Olen aikeissa vaihtaa uuteen Mazda6 farmariin. Olen kuitenkin kuullut paljon kommentteja auton suuresta melutasosta (lähinnä rengasmeteli). Onko kokemuksia?
Kysyit kokemuksia - minulla ei nimenomaan Mazda6:sta ole sellaisia kertynyt, mutta farmarikoriset autot yleensä ovat meluisampia kuin vastaavat sedan-mallit. Eräät autonvalmistajat (mm. Audi, BMW, Mercedes) lisäävät farmarikoristen autojen äänieristystä, jotta ne vastaisivat melutasoltaan sedaneita. Tuulilasi-lehti vertaili nastarengastettuja farmarikorisia autoja (Mazda6, Mondeo, accord, Primera,Vectra) ja totesi kaikki meluisaksi; Mazda6 oli Accordin lisäksi melumittarin mukaan jopa hiukan vähämeluisempi kuin muut; silti senkin melutasoon toivottiin parannusta. Huomioitavaa on, että Mazda6 ja Accord olivat rengastettu 65-sarjan renkailla, eli ne eivät olleet sietämättömän matalaprofiilisia - melutasoa vähentävä vaikutus on ilmeinen.
Itselläni on nyt hieman alle 6000 tosi tyytyväistä kilometriä takana. Auto on 2.3 GT farmari. Eihän tuo kesärenkailla ihan äänetön ole mutta se olikin jo tiedossa. Ei kuitenkaan niin, etteikä autolla taittaisi mieluusti pitempääkin matkaa. Muut ominaisuudet kompensoivat lievän meluisuuden kyllä moninkertaisesti. Ajettavuus on kertakaikkiaan loistava - omani ei ole puoltanut (asia josta on ollut paljon puhetta) enkä kyllä tarkemmallakaan sihdillä löydä ajettavuuspuutteita. Moottori on todella miellyttävä, vääntävä ja kohtuullisen taloudellinen. Suosittelen oikein lämpimästi.
Itselläni on Mazda 6:sta sellaista kokemusta, että istun kyydissä n. 200km päivittäin. Siinä kun kaveri ajaa, niin on aikaa ihmetellä, miten tällainen, omasta mielestäni varsin tusinajapsi, on voinut menestyä testeissä niin hyvin.
Autossa istuu (ainakin apukuskin puolella) varsin korkealla jykeviin saksalaisiin nähden ja ikkunalinja jää "honda civic -mäisesti" alhaalle. Kojelaudan muotoilu on linjaltaan sekava. Nahkaratti on kuin vanhasta Opelista, narisevat pyöritettävät raitisilmasuulakkeet taas kuin vanhoista Alfoista. Monitoiminäyttö on aivan liian pieni. Häikäisysuojat ohuet kuin kärpäslätkät ja niiden alasvetoa helpottavat kolot on tehty vasenkätisille. Huvittava on myös istuislämmitinkytkinten sijoitus - keskikonsolissa jossain kyynärnojan alla piilossa. Mitäänsanomaton muotoilu jatkuu ovipaneleissa. Oven avauskahva on samanlainen kuin -87 mallisessa Corollassa, mutta kromattu. Sähköikkunoiden käyttökytkimet näyttää Biltemasta haetuilta ja muistuttavat etäisesti VW Passatin vastaavia. Istuinkangas on sukkahousulaatua ja nyppääntyy jo pelkästään arvostelevista katseista
. Ulkoapäin muotoilu ensin viehätti, mutta tätä nykyä ylimuotoiltu keula ja tuning-look alike tarviketakavalot on kuin markettimopoista. On vaikea kuvitella johdonmukaista seuraavaa Mazda kutosta - luultavasti menee kokonaan uusiin puihin.
Ja entä se melu - SITÄ PIISAA - ainoastaan uusi Honda Accord STW on meluisampi.
Leveät renkaat ei varmasti paranna asiaa eikös mazdoissa ole useasti melko leveät renkaat. Mutta en usko että kapemmillakaan renkailla Mazda paras olisi, mutta ei se nyt minkään erityisen meluisakaan ole.
Koeajoin Mazda6:n kevättalvella, kun oli autonvaihdon aika ja omat huomioni olivat seuraavia: - häiritsevän ja hämmästyttävän korkea moottorin melutaso kiihdytyksissä, tasakaasulla normaali maantieajossa moottorin ääni ei häiritse - pehmeillä kitkarenkailla rengasmelu ei häirinnyt, kesärenkailla/nastoilla tilanne voi olla toinen - kuskin penkki huono - ainakin omille mitoilleni, muhkurat reisien alla ja lapaluiden kohdalla - radion kuuluvuus surkea heikossa kentässä ja mikä pahinta, integroidun paneelin takia radiota ei voi käytännössä vaihtaa, tai joutuu hankaliin rakennuspuuhiin - kojelaudan yököttävän bordellinpunainen valaistus korostuu pahasti pimeällä - hyvät ajo-ominaisuudet ja kohtuutilat
Ajan paljon ja pitkiä matkoja yhteen menoon ja lähinnä huonon kuskin penkin sekä huonosti kuuluvan radion takia päädyin toiseen merkkiin. Ei tuollaisella muhkurapenkillä pitkiä matkoja istu ja radiotakin joskus CD:n lisäksi haluaisi kuunnella.
Autossa istuu (ainakin apukuskin puolella) varsin korkealla jykeviin saksalaisiin nähden ja ikkunalinja jää "honda civic -mäisesti" alhaalle. Kojelaudan muotoilu on linjaltaan sekava. Nahkaratti on kuin vanhasta Opelista, narisevat pyöritettävät raitisilmasuulakkeet taas kuin vanhoista Alfoista. Monitoiminäyttö on aivan liian pieni. Häikäisysuojat ohuet kuin kärpäslätkät ja niiden alasvetoa helpottavat kolot on tehty vasenkätisille. Huvittava on myös istuislämmitinkytkinten sijoitus - keskikonsolissa jossain kyynärnojan alla piilossa. Mitäänsanomaton muotoilu jatkuu ovipaneleissa. Oven avauskahva on samanlainen kuin -87 mallisessa Corollassa, mutta kromattu. Sähköikkunoiden käyttökytkimet näyttää Biltemasta haetuilta ja muistuttavat etäisesti VW Passatin vastaavia. Istuinkangas on sukkahousulaatua ja nyppääntyy jo pelkästään arvostelevista katseista. Ulkoapäin muotoilu ensin viehätti, mutta tätä nykyä ylimuotoiltu keula ja tuning-look alike tarviketakavalot on kuin markettimopoista. On vaikea kuvitella johdonmukaista seuraavaa Mazda kutosta - luultavasti menee kokonaan uusiin puihin.
Ja entä se melu - SITÄ PIISAA - ainoastaan uusi Honda Accord STW on meluisampi.
Kylläpä olet löytänyt paljon vikaa ja selvensit, että olet aitoa tuulipukukansaa. Kojelauta on urheilullinen, hyvin Alfa-Romeo tyylinen. Pitäisikö sen olla tasainen ja näyttää höyläämättömältä lankulta kuin Skoda Fabian kojelauta?
Vanhoista alfoista tutut pyöreät suulakkeet? Tervettuloa tähän päivään. Jokaikisessä uudessa ja tulevassa alfassa (ja fiiatissakin) on pyöreät, urheilullisesti muotoillut ilmasuulakkeet. Itse en ole niissä mitään narinaa havainnut.
Mitä vikaa on nahkaratissa? "Vanhan" Opel Vectra B:n nahkaratti on varmaan paras tehdasasenteinen Alfa 156:n mahonkiratin jälkeen, mitä tiedän. Miellyttävä käsitellä ja tyylikkään näköinen.
Monitoiminäyttö? No se on varmaan melkein kaikissa autoissa sitten sinun mielestäsi liian pieni ja tämä on kyllä ihan turha seikka mun mielestä - ei vaikuttaisi ostopäätökseen.
Tuning look? Jos sinun mielestäsi urheilullisesti muotoillut autot ovat tuning-lookkia, niin kuulut ehdottomasti tasaisen tylsään Corollakuskien sarjaan. Pitäisikö auton olla mielestäsi laatikko, jonka voi suunnitella kolmesta lego-palikasta?
Kopioin tähän ja hieman muutin Saab93f:n kirjoitusta.
Itselläni on nyt hieman alle 6000 tosi tyytyväistä kilometriä takana. Auto on 2.0 farmari. Eihän tuo kesärenkailla ihan äänetön ole mutta se olikin jo tiedossa. Ei kuitenkaan niin, etteikä autolla taittaisi mieluusti pitempääkin matkaa. Muut ominaisuudet kompensoivat lievän meluisuuden kyllä moninkertaisesti. Ajettavuus on kertakaikkiaan loistava - omani on puoltanut (asia josta on ollut paljon puhetta, mutta tuli sujuvasti takuutyönä kuntoon), mutta tarkemmallakaan sihdillä en löydä muita ajettavuuspuutteita. Moottori on todella miellyttävä, vääntävä ja kohtuullisen taloudellinen. Suosittelen oikein lämpimästi.
Melutaso johtuu omista kokemuksista ja Tuulilasin vertailusta päätellen suurelta osin huonoista renkaista. Itse aion vaihtaa alkuperäiset Bridgestone B390:t parempiin. Jos olet (siis alkuperäinen kysyjä) vielä ostopuuhissa, asia kannattaa ottaa tarjousvaiheessa esille. Rengasmelu on autossani luonteeltaan sellaista, että hiljaisissa nopeuksissa se erottuu hyvin, mutta sekoittuu maantiellä muuhun kohinaan eikä näinollen enää häiritse, vaikka kokonaismelutaso voisikin olla pienempi.
Koeajoin Mazda 6 GT:n keväällä ja regas-/moottorimelu oli mielestäni sietämättömän kovat. Lähdin liikeeseen positiivisin mielin koska olihan se voittanut monia testejä mutta kyllä se pettymys kuitenkin oli. Häiritseviä tekijöitä olivat juuri nahkaratti, melu ja heppoiset hallintalaitteet. Myös kulutus on aika kova ja vakuutukset kalliit(iso mootoori 2.3). Auto oli muuten hyvä ajaa ja mielestäni ihan hyvän näköinen. Tilasin kuitenkin samana päivänä passat 1.8T vaikkakin oli hiukan kalliimpi. Auto on hiljainen kuin mikä ja vaikkakin kojelauta on konservatiivinen, se on samalla jyhkeän tyylikäs. Myös nahkaratti on huomattavasti paremman tuntuinen kuin Mazdassa.
Lainaus:
02.06.2004 klo 16:53 Herbert kirjoitti
Rengasmelu on autossani luonteeltaan sellaista, että hiljaisissa nopeuksissa se erottuu hyvin, mutta sekoittuu maantiellä muuhun kohinaan eikä näinollen enää häiritse, vaikka kokonaismelutaso voisikin olla pienempi.
Mielestäni muun liikenteen kohinaa ei pitäisi kuulua auton sisään ollenkaan.
[quote title="06.06.2004 klo 12:07 Tuomas Kärpijoki kirjoitti"] Mistä se muu kohina tulee maantieajossa? Ei mitään kohinaa ja rengasmelua pitäisi kuulua. Ainakaan kovinkaan paljoa... [/quote]
Muu kohina tulee tietysti pääosin ilmavirrasta ja moottorista, ei siis muusta liikenteestä kuten edellinen arveli.
Pakko vastata omalta osalta tähän Mazda6 keskusteluun.
Minulla on ollut nyt Mazda6 GT 2,3 wagon reilun kuukauden ja mittariin on tullut n.3500km. ja pakko todeta että olen ollut pääsääntöisesti erittäin tyytyväinen.
Kaikki alkoi siitä kun menin katsomaan Mazda6sta liikkeeseen sillä olin kuullut siitä paljon positiivista ja testeissäkin se oli pärjännyt mainiosti, minulla oli tosin erittäin huonot mielikuvat Japanilaisista ja eritoten Mazdasta kerroinkin tämän myyjälle joka sanoi että ei siinä mitään antoi avaimet ja sanoi että käy koeajamassa, sillä seurauksella että olen nyt siis ajellut tuollaisella pelillä reilun kuukauden.
Tähän mennessä seuraavaa mieltä: +vakiovarustelu (Bose, 17" alut, jne. jne.) +ajoominaisuudet (varauksin) +ulkonäkö +ohjaamo/kojetaulu +erittäin helppo ja nopea tavaratilan laajennus - kahvasta vetäisemällä (karakuri) +tavaratilan suojaverkko vakiona ja aina mukana +Ksenonit (en kaipaa lisävalotehoa mutta eipähän tarvitse olla kokoaikaa polttimoita vaihtamassa, kuten niin monissa muissa nykyautoissa) +moottorin ääni kiihdytyksissä +Bosen stereot ja subbari +ajovakaudenhallinta vakiona ja poiskytkettävissä +kangasmatot vakiona
-mielestäni pyyhkimien ohjauksen epälooginen toiminta (ylös pyyhkäisy ja alas tauko-tavallinen-nopea) -ei tuulilasienpyyhkimien automaattitoimintoa -ei automaattisesti tummuvaa taustapeiliä -ei kaksialue -toimintoa automaatti-ilmastoinnissa -lievä tunnottomuus keskialueella ohjauksessa -pellit ehkä hieman ohuen tuntuiset (kai normaalia Japanilaispaksuutta) -erillinen avain ja keskuslukituksen kaukosäädin -ikkunat kirkkaat (ei mitään lämpökäsittelyä / sävytystä) -vain viisivaihteinen -stereoiden alc toiminto liian iso vaikutukseltaan (ajonopeudenmukaan säätyvä voimakkuus), jopa asennossa 1 (off-1-2-3)
Tulipa paljon miinuksia , no ovat oikeasti suurinosa erittäin mitättömiä asioita, mutta tulivatpa mainittua.
Olen siis kuitenkin ollut erittäin tyytyväinen autoon Japanailais ja Mazda ennakkoasenteesta huolimatta
Pakko jatkaa keskustelua nyt kun takana on 10tkm ja vaihteisto paukahti
Eli ensiksi vaihteisto meni jumiin -> ei mennyt enää 1-2 alueelle, sitten ei mennyt pakki päälle -> sain toimimaan -> seuraavana päivänä meni totaalisen jumiin vaihdekeppi ja jokin pykälä jäi päälle sain liutettua alamäkeen ja alkoi toimia sen jälkeen -> ajoin huoltoon missä sanoivat ettevät ehdi ottamaan työn alle, sanoivat vain että jos jättää tien päälle niin soita hinaus -> seuraavana päivänä (la) auto jäi taas parkkipaikalle jumiin siten että vaihdekeppi ei liikkunut ollenkaan, mutta ei liikkunut autokaan, ei edes kytkin pohjassa alamäkeen työntämällä -> hinaus huoltoon ja säätivät vaihdevaijereita ja ajelivat sillä kolme päivää mutteivat löytäneet mitään vikaa -> sain auton takaisin ja toteamuksen että jos vielä jämähtää niin ei taas muuta kuin hinaus -> seuraavana päivänä jäi taas jumiin ja jouduin soittamaan hinauksen (sanoivat Mazdalla että hinaus menee minun vakuutuksesta, eivätkä korvaa!!! Aika mielenkiintoinen toteamus huomioonottaen kuluttajalainsäädännön!) -> auto on nyt ollut 6pv pajalla mutta eivät ole vielä avanneet laatikkoa, eilen kun soitin ja kysyin arviota siitä milloin olisi kunnossa vastaus oli: eiköhän se tällä viikolla saada työnalle (tarkoittaa että aloittavat laatikon purkamisen, se on sitten eri asia mitä sieltä löytyy ja kuinka pian se saadaan korjattua).
Eli ei aivan nappiin mennyttä laatu/asiakkuudenhallintaa!!!
Sait kai sentään vara-auton? Itse jouduin turvautumaan kuluttaja-asiamieheen saadakseni vara-auton kun omasta kutosesta sekosi moottorinohjausjärjestelmä täysin. (2 viikkoa vanha auto!)Eikä ole ihan kunnossa vieläkään, nykii ,nykii...
Uutta autoa isäukolle etsittäessä tuli ajettua myös Mazda 6:n. Rengasmelua on mielestäni turhan paljon ja muutenkin melutaso nousee turhan suureksi moottoritienopeuksissa. Ajo-ominaisuudet ok mutta 2-litrainen kone tuntui vähän uneliaalta. Kenties yksilövikaa / huono päivä koeajajilla (!). Sisustan tyyli ei oikein ollut minun mieleen mutta ne ovatkin makuasioita.
Isäukko päätyi Peugeot 406:een, joka kyllä on luokkansa hiljaisimpia ja mukavimpia autoja ja hintakin on erittäin kohtuullinen varusteet huomioon ottaen.
Helpoin tapa päästä eroon häiritsevästä rengasmelusta on siirtää auto pois urista. Urat ovat karkeat ja melu niissä ajettaessa huomattavasti korkeampi kuin vieressä. Voi olla toki vaikeaa, jos kaikki keskittyminen menee siihen, että auto ylipäätään pysyy tiellä.
Ja ihan hyvä niin sillä juuri nuo olivat minulla olennainen syy Mazdaan päätymiseen (eli ei tarvinut heti upgradata uusia renkaita/vanteita, stereoita jne...).
PS. Kävin juuri hakemassa Mazda6n korjaamolta 8pv kesti mutta tuli kuntoon (toistaiseksi)
Kapeammat renkaat, olisikohan se järkevää? Ei varmaan...
Vastaatko aina itse itsellesi? Tottakai kapeammat renkaat olisivat järkevämmät- Mazda tosin pitää ulkonäköä tärkeämpänä...
Kyllä melkein aina pienemmät renkaat ovat järkevämmät. Mutta esimerkiksi setäni Galaxyyn ei saanut laittaa pienempiä renkaita mitkä siinä nyt oli. Sama juttu Astrassa leveät renkaat, ilmeisesti lisää ulkonäköa haluttu.
Jotkut tykkäävät kapeammista ja hiljaisemmista ja toiset taas ei, mutta kuten sanottua olen erittäin tyytyväinen että jotkut valmistajat tarjoavat melkein riittävän isoja renkaita valmiiksi ja toisaalta olen iloinen että autehtaiden trendi on vienyt isompiin kokoihin -> kasvaneet valmistusmäärät -> laskeneet hinnat.
Kysyit kokemuksia - minulla ei nimenomaan Mazda6:sta ole sellaisia kertynyt, mutta farmarikoriset autot yleensä ovat meluisampia kuin vastaavat sedan-mallit. Eräät autonvalmistajat (mm. Audi, BMW, Mercedes) lisäävät farmarikoristen autojen äänieristystä, jotta ne vastaisivat melutasoltaan sedaneita. Tuulilasi-lehti vertaili nastarengastettuja farmarikorisia autoja (Mazda6, Mondeo, accord, Primera,Vectra) ja totesi kaikki meluisaksi; Mazda6 oli Accordin lisäksi melumittarin mukaan jopa hiukan vähämeluisempi kuin muut; silti senkin melutasoon toivottiin parannusta. Huomioitavaa on, että Mazda6 ja Accord olivat rengastettu 65-sarjan renkailla, eli ne eivät olleet sietämättömän matalaprofiilisia - melutasoa vähentävä vaikutus on ilmeinen.
Itselläni on nyt hieman alle 6000 tosi tyytyväistä kilometriä takana. Auto on 2.3 GT farmari. Eihän tuo kesärenkailla ihan äänetön ole mutta se olikin jo tiedossa. Ei kuitenkaan niin, etteikä autolla taittaisi mieluusti pitempääkin matkaa. Muut ominaisuudet kompensoivat lievän meluisuuden kyllä moninkertaisesti. Ajettavuus on kertakaikkiaan loistava - omani ei ole puoltanut (asia josta on ollut paljon puhetta) enkä kyllä tarkemmallakaan sihdillä löydä ajettavuuspuutteita. Moottori on todella miellyttävä, vääntävä ja kohtuullisen taloudellinen.
Suosittelen oikein lämpimästi.
Itselläni on Mazda 6:sta sellaista kokemusta, että istun kyydissä n. 200km päivittäin.
.Siinä kun kaveri ajaa, niin on aikaa ihmetellä, miten tällainen, omasta mielestäni varsin tusinajapsi, on voinut menestyä testeissä niin hyvin.
Autossa istuu (ainakin apukuskin puolella) varsin korkealla jykeviin saksalaisiin nähden ja ikkunalinja jää "honda civic -mäisesti" alhaalle.
Kojelaudan muotoilu on linjaltaan sekava. Nahkaratti on kuin vanhasta Opelista, narisevat pyöritettävät raitisilmasuulakkeet taas kuin vanhoista Alfoista. Monitoiminäyttö on aivan liian pieni. Häikäisysuojat ohuet kuin kärpäslätkät ja niiden alasvetoa helpottavat kolot on tehty vasenkätisille. Huvittava on myös istuislämmitinkytkinten sijoitus - keskikonsolissa jossain kyynärnojan alla piilossa. Mitäänsanomaton muotoilu jatkuu ovipaneleissa. Oven avauskahva on samanlainen kuin -87 mallisessa Corollassa, mutta kromattu. Sähköikkunoiden käyttökytkimet näyttää Biltemasta haetuilta ja muistuttavat etäisesti VW Passatin vastaavia. Istuinkangas on sukkahousulaatua ja nyppääntyy jo pelkästään arvostelevista katseista
Ulkoapäin muotoilu ensin viehätti, mutta tätä nykyä ylimuotoiltu keula ja tuning-look alike tarviketakavalot on kuin markettimopoista. On vaikea kuvitella johdonmukaista seuraavaa Mazda kutosta - luultavasti menee kokonaan uusiin puihin.
Ja entä se melu - SITÄ PIISAA - ainoastaan uusi Honda Accord STW on meluisampi.
Leveät renkaat ei varmasti paranna asiaa eikös mazdoissa ole useasti melko leveät renkaat. Mutta en usko että kapemmillakaan renkailla Mazda paras olisi, mutta ei se nyt minkään erityisen meluisakaan ole.
Koeajoin Mazda6:n kevättalvella, kun oli autonvaihdon aika ja omat huomioni olivat seuraavia:
- häiritsevän ja hämmästyttävän korkea moottorin melutaso kiihdytyksissä, tasakaasulla normaali maantieajossa moottorin ääni ei häiritse
- pehmeillä kitkarenkailla rengasmelu ei häirinnyt, kesärenkailla/nastoilla tilanne voi olla toinen
- kuskin penkki huono - ainakin omille mitoilleni, muhkurat reisien alla ja lapaluiden kohdalla
- radion kuuluvuus surkea heikossa kentässä ja mikä pahinta, integroidun paneelin takia radiota ei voi käytännössä vaihtaa, tai joutuu hankaliin rakennuspuuhiin
- kojelaudan yököttävän bordellinpunainen valaistus korostuu pahasti pimeällä
- hyvät ajo-ominaisuudet ja kohtuutilat
Ajan paljon ja pitkiä matkoja yhteen menoon ja lähinnä huonon kuskin penkin sekä huonosti kuuluvan radion takia päädyin toiseen merkkiin. Ei tuollaisella muhkurapenkillä pitkiä matkoja istu ja radiotakin joskus CD:n lisäksi haluaisi kuunnella.
Kojelaudan muotoilu on linjaltaan sekava. Nahkaratti on kuin vanhasta Opelista, narisevat pyöritettävät raitisilmasuulakkeet taas kuin vanhoista Alfoista. Monitoiminäyttö on aivan liian pieni. Häikäisysuojat ohuet kuin kärpäslätkät ja niiden alasvetoa helpottavat kolot on tehty vasenkätisille. Huvittava on myös istuislämmitinkytkinten sijoitus - keskikonsolissa jossain kyynärnojan alla piilossa. Mitäänsanomaton muotoilu jatkuu ovipaneleissa. Oven avauskahva on samanlainen kuin -87 mallisessa Corollassa, mutta kromattu. Sähköikkunoiden käyttökytkimet näyttää Biltemasta haetuilta ja muistuttavat etäisesti VW Passatin vastaavia. Istuinkangas on sukkahousulaatua ja nyppääntyy jo pelkästään arvostelevista katseista.
Ulkoapäin muotoilu ensin viehätti, mutta tätä nykyä ylimuotoiltu keula ja tuning-look alike tarviketakavalot on kuin markettimopoista. On vaikea kuvitella johdonmukaista seuraavaa Mazda kutosta - luultavasti menee kokonaan uusiin puihin.
Ja entä se melu - SITÄ PIISAA - ainoastaan uusi Honda Accord STW on meluisampi.
Kylläpä olet löytänyt paljon vikaa ja selvensit, että olet aitoa tuulipukukansaa. Kojelauta on urheilullinen, hyvin Alfa-Romeo tyylinen. Pitäisikö sen olla tasainen ja näyttää höyläämättömältä lankulta kuin Skoda Fabian kojelauta?
Vanhoista alfoista tutut pyöreät suulakkeet? Tervettuloa tähän päivään. Jokaikisessä uudessa ja tulevassa alfassa (ja fiiatissakin) on pyöreät, urheilullisesti muotoillut ilmasuulakkeet. Itse en ole niissä mitään narinaa havainnut.
Mitä vikaa on nahkaratissa? "Vanhan" Opel Vectra B:n nahkaratti on varmaan paras tehdasasenteinen Alfa 156:n mahonkiratin jälkeen, mitä tiedän. Miellyttävä käsitellä ja tyylikkään näköinen.
Monitoiminäyttö? No se on varmaan melkein kaikissa autoissa sitten sinun mielestäsi liian pieni ja tämä on kyllä ihan turha seikka mun mielestä - ei vaikuttaisi ostopäätökseen.
Tuning look? Jos sinun mielestäsi urheilullisesti muotoillut autot ovat tuning-lookkia, niin kuulut ehdottomasti tasaisen tylsään Corollakuskien sarjaan. Pitäisikö auton olla mielestäsi laatikko, jonka voi suunnitella kolmesta lego-palikasta?
Kopioin tähän ja hieman muutin Saab93f:n kirjoitusta.
Itselläni on nyt hieman alle 6000 tosi tyytyväistä kilometriä takana. Auto on 2.0 farmari. Eihän tuo kesärenkailla ihan äänetön ole mutta se olikin jo tiedossa. Ei kuitenkaan niin, etteikä autolla taittaisi mieluusti pitempääkin matkaa. Muut ominaisuudet kompensoivat lievän meluisuuden kyllä moninkertaisesti. Ajettavuus on kertakaikkiaan loistava - omani on puoltanut (asia josta on ollut paljon puhetta, mutta tuli sujuvasti takuutyönä kuntoon), mutta tarkemmallakaan sihdillä en löydä muita ajettavuuspuutteita. Moottori on todella miellyttävä, vääntävä ja kohtuullisen taloudellinen.
Suosittelen oikein lämpimästi.
Melutaso johtuu omista kokemuksista ja Tuulilasin vertailusta päätellen suurelta osin huonoista renkaista. Itse aion vaihtaa alkuperäiset Bridgestone B390:t parempiin. Jos olet (siis alkuperäinen kysyjä) vielä ostopuuhissa, asia kannattaa ottaa tarjousvaiheessa esille. Rengasmelu on autossani luonteeltaan sellaista, että hiljaisissa nopeuksissa se erottuu hyvin, mutta sekoittuu maantiellä muuhun kohinaan eikä näinollen enää häiritse, vaikka kokonaismelutaso voisikin olla pienempi.
Koeajoin Mazda 6 GT:n keväällä ja regas-/moottorimelu oli mielestäni sietämättömän kovat. Lähdin liikeeseen positiivisin mielin koska olihan se voittanut monia testejä mutta kyllä se pettymys kuitenkin oli. Häiritseviä tekijöitä olivat juuri nahkaratti, melu ja heppoiset hallintalaitteet. Myös kulutus on aika kova ja vakuutukset kalliit(iso mootoori 2.3). Auto oli muuten hyvä ajaa ja mielestäni ihan hyvän näköinen. Tilasin kuitenkin samana päivänä passat 1.8T vaikkakin oli hiukan kalliimpi. Auto on hiljainen kuin mikä ja vaikkakin kojelauta on konservatiivinen, se on samalla jyhkeän tyylikäs. Myös nahkaratti on huomattavasti paremman tuntuinen kuin Mazdassa.
Mielestäni muun liikenteen kohinaa ei pitäisi kuulua auton sisään ollenkaan.
Mistä se muu kohina tulee maantieajossa? Ei mitään kohinaa ja rengasmelua pitäisi kuulua. Ainakaan kovinkaan paljoa...
[quote title="06.06.2004 klo 12:07 Tuomas Kärpijoki kirjoitti"]
Mistä se muu kohina tulee maantieajossa? Ei mitään kohinaa ja rengasmelua pitäisi kuulua. Ainakaan kovinkaan paljoa...
[/quote]
Muu kohina tulee tietysti pääosin ilmavirrasta ja moottorista, ei siis muusta liikenteestä kuten edellinen arveli.
Pakko vastata omalta osalta tähän Mazda6 keskusteluun.
Minulla on ollut nyt Mazda6 GT 2,3 wagon reilun kuukauden ja mittariin on tullut n.3500km. ja pakko todeta että olen ollut pääsääntöisesti erittäin tyytyväinen.
Kaikki alkoi siitä kun menin katsomaan Mazda6sta liikkeeseen sillä olin kuullut siitä paljon positiivista ja testeissäkin se oli pärjännyt mainiosti, minulla oli tosin erittäin huonot mielikuvat Japanilaisista ja eritoten Mazdasta kerroinkin tämän myyjälle joka sanoi että ei siinä mitään antoi avaimet ja sanoi että käy koeajamassa, sillä seurauksella että olen nyt siis ajellut tuollaisella pelillä reilun kuukauden.
Tähän mennessä seuraavaa mieltä:
+vakiovarustelu (Bose, 17" alut, jne. jne.)
+ajoominaisuudet (varauksin)
+ulkonäkö
+ohjaamo/kojetaulu
+erittäin helppo ja nopea tavaratilan laajennus - kahvasta vetäisemällä (karakuri)
+tavaratilan suojaverkko vakiona ja aina mukana
+Ksenonit (en kaipaa lisävalotehoa mutta eipähän tarvitse olla kokoaikaa polttimoita vaihtamassa, kuten niin monissa muissa nykyautoissa)
+moottorin ääni kiihdytyksissä
+Bosen stereot ja subbari
+ajovakaudenhallinta vakiona ja poiskytkettävissä
+kangasmatot vakiona
-mielestäni pyyhkimien ohjauksen epälooginen toiminta (ylös pyyhkäisy ja alas tauko-tavallinen-nopea)
-ei tuulilasienpyyhkimien automaattitoimintoa
-ei automaattisesti tummuvaa taustapeiliä
-ei kaksialue -toimintoa automaatti-ilmastoinnissa
-lievä tunnottomuus keskialueella ohjauksessa
-pellit ehkä hieman ohuen tuntuiset (kai normaalia Japanilaispaksuutta)
-erillinen avain ja keskuslukituksen kaukosäädin
-ikkunat kirkkaat (ei mitään lämpökäsittelyä / sävytystä)
-vain viisivaihteinen
-stereoiden alc toiminto liian iso vaikutukseltaan (ajonopeudenmukaan säätyvä voimakkuus), jopa asennossa 1 (off-1-2-3)
Tulipa paljon miinuksia , no ovat oikeasti suurinosa erittäin mitättömiä asioita, mutta tulivatpa mainittua.
Olen siis kuitenkin ollut erittäin tyytyväinen autoon Japanailais ja Mazda ennakkoasenteesta huolimatta
Pakko jatkaa keskustelua nyt kun takana on 10tkm ja vaihteisto paukahti
Eli ensiksi vaihteisto meni jumiin -> ei mennyt enää 1-2 alueelle, sitten ei mennyt pakki päälle -> sain toimimaan -> seuraavana päivänä meni totaalisen jumiin vaihdekeppi ja jokin pykälä jäi päälle sain liutettua alamäkeen ja alkoi toimia sen jälkeen -> ajoin huoltoon missä sanoivat ettevät ehdi ottamaan työn alle, sanoivat vain että jos jättää tien päälle niin soita hinaus -> seuraavana päivänä (la) auto jäi taas parkkipaikalle jumiin siten että vaihdekeppi ei liikkunut ollenkaan, mutta ei liikkunut autokaan, ei edes kytkin pohjassa alamäkeen työntämällä -> hinaus huoltoon ja säätivät vaihdevaijereita ja ajelivat sillä kolme päivää mutteivat löytäneet mitään vikaa -> sain auton takaisin ja toteamuksen että jos vielä jämähtää niin ei taas muuta kuin hinaus -> seuraavana päivänä jäi taas jumiin ja jouduin soittamaan hinauksen (sanoivat Mazdalla että hinaus menee minun vakuutuksesta, eivätkä korvaa!!! Aika mielenkiintoinen toteamus huomioonottaen kuluttajalainsäädännön!) -> auto on nyt ollut 6pv pajalla mutta eivät ole vielä avanneet laatikkoa, eilen kun soitin ja kysyin arviota siitä milloin olisi kunnossa vastaus oli: eiköhän se tällä viikolla saada työnalle (tarkoittaa että aloittavat laatikon purkamisen, se on sitten eri asia mitä sieltä löytyy ja kuinka pian se saadaan korjattua).
Eli ei aivan nappiin mennyttä laatu/asiakkuudenhallintaa!!!
Sait kai sentään vara-auton? Itse jouduin turvautumaan kuluttaja-asiamieheen saadakseni vara-auton kun omasta kutosesta sekosi moottorinohjausjärjestelmä täysin. (2 viikkoa vanha auto!)Eikä ole ihan kunnossa vieläkään, nykii ,nykii...
Uutta autoa isäukolle etsittäessä tuli ajettua myös Mazda 6:n. Rengasmelua on mielestäni turhan paljon ja muutenkin melutaso nousee turhan suureksi moottoritienopeuksissa. Ajo-ominaisuudet ok mutta 2-litrainen kone tuntui vähän uneliaalta. Kenties yksilövikaa / huono päivä koeajajilla (!). Sisustan tyyli ei oikein ollut minun mieleen mutta ne ovatkin makuasioita.
Isäukko päätyi Peugeot 406:een, joka kyllä on luokkansa hiljaisimpia ja mukavimpia autoja ja hintakin on erittäin kohtuullinen varusteet huomioon ottaen.
Helpoin tapa päästä eroon häiritsevästä rengasmelusta on siirtää auto pois urista. Urat ovat karkeat ja melu niissä ajettaessa huomattavasti korkeampi kuin vieressä. Voi olla toki vaikeaa, jos kaikki keskittyminen menee siihen, että auto ylipäätään pysyy tiellä.
Kapeammat renkaat, olisikohan se järkevää? Ei varmaan...
Vastaatko aina itse itsellesi? Tottakai kapeammat renkaat olisivat järkevämmät- Mazda tosin pitää ulkonäköä tärkeämpänä...
Ja ihan hyvä niin sillä juuri nuo olivat minulla olennainen syy Mazdaan päätymiseen (eli ei tarvinut heti upgradata uusia renkaita/vanteita, stereoita jne...).
PS. Kävin juuri hakemassa Mazda6n korjaamolta 8pv kesti mutta tuli kuntoon (toistaiseksi)
Vastaatko aina itse itsellesi? Tottakai kapeammat renkaat olisivat järkevämmät- Mazda tosin pitää ulkonäköä tärkeämpänä...
Kyllä melkein aina pienemmät renkaat ovat järkevämmät. Mutta esimerkiksi setäni Galaxyyn ei saanut laittaa pienempiä renkaita mitkä siinä nyt oli. Sama juttu Astrassa leveät renkaat, ilmeisesti lisää ulkonäköa haluttu.
Kuka kielsi kapeampien renkaiden vaihdon Galaxyyn?
Käsittääkseni renkaan leveyttä saa kaventaa tai suurentaa max 30 mm rekisteriotteeseen merkitystä ilman muutoskatsastusta, jos vain kantavuus riittää.
Jotkut tykkäävät kapeammista ja hiljaisemmista ja toiset taas ei, mutta kuten sanottua olen erittäin tyytyväinen että jotkut valmistajat tarjoavat melkein riittävän isoja renkaita valmiiksi ja toisaalta olen iloinen että autehtaiden trendi on vienyt isompiin kokoihin -> kasvaneet valmistusmäärät -> laskeneet hinnat.
Kapeammat sortavat vielä mutkissakin...
Käsittääkseni renkaan leveyttä saa kaventaa tai suurentaa max 30 mm rekisteriotteeseen merkitystä ilman muutoskatsastusta, jos vain kantavuus riittää.
Ei kukaan oikeastaan kieltänyt, lähinnä se oli suositus jota kuulemma kannattaa noudattaa.