Tällä nimellä kulkee Auto motor und sport lehden suorittama, uskaltaisiko käyttää sanaa tutkimus, johon osallistui yli 63000 täydellistä hyväksyttyä vastausta. Vastaukset olivat erittäin seikkaperäiset, niiden täyttämiseen on mennyt yli 45 min. Tämä ei ilmeisesti onnistuu muualla kuin Saksassa. Ams lehden lisäksi mukana oli lehti "Auto/Strassenverkehr". Tämä kertoo hyvin tilanteen, sillä Powersin mielipidekyselyissä haastatellaan ymmärtäkseni korkeintaan n. 10000 henkilöä. Silti käyttäjien mieltymykset ovat samansuuntaiset.
1. Lexus
2. Porsche
3. Honda
4. BMW
5. Mazda
6. Toyota
7. Audi
8. Daihatsu
9. Chevrolet
10. Subaru
...
17. Mercedes
...
26. VW
27. Opel
...
32. Smart
Mielestäni 2 automerkkiä yllättää. Chevrolet 9:llä sijalla Saksassa!
Mersu vasta 17.
Tutkimus julkaistiin Auto motor und sport lehdessä Heft 18 20.August 2003, jossa on sivukaupalla kaikkien mahdollisten autojen plussia ja miinuksia sekä sijoituksia, miniautoista luxusautoihin.
Kuinka mones Lexus on myyntitilastoissa? Siis Saksassa...
Mielenkiintoista sikäli, että Lexus ei löydy Saksassa 50. eniten myydyimmältä listalta ollenkaan.
Valmistajien listalta katsottuna on Toyota sijalla 8, pikkuisen Peugeotin edellä. Kaikki myydyimmät automerkit ovat Saksalaisia.
Maserati myi tasan 500 autoa, Ferrari 547, eli Lexus ei mahdu Top 50 listalle ainakaan v. 2003. Ehkä Lexus luokitellaan vielä Toyotaksi, tottahan se on, valmistaja on Toyota, vaikka merkki halutaan eriyttää massatuotanto auoista. Lopussa lukee muut valmistajat, yhteensä 1261 myytyä autoa, epäilen siihen mahtuvan kaikenlaista Rinspeediä, Bugattia ja muita erikoisuuksia.
Mallikohtaisessa sarjassa on Toyota Corolla sijalla 23, Yaris/Verso sijalla 34, Mazda 323 sija 43, Toyota RAV4 45, Nissan Almera/Tino sijalla 48. Muut Japsit eivät yllä mallikohtaisessa listassa 50 eniten myydyn sisälle, muutoin kuin luettelemani. -04 voi tilanne olla aivan toinen.
Marraskuussa -03 oli dieselien osuus 40,4 kaikista myydyistä autoista Saksassa.
Itseäni ihmetyttää Audin hyvä sijoitus, varsinkin volkkariin verrattuna. Audeissakin on ollut ilmeisen paljon ongelmia viime vuosina
Tässä tulee huomioida se, että luettelemani lista perustuu tyytyväisyyskyselyyn johon on vastannut yli 63000 henkilöä IAA-messuilla, AutoMotor und Sprot lehdessä ja se sisarlehti.
Myydyimmät automerkit ja automallit eivät välttämättä saa vaikutteita jostain tilastosta. Siinä vaikuttimena toimii oma kukkaro, tili, hyvitys uuteen/uudempaan, perheen koko, lemmikit, jne. Järki ja tuneet eivät tunnetusti kulje käsi kädessä.
Olen aiemmissa topiceissa kertonut kriittisen suhtautumiseni tilastoihin. Harmin paikka, että tässä ei voi selvittää kuinka monta Lexuksen omistajaa palautti pitkän kyselykaavakkeen. 5-50-200 ?Lexus-henkilöä täyttävät se ja antavat täydet pisteet omasta autosta.
Ehkä hyvinkin pienellä määrällä päästään hyviin sijoituksiin tilastoihin, kun taas suurella määrällä löytyy narisijoita paljon enemmän. Merkkiuskollisuus merkitsee varmasti jotain ja henkilön oma taloudellinen tilanne.
Olisi mielenkiintoista lukea hyvätuloisen vastauksia omista autoista vs. Volga-velka-nälkä. Kuka puolustaa ostoksia tai pakkoa enemmän.
Aika jännää että Lexus on päässty tuollaiselle listalle vaikka niitä on vähän myyty ja sitä kautta vähemmän kokemusta niistä.
Ei Lexus ole Saksassa mikään ultra harvinainen auto, eli kyllä niitä myyty on ja joillakin kyselyynkin osallistuneista on varmasti jo satojentuhansien kilometrien kokemus lexuksesta ja sen omainaisuuksista, joten miksi lexusta pitäsi poikotoida?
Ihan hyvä vaan jos ostaa Lexusta, niin on enemmän "väriä liikenteessä".
Satun tietämään asiasta sen verran että Auto Motor und Sportin listalla Lexukset sisältyvät Toyotan myyntilukuihin. En tarkalleen tiedä kuinka monta Lexusta myydään Saksassa arviosin että 7000 kappaletta. Tästä vuodestahan tulee Lexuksen paras vuosi kautta aikojen Euroopassa, myynti noussut 30%. Kyseinen lehti on aiemminkin päätynyt erikoisiin ratkaisuihin japanilaisia luxus-merkkejä kohtaan, olihan lehden Autokatalogissa (TM Automaailma) Acura- merkistä vain pari riviä Hondan palstalla vaikka Acura autoja myytiin viimekin vuonna maailmassa noin 150000 kappaletta, verratkaa sitä esim Saabin myyntimääriin ja palstatilaan. Toivon että niillä jotka kyseenalaistavat Lexuksen menestyksen näissä tutkimuksissa on myös jotain kokemusta kyseisestä merkistä. Ei esim anopin Corollasta saatuja huonoja kokemuksia pidä yleistää Lexukseen. Samalla logiikallahan voisi Smartin koeajon jälkeen sanoa että Mercedes CL on huono auto vaikka se on varmasti yksi maailman parhaista autoista.
Mutta Lexuksen myynti silti on yleisesti ottaen pientä Euroopassa. Jenkeissähän se myy hyvin. Eikö näin?
Joo, vähän niitä myydään.. Yksi syy on lähes olematon mainosbudjetti ja toisaalta onhan se selvää että kansa ostaa kotimaisia tuotteita eli esim Saksassa Mersuja ja Ranskassa Renaulteja. Ajatelkaa jos vaikka Samsung nousisi Nokian ohi Suomessa.. aika mahdoton ajatus koska kyllä kansan syvät rivit kuitenkin haluaa sen kotimaisen.. USA on sen verran kosmopoliittinen paikka että siellä voi kärjistäen sanottuna menestyä kuka tahansa kunhan tuote on hyvä.
Uskon että kiinnostusta löytyisi. Eikö Saksassa ole melko monipuolisesti eri autoja?
Tuplaten tiheämmät huoltovälit eivät houkuta nuukaa saksalaista ja suomalaista(kaan) ostamaan Lexusta, mutta suurin syy on dieselin puute. Eipä Lexus Suomessa juuri juhli, vain yksi myyty LS sarjalainen enemmän kuin Maybacheja! Ja halvimmankin Mäykkärin hinnalla saa melkein viis LS:ää Että näin.
Oli vaan pakko laittaa knoppitietona Anderssin Simolle tuo viimeinen, sori muut
Miksi Lexus ei myy Suomessa?
Mietippä hetki... Kovat hinnat, vanhentunut mallisto (erityisesti 200:nen), myyntiverkosto ja tässä hintaluokassa kaivattavan "statuksen" puute... Suurin osa ihmisistä rinnastaa Lexuksen kuitenkin suoraan Toyotaan ja niinkuin Mie Ite sanoi, dieselin puute..
Juu.. mutta miksei se ole aikaisemmin myynyt paremmin silloin kun mallit olivat vielä tuoreita?
Taas kerran viittaan ruotsalaiseen Teknikens Världiin. Uusimmassa numerossa oli juttua Lexus 200-mallista käytettynä. Artikkelissa todettiin, että se on erittäin ongelmaton auto. Tämä tieto ainakin vahvistaa käsitystä saksalaisen tutkimuksen tuloksesta.
Lexus-mallit ovat vanhentuneita, 200:nen on melko huono, tiloiltaan, ajettavuudeltaan jne. Ja muut mallit ovat kalliita... Mutta uskoisi porukan ostavan koska se on periaatteessa Toyota.
Mutta asiakkaat (=rahvas tuulipukukansa) ei välttämättä tiedä, että kyseessä on kutakuinkin tojota. Jos keulalle vaihdettaisiin tojon merkki, veikkaisin, että tiettyjä Lexus-malleja myytäisin enemmän. Mutta lexus-pamput eivät tietenkään halua, että lexus rinnastettaisiin tuulipuku-tojotaan, koska tavoiteltu imago katoaisi samantien. Ja toisaalta se ostajakunta, joka haluaa luxus-luokan autoa ja joka tietää, että kyseessä on pohjimmiltaan tojota, ei välttämättä halua ostaa lexusta, kun se on tojota.
Ja onhan tuo 200-sarja jo vanhentunut, uudistaisivat kiireesti. En yhtään ihmettele, miksi kauppa ei käy...
Yksi syy voi olla ettei Lexus ole kovinkaan näkyvä merkki. Ei kaikki tiedä edes Lexusta. Toyotalla olisi varmasti rahaa mainontaan.