UUSIEN AUTOJEN SÄHKÖVIAT

4 kommenttia

Hei. Katsoitteko keskiviikkona 45 min nimistä ohjelmaa?
Uusien autojen sähköviat puhuttavat autojen omistajia.
Kuinka monella on kokemusta asiasta?
Meillä on kaksi autoa ja kumpikin on vanhoja , vuosimallia 1990 oleva Opel Kadett ja vuosimallia 1985 oleva Saab 900 i.
Onneksi ja onneksi autot ovat vanhoja ja itsekin voi jotakin tehdä tai ainakin yrittää tehdä , jos tulee sähkövika.
Että tämmöistä keskustelun aihetta!

Terveisin Saab 900 i.

  
  • Eräänä merkittävänä syynä autojen sähkövikojen yleistymiseen on elektroniikan määrän valtava kasvu. Muutama vuosi sitten jo sanottiin, että keskimäärin elektroniikan osuus autojen tehdashinnoista (Hardware+ Software) on noin kolmasosa. Osuus kasvaa koko ajan ja lähenee pian viittäkymmentä prosenttia. Hybrideissä se on jo ylitetty.

    Se, miksi vanhoissa autoissa ei juuri ole elektroniikkavikoja, johtuu siis pääosin samasta syystä kuin miksi vanhojen Trabanttien moottoreissa ei ole venttiilivikoja.


      
  • En katsonut kyseistä ohjelmaa, mutta minusta kaikkein nolointa on, että vikadiagnostiikka on niin vaatimatonta, että vikoja ei pystytä paikallistamaan, vaan ainoa keino on vaihdella osia umpimähkään ja toivoa että vika poistuisi.

      
  • Elektroniikka alkoi tosissaan yleistyä tuossa 90-luvun puolivälin jälkeen, siitä lähtien nyt on 7:s auto menossa. Kaikilla on ajettu paljon eikä pahempia sähkövikoja ole ollut (kop kop..).

    Elektroniikka on kuitenkin tullut jäädäkseen ja onhan siitä paljon myös hyötyä vaikka joskus jotkut mukavuusvarusteet ym. tuntuvat ylimitoitetuilta.

    Suurimpana ongelmana pidän autokorjaamoiden (keskimäärin) melko heikkoa osaamista elektroniikan suhteen. Vianmääritys on onnetonta, eivätkä asenteet, taidot tai työolosuhteetkaan vastaa aina elektroniikan korjauksen vaatimuksia.

    Pahin on varmaan jo kuitenin ohitettu, kehitys kulkee nyt jo selvästi parempaan suuntaan eivätkä ne 90-luvun lopun autotkaan ole kauhean vikaisiksi 8-10 vuotiaina osoittautuneet.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 15.12.2006 klo 14:29]
      
  • Yksi syy myös että on liian monen valmistajan elektroniikkaa samassa autossa, eivät aina kunnolla "keskustele" keskenään ja menevät siksi herkästi häiriötilaan, samasta syystä dignostiikka ei paljasta vikaa tarpeeksi yksiselitteisesti, samaan vikakoodiin voi vaikuttaa useampi eri laite tai anturi, sitten summassa vaihdellaan osia! :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit