Daimler-Chrysler/Mitsubishi.!?

13 kommenttia

Kirjoitin pitkän aiheen Daimler-Chrysler-Yhtymän ostosta, jonka kohde on MMC. Mutta tämä perhanan palvelin hävitti koko homman, nimineen, hintoineen € 11 miljardia, mitä automalleja tulee lyhyen ajan sisällä. Suomessa näistä asioista ei tiedetä mitään! Ei riviäkään edes alan lehdissä! Mutta palvelin kyllä kadottaa kaikki tiedot tuosta vain. On Yhtyneet Kuvalehdet Oy:llä surkeat palvelimet, ei voi kuin pahoitella.
Kaikki perustuu Bernd Ostman:in Automotorundsport-päätoimittajan pääkirjoitukseen lehdessä. Siinä kerrotaan kaikki, miten Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Motor Company ja Tokyo-Mitsubish Bank ja sulautuvat Daimler-Chrysler hallintaan. DC oli ostamassa Nissanin myös v. 2000, mutta luopuivat hankkeesta Nissanin ongelmien sekä Renaultin omistussuhteen vuoksi.

Kuitenkin Suomessa kerrotaan MMC:sta päinvastaista tietoa, tai tietoa ei ole.
En vain jaksa kirjoittaa koko tarinaa uudestaan kuten sen tein nimineen kaikkineen, miten, missä, ketkä jne.

Kuitenkin, Daimler-Chrysler yhtymällä on jalansijaa nyt Japanissa.

  
  • Aihetta sivuten: on välillä tullut mieleen, että koko Mitsubishi katoaa automaailmankartalta, ei sillä hyvin taida mennä - ainakaan Suomen näkökulmasta. Eipä ole montaakaan Outlanderia, Grandista tai uutta Coltia tullut tiellä vastaan. Mitsulta puuttuu vetävä perheautomalli, Lancer on vanhentunut kuten Galantkin. Nämä kaksi kun saisivat hyvät seuraajat, olisi jo paljon autettu.

    Ehkä uusi Chrysler Neon voisi jakaa alustan tulevan(?) Lancerin kanssa - paitsi että Chrysler lienee suunnittelemassa takavetoista mallistoa.. No, sentään Mitsu julkaisee nyt Detroitin autonäyttelyssä seuraajan urheilulliselle Eclipse-mallilleen, joka Suomessa on liki täysin tuntematon, vaikka onkin hyvännäköinen ja kohtuuhintainen sportti.

    Eikä taida Mitsulla hyvin mennä muuallakaan maailmassa. Esimerkiksi Britanniassa se tunnetaan lähinnä avolava-autoistaan, ylihintaisista Pajeroista ( siellä Shogun ) ja Lancer Evolution-malleista - mikään näistä ei kilpaile tavallisen perheen rahoista.

    Vaikea on autoa myydä, ellei sillä ole malleja! Mallien kehittely maksaa tietenkin, mutta on myös investointi, joka voi olla tuottavakin. Katsokaa vaikka Nissania! Kun siihen on sijoitettu, toimintaa järkeistetty ja mallistoa kehitetty vaivoja säästämättä, on saatu hienoja tuloksia paitsi taloudellisesti, myös malliston puolesta - ajatellaan vaikkapa sellaisia autoja kuin 350Z, Murano, Micra sekä Infinitin hienot ja USA:ssa hyvin myyvät autot sekä Nissanin tuleva mallisto, kuten vaikkapa Tone ja uusi Almera, jonka viivästyminen viittaisi siihen, että ainakaan raakiletta ei ole luvassa, vaan nuorekas crossover-tyyppinen auto..

    Eli nyt vain Mitsulle rahaa ja niin maan perusteellisesti. Kyllä ne koron kanssa takaisin tulevat!

      
  • Sivuanpa minäkin: Mitsubishin mainoslause "Menestys syntyy laadusta" ei ole järin hyvin harkittu menestyksen ollessa mitä on.

      
  • Kaikkeen tulee muutos.
    Eniten minua ihmetyttää Suomen autolehdistön tietämättömyys mitä maailmalla tapahtuu. Korkean tietoteknologian aikana informaatio ei kulje Suomessa. Eihän se kulkenut Tsunamiaalon kanssa joten miksi nyt pienessä autohandelissa?

    Daimler-Chryslerin hallitus ja johtoryhmä kokoontuivat Daimler-Keskukseen, Stuttgart-Möhringenissä viime vuonna. Siellä tehtiin perussuunnitelma jonka tiimin vetäjäksi tuli Smart ryhmän johtaja Andreas Renschler. Ryhmään kuuluvat lisäksi Mercedes kehitysjohtaja Hans-Joachim Schöpf, Helmut Petri joka on Mercedeksen tuotannosta vastaava, sekä Hubertus Troska joka on lokakuusta 2003 ollut AMG:n toimitusjohtaja sekä markkinoinnin erikoismies. Kaikki nämä sekä Daimlerin rahoitusjohtaja Manfred Gentz lähtivät maaliskuussa 2004 kokoamaan Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporationin ja Bank of Tokyo Mitsubishi johtoryhmään saman pöydän ääreen. Daimler-Chrysler osti koko MMC Groupin € 11 miljardilla.

    Mitsubishilta tulee nopealla tahdilla 10 uutta automallia, osin Chrysler komponentteihin perustuen markkinoille. Yhtymän sisäinen koodi merkintä on "V-konsepti". Näin Daimler-Chryslerilla on ajoneuvojen tuotantolaitoksia nyt myös Japanissa ja niissä maissa joihin Mitsubishi oli sijoittunut, mm. USA.

    Daimler aikoi ostaa Nissanin, mutta tiedotteen mukaan se oli huonossa kunnossa, sekä omistussuhde Renaultin kanssa oli viety pitkälle.

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 11:13 SixPack kirjoitti
    Eniten minua ihmetyttää Suomen autolehdistön tietämättömyys mitä maailmalla tapahtuu. Korkean tietoteknologian aikana informaatio ei kulje Suomessa....
    Kaikki nämä sekä Daimlerin rahoitusjohtaja Manfred Gentz lähtivät maaliskuussa 2004 kokoamaan Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporationin ja Bank of Tokyo Mitsubishi johtoryhmään saman pöydän ääreen. Daimler-Chrysler osti koko MMC Groupin € 11 miljardilla.


    Kaikki pörssikaupat ovat julkista tietoa ja tämän kokoluokan kaupoista tiedotetaan varmasti kaikissa tiedotusvälineissä. Suomen lehdistön kanssa samalla tavalla myös USA:n autoalan lehdistö ja kansainväliset tietotoimistot ovat olleet täysin hiljaa tästä aiheesta. Tämä viittaa vahvasti siihen, että uutinen ei pidä paikkaansa. Lisäksi uutinen olisi täydellisesti ristiriidassa DC:n viime vuoden lopulla tekemän päätöksen kanssa Mitsubishin osakkeista luopumisesta.

      
  • Sitten on minun saksankielen ymmärtämys heikko tai Automotorundsport lehden päätoimittajan Bernd Ostman kirjoitus täyttää humpuukia viime elokuussa, siis 2004 julkaistussa pääkirjoituksessa jossa yllä mainitut asiat kerrottiin nimineen, hintoineen kaikkineen.

    Mietin samaa asiaa koskien pörssiä myös.
    Mielenkiintoista seurata mitkä vaihtoehdot pitävät sitten paikkansa.
    Kuitenkin henkilöiden nimet, summa, V-konsepti jne. osoittavat mielestäni, että kauppa on jo tehty viime vuonna.

    1. Suomen lehdistö ja tiedotusvälineistö nukkuu.
    2. Asia on saatu pidettyä kannen alla jollain tapaa, ehkä Japanissa on laki joka sallii asian, ennenkuin valitaan oikea ajankohta julkaista tieto näyttävästi.

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 11:33 SixPack kirjoitti
    Sitten on minun saksankielen ymmärtämys heikko tai Automotorundsport lehden päätoimittajan Bernd Ostman kirjoitus täyttää humpuukia viime elokuussa, siis 2004 julkaistussa pääkirjoituksessa jossa yllä mainitut asiat kerrottiin nimineen, hintoineen kaikkineen.


    Eli huhut olivat peräisin keväältä/kesältä -04. DC teki loppusyksystä -04 päätöksen vetäytyä Mitsubishi-yhteistyöstä, joten mainitut suunnitelmat on haudattu.

    Mitä tämä taas kertoo Suomalaisen autolehdistöstä? Kaksi vaihtoehtoa: a) että lähdekritiikin taso on korkea b) uutisnenä on vähemmän herkkä kuin Saksalaisilla.

    [PPi muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 11:45]
      
  • Silloin kuin nimetyt miehet käyvät käytännön neuvotteluja, asia ei mielestäni ole huhu, ja konseptit valmiina. Toki jostain kaupasta voi vetäytyä, mutta luetun tiedon mukaan suraava siirto tapahtuu 30.04.2005 jolloin Mitsubishin uusi strategia julkaistaan. Uusi johtaja on Renschler. Nämä ovat julkisia tietoja, joten en voi muutakaan kommentoida. Tottakai eri ryhmät kumoavat näin suuren asian, koska ajoitettuna hyvin sen julkisuus- ja markkina-arvo on todella suuri. Mutta mitä minä sitä kommentoimaan, hanki tiedot itse ja lue ne. Ehkä kauppa julkistetaan vasta 30.04.05 ja asia on kirjattu näin. Silloin se ei ole lainvoimainen ennen mainittua päivämäärää.

    Ottamatta sen enempää kantaa koko asiaan, on se kuitenkin mielenkiintoinen ja olisi piristävää koko autoteollisuudessa.

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 11:13 SixPack kirjoitti
    Daimler aikoi ostaa Nissanin, mutta tiedotteen mukaan se oli huonossa kunnossa, sekä omistussuhde Renaultin kanssa oli viety pitkälle.



    En ole seurannut tarkasti autotehtaiden taloudellista tilannetta mutta eikös Nissanilla mene tänä päivänä aika hyvin? Se Renautilta (?) tullut kaveri aikoinaan pisti Nissanin liiketoiminnan hyvään kuntoon. Nissan ja Renault kyllä tekevät tiivistä yhteistyötä, uusissa automalleissahan käytetään mm. yhteisiä pohjalevyratkaisuja.


    OT: Ilmeisesti TMNetissä on aika lyhyt session timeout, eli palvelusta lentää ulos, jos käyttäjä ei ole tehnyt mitään xx minuuttiin. Paiskaanpa palautteen Webbimasterille.

    Muutosta odotellessa kirjoittakaa nopeammin ja lyhyemmin :smile:

    Tai käyttäkää wöördiä tai notepadia pitkien juttujen kirjoittamiseen ja kopsatkaa sieltä tänne. Vai onnistuuko selaimella pakittaminen siten, että saa kopsattua raapustuksen talteen?

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 13:43]
      
  • DaimlerChryslerin ja Mitsubishin yhteistyö on päättynyt. DC:llä oli kaksi vaihtoehtoa, joko tehdä suuri lisäinvestointi eli tukipaketti tai sitten vetäytyä ja he päätyivät jälkimmäiseen ratkaisuun. Ratkaisun taustalla oli takuulla se että DC:n osakekurssin lasku olisi ollut väistämätön seuraus suuresta investoinnista Mitsubishin kaltaiseen tappiota tuottavaan yritykseen. DC on jo ehtinyt myydä osan Mitsubishi osakkeistaan omistus lienee laskenut noin 34%:sta 20% prosenttiin. Siinä mielessä viime vuosi oli hyvä että kilpailu on nyt kiristynyt kun Hyundai sai häädettyä GM:n (GM omisti ennen 10% Hyundaista) ja Mitsubishikin pystyy varmaan rankan saneerauksen jälkeen jatkamaan itsenäisenä japanilaisena firmana. Muut Mitsubishi-nimiset yritykset ovat kai tulossa hätiin.

    [olmi muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 13:50]
      
  • Seurasin taivaskanavia, tuli Ranskan Motors-TV mikä lie.
    Siinä oli lyhyt esittely Detroit Autoshow 06.01.2005. Dodge Firepower jossa on Viperin tekniikka...lisää, Chrysler seuraa Mitsubishin jalanjälkiä parantaen, tehostaen, tulee uusi 4x4. Mistä tällainen tieto on peräisin? ja miksi nämä lausutaan ääneen? OK, en ymmärrä ranskaa niin hyvin varsinkaan nopeasti puhuttuna...mutta omituinen fiilis jäi, että jotain olen vaistonnut oikein ja Saksan kautta silti ymmärtänyt oikein, siitä huolimatta, että sekä täällä että julkisuudessa asiat torpedoidaan. Toisaalta, mistä te kaikki muut hankitte tietonne?

      
  • Lainaus:
    23.01.2005 klo 18:16 SixPack kirjoitti
    Seurasin taivaskanavia, tuli Ranskan Motors-TV mikä lie.
    Siinä oli lyhyt esittely Detroit Autoshow 06.01.2005. Dodge Firepower jossa on Viperin tekniikka...lisää, Chrysler seuraa Mitsubishin jalanjälkiä parantaen, tehostaen, tulee uusi 4x4. Mistä tällainen tieto on peräisin? ja miksi nämä lausutaan ääneen? OK, en ymmärrä ranskaa niin hyvin varsinkaan nopeasti puhuttuna...mutta omituinen fiilis jäi, että jotain olen vaistonnut oikein ja Saksan kautta silti ymmärtänyt oikein, siitä huolimatta, että sekä täällä että julkisuudessa asiat torpedoidaan. Toisaalta, mistä te kaikki muut hankitte tietonne?


    Tässä vähän tuoretta uutista Mitsubishin ja DaimlerChryslerin suhteiden nykytilasta, sekä uutisen loppupuolella myös Mitsubishi-konsernin tilasta tällä hetkellä:
    http://www.freep.com/news/statewire/sw110434_20050121.htm

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 23.01.2005 klo 18:32]
      
  • Uusimmassa Fortune-lehdessä on DC:n pääjohtajan haastattelu, jossa käsitellään myös Mitsubishia. Viime syksynä DC:n johtokunta käveli Mitsubishin ostoa kaavailleen pääjohtajan yli. Mitsu on nyt omillaan.

      



  • Tässä vähän tuoretta uutista Mitsubishin ja DaimlerChryslerin suhteiden nykytilasta, sekä uutisen loppupuolella myös Mitsubishi-konsernin tilasta tällä hetkellä:
    http://www.freep.com/news/statewire/sw110434_20050121.htm

    Hmmm...luin artikkelin ja Nihon Keizai Shimbun lehden bulletiinin siitä, että Mitsubishi Motors joutuu korvaamaan Daimler-Chrysler yhtymälle $ 484 - $ 776,4 miljoonaa! Outoa.....yritykseltä joka päinvastoin oli lisäämässä Mitsubishi Motorsiin likviditeettiä ja ostamassa sitä. Ehkäpä yrityskaupat kahden suuren välillä ovat kimuranttisemmat kuin Kauniiden ja Rohkeiden kiemurat. Onkohan aiesopimus tai etuosto-oikeussopimus olemassa ja voimassa, sekä muiden kiinnostus käännettyä pois, saadaan vain hinta merkittävästi alemmas?
    Jees, tätä on turha pohtia edemmäs enää tällä palstalla, menen muualle tsekkaamaan vähän osake- ym. kursseja.
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit