Mersun uusi S-sarja

35 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 18:19 PPi kirjoitti
    Kyllä. Melko kaukana ollaan MB:n uudesta S-sarjasta. :smile:

    Ehkä ei sittenkään!
    Deutsche Bank omistaa Daimlerista n. 24%, koko Daimler-Chrysler Groupista en tiedä. Toyota Motor Companysta omistaa Mitsui Group 12,1%, joka taas muodostuu useista pankeista. Näin rahatalous toimii, pankit, vakuutusyhtiöt, eläkerahastot, muut sijoitukset ja varannot. Me kaikki pyöritämme näitä. Ideanan on kuka pääsee pyörittämään miljoonien veronmaksajien, piensäästäjien ym. rahoja. Pankit omistavat osakkeita, heillä on ääniä mm. eri autonvalmistajien hallituksissa. Haluaako kilpaileva pankki esim. Mitsubishi Motorsin omiin leipiinsä. Deutsche Bank vs. Mitsui, Mitsumoto-Bank ja mitä niitä siellä on. Intresseissä voi kohdata yllättävät ristiriidat, vaikka näennäisesti kauppa olisi toteutettavissa ja kannattava. Joskus on annettava jonkun "upota". Kuten eräässä topicissa kysyin: Onko tiputuspeli alkanut?

    Venäjällä tämä talousjärjestelmä ei toimi vieläkään, siellä haalitaan rahaa piiloon, jolloin talous ei pyöri, tai siirretään ulkomaille pankkeihin, jolloin talous pyörii päinvastoin siellä.
    USA pitää Japanin talouden pystyssä.
    Toyota myy yksistään USA:n enemmän autoja kuin yhteensä muille koko maailmassa. Oli PPi:n linkissä. Australia ja Canada hyvinä kakkosina. Muut sitten siellä jossain.

      
  • Kyllähän Nissanilla oli talousvaikeuksia johtuen liiallisesta määrästä pohjalevyjä, mutta käsittääkseni Nissan on jo pari vuotta ollut voitollinen ja velaton. Viime vuonna tehdas oli käsittääkseni kannattavin maailmassa.
    Hauskalta tämä syyttely japsien kopioinnista vaikuttaa, eiköhän kaikki saa jotain vaikutteita toisiltaan ja maailmassa ei juuri ole tuotteita joita ei joku olisi joskus valmistanut. On myös sanottu että japsit ovat ainoita jotka kopioidessaan pystyvät tekemään paremman kuin alkuperäinen.
    Kertokaapa mistä nykyinen Nissan Primera on kopioitu kun en vielä ole keksinyt sitä??

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 20:25 SixPack kirjoitti

    USA pitää Japanin talouden pystyssä.


    Jatketaan nyt tätä hyvää viestiketjua ja pysytään tukevasti off-topicon puolella. Tarkennetaan vähän yllä olevaa. Jenkit pitävät siis maailmantalouden pystyssä. Jenkkitaloutta sitten tukevat tällä hetkellä Kaukoidän maat Kiinan, Taiwanin, Korean ja Japanin johdolla. He mahdollistavat lainoillaan jenkkien törsäämisen ja ylivarojen elämisen. Tekevät tämän siksi, että myynti jatkuisi edelleen vahvana jenkkilässä. Pääpiruna tässä häärii Kiina, jonka valuutta on sidottu kiinteästi dollariin, kuten myös taitaa olla Taiwanilla ja Korealla.
    No, miten tästä päästäisiin takaisin Mersun S-sarjaan? Vaikkapa siten, että S-sarjaa voidaan pitää loistoautona, jonka myynti riippuu hyvin paljon maailman taloustilanteesta. Jos maailmantalous on kuralla, kärsii ylellisyyshyödykkeiden, kuten S-sarjan mersu, myynti. Joten tästä voidaan vetää se johtopäätös, että kinkkien tuki(ts. lainaraha) jenkkitaloudelle pitää yllä Jenkkien talouskasvua, joka pönkittää maailmantaloutta ja siten S-sarjan mercedesten kauppaa. Jos Kiina päättäisi nyt revalvoida Yanin, tai päästää sen kellumaan, se tasapainottaisi USAn vaihtotasetta, mikä olisi sinänsä ihan terve piirre, mutta samalla se todennäköisesti romahduttaisi maailman talouden, ja samalla S-mersujen myynnin, mikä ajaisi Daimler-Chryslerin nykyistäkin suurempiin ongelmiin.

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 21:42 Fabio kirjoitti
    Pääpiruna tässä häärii Kiina, jonka valuutta on sidottu kiinteästi dollariin, kuten myös taitaa olla Taiwanilla ja Korealla.
    No, miten tästä päästäisiin takaisin Mersun S-sarjaan? Vaikkapa siten, että S-sarjaa voidaan pitää loistoautona, jonka myynti riippuu hyvin paljon maailman taloustilanteesta.

    Kiinan valuuttavaranto on sidottu US-dollariin. Mitä Kiina voi tehdä sen suhteen menettämättä satoja miljardeja dollareita? Ei mitään, persnettoa tulisi heti n. 200 miljardia $, siihen ei Kiinalla ole varaa.

    USA:n on hyvä hymyillä Euroopalle, mitäs teette niin vähän töitä, miksi potkujen antaminen on tehty niin vaikeaksi, miksi teillä on niin korkeat sosiaalimenot, ja tätä rataa. EU kiroilee takaisin, Jenkit tehkää jotakin valtavan vaihtotasealijäämän suhteen. Bush ei välitä tästä kritiikistä. Oman maan tuotteet ja talouden rattaat pyörivät hyvin, työttömyys pienentynyt, sekä talous jatkuvasti kasvussa. Miksi vetää herne nenään Euroopan takia?
    Oli lama tai ei. S-Mersut menevät aina kaupan, muut pienet kotterot eivät. Siinä on ero. Loistoautoja ostetaan lamasta huolimatta. Aina.
    Eurooppalainen tuotanto joka myydään US-dollareissa, eivät mene kaupan ilman valtavia hinnanalennuksia. Jenkit ovat tästä tyytyväisiä tottakai. Ranska ja Saksa joutuvat myymään autoja USA:n ilman katteita. S-Mersuja menee kaupan.
    Edelleen jälleen taas. Onko tiputuspeli alkanut?
    Tai oikeastaan, missä vaiheessa se on?

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 22:27 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    24.01.2005 klo 21:42 Fabio kirjoitti
    Pääpiruna tässä häärii Kiina, jonka valuutta on sidottu kiinteästi dollariin, kuten myös taitaa olla Taiwanilla ja Korealla.
    No, miten tästä päästäisiin takaisin Mersun S-sarjaan? Vaikkapa siten, että S-sarjaa voidaan pitää loistoautona, jonka myynti riippuu hyvin paljon maailman taloustilanteesta.

    Kiinan valuuttavaranto on sidottu US-dollariin. Mitä Kiina voi tehdä sen suhteen menettämättä satoja miljardeja dollareita? Ei mitään, persnettoa tulisi heti n. 200 miljardia $, siihen ei Kiinalla ole varaa.

    USA:n on hyvä hymyillä Euroopalle, mitäs teette niin vähän töitä, miksi potkujen antaminen on tehty niin vaikeaksi, miksi teillä on niin korkeat sosiaalimenot, ja tätä rataa. EU kiroilee takaisin, Jenkit tehkää jotakin valtavan vaihtotasealijäämän suhteen. Bush ei välitä tästä kritiikistä. Oman maan tuotteet ja talouden rattaat pyörivät hyvin, työttömyys pienentynyt, sekä talous jatkuvasti kasvussa. Miksi vetää herne nenään Euroopan takia?
    Oli lama tai ei. S-Mersut menevät aina kaupan, muut pienet kotterot eivät. Siinä on ero. Loistoautoja ostetaan lamasta huolimatta. Aina.
    Eurooppalainen tuotanto joka myydään US-dollareissa, eivät mene kaupan ilman valtavia hinnanalennuksia. Jenkit ovat tästä tyytyväisiä tottakai. Ranska ja Saksa joutuvat myymään autoja USA:n ilman katteita. S-Mersuja menee kaupan.
    Edelleen jälleen taas. Onko tiputuspeli alkanut?
    Tai oikeastaan, missä vaiheessa se on?


    No Kiinalla on pari vaihtoehtoa, joko revalvoida ja menettää rahaa nopeasti, tai sitten jatkaa halpojen lainojen myöntämistä jenkeille jolloin rahoitusvaje kasvaa entisestään mikä puolestaan nostaa korkoja mikä taasen on myrkkyä taloudelle. Tällä samalla lainarahalla jenkit sitten ostavat halpoja kinkkituotteita ja tukevat kiinaa, mutta kasvattavat vaihtotaseen alijäämää, joka puolestaan heikentää dollaria edelleen suhteessa muihin valuuttoihin. Kiina voi jatkaa teollisuustuotantonsa kehittämistä, mikä tarkoittaa raaka-aineiden hinnannousua, joka kiihdyttää inflaatiota ja nostaa siten korkoja. Lopulta jenkit romahtavat, tulee syvä lama, raaka-aineiden hinnat romahtavat ja kiina menee siinä samassa. No ehkei nyt ihan sentään, mutta mahdollista tuo on. Kyllä vapaa markkinatalous on kuitenkin ykkösjuttu ja se estää tällaisten taloudellisten vääristymien syntymisen mitä tällä hetkellä on kaukoidän ja USAn välillä.

    Mitä tämä tarkoittaa sitten daimler-chryslerille? Ne ovat oikeasti kusessa, jos pahimpien manaajien skenaariot toteutuvat tai edes dollari heikentyy voimakkaasti. Mersuista ei saada enää tärkeillä jenkkimarkkinoilla katetta voimakkaasti heikentyneen dollarin vuoksi ja niiden myynti laskee, koska hintoja ei voida laskea kallistuneiden raaka-ainekustannusten vuoksi. Chrylerin bensasyöpöt, eivät myöskään mene kaupaksi, koska öljy kallistuu kaukoidän lisääntyneen kysynnän johdosta. Kaukoidässä mersu ei tule kasvamaan markkinoiden vauhtia, koska japsit, korealaiset ja kinkit ovat siellä etulyöntiasemassa, vaikka esim. Kiinassa eurooppalaisia automerkkejä arvostetaankin. Myös Vw on paha kilpailija Kiinassa oltuaan suhteellisen kauan markkiniolla. Totta on, että S-mersuja myydään aina, jos vaan niitä kaupasta saa, kyse on lähinnä siitä että kuinka monta niitä myydään. Varmaa on kuitenkin se, että laskusuhdanteen aikana luksustuotteiden valmistajat kärsivät eniten, aina. Mersut kuitenkin luetaan tähän ryhmään, koska huomattavasti halvempia saman tarpeen tyydyttäviä substituutteja on markkinat täynnä. Jos firma on vaikeuksissa jo korkeasuhdanteen aikaan, niin eipä ole tulevaisuus lupaava laskusuhdanteen yllättäessä. Tämä koko juttu on kyllä pelkkää spekulaatiota, joka tuskin tapahtuu sellaisenaan, mutta omia rahojani en kyllä Daimler-Chryslerin tapaiseen paskaan laittaisi kiinni. Olemattomat kasvuodotukset yhdistettynä suuriin riskeihin ja valmiiksi vaikeisiin rakenneongelmiin, niin ei kiitos. On Schrempin pojalla vielä työsarkaa edessä, ja paljon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit