Porsche ostaa tekniikkaa Toyotalta

11 kommenttia

Toyota ja Porsche neuvottelevat hybriditeknologiakaupoista. Porsche on kiinnostunut soveltamaan mainittua Toyotan teknologiaa ainakin Cayenne - malliinsa. Hyvä, että Cayennen kaltainen bensahirviö saa vähäpäästöisen vaihtoehdon - kyllä komeat kuoret sen ansaitsevat. Toyota on myynyt hybriditeknologiaa myös Fordille ja Nissanille.

  
  • Niinpä...Toyota on hybriditekniikan selvä ykkönen tällä hetkellä josta muiden sopii ottaa mallia. Myös Honda pohjaa muistaakseni omissa hybrideissään Toyotaan...ainakin osittain.
    Toisaalta, onhan Hondalla ja Toyotalla osin yhteinen historia. Aikanaa Soichiro Honda teki omassa yrityksessään muistaakseni männänrenkaita Toyotalle, jolle myi ensimmäisen yrityksensä ennen oman autonvalmistuksen aloittamista.
    Nyt molemmat ovat kohta ainoita vielä itsenäisiä ja riippumattomia autonvalmistajia.
    Edellä mainitusta johtuen kai Toyotan vaihto Hondaan tuntui meikäläisellekin jotenkin kotoiselta :smile:

      
  • Toyotahan on hybrideissä aivan ykkönen. Toyotalla on tulevaisuus hallinassa. Niin Porsche saa varmasti hyvää tekniikkaa. Mutta mitä ostajat tykkäävät että autossa on osa Toyotaa?

      
  • Lainaus:
    09.12.2004 klo 14:49 Tuomas kirjoitti
    Toyotahan on hybrideissä aivan ykkönen. Toyotalla on tulevaisuus hallinassa. Niin Porsche saa varmasti hyvää tekniikkaa. Mutta mitä ostajat tykkäävät että autossa on osa Toyotaa?


    Mitäs ne siitä ymmärtää ja toisaalta Tojo ja Porche pärjäävät molemmat laadussa. Jos esim Audiin laitettaisiin Tojon tekniikkaa niin silloin Audin kokonaislaatu paranisi ja ostajat olisivat mielissään.

    Helppoa!

      
  • No, tämä sähköosaaminen on varmasti yhtä hyvin hallussa, Boschilla, Siemensillä, ABB:llä ja ties kenellä. Pointti lienee siinä, että Toyota on ympännyt vastaavan Japanilaisen sähköosaajan kanssa komponentit toimivaksi kokonaisuudeksi, jossa sinänsä ei ole mitään uutta. Euroopan puolella näitä ei juuri nähdä samassa mittakaavassa kuin USA:ssa, joiden ostajilla ei ole niin väliä kuka on sähkömoottorin, akkukennoston ja starttimoottori-laturin valmistaja. Ei olisi minullakaan, jos sellaiseen päätyisin. Uskon, että asiakkaat pitävät Porschen Porschena, siitä huolimatta mistä alihankintana tulleet osat ovat. Koostuuhan auto monista osista, usein eri maista hankituista alihankintaosista. Jopa Talmu + muu Suomi toimitti aikoinaan 45% osista Volvolle, sen ollessa vielä oikea Volvo.

      
  • Lainaus:
    09.12.2004 klo 15:37 Warcraft kirjoitti
    [
    Mitäs ne siitä ymmärtää ja toisaalta Tojo ja Porche pärjäävät molemmat laadussa. Jos esim Audiin laitettaisiin Tojon tekniikkaa niin silloin Audin kokonaislaatu paranisi ja ostajat olisivat mielissään.

    Helppoa!

    Ajattelin vain että ihmiset ovat niin merkkiuskollisia että vaikka Toyotalla olisikin paremmat osat niin eivät he siitä tykkää että osa on Toyotaa Porschesta.

      
  • Nyt monet näyttävät ymmärtävän väärin tällaisen tekniikkakaupan luonteen. Toyota omistaa patentit ratkaisuihin, jollaisia Porsche haluaa käyttää. Porsche maksaa Toyotalle oikeudesta käyttää näitä ratkaisuja. Toytan komponentteja sellaisenaan Porsche tuskin tulee käyttämään. Tämäkään luonnollisesti ei ole poissuljettu vaihtoehto. Minkäänlaista lehdistötiedotetta aiheesta ei ole toistaiseksi antanut kumpikaan yritys.

    Aivan saman tyyppisiä kauppoja tekivät muutama vuosi sitten Toyota ja Volkswagen. Kyseessä oli vaihtokauppa, jossa Toyota luovutti VW:lle bensiinin suorasuihkutustekniikkaa ja WV Toyotalle dieseltekniikkaa. Vaihtokaupan hedelminä syntyivät Toyotan D4D-moottorit sekä VW:n FSI-moottorit.

      
  • Ainoastaan menetelmä siis on sama. Mutta ei yhtään Toyotan osaa Porschessa?

      
  • En aloittanut kokonaan uutta keskustelua asiasta, vaan lisään tähän jo käytyyn. Hybriiditekniikasta. Porukalla näyttää olevan se luulo, että Toyota on ainoa tällä alueella joka on osannut liittää moottorin jatkeeksi lisätekniikkaa. Näin ei ole. Euroopassa on kehitetty hybriiditekniikkaa jo 25 vuotta. (AMS 21.01.2004)Se on ollut eräänlaista odotuspeliä, kuka julkaisee asian, kuka tuo markkinoille, koska tappiolla on myytävä. Tilanne ei ollut otollinen.
    Japanissa saastetilanne kehittyi kestämättömäksi, uudet tiukat lait astuivat voimaan, lopun tiedämme.
    Ei euroopassa tämän suhteen olla peukaloita pyöritelty. Kyllä tekniikka ja osaaminen on hyvässä hallussa.

    MB tuo joka luokkaan myös hybriditekniikan, sekä bensa- että dieselmoottoriset. Käyttävät saksalaista luotettavaa tekniikkaa. Daimler-Chrysler käyttävät siitä nimitystä Hyper.

    Fiat on aikoja sitten kehitellyt oman tekniikan.

    Ford tulee käyttämään Aisin tekniikkaa. Aisi on Japanilainen.

    Hondalla on oma IMA tekniikka.

    GM isot ajoneuvot käyttävät laajalti USA:ssa saksalaista ISAD hybriditekniikkaa.

    Pienemmät autonvalmistajat ostavat todennäköisesti valmiin tekniikan joltain suuremmalta. Kuten moottoriteknologian puolellakin tehdään, vaikkei siitä yleisesti puhuta.

      
  • Mitäpä tuohon lisäämään. Toki muutkin hybriditekniikan kimpussa ovat pakertaneet, fakta on vain se että Toyota toi sen ensimmäisenä kaiken kansan saataville markkinoille ja sarjatuotantoon. Lisäksi kerennyt testaamaan tekniikkansa toimivuuden jo moneen kertaan ennen syöttämistä kuluttajille.

    Muuten, ei se euroopan 25 vuotta ole mikään maailmanennätys, Toyota aloitti hybriditekniikan tutkimisen tietääkseni jo 60-luvun puolella.

      
  • Hybridejä on karkeasti katsottuna kahta tyyppiä. On Honda-malli (IMA) ja Toyota-malli (HSD). IMA-hybridi on yksinkertainen ja "halpa" ratkaisu jossa sähkömoottori vain auttaa polttomoottoria. Lopputulos: vähän lisää tehoa ja ehkä 20% alempi kulutus. HSD-järjestelmä on selvästi kehittyneempi ratkaisu. HSD-järjestelmän patentit ovat Toyotan ja sen tytäryhtiö Aisinin hallussa. Toyota ei tiettävästi ole ollut kovinkaan kiinnostunut lisensoimaan tekniikkaansa BMW:lle ja Mercedekselle joten näiden merkkien on jotenkin pystyttävä kiertämään nämä patentit mikä on viivästyttänyt niiden tuotekehittelyä.

      
  • Porsche ilmeisesti varautuu kilpailuun.

    Lexus on nimittäin tulossa mukaan hybridikilpaan ja niin kuin tiedetään SUV- autot myyvät Yhdysvaltain markkinoilla kuin häkää ja ovat siten samalla tietysti kilpailtu kokoluokka. Käsittääkseni Lexus pärjää rapakon takana oikein mallikkaasti, samoin Porsche. Lexuselta on jo tulossa hybridi V6:sella ja myöhemmin V8:lla.

    Tämä on vain siis oma veikkaukseni, tulipahan vaan mieleen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit