu ole paljon vaakakupissa painanut. No, pian ovat lirissä.